Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding zorgt dat game freezt?

Pagina: 1
Acties:

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo

gister heb ik een pc van een vriend gekocht en een dag later heb ik League of Legends erop gezet. Een paar uur later, toen ik het spel speelde, freezde het systeem tijdens het spelen en ik kon een krakend geluid in mijn oordoppen horen. Soms als ik Twitch, Facebook en YouTube open heb freezt me pc ook maar het gebeurt meer in games. Ik dacht eerst dat het mijn harde schijf was omdat hij me aan gaf in de BIOS om me harde schijf te vervangen en een backup te maken. Dat heb ik dus gedaan en ben snel in winkel een SSDtje gaan halen. Maar de freezes zijn er nog steeds... Toen dacht ik dat het mijn GPU was, mijn oude GTX 260. Hij word echt zéér warm dus dacht ik dat de videokaart het probleem was. Ik heb dus ook eens zonder videokaart getest, onboard graphics gebruikt en nee hoor nog steeds die random freezes. Ik denk eerder dat het de voeding is of de processor die te warm word en freezt uit beveiliging. De PSU is echt oud dus daarom dacht ik dat het daar aan lag. Ook heb ik nooit mijn RAM of CPU of iets overclocked. De processor wordt momenteel gekoelt door een stock koeler. Ik weet niet of dit riskant is maar League of Legends is niet een al te zware game en dat de gevolgen daarvan een freeze kunnen veroorzaken geloof ik niet echt in. Mijn gedacht wijst op de voeding.

Specificaties:

Besturingsysteem
Windows 10 Home 64-bit
Processor
Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 37 °C
Haswell 22nm Technology
Processor koeler
Intel Stock Cooler
Werkgeheugen
Corsair 16,0GB Dual-Channel DDR3 2400 MHz (11-13-13-31)
Moederbord
ASUSTeK COMPUTER INC. MAXIMUS VII RANGER (SOCKET 1150) 28 °C
Grafisch
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (ASUStek Computer Inc)
Opslag
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 28 °C
Voeding
Antec Neopower 650W Linkje van voeding: http://www.newegg.com/Pro...SID=ip8svrub4r000a1700053

Hopelijk kunnen jullie me helpen, alvast bedankt,
Tony

• TonyJ.
Even voor de duidelijkheid, ik draai nu gewoon met onboard graphics.

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:42

Echt niet.

Gewoon niet.

Die symptonen ken ik, in mijn geval was het inderdaad een brakke voeding.

Verwijderd

Maar wat is je exacte vraag nu precies?:)

• TonyJ.
Wat is nou de oorzaak van die freezes, de voeding of welk component? @Echt niet. ben je zeker? Dan moet ik nieuwe halen.

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:42

Echt niet.

Gewoon niet.

Ja, ik weet zeker dat het in mijn geval de voeding was; na het vervangen waren de problemen opgelost. Het betrof toen een ongeveer 10 jaar oude voeding van het merk CheapAss(TM), maar de symptonen waren toen dat vooral bij gamen het beeld compleet wilde freezen en er onbestemde herrie uit de speakers kwam. De freeze was toen echt zo'n harde freeze dat geen enkele andere actie dan stroom eraf iets deed.

Ik had eigenlijk aanvankelijk ook geen hard bewijs dat het de voeding was, ook slechts een vermoeden, maar het pakte goed uit.

Verwijderd

En heeft die vriend er nooit last van gehad? Want het zou ook kunnen dat er tijdens het vervoeren iets los is gaan zitten of iets dergelijks.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn 4790 (non-k) werd met stock cooler dusdanig heet dat ie ging throttlen. Misschien dat load-temps het probleem veroorzaken (zeker als je ook nog de IGP vol belast, want ik gebruik enkel de CPU van mijn 4790, waardoor die minder warm wordt dan wanneer je zowel de CPU als IGP vol belast.)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dingen die je kunt proberen zijn memtest draaien om het geheugen te testen, kapot geheugen kan het systeem laten bevriezen. Ook kun je de condensators in de voeding visueel controleren. Dit doe je door de voeding helemaal los te halen van je systeem en de stekker natuurlijk ook uit het stopcontact en dat de schroefjes los draaien welke de voeding bij elkaar houden, vaak zijn dit vier of soms 6. Hierna kan de voeding open en kun je de condensators visueel inspecteren op defecten. Eventueel foto's maken en hier plaatsen kan ook, kunnen we met je mee kijken.

Mocht hier allemaal niks uit komen dan zou het een defect moederbord kunnen zijn, defecte CPU zie je bijna nooit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TonyJ.
Hallo,

de voeding heb ik niet overgenomen van de tweaker. Die heb ik zelf al een tijdje. De tweaker heeft 34 beoordelingen dus dat de pc niet goed functioneerde daarvoor, heb ik mijn twijfels voor. Verder heb ik niets met het moederbord gedaan. Het zat in de kast en daar ben ik ook afgebleven. Het enige wat ik heb gedaan is SSD er in gestoken en voeding. Voor de voeding vanbinnen zal ik even kijken.

Alvast bedankt.

• TonyJ.
Trouwens, is er geen gevaar dat ik de voeding gewoon open doe? Mag dat wel zomaar? Ga ik geen schok krijgen of dergelijke?..

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding is zo oud dat er nu geen garantie meer op zit, dus het mag sowieso.

Schok zal je alleen krijgen als je de primaire condensators direct aanraakt na het loskoppelen van het lichtnet. Aangezien je wel even enkele minuten bezig bent de voeding te openen hebben de condensators ondertussen hun lading al verloren. Mocht je het niet vertrouwen kun je gewoon ook niks aanraken met je vingers van binnen, is ook niet nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

• TonyJ.
Voeding vervangen door een Corsair CS650W. Hopelijk zijn de freezes nu weg :) Dankjewel allemaal

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom? Heb je überhaupt wel iets getest?

En waarom heb je zo'n slechte voeding keuze gemaakt?

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

TonyJ. schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:16:
Voeding vervangen door een Corsair CS650W. Hopelijk zijn de freezes nu weg :) Dankjewel allemaal
Jammer dat je daar geen advies over gevraagd hebt want dat is geen goede en te dure keuze.

• TonyJ.
Ja sorry, ik kon niet echt wachten... Ik heb trouwens ram van 2400 mhz is het de bedoeling dat ik die op auto houd of op 2400 Mhz zet? Ik heb af en toe nog freezes.
Pagina: 1