Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Scheve wieldoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met enige regelmaat zie je auto's rijden met scheve wieldoppen.

Nu wordt onze oprijlaan tijdelijk gebruikt door bouwverkeer voor de buren. Als het een beetje heeft geregend, dan is het een grote modderpoel. Gevolg is dat de wielen van mijn auto niet meer in balans zijn als ik van huis wegrijd, waardoor het stuur trilt. Ik heb een OCD dat ik dan perse de wielen moet schoonspuiten, omdat ik een trillend stuur of een auto in onbalans irritant vind.

Een scheve wieldop brengt een autowiel enorm uit balans, lijkt mij? Is dat gevaarlijk in de zin dat door onbalans de wieldop kan losschieten of dat wellicht zelfs je schokbrekers en veren extra kunnen slijten? En als bestuurder moet je dat dan toch in het gedrag van je auto voelen? Is de wielbalans een APK-controlepunt? Ik heb al een keer een losgeschoten wieldop tegen de auto gehad, waar ik best van schrok. Als je als bestuurder doorrijdt met een trillend stuur, dan kan dat toch worden gezien als tegen opzet grenzende roekeloosheid als een wieldop een voetganger, motorrijder of fietser raakt? Uberhaupt als je auto vreemd aanvoelt, dan loop je toch even een controlerondje om de auto? Net als dat je af en toe de verlichting, bandenspanning en vloeistoffen controleert?

De interesse is gewekt door het feit dat je best vaak auto's ziet met een scheve wieldop, maar dat je dan diezelfde auto een andere dag ook ziet rijden met dezelfde scheve wieldop. Ik heb zelf nog nooit wieldoppen gehad, dus ik heb het ook nooit kunnen testen wat het gedrag van de auto daardoor wordt. Wel heb ik een keer een LM-wiel met lichte kromming laten repareren. Het kromme lichtmetaal gaf ook een enorme onbalans, vooral bij een snelremming.

Alle reacties

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 12:44

Griffin

Is mythical

Als ik een auto zie rijden waar een wieldop niet goed op zit (volgens mij zijn ze niet scheef) dan heb ik ook het idee dat het hele wiel misschien niet goed vast zit, moet altijd even 2x kijken.

Maar volgens mij geeft dit geen onbalans aan een auto. Ook als de velgen wat vies zijn zou dit niet echt veel onbalans moeten geven, of iig niet echt noemenswaardig dat je dat voelt (of je moet in een auto rijden die extreem veel feedback geeft in je stuur).

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:11
Wieldoppen zijn dusdanig licht dat die kleine afwijking in het center van de velg verwaarloosbaar is, lijkt me niet je dat merkt.

Modder zit verder van de as vandaan en zwaarder(veel water) + zorgt voor een onregelmatig contactvlak, denk dat je dat laatste vooral merkt.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 10-06-2016 12:54 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:07

wij

Je geeft zelf al aan dat je een 'OCD' (dwangmatig gedrag) hebt met betrekking tot dit onderwerp. Een kenmerk van dergelijk gedrag is toch juist dat het gebaseerd is op irrieële gedachten of angsten.

Laten we zeggen dat je een obsessie hebt voor trillingen in je auto. Probeer aan te nemen dat er technisch en op het gebied van veiligheid helemaal niks aan de hand is. Auto's zijn degelijk en kunnen sowieso tegen smerige wielen en velgen. Ook kunnen auto's zeer veel mishandelingen, zoals stoeprandjes, meenemen prima aan. In extreme gevallen gaat het comfort misschien wat achteruit, maar kan er nog prima gereden worden.

Daarnaast snap ik (algemeen) dat het vervelend is dat jouw spullen vies worden door de verbouwing van je buren. Echter is het wel een tijdelijke situatie. Misschien kun je je auto tijdelijk ergens anders parkeren, of afdekken met plastic ofzo?

• Trommelrem
wij schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:59:
Je geeft zelf al aan dat je een 'OCD' (dwangmatig gedrag) hebt met betrekking tot dit onderwerp. Een kenmerk van dergelijk gedrag is toch juist dat het gebaseerd is op irrieële gedachten of angsten.

Laten we zeggen dat je een obsessie hebt voor trillingen in je auto. Probeer aan te nemen dat er technisch en op het gebied van veiligheid helemaal niks aan de hand is. Auto's zijn degelijk en kunnen sowieso tegen smerige wielen en velgen. Ook kunnen auto's zeer veel mishandelingen, zoals stoeprandjes, meenemen prima aan. In extreme gevallen gaat het comfort misschien wat achteruit, maar kan er nog prima gereden worden.

Daarnaast snap ik (algemeen) dat het vervelend is dat jouw spullen vies worden door de verbouwing van je buren. Echter is het wel een tijdelijke situatie. Misschien kun je je auto tijdelijk ergens anders parkeren, of afdekken met plastic ofzo?
Oke, zo ver gaat mijn OCD gelukkig niet :P
Als ik de wielen schoonspuit dan is de rest van de auto vaak gewoon nog vies. Ik noem het een OCD omdat ik wel "dwangmatig" naar een wasbox ga om even snel de wielen schoon te spuiten, maar ik let dan niet echt op het schoon zijn van de wielen aan de buitenzijde, maar op het schoon zijn van de binnenkant van het wiel. De banden zelf spuit ik dan niet eens schoon.

Dat het bouwverkeer er een bende van maakt boeit mij niet zo. Ik ga er vanuit dat ze het na het project weer voldoende netjes achterlaten. Soms is het ook wel tof om even lekker door een modderplas te rijden, maar inmiddels kan de motorruimte ook wel een wasbeurt gebruiken. Ik let er ook extra op dat er geen modder in het luchtfilter zit, want dat zou een indicatie kunnen zijn dat het water te hoog in de motorruimte komt en dat de cilinders hun compressie niet meer kwijt kunnen.
wesleytjuh schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:53:
Wieldoppen zijn dusdanig licht dat die kleine afwijking in het center van de velg verwaarloosbaar is, lijkt me niet je dat merkt.

Modder zit verder van de as vandaan en zwaarder(veel water) + zorgt voor een onregelmatig contactvlak, denk dat je dat laatste vooral merkt.
De modder zit aan de binnenkant van het wiel, dat is ongeveer hetzelfde zwaartepunt als een wieldop. Maar is modder dan serieus zo zwaar?
Griffin schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:41:
Als ik een auto zie rijden waar een wieldop niet goed op zit (volgens mij zijn ze niet scheef) dan heb ik ook het idee dat het hele wiel misschien niet goed vast zit, moet altijd even 2x kijken.

Maar volgens mij geeft dit geen onbalans aan een auto. Ook als de velgen wat vies zijn zou dit niet echt veel onbalans moeten geven, of iig niet echt noemenswaardig dat je dat voelt (of je moet in een auto rijden die extreem veel feedback geeft in je stuur).
Wellicht is het laatste het geval. Ik vind dat mijn stuur meer feeling heeft met het wegdek dan menig andere auto, wat ik opzich heel prettig vind. Het zou dus kunnen dat je helemaal geen trilling in het stuur voelt, maar het zou dan wel kunnen dat bijvoorbeeld je schokbrekers onregelmatig slijten tussen links en rechts?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 16:48
wesleytjuh schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:53:

Denk dat het wel degelijk invloed heeft. Een wiel balanceren gebeurt ook met gewichtjes vanaf 2 gram op de buitenrand van de velg

Verwijderd

Aangekoekte modder kan veel onbalans geven, ging vroeger altijd door het bos heenscheuren met een volvo 360 en was dan altijd te lam om m schoon te maken. En trillen de maandag daarna als ik naar mn werk ging.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Als een wieldop optisch niet recht lijkt te zitten kan de gewichtsverdeling nog wel goed zijn. Dan kan je optisch niet zien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Trommelrem
LordSinclair schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:11:
Als een wieldop optisch niet recht lijkt te zitten kan de gewichtsverdeling nog wel goed zijn. Dan kan je optisch niet zien.
Bijvoorbeeld als men het wiel balanceert met een scheve wieldop? Waardoor de scheefheid wordt opgeheven door de onbalans in het wiel?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Trommelrem schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:13:
[...]

Bijvoorbeeld als men het wiel balanceert met een scheve wieldop? Waardoor de scheefheid wordt opgeheven door de onbalans in het wiel?
Ik denk niet dat men het wiel balanceert met wieldoppen er op, want ze moeten er toch weer af als je het wiel monteert. Maar een wieldop bestaat vaak uit een stuk plastic (wat je ziet) en een metalen frame waarmee die vastgeklemd zit. Dus als het plastic schreef zit en het metaal dat corrigeert zie het niet maar is het wiel wel in balans.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij geven scheve wieldoppen veel minder last als zand. Heb wieldoppen en ook wel eens door de bagger gereden die in mijn wielen kwam en dat laatste is inderdaad iritant.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Met het 4x4-en heb ik nogal eens zand of modder in m'n wielen gehad, wat dan vastkoekt op willekeurige plekken in de binnenste rand van de velg. Soms trilde het zo hard dat ik niet harder dan 80 durfde en maar weer gestopt ben.

De wieldop kan lichter zijn, maar vooral dat deel wat volgens jou uit balans is, is slechts een of enkele cm's naar buiten verplaatst. Volgens mij kan een wiel dan nog prima in balans zijn.

Veiligheid is sowieso niet in het geding.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

FastFred schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:09:
[...]

Denk dat het wel degelijk invloed heeft. Een wiel balanceren gebeurt ook met gewichtjes vanaf 2 gram op de buitenrand van de velg
Balanceren gebeurt met gewichten vanaf 5 gram ;) en bij minder dan 10 gram is de invloed vaak al verwaarloosbaar. Een opgedroogde klont modder aan de binnenkant van de velg heeft veel meer effect. Sowieso is dat al snel enkele 10-tallen gram, zit het ver van de as (dus groot effect) en op een volledig willekeurige plek.

Ten daar bij op dat bepaalde automodellen gevoeliger zijn voor onbalans dan andere (mijn BMW is er bijv. heel gevoelig voor en begint bij 80km/u merkbaar te trillen bij onbalans).

De invloed van een wieldop zou je in theorie kunnen voelen, maar een wieldop weegt maar weinig en het meeste gewicht zit relatief dicht op de as. Ja, in theorie zou een scheve wieldop tot trillingen kunnen leiden, maar in realiteit heeft een steentje dat vast zit in het profiel meer impact op de balans dan een scheve wieldop.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik kan me sowieso niet aan de indruk onttrekken dat de meeste mensen die rijden in een auto met wieldoppen zich erg over het weggedrag van hun auto bekommeren. Het type waarvan je het antwoord krijgt "een rode", als je vraagt wat voor auto ze rijden.

That being said: wieldoppen zijn zo licht dat het niet voelbaar zal zijn als ze een beetje scheef zitten. Ze mogen niet los zitten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Ook heb ik wel eens gezien dat iemand op de snelweg reed met een wiel dat zo erg aan het klapperen was dat het er wel binnenkort af moest vallen... maar gewoon lekker doorrijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:55
noes schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:06:
Ik kan me sowieso niet aan de indruk onttrekken dat de meeste mensen die rijden in een auto met wieldoppen zich erg over het weggedrag van hun auto bekommeren. Het type waarvan je het antwoord krijgt "een rode", als je vraagt wat voor auto ze rijden.

That being said: wieldoppen zijn zo licht dat het niet voelbaar zal zijn als ze een beetje scheef zitten. Ze mogen niet los zitten.
Wat zou dat met wieldoppen te maken hebben ? Bij mij zit er altijd gewoon op wat er op zat toen ik de auto kocht aangezien ik er geen bal om geef hoe de auto er uit ziet, zolang hij maar goed rijdt. Als er echter iets gaat trillen zal ik toch echt wel gelijk gaan kijken wat er aan de hand is.

Maar ontopic over die scheve wieldoppen, een wieldop die scheef is zal over het algemeen maar amper uit balans zijn (het gewicht is nog steeds goed verdeeld over het hele wiel) en dat zul je dus ook niet snel merken. Een klont modder echter zal bijna altijd juist ver uit balans zitten en dus al snel merkbaar zijn.

[removed]

Pagina: 1