Orchidee weer laten bloeien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:01

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
In navolging van mijn vorige topic loop ik weer tegen een orchideeprobleem aan. |:(

Heb het plantje nu ruim een maand. Eens in de 2 weken dompel ik hem effe onder het water, maar nu beginnen de binnenste bladeren weer geel te worden.

Nu weet ik het even niet meer: krijgt het plantje teveel, of juist te weinig water? Het is erg warm bij het plantje (ongeveer 24 graden), maar dat zal het probleem niet zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5k8JGBr.jpg

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik durf 't bijna niet te zeggen maar: Een orchidee groeit (en bloeit) van nature niet in Nederland met een rede...... Het klimaat heeft er wat mee te maken (wisselende temperaturen en luchtvochtigheid).

Tenzij je een "kas" van je huis wil maken zou ik dat soort planten dan ook liever niet in huis halen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:25
Het kan prima, wij hebben hier al bijna 3 jaar twee van die plantjes staan. Ze zijn in grootte niet veel toegenomen maar bloeien al die tijd af en aan. Dwz, het is een continue cyclus van knoppen krijgen, bloeien, alle bloemen vallen eruit, en dan weer van voor af aan. Af en toe valt er wel eens zo'n groen blad uit, maar niet vaak.
Ze staan al die tijd op dezelfde plek voor een raam op het oosten en krijgen niet veel maar wel regelmatig water. De temperatuur is bij ons in de winter ca 17-19 graden, in de zomer aanzienlijk warmer want geen airco oid. Luchtvochtigheid weet ik niet zo goed maar ik vermoed redelijk hoog, 60 à 70% in de winter. Bakje waar ze in staan is zo te zien ook niet groter dan wat ik op het plaatje hierboven zie.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Kan je helaas ook niet helpen, zelfde orchidee probleem.

Eenmaal uit de winkel en na enige tijd uitgebloeid is het over. Blaadjes blijven wel altijd mooi groen maar knopjes maken.... Not happening.

M'n laatste orchidee is een maand geleden de deur uitgegaan nadat die ruim een halfjaar zonder bloemen hier heeft gestaan. Toen maar weggegooid. Ik koop ze ook maar niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe dompel je hem onder? Met pot en al? Dan krijgt hij veel te veel water. Sowieso lijkt hij me in een te kleine pot te zitten. Elke 1-2 weken een klein scheutje water is voldoende voor een orchidee.
Gele blaadjes is een teken van te veel licht. Hij moet zeker niet in de volle zon staan.

@rieshjart:
De meeste orchideën bloeien maar één keer per jaar. Dus na een half jaar weggooien is een beetje te vroeg. Okee, de bloeiperiode was wel de periode dat je hem had, maar laat het plantje een beetje wennen aan zijn omgeving zeg. Een beetje liefdevol toespreken, matig water geven en veel geduld.
Je baby gooi je ook niet weg als die na een half jaar nog niet praat. :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De truc is 1 keer per week dompelen in water en goed uit laten lekken en veel geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43
Bij ons komen de meeste orchideeën weer tot leven als ze een tijdje in de badkamer gestaan hebben.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
Om mooie orchideeen te krijgen moet je eigenlijk twee kamers hebben. ;) Woonkamer daar staan de bloeiende orchideeen (1 keer per week klein(!) scheutje water). Zijn ze uitgebloeid, dan verplaatsen naar de andere kamer in de vensterbank en ze daar eens in de 2 weken een klein(!) scheutje water geven (het is niet erg als de groene bladeren slap gaan hangen) en dan inderdaad na een maand of 8 zie je de eerste knoppen weer komen en dan kunnen ze weer naar de woonkamer. Zo heb je er jaren plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Maasluip schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:42:

Gele blaadjes is een teken van te veel licht. Hij moet zeker niet in de volle zon staan.
Die van mij krijgen al jaren water (worden gedompeld) als ik er aan denk. 8)
Maar wat Maasluip zegt; niet in de zon zetten, de meesten vinden dat niet prettig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Geen knoppen? In andere kamer wegzetten, en vergeet ze maar een poosje. Dan denkt de orchidee dat hij doodgaat en begint hij opnieuw knoppen aan te maken. Wel af en toe ff heel klein beetje water geven.

Althans zo doe ik het al jaren met mijn orchideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Orchideeën hebben inderdaad weinig water nodig, dus onderdompelen moet je niet doen. Vaak is het besproeien van de wortels meer dan genoeg. Veel tropische orchideeën groeien ook niet in de grond, maar op bomen.
wimmel_1 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 03:21:
Ik durf 't bijna niet te zeggen maar: Een orchidee groeit (en bloeit) van nature niet in Nederland met een rede...... Het klimaat heeft er wat mee te maken (wisselende temperaturen en luchtvochtigheid).

Tenzij je een "kas" van je huis wil maken zou ik dat soort planten dan ook liever niet in huis halen.
Er groeien wel degelijk orchideeën in Nederland. Je hoeft dus echt niet in een kas te wonen om orchideeën te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 10-06-2016 08:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:02
Ook zal die zonder kleurstof niet meer blauw worden. Eerder wit :) Ik zou zelf wekelijks een klein scheutje water geven en niet teveel van locatie veranderen. Lekker laten staan.
Hiernaast wil overpoten met verse orchideeën aarde ook wonderen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Infinion op 10-06-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
Bij ons ging het soms ook slecht met de orchideen, maar sinds ik ze om de paar dagen besproei gaat het nu super ik besproei dan enkel de wortels. Ze hebben continue knoppen of bloemen, en dit al een half jaar lang.

[ Voor 8% gewijzigd door Remy!!!! op 10-06-2016 09:48 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 08:34
Zorg je er wel voor dat je bladeren niet nat worden bij het water geven? Dit kan een oorzaak zijn voor je gele bladeren.
Wij hebben twee orchideen op dit moment, de ene is net uitgebloeid en ik hoop dat hij later dit jaar weer zal bloeien en de andere begint net weer met knoppen uitstoten :)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 11:13
Het lijkt erop dat iedereen wel z'n eigen benadering heeft :). Thuis worden ze om de twee weken in regenwater ondergedompeld , daarna laten uitlekken en weer de pot in. Om de paar maanden gaat er ook wat orchideeënmeststof op. Verder staan ze nooit in direct zonlicht.

Omdat we er drie naast mekaar hebben staat er altijd wel eentje in bloei, want er kunnen best wel enkele weken tussen bloeiperiodes in zitten en met één orchidee valt dat natuurlijk op.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:32
tja..... op zolder zetten en een tijdje niet meer naar omkijken heb ik altijd begrepen. Dan gaat de plant in een soort hibernatie stand, wat de groei weer bevordert op het moment dat je deze weer aandacht geeft.

Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van orchideeën, mijn vrouw verzorgt ze en in de vensterbank doen ze het goed.
(Na een kruipruimtebrandje met TONZON isolatie is er zelfs roet op de witte bladeren gekomen, na een paar maanden waren ze weer mooi egaal wit)

Ik denk dus eerder dat je ze te veel water geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik heb ooit een keer de tip gekregen om er eens in de twee weken 3 ijsklontjes op te leggen. Doordat die langzaam smelten krijgen ze geleidelijk water en gaan de wortels niet rotten.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Geel blad kan je er best gewoon aftrekken, zodat de andere bladen gezond blijven. (Blad eerst in 2 scheuren vooraleer je het er uit trekt. Dan komt er minder kracht op de plant te staan)
Als je op tijd de oudste bladeren er uithaalt krijg je sneller nieuwe bladeren --> Gezond voor je plant.

Eens om de 2 weken water geven is meer dan voldoende, maar zorg dat er geen water in het potje blijft staan! Best de plant even in de gootsteen laten uitlekken vooraleer je hem terug in de pot zet.

Bron: moeder die bijna heel haar leven in een bloemenserre heeft gewerkt.

Also: in tegenstelling tot wat de meesten hier zeggen beweert zij dat het beter is om de plant steeds op dezelfde plaats te laten staan met genoeg licht (liefst tegen het raam), maar best ook niet in de volle zon.

(Je plant ziet er trouwens gezond uit volgens haar. Niets om je zorgen over te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 20:36
Ik heb er ook nog 1 staan in een vensterbank. Deze heel wel een half jaar gestaan als een bloemloze hoop bladeren. Ik heb hem wel getrouw iedere week water gegeven. Ik dompel die dingen nooit onder, gewoon met de gieter een beetje water erbij. En ja hoor, ineens kwamen er weer bloemtakjes in. Deze met stokjes geen begeleiden nu sinds een week of twee zitten er weer roze bloemetjes in!

Die vensterbank waar hij in staat heeft wel tot een uurtje of 10/11 de zon er vol op staan, mits die schijnt natuurlijk. Ik weet niet of dat nog wat geholpen heeft.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 23:35
Bij vriendinlief staat inmiddels al minimaal anderhalf jaar een drietal orchideeen in de vensterbank, met semi-matte folie op het raam. Raam in kwestie kijkt uit in oost-zuidoostelijke richting, dus ze staan van het moment dat de zon boven de huizen aan de overkant uit komt tot begin van de middag behoorlijk in de zon, daarna schaduw. Ze krijgen wekelijks hooguit een slokje aan water (en nooit voeding).

Zelfs nadat door wat onhandig buigen/sturen de "hoofdstam" van een van de orchideeen was afgebroken is deze na een aantal maanden gewoon weer gaan groeien en uiteindelijk bloeien. Orchideeen zijn behoorlijk robuust zolang je ze niet verzuipt :)

tl;dr: zet ze in het licht, wekelijks een klein slokje water, gaat vanzelf weer bloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

geef de orchidee de tijd en met een tijdje komt hij weer terug. De plant is nog groen, dus dat komt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Geen van de tips hier maakt mn oma gebruik van, mede dankzij mij staat haar hele vensterbank vol orchideeen en eigenlijk non stop in de bloei, zodra een uitgebloeid is staat er in no time weer een stengel met knoppen. Ze geeft ze gewoon water en wat voeding. Hoe en waarom het zo goed gaat weet ze zelf ook niet.
Is er niet een symbiose met schimmels bij de wortels, dat dat dan bij haar in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb er één en ik heb hem al een jaar of vier. Deze staat eigenlijk bijna altijd wel in bloei. Hij was van de week net uitgebloeid (afgeknipt tot het derde oog) en er kwam weer een mooie bloemenstengel naar boven. Hij staat bij mij in de vensterbank, niet eens in de volle zon. Stond hij in m'n vorige huis ook niet.

Ik geef hem één keer in de week water. Ik moet wel zeggen dat ik hem nog nooit voeding heb gegeven en hem nog nooit heb verpot :$
Hij heeft het hier in ieder geval erg naar z'n zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:01

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Marinusvw schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:51:
Zorg je er wel voor dat je bladeren niet nat worden bij het water geven? Dit kan een oorzaak zijn voor je gele bladeren.
Ach so, ik sprenkel namelijk altijd water op de bladeren, ik noem dat het Amazone-effect. ;(

Ik zal even wachten met water geven dan, en kijken wat er gebeurt. O-)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vergeet mijn orchidee altijd in de winter en dan gaat hij zo rond begin april bloeien als de dagen langer worden. Dan geef ik elke week een beetje water totdat ie uitgebloeid is na de zomer en vergeet ik hem weer. Ze hebben veel licht nodig, maar liever geen direct zonlicht, dus vitrage of iets ervoor als ze op het zuiden staan. Bij mij doen ze het trouwens wel beter als de wortels donker staan. Er komen dan een paar luchtwortels bovenuit gegroeid en de rest blijft donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier ook een paar orchideeën in de vensterbank waar ik verder niks mee doe dan af en toe een scheutje water geven. En toch staan ze, voor mijn gevoel, vrij continue in bloei.

Je moet gewoon geduld hebben: het kan best wel een paar maanden duren voordat ze nieuwe knoppen krijgen nadat ze uitgebloeid zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb die van mij een tijdje flink laten verzuipen en daarna droog gezet. Nu komen er zelfs twee takjes met knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:15
Ik doe zelf altijd wat HaoHong hierboven zegt. Niet met opzet maar ik zet de orchideeën altijd in een bak met 2 tot 3 cm regenwater. En over het algemeen heb ik de intentie om ze er na 10 minuten uit te halen. Ik vergeet dat echter altijd. Niet zo goed zegt men maar ik heb er nu toch 2 staan die bloeien zo mooi als ik ze nog nooit gezien heb. Dus misschien hebben ze stiekem af en toe meer water nodig dan wij denken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen week zag ik bij de Bijenkorf in Amsterdam een orchidee in een grote vaas staan met daarin alléén een laagje water, 2 á 3 cm hoog. Alleen de wortels zaten daar in gedoopt.

Ik weet niet of dit een langdurige situatie is of dat dit geregeld gewisseld of vervangen wordt. Iemand die weet of dit voor bepaalde orchideeën een mooie oplossing is?

Mijn eigen orchideeën doen het aardig. Hebben tot een uur of 12 volle zon, in de middag niet meer. Ik heb ze een paar weken geleden nieuwe grond gegeven, de oude zat vol mos/alg. Op dit moment steekt er een stengel omhoog met daarin een stuk of 6 knoppen. Leuk om te zien.

De andere orchidee is een klein stekje, afkomstig van de grote er naast. Dit stekje heeft naar mijn idee wat meer water nodig, de bladeren verschrompelen sneller dan bij de grote.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/orchidee.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 11-06-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
wimmel_1 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 03:21:

Tja, flauwekul is ook een antwoord :S

Je kunt Orchideeën prima hebben in NL. Die van ons bloeien 1 a 2 keer per jaar en staan gewoon aan de zonnige zijde van het huis in de vensterbank.

Onderdompelen doen wij absoluut niet, een orchidee kan volstaan met weinig water (een keer per 2 weken een scheutje en dan mag je rustig af en toe een keer vergeten) Die vreemde "wortels" die boven de grond groeien vaak, houden voldoende reserve.
Wat wel erg belangrijk is: de potgrond. Wij poten ze zo nu en dan wel over in nieuwe orchideeën grond.
Wij hebben een aantal die echt al een jaar of 6-7 bij ons meegaan (toen begonnen we met orchideeën ongeveer)
Pagina: 1