Vraag

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Wij hebben altijd een EOS 550D gehad. Prachtige foto's maar belachelijk groot om mee te nemen en zoomen kan je wel vergeten met een standaard lens.
Op een gegeven moment dachten we deze te verkopen en volgens reviews een goede compact camera te kopen (Sony HV60). Zoomen kan hij als de beste, maar de foto's zijn echt niet mooi. In het donker en dichtbij vaak overbelicht. Kleuren komen ook helemaal niet overeen met echt.

Nu ben ik dus op zoek naar weer een nieuwe. Ik had bedacht om te zoeken naar een systeemcamera met standaard lens anders wordt het me te duur. Ik zie alleen bij geen 1 camera staan hoeveel x hij in kan zoomen. Ik weet dat F getallen veel zegt over de hoeveel licht die de lens binnen laat of zoiets maar kan er verder niet wijs uit worden.

Ik vind een ± €350 wel genoeg en moet compacter zijn dan een normale spiegelreflex.
Ik heb echt geen flauw idee en zie door de bomen het bos niet meer. Ben echt een n00b op camera gebied.

Beste antwoord (via JanW23 op 10-06-2016 22:33)

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53
In aanvulling op hetgeen tuk217 zegt. Voor de vergroting van het onderwerp moet je ook rekening houden dat 3x zoom het onderwerp weliswaar 3x zo groot in beeld brengt als de kleinste brandpuntafstand. Maar als je meer tele wil hebben dat een zoomlens van 200 mm aan het einde van het bereik maar twee keer meer vergroot dan een zoomlens met 100 mm aan het tele-einde van een andere lens. Bovendien wordt het bij een grote zoom steeds moeilijker om je onderwerp scherp te krijgen, zelfs met stabilisatie in je camera.

Met dat in het achterhoofd is ook een Panasonic LF1 een goed compromis. Een omgerekend bereik van 28-200 mm en een wat grotere sensor dan de compactcamera die je hebt geeft binnen je budget naar mijn idee een camera die tegemoet komt aan veel van je wensen.

Een andere mogelijkheid is een compacte systeemcamera, minder zoom dan je wenst, wel een grotere sensor. pricewatch: Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Zilver. het omgerekende bereik is 24 - 64 mm.

[ Voor 17% gewijzigd door Paulus73 op 10-06-2016 12:57 ]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:03

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Een standaard lens heeft meestal een 3 tot 4x zoom.
Voor iets boven je budget heb je de Sony A5000 met kitlens.
Later kan je altijd een lens met meer zoom bijkopen.

Verwijderd

JanW23 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:06:
Nu ben ik dus op zoek naar weer een nieuwe. Ik had bedacht om te zoeken naar een systeemcamera met standaard lens anders wordt het me te duur. Ik zie alleen bij geen 1 camera staan hoeveel x hij in kan zoomen. Ik weet dat F getallen veel zegt over de hoeveel licht die de lens binnen laat of zoiets maar kan er verder niet wijs uit worden.
Sensor grote is ook van belang en dan is het altijd even goed kijken naar de combinatie met de lens en ook de sensor etc.

De pricewatch: Sony A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart is inderdaad te krijgen voor iets boven je budget. Even niet letten op de huidige goedkoopste prijs, dat is een fout en is voor body only.

Je zou ook voor iets als een pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart kunnen gaan. Ook net iets boven budget maar dit is een compact maar wel met een stuk grotere sensor als de Sony HV60 en dus wel een betere beeldkwaliteit. Door de lichtsterke lens redelijk vergelijkbaar met de A5000 + kitlens qua kwaliteit ook in het donker.

Beide zitten rond de 3x a 4x zoom. Als je meer zoom wilt incombinatie met een grotere sensor worden de lenzen ook vele malen groter waardoor het verschil met een 550D een stuk kleiner wordt. Dus wil je compact iets hebben zul je toch prioriteiten moeten stellen.

Hier een size compare om beetje een idee te krijgen: http://camerasize.com/compact/#219.377,508.360,467,ha,t

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-11 22:56
X zoom zegt niets.
X zoom drukt uit hoe vaak je het beginpunt van het bereik kunt vermenigvuldigen. 18-55 is 3x zoom, want 3x 18 is 55.

Heb je een lens die in pure theorie 12-36 millimeter is, dan is die ook 3x zoom. Maar je snapt dat 36 en 55 niet hetzelfde zijn als je zoomt.

Veel systeemcameras ga je binnen je budget nog niet vinden. Sony is een goede keuze, maar verdiep je eerst eens meer in zoom om te weten wat je nu wilt en tekort komt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53
In aanvulling op hetgeen tuk217 zegt. Voor de vergroting van het onderwerp moet je ook rekening houden dat 3x zoom het onderwerp weliswaar 3x zo groot in beeld brengt als de kleinste brandpuntafstand. Maar als je meer tele wil hebben dat een zoomlens van 200 mm aan het einde van het bereik maar twee keer meer vergroot dan een zoomlens met 100 mm aan het tele-einde van een andere lens. Bovendien wordt het bij een grote zoom steeds moeilijker om je onderwerp scherp te krijgen, zelfs met stabilisatie in je camera.

Met dat in het achterhoofd is ook een Panasonic LF1 een goed compromis. Een omgerekend bereik van 28-200 mm en een wat grotere sensor dan de compactcamera die je hebt geeft binnen je budget naar mijn idee een camera die tegemoet komt aan veel van je wensen.

Een andere mogelijkheid is een compacte systeemcamera, minder zoom dan je wenst, wel een grotere sensor. pricewatch: Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Zilver. het omgerekende bereik is 24 - 64 mm.

[ Voor 17% gewijzigd door Paulus73 op 10-06-2016 12:57 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Let wel op dat bijna alle standaard zoomlenzen bij systeemcamera's ongeveer hetzelfde kunnen als je canon zoomlens. Dan ga ik er van uit dat je de standaard kitlens bij de 550d had.

Je kunt wel vaak een kit kopen met 2 lenzen. Een lens voor het normale werk en een lens voor het wat langere bereik. Niet binnen je budget maar wel voor 500 euro. Er zijn er veel meer te vinden.
Pagina: 1