Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-02-2023
Hallo allemaal. Ik heb net de cpu van mijn server vervangen en wilde de temperaturen checken. Het gaat om een headless server en hij viel uit toen ik media wilde streamen.

Eerst wat info over de server:
Intel Xeon 2,66 Ghz CPU met een Arctic Cooling koeler van net een maand oud.
ASUS P52M-M/C mini ITX server moederbord
Debian 8.4 zonder GUI

Ik heb lm-sensors er op staan en de wizard gerund, op veel vragen ja gezegdm behalve op de vraag of ik de ISA bus moet scannen op sensors. Deze heeft hij niet, dus leek het mij zinloos, plus hij liet eerst allemaal temperaturen zien van -54 graden op ISA bus.

Nu zie ik die nog steeds, maar als ik alleen de commando sensors gebruik krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aGPfNNs.png

Zijn dit echte waardes of worden mijn sensors niet herkend? Zijn er eventueel alternatieven voor lm-sensors? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met 'cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp' krijg je de temperaturen te zien zoals de kernel die herkend heeft. (in 1/1000C)

Overigens vind ik die fan- en voltage waarden er wel normaal uitzien, dus ik zou er vanuit gaan dat de temperaturen van die I801 adapter ook wel kloppen. Op die negatieve na dan, die zullen wel gewoon niet aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo heb je de ISA bus niet laten scannen? Dat dat ding al 20+ jaar niet meer gangbaar is, wil niet zeggen dat de bus zelf als spec niet meer aanwezig is. Op mijn systeem zitten daar de voltage sensoren achter bijvoorbeeld, zoals bij jou de CPU core temps blijkbaar zitten.

Die temp2, 3 en 4 zijn iig incorrect. De waarde is gelijk aan niet bestaand of niet uit te lezen. Maar de temperaturen van core0 en core1 zijn wel wat zorgwekkend. Het is jammer dat het niet altijd even duidelijk is of dat je CPU echt is, of dat temp1 dat eigenlijk moet zijn. Zet het systeem eens uit en voel aan de CPU heatsink, want ik denk dat je systeem door oververhitting uit is gegaan. Die core0/1 is denk namelijk je CPU, en temp1 de chipset (wat ook wel erg warm is).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
Bedankt. Ik schrok inderdaad ook van de waardes. De koeler is een push-pin, je weet wel, dat systeem waarvan je nooit echt zeker bent of het wel goed vastgemaakt is... Ik zal nog eens binnen in de kast kijken! Ik heb overigens nog een serie gekeken gisteren zonder dat hij uit viel, maar ik wil toch zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
Mijzelf schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:41:
Met 'cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp' krijg je de temperaturen te zien zoals de kernel die herkend heeft. (in 1/1000C)

Overigens vind ik die fan- en voltage waarden er wel normaal uitzien, dus ik zou er vanuit gaan dat de temperaturen van die I801 adapter ook wel kloppen. Op die negatieve na dan, die zullen wel gewoon niet aangesloten zijn.
No such directory krijg ik dan, ook als ik het sterretje weg haal :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je een video kon kijken zegt niets. Als ik van mijn HTPC de ventilator uit zou schakelen, kan ik dat ook nog, alleen gaat de CPU enorm throttelen. De temperatuur zal dan rond de 80°C tot 90°C zitten en niet veel veranderen. Echt uitvallen heb ik toen ik dat zo had niet meegemaakt, maar wist wel dat een ventilator toch wel nodig was, ipv alleen een heatsink. Het pushpin systeem vind ik zelf een enorm drama, daar moet je echt naar kijken. Fan snelheid heeft namelijk geen enkel nut als het blok aan z'n kabeltje hangt.

Ps, als je iets wilt toevoegen, bewerk dan je post ipv twee keer achter elkaar te reageren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Je zou dat uiteraard eenvoudig kunnen nagaan door te herstarten en eens in je BIOS te gaan kijken, temperaturen zijn daar meestal ook terug te vinden en dan zie je direct welke waarde waarmee overeenkomt. Al vermoed ik dat die 90° in dit geval wel degelijk de CPU temp zal zijn en de 75° de temp van het moederbord vlakbij die CPU.

Aangezien de problemen ontstaan zijn na de CPU swap kan ik alleen maar concluderen dat er daar een fout is gebeurd. Het contact tussen heatsink en heatspreader zal niet goed zijn (te veel of te weinig koelpasta?) of de heatsink zal inderdaad niet goed op zijn plaats zitten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1