Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Airport Extreme als router gebruiken, Ziggo router uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hoi allemaal, ik heb een ziggo ubee router/modem. Dit werkt niet zo stabiel qua wifi. Nu heb ik een apple airport extreme gekocht. Ik heb deze aangesloten op mijn ubee modem. Ik heb ziggo gebeld en mijn modem in bridge modem laten zetten. Dus nu functioneerd die ubee alleen als modem. Hoe moet ik mijn Airport Extreme configureren dat hij als router gaat functioneren? Ik kan namelijk kiezen uit DHCP + NAT, DHCP, uit (bridge modus).

Kan iemand mij ook vertellen wat het verschil is tussen DHCP + NAT en alleen DHCP?

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 20:05
Met DHCP+NAT moet het werken.
Ik las het verkeerd. Het verschil tussen DHCP en DHCP+NAT, is dat de laatst er voor zorgt dat interne netwerk gebruik kan maken van internet. (zie: NAT)

[ Voor 80% gewijzigd door ljsquare op 10-06-2016 16:48 ]

Laurens-Jan Merkx

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38

donny007

Try the Nether!

Simpel uitgelegd:

DHCP is de technologie waarmee IP-adressen worden uitgedeeld aan apparaten binnen je lokale netwerk.

NAT zorgt ervoor dat meerdere apparaten tegelijkertijd gebruik kunnen maken van één (internet)verbinding.

In deze situatie heb je beide nodig, dus DHCP+NAT.

/dev/null

• adesign
Hij stond namelijk op Uit (brugmodus). En ik had gewoon internetverbinding via de wifi van de apple airport extreme. Iemand enig idee hoe dit kan? Of zou de ubee modem dan toch nog steeds als router functioneren?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38

donny007

Try the Nether!

Als hij in de brugmodus gewoon werkt dan is het modem inderdaad nog als router actief.

/dev/null

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Heeft je unbee nog een WiFi signaal? Zo ja staat hij niet in bridge.

Dat hoeft ook niet perse, je kan ook je airport als accespoint instellen zodat die WiFi voor je doet en je je unbee als router houd. Handig als je er meer dan 1 bedraad apparaat aan moet komen en die niet op de airport kan.

Als je het toch graag in bridge wil, moet je waarschijnlijk even de ziggo klantenservice bellen en ze vragen om dat alsnog voor je te doen (in oud ziggo gebied kon je het in elk geval niet zelf doen, bij oud UPC gebied kon dat geloof ik wel maar weet niet hoe het nu is )

[ Voor 31% gewijzigd door VVV-007 op 11-06-2016 09:00 . Reden: aanvulling ]

• adesign
hoi, ik heb ziggo gebeld en hij stond nog niet in bridge modus. Dus logisch dat die airport extreme gewoon goed werkte als brugmodus. Echter heb ik ziggo de ubee router in bridge modus laten zetten. Vervolgens heb ik mijn airport extreme aangepast naar dhcp + nat. Maar nu vraagt hij nog om extre gegevens zoals ip adressen en een poort nummer. Zegt iemand dit iets? Wat moet ik hier invullen?

• adesign
Hoi, kan iemand misschien mijn laatste reactie lezen, en daar op reageren. Ik zit vast en heb al een tijdje geen internet thuis.

• VVV-007
airport moet gewoon zijn wan gegevens via dhcp aan nemen (vaak staat dat standaard goed)

Het is zo met ziggo modems in bridge dat ze zich 'verbinden' met het eerste apparaaat wat ze zien nadat ze zijn opgestart. Dat moet dus je airport zijn anders gaat het niet werken.

Doe daarom volgende:

Stroom:
stekker uit je ziggo modem router, stekker uit je airport

Netwerk
alle netwerkkabels uit ziggo modem, behalve 1 lan kabel van poort 1 naar de WAN poort van je airport.
(er kunnen ook geen andere netwerk kabels meer in de ziggo modem, dat werkt niet vanwege bridge. sluit dus alles aan op je airport)

vervolgens stroom stekker ziggo modem router er in + wacht tot deze is opgestart.

dan stekker airport er in, wacht tot deze is opgestart.

Als het goed is heb je nu internet (zo niet, stel je airport in dat hij internet krijgt via DHCP (bij wan settings waarschijnlijk? (sorry ken de airport verder niet).

Dit opnieuw opstarten van bridged ziggo modems is heel belangrijk en daar gaat het ook vaak fout. Mocht je nu bijvoorbeeld even willen testen of je op je laptop via een lan kabel internet kan krijgen van het ziggo modem, moet je ook weer dat ding van de stroom af halen en weer opstarten, anders gaat het niet werken (als je daarna dan weer je airport aansluit, idem, stroom er af, aansluiten en weer aan).

Let wel op als je je laptop rechtstreeks wilt testen, want je krijgt van het modem dan direct het externe ip adres. Er zit dus geen nat en ook geen Firewall tussen op dat moment dus zorg dat je dit op je pc/laptop in orde hebt anders ben je erg kwetsbaar voor ellende van buiten. Gebruik dit (laptop/pc rechtstreeks op gebridged modem) bij voorkeur om alleen even te testen en niet langer, tenzij je weet waar je mee bezig bent.

• adesign
Bedankt voor je reactie. En bovenstaande stappen moet ik dus uitvoeren nadat ik de ziggo router in bridge modus heb laten zetten toch?

[ Voor 10% gewijzigd door adesign op 15-06-2016 13:05 ]

• VVV-007
jep

• adesign
zegt iemand het iets dat ik ipadres en poort moest invullen nadat ik de airport extreme op dhcp+nat had gezet?

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:05

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

adesign schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:00:
zegt iemand het iets dat ik ipadres en poort moest invullen nadat ik de airport extreme op dhcp+nat had gezet?
Nee, plaats eens een screenshot van wat je op die pagina moet invullen ? Ik ken de interface niet van de Airport Extreme.

XBL: MRE Inc

• VVV-007
Zegt mij ook niets, als het goed is (vaak zo bij standaard instellingen) moet je WAN connector ingestelt staan op "DHCP" of wel "verkrijg automatisch een ip adress" zoiets. Ik heb zitten zoeken in de handleiding van de airport omdat ik hem zelf niet ken, maar die helpt me ook niet verder omdat er niets in staat aan wat je op je scherm zou kunnen zien. Als ik het zo lees stel je dat ding in mbv een programma of app? maar daar kwam ik niet zo 123 uit.

Probeer anders eens om hem gewoon te resetten naar fabrieks instellingen (zit vast een reset knop op, vaak met een pen of zo indrukken en 10-30 sec vasthouden) je hebt best kans dat het dan in 1 keer werkt (maar je moet daarna mogelijk wel weer je WiFi wachtwoord en netwerk naam instellen, maar als je die gelijk houd aan wat het was hoef je de rest van je apparaten niet opnieuw te doen). Meestal werkt het dan direct of anders komt het vast voorbijin de setup stappen die je dan vast doorloopt.

Als het nu allemaal gewoon werkt... tja dan werkt het en zou ik me er niet te druk over maken.

Mogelijk kan een tweaker die zelf een Airport Extreme of vergelijkbare router heeft nog wat specifieker zijn, maar met een reset gaat het vast lukken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet om een of ander, maar als ik je posts hier zo zie ben je waarschijnlijk aanzienljik beter af om gewoon de modem van je provider als router te laten en de Airport als AP te houden. Zelf een router beheren is met consumentenspul niet ingewikkeld, maar in dit geval lijkt het een beetje te hoog gegrepen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1