Opstart problemen (en afsluiten?) vermoedelijk mobo p6x58d-e

Pagina: 1
Acties:

• Franktvs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-12-2025
Minstens een week zit ik nu al met mijn pc te prutsen omdat deze niet meer normaal afsluit/opstart nadat ik heb geupgrade naar w10.
Wanneer ik mijn pc uit, gaat deze niet helemaal uit. de processor koeler blijft bv door draaien en een rood lichtje boven op de pc blijft branden(was voor w10 niet zo)
Nadat mijn pc is uitgezet gaat hij 9/10 niet meer aan. alles gaat wel draaien in de pc maar er start niks op. beeld blijft zwart. ik moet de power supply uit en weer aan zetten voordat pc weer normaal start.
na veel dingen te hebben geprobeerd met instellingen op w10 en drivers en bios ben ik terug gegaan naar w7 omdat het toen wel normaal deed. jammer genoeg in dit proces is alles verwijderd van mijn ssd(en de backup blijkt ook niet te werken:( ), Windows 7 weer clean geinstaleerd, maar het probleem is er nog steeds.
Mijn ideeën zijn op, Weten jullie misschien een oplossing?

pc specs:
Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110408-1631)
Mobo : P6X58D-E (geen driver voor w10)
BIOS: BIOS Date: 08/06/12 09:44:07 Ver: 08.00.15
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz (8 CPUs), ~3.1GHz
Memory: 12288MB RAM
GPU gtx970:
power supply: seasonic mi2d 850W atx12v

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Clean Instal van Windows 10 proberen en dan al je drivers updaten (Driverspack Solution oid) SSD wel formarteren..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is dus inderdaad een driver probleem.

Probeer eerst de drivers die bij je mobo horen, via de site van je mobo.

Of probeer win10 nog eens, maar dan clean install. Laat windows eerst zelf zoeken voordat je zelf begint te troubleshooten. Dat troubleshooten doe je met beleid (dus niet "veel dingen proberen met instellingen").

• Franktvs
[b][message=47157671,noline(dus niet "veel dingen proberen met instellingen").
Jah als ik alles ging uit typen wat ik al had gedaan dan was het een hele lange post geworden :)

Ik heb dat ook al geprobeerd met w10 clean install, en windows updates laten doen, en dan zelf per update gekeken of het resultaat had of niet. wat jammer genoeg geen resultaat gaf.
Het lijkt er op alsof de mobo geen goede kill command krijg ofzo. want ik kan bv ook nog gewoon de dvd-rom met druk op de knop openen.

Toen ik deze pc setup net had gekocht had ik ook dit soort probleem dat spul bleef branden en draaien, alleen de pc starte toen wel normaal op. dan probeer ik me te bedenken hoe ik het toen had opgelost, en volgens mij was dat random na een driver installeren. wat ik nu ook al heb geprobeerd.

lastig probleem dit |:(

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Waar staat dat rode lichtje voor wat blijft branden dan?

• Franktvs
Boven op de pc, ik heb geen idee waar die voor staat : ( hoort bij de kast.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 19:12

Pos

En hoe sluit je af?

Paar dingen die je kunt proberen en dan kijken of ze hetzelfde resultaat geven;

Afsluiten door middel van op de fysieke aan/uit knop te drukken van de kast (afhankelijk van de instelling in windows)

Afsluiten door middel van alt-f4 vanaf de desktop en dan afsluiten kiezen.

Zoals ik het lees lijkt het op een soort van hibernate.
Alle settings mbt shutdown in bios nagelopen indien je daar iets veranderd hebt?

• Franktvs
Ik sluit af via start menu- afsluiten. ook al geprobeerd met knop op pc kast, ook een cmd command van shutdown. Alt f-4 nog niet geprobeerd.
Ja het lijkt inderdaad op een soort hibernate, ook al veel op gegoogeld en dingen geprobeerd.
Ik heb wel in de bios gekeken, ik snap niet alles wat er staat, maar ik denk dat het goed staat.

Edit: alt f4 afsluiten maakt ook niks uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Franktvs op 11-06-2016 17:47 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 19:12

Pos

Hmmm, zou bijna denken dat het een fysiek probleem is..

De logica in de power supply is misschien de weg kwijt.
Probeer de atx stekker eens los te maken en opnieuw aan te sluiten. Das die lange 20 of 24 polige stekker op je mobo.

Als dat nog niet werkt is, indien mogelijk, even een andere psu uitwisselen nog een mogelijkheid.

Sinds update naar win10 dit probleem, terug naar clean win7 nog steeds.
Ik denk psu probleem of moederbord probleem. Iets met signalen..

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 13:28

TommieW

Numa numa.

Windows 10 z'n "fast startup" even uitzetten. Misschien helpt dat.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Franktvs
TommieW schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:20:
Windows 10 z'n "fast startup" even uitzetten. Misschien helpt dat.
Ja dat had ik al geprobeerd toen ik w10 er nog op had, hielp jammer genoeg niets.
Pos schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:14:
Hmmm, zou bijna denken dat het een fysiek probleem is..

De logica in de power supply is misschien de weg kwijt.
Probeer de atx stekker eens los te maken en opnieuw aan te sluiten. Das die lange 20 of 24 polige stekker op je mobo.

Als dat nog niet werkt is, indien mogelijk, even een andere psu uitwisselen nog een mogelijkheid.

Sinds update naar win10 dit probleem, terug naar clean win7 nog steeds.
Ik denk psu probleem of moederbord probleem. Iets met signalen..
zal ik ff proberen :) andere psu niet een mogelijkheid op dit moment.
Edit: helaas ook geen succe

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Probeer eens in je bios de optie default settings terug te zetten. kijken wat die dan doet
En anders vermoed ik ook je voeding gezien de rest van je systeem al redelijk oud is, en voedingen slijten zeker als het geen kwaliteit voeding is.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Tjm De Groot schreef op zondag 12 juni 2016 @ 01:47:
Probeer eens in je bios de optie default settings terug te zetten. kijken wat die dan doet
En anders vermoed ik ook je voeding gezien de rest van je systeem al redelijk oud is, en voedingen slijten zeker als het geen kwaliteit voeding is.
...maar het is Seasonic, zo'n beetje het beste merk dat er te koop is :P

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06-2025
Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik heb praktisch hetzelfde systeem (alleen andere voeding) en ga ook naar Windows 10 binnenkort...

• Franktvs
Tjm De Groot schreef op zondag 12 juni 2016 @ 01:47:
Helaas met default settings is het probleem ook niet opgelost.
__REMCO__ schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:43:
Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik heb praktisch hetzelfde systeem (alleen andere voeding) en ga ook naar Windows 10 binnenkort...
ja ik ben ook benieuwd naar de oplossing. ik had wel wat kleine probleempjes verwacht, maar dat m'n systeem zo ging doen niet. maar bij meer dan genoeg mensen gaat het wel goed, bij mij jammer genoeg niet.
Pagina: 1