WIreless rc project voeden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 11:38
Ik ben op het moment bezig met een project waar ik een bestaande rc auto aanstuur met mijn arduino, welke weer wireless word aangestuurd door een arduino controller.

Om dit te realiseren gebruik ik een motor shield (V2 van adafruit) en een esp8266 wireless module.
Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan voeden?

De arduino heeft namelijk 5v of 9 nodig.
De motor shield die ik gebruik schijnt volgens de maker beter te werken met een aparte 5-12v voeding.
Daarnaast heeft de esp8266 (WiFi) module ook een aparte voeding nodig van zo'n 3,3v. Ook deze schijnt vrij gevoelig te zijn en zijn eigen voeding nodig te hebben.

Hoe kan ik dit het beste voeden? is 3 losse 'battery packs' maken en alles apart voeden werkelijk de beste oplossing? Dit lijkt mij namelijk nogal omslachtig.
Of kan ik er een sterke voeding op gooien en evt met een of ander schema alles voeden?

Ik ben nog niet zolang bezig met mijn studie embedded engineering, en mijn natuurkunde kennis heeft nog wat werk nodig. Hier ben ik mee bezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Waar je hier mee zit is dat als de motor een flinke piek trekt deze ook de arduino etc ingaat.

Een 2e battery pack is een optie, maar wordt eigenlijk alleen gedaan in vliegende dingen en niet om deze reden, maar zodat als de batterij pack opeens leeg/stuk is je gecontroleerd kan crashen.

Wat je hier zoekt is een filter tegen die pieken, dat is vrij simpel gedaan met een diode en lc filter.

Die plaats je tussen de battery en de arduino om die pieken te filteren.
Dat een esp een eigen voeding nodig heeft is half waar, hij kan prima bij de arduino erbij hangen, maar je wil wat lage ESR condensators bij de ESP plaatsen, die kan namelijk zelf ook best indrukwekkende pieken trekken.
Door een of meerdere condensators erbij te plaatsen (wel lage ESR) en wat keramische vlak je die genoeg af dat alles prima blijft werken.
Voorbeeld een 470uF low-esr 6.3V met erbij een 1uF en 100nF keramische condensator, dat filtert genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Motor shield had volgensmij een aparte voedingsingang voor de motoren. Deze kan je dan gebruiken voor je 'vieze' voeding (dus met veel ruis, dips enzo). Verder kan een arduino ook prima 12v aan

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Een standaard lm7805 voor je arduino houd de pieken van de motor shield wel tegen
Gebruik verder een soortelijke regulator voor je 3.3v

Niet moeilijk doen met filters want die zullen ooit een keer falen, en dan heb je alles stuk.
Een zenerdiode van 20volt parralel tussen je bus spanning zorgt ervoor dat de extreem hoge pieken worden afgevlakt, en beschermt hiermee weer de input van je voltage regulator.

Oo die manier heb je de schoonste en veiligste spanning voor je componenten

Ben niet slim, maar wel dom