Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Dag Tweakers,

Ik wil eigenlijk een negatieve review schrijven over mij NUC die ik nu enkele maanden in gebruik heb.
Voordat ik dit doe wil ik graag even checken of ik wel de te verwachten prestaties behaal, of dat ik misschien een ander probleem heb.

Ik kan lang niet alle films afspelen, bij sommige formaten kan hij het simpelweg niet aan, ook zijn er soms haperingen en artefacten in het geluid en beeld.
Bij 'normaal' gebruik is hij ook aardig traag. Denk hieraan aan navigeren door mappen. Dit voelt niet echt snappy, helemaal niet als je bedenkt dat het om een volledig schone W10 installatie gaat met een SSD.
Je merkt het goed bij het fullscreen/minimaliseren van vensters of simpelweg browsen. YouTube met chrome werkt niet zonder haperingen, op IE gelukkig nog wel. Andere filmsites (kisscartoon of kissanime) werken niet door de hoeveelheid ads.

Het gaat om de:
pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH
Samen met:
pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ
pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

De SSD heb ik getest. Helemaal niets mis mee. Alle writes en dergelijke zijn gewoon prima.
De NUC zelf heeft ook goede writes/reads vanaf o.a. USB. Daar ligt het niet aan.

Kan het nog liggen aan het gebruikte geheugen? Het is wel erg goedkoop geheugen.

Natuurlijk zijn er ook wel pluspunten.
De NUC word totaal niet warm, dus ook weinig energie verbruik. Goede I/O plaatsen, prima design en formfactor.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp. <3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:11
Je hebt wel een erg basis NUC gekozen. De processor en integrated Graphics. Allemaal laag segment.

Vooraf wel gekeken of deze combinatie alles kon doen wat je ermee wilde gaan doen?

http://www.tomshardware.c...s-streaming.html#12826984

Kwam zelf deze test tegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, je hebt gewoon de verkeerde NUC gekocht.
Even een paar andere modellen uit dezelfde range in vergelijking gezet:
https://www.cpubenchmark....5B%5D=2623&cmp%5B%5D=2671
En ja, da's synthetische benchmarks, maar ze zijn voor mij altijd vrij goed steekhoudend gebleken.

Mijn inmiddels 10 jaar oude notebookje met een Turion X2 TL58, scoort net zo hoog en is net zo belabberd met video's en websites als jij omschrijft.
https://www.cpubenchmark....64+X2+Mobile+TL-58&id=461

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 23:29
Geen idee wat er mis gaat bij jou. Ik heb een DN2820FYKH met een processor die twee jaar ouder is dan die van jou en dat gaat prima als mediaspeler. Aangesloten op een Full-HD projector. Voelt wel wat traag aan bij bijv. zware websites maar zeker niet de problemen die jij beschrijft. Het 'zwaarste' videobestand wat ik heb heeft een bitrate van 24000 kbps met 7channel DTS audio en dat is geen enkel probleem. Opstarten gaat snel. Gebruik Plex Home Theater als software en Windows 7 als operating system. Vergeet niet de Intel drivers te installeren, in het bijzonder de drivers voor je grafische chip (onboard).

[ Voor 9% gewijzigd door Mmore op 09-06-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Dank.
Ik heb hier op tweakers de (beperkte) review gelezen met de bijbehorende reacties waar word gezegd dat het prima gaat. Daarnaast werd deze NUC ook diverse malen aangeraden in het topic over nuc's. Helaas pindakaas dus?

Het is dan wel de allergoedkoopste. Denk dat ik dan maar voor een i5/i7 moet gaan. Wel twee keer zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Heilige Kaas schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:34:
[...]

[...]

Dank.
Ik heb hier op tweakers de (beperkte) review gelezen met de bijbehorende reacties waar word gezegd dat het prima gaat. Daarnaast werd deze NUC ook diverse malen aangeraden in het topic over nuc's. Helaas pindakaas dus?

Het is dan wel de allergoedkoopste. Denk dat ik dan maar voor een i5/i7 moet gaan. Wel twee keer zo duur.
Mowh, de i3 6000 serie is ook prima hoor. Current gen, Skylake. Die kan wel even mee.
Die Celeron die je nu hebt is gewoon gemaakt op extreem laag energie verbruik, ten koste van een enorme lading performance.
De i3 zuipt bijna 3x zoveel stroom maar dat is ook goed terug te zien in de performance.
pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer
Een i3 moet ook prima gaan voor video playback. Je moet rekening houden met de grafische chip die op je processor zit. Wat in voorbij zag komen is dat je huidige NUC tot 720 het net aan trekt.

Met je NUC is ook niets mis. Zuinig , stil en zal ook prima office taken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
Zo te lezen werkt video wel goed op die Celeron als het hardware accelerated is, dus daar kan je je gedrag wellicht op aanpassen.

Zo gebruik ik op mijn oude E-350 MPC-HC met DXVA zodat ik wel 1080p kan afspelen, kies ik een programma wat geen DXVA ondersteunt, dan kan ik geeneens 720p soepel afspelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Jaer schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:39:
Een i3 moet ook prima gaan voor video playback. Je moet rekening houden met de grafische chip die op je processor zit. Wat in voorbij zag komen is dat je huidige NUC tot 720 het net aan trekt.

Met je NUC is ook niets mis. Zuinig , stil en zal ook prima office taken doen.
In de Skylake modellen zit inderdaad ook een krachtiger GPU, met hardware video decoding.
Plus dattie opzich al snel genoeg is voor 4K, dus daar red je het wel mee.
Ramon schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:40:
Zo te lezen werkt video wel goed op die Celeron als het hardware accelerated is, dus daar kan je je gedrag wellicht op aanpassen.

Zo gebruik ik op mijn oude E-350 MPC-HC met DXVA zodat ik wel 1080p kan afspelen, kies ik een programma wat geen DXVA ondersteunt, dan kan ik geeneens 720p soepel afspelen.
Hardware video acceleratie telt inderdaad wel sterk mee, mits je software er wat mee kan doen.
Maja, in dagelijks gebruik kom je genoeg situaties tegen waar dat niet het geval is.
ZO'n AMD E350 is nogal hit-or-mis, wat dat betreft. Heb je de software en passend videomateriaal, wil het prima. Moet het op CPU power, dan is een E350 om te huilen ;)

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 09-06-2016 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Jaer schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:39:
Wat in voorbij zag komen is dat je huidige NUC tot 720 het net aan trekt.
Dit is niet waar. 1080p mag echt geen enkel probleem zijn (video) als je maar hardware accelerated playback gebruikt. Dat gaat zelfs op mijn NUC uit 2013 die nog goedkoper was. HEVC is een probleem, maar dat is het zelfs met oudere zeer goede PCs. H.264 mag geen enkel probleem zijn. Zelfs 4k@60fps werkt.

Zie ook: http://nucblog.net/2015/0...w-nuc5cpyh-htpc-openelec/

en http://ark.intel.com/compare/79052,87257 ('Intel® Clear Video HD Technology')

Edit: Je moet dus wel je drivers goed hebben geïnstalleerd anders is het niet vooruit te branden !

[ Voor 7% gewijzigd door Mmore op 09-06-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
Ik zag dat wel degelijk voorbij komen !;) dus het is wel waar.. Aan de inhoud mag je twijfelen.

Het ligt echt aan je file container of het accelerated kan worden door hardware. Bespaar je die ergenis voor de keren dat het niet werkt .. Je zit echt op het randje met wel /niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
i3 is wel twee keer zo duur. Dat is niet zo mwoh.
Maar wel fijn om te weten dat het niet aan deze nuc ligt. (lees: mijn)

Denk dat het probleem met mijn laatste film kwam doordat de film x256 was ipv x254.

Hardware accelerated playback maakt het veel slechter. Maakt zelfs een gewone serie erg haperig.
Drivers ga ik nog even proberen. :) (nog ene keer dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
x265 / H.265 (HEVC) is gewoon ontzettend problematisch nog. Als je daar naar toe wilt dan heb je vermoedelijk een andere NUC of misschien de beta drivers nodig (las daar online wat van, geen idee wat de huidige status is) maar dat durf ik niet zeker te zeggen, dan zal je wat meer research moeten doen :P H.264 afspelen zou echter geen probleem moeten zijn :)

En ja, hij is niet vlug. Dus als je dat irriteert dan zal ik gewoon een hap meer geld uitgeven, dan heb je er geen omkijken meer naar. Succes en laat weten hoe het met de drivers gaat :)

https://downloadcenter.in...54/Intel-NUC-Kit-NUC5CPYH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:04
I.d.d. H.265 heeft een stevige moderne GPU nodig of een Skylake voor decoding.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Wat trouwens nog wel de moeite waard is te melden:

De eerste installatie van windows gaf echt hele rare problemen.
Explorer.exe die crashede als je op bepaalde manieren mappen opent of wanneer je instellingen opent.
De bluetooth module die niet werkt tegelijk met de wifi.
Vele andere willekeurige traagheden. De herinstallatie heeft dit opgelost. Alleen blijft hij dus traag voelen.

edit: En om een beeld te geven. De update utility maximaliseren duurde zojuist 3 seconde.
edit: Er komt een hele grote rits aan updates binnen via die utility. Dacht toch echt dat ik dat al had gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Heilige Kaas op 10-06-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien is je hardware gewoon stuk. memtest86+ al een stuk of 20 uur gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
Ik vind het maar raar. De processor zou snel genoeg moeten zijn om H.264 1080p films met een flinke bitrate af te spelen.

Heb je wel de juiste drivers geïnstalleerd voor de NUC?

Edit: En de traagheid tijdens navigeren is ook ongewoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Joep op 10-06-2016 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:25
Ik ken je probleem. Ik heb ook een soortgelijke nuc.
Deze nuc is aan te raden met windows10 + kodi of openelec.
Als je wil streamen via de browser ( flashcontent ) dan loopt het mis. Zowel firefox en chrome zitten direct aan 100% cpu. Raar maar waar maar internet explorer gaat maar tot 50 - 60% cpu.
Als je dan nog wat randzaken heb lopen in de achtergrond ( dropbox, torrent etc.. ) dan is het game over :p.

Mijn volgende nuc gaat zeker een i3 zijn met een degelijke ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Om inderdaad even terug te komen op dit topic.

Ik heb alle drivers geupdate en het is beter geworden! Echter nog steeds geen echt fatsoenlijke prestaties.
Ik heb het idee dat microsoft gewoon niet heel goed bezig is gezien ook mijn laptop hier en daar prestatieproblemen heeft. Voelt minder snappy dan voorheen.
YouTube is nog steeds een groot probleem op de NUC. (ook op mijn telefoon/laptop trouwens)

En inderdaad, Gebruik IE! Dat scheelt enorm qua prestaties.
Pagina: 1