Artifact bij gamen, CPU overload/heat: oorzaak of gevolg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:44
Mede-Tweakers, ik hoop dat dit het juiste forum is en de juiste titel, maar ik zit met een probleem en vraag me af waar het probleem kan zitten.

Aanleiding
Gistermiddag zat ik nog vrolijk te gamen (Rocket League, niet heel zwaar) maar in de avond kreeg ik opeens artifacts en bleef alles even hangen (zie deze foto, geluid was *trrrrrr*). Toen ging het beeld op zwart en kwam het terug. Kon weer even verder en herhaalde zich. Dat een paar keer en toen bleef het echt vast hangen.
Reboot verhielp het niet en na de 2e hanger kreeg ik bij booten CPU termperature error. Later kon ik weer booten.

Wat heb ik toen gedaan
1. Omdat het in Rocket League gebeurde, heb ik ook Skyrim geprobeerd: liep ook vast.
2. In Windows werken en internetten levert het probleem NIET op. Nieuw inzicht, na tijdje in Windows ook. Artifacts zitten achter de muiscursor, vaag.
3. Vanwege de artifacts was mijn eerste ingeving dat het de videokaart was. Ik heb in ieder geval even de nieuwste driver geinstalleerd, ondanks dat daarin niks veranderd was. Loste het niet op.
4. Met Video Memory Stress Test gekeken of daar een probleem zat: geen foutmeldingen.
5. Met Open Hardware Monitor de temperatuur van de videokaart bekeken tijdens gamen. Geen uitschieters.
6. Met CoreTemp tijdens gamen zijn de CPU temperaturen rond 60C, máár als hij even vastloopt schieten ze naar 90-95 om na terugkomst ook weer in te zakken.
7. Met MemTest geen fouten in het geheugen gevonden.

Vraag

Omdat het tijdens gamen gebeurt, dacht ik aan een GPU fout. Maar de tests laten dat niet zien. De CPU lijkt normaal te doen behalve tijdens de haper/vastloper. Ik kan dat niet goed op waarde schatten.

Mijn vraag is daarom ook: wie kan me verder helpen; ligt het aan mijn GPU of aan de CPU? En wat kan het zijn?

Systeeminfo

De PC is uit begin 2012 en draait Windows 7.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB€ 119,95€ 119,95
1Corsair Carbide 500R Black€ 109,-€ 109,-
2Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9€ 20,-€ 40,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 96,50€ 96,50
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,45

Alle reacties

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-01 15:52
Ik heb zoiets soortgelijks ook gehad alleen viel bij mij de complete pc uit. Bleek dat door het vervoeren van de pc de koeler iets of wat losgeschoten was waardoor deze niet meer goed koelde. Na het vervangen van de koelpasta nooit meer last van gehad. Misschien het proberen waard.

• Jason X
Dank je, de PC is daarentegen niet verplaatst de afgelopen tijd. Kan koelpasta ook zomaar 'verouderen' en het nu zat zijn?

Ik zal de optie openhouden. Ben benieuwd of er nog andere denkrichtingen komen :)

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:16
klinkt alsof je gpu gewoon dood aan het gaan is, Maar je cpu temperatuur is ook te hoog als je het over 95 graden hebt, probeer eens een andere video kaartje erin te stoppen, En ja koelpaste kan uitdrogen en doet het niet zoveel meer zijn werk als koel pasta.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Normaal gesproken krijg je geen artefacts als je CPU te warm word...hooguit framedrops (thermal throttle).

Ik zie wel dat de GPU inmiddels een oudje is, en ook nog eens factory overclocked. Dat wil nog al eens problemen geven na een tijdje.

Ik zou dus eens proberen de videokaart wat te 'underclocken' (proberen op de standaard snelheid van een GTX 560 te laten draaien) kijken of dat helpt.

Betreft die CPU temperatuur, vind het wel een geval apart, dat ie ineens zou pieken naar 90-95ºC, als er verder was mis zou zijn met de koeling zou ik er vanuit gaan dat ie constant te hoog zou zitten.
Kan dus ook een foute sensor uitlezing zijn. Al kan het geen kwaad om de koeler te controleren.

• Jason X
Nemesizz schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:32:
Ik zou dus eens proberen de videokaart wat te 'underclocken' (proberen op de standaard snelheid van een GTX 560 te laten draaien) kijken of dat helpt.
Weet je toevallig hoe ik dat kan doen? Ik heb van Guru3D de Nvidia Inspector gedownload maar daarin is in de Overclocking sectie de GPU clock greyed out dus die kan ik niet aanpassen.
Standaard is dat 925MHz. Als ik een performance level lager doe, dan is het gelijk 405MHz. Zou liever even in de 800MHz willen testen.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Heb je de pc al opengemaakt? En heb je gekeken of stof niet de oorzaak is?

Normaal gesproken hoor je minimaal 1x per jaar je pc stofvrij te maken.

Kijk niet alleen naar de fan maar ook TUSSEN het koel-lichaam. Hier kan een dikke laat vilt tussen komen.

Zoals meerdere tweakers hebben aangeven is het ook verstandig om je koelpasta te vervangen.( 1x per jaar )
Je processor kan dan beter z'n warmte afgeven aan het koelblok.

Ook je videokaart kan last hebben van een hoop stof , deze zou ik ook controleren en evt goed schoonmaken.

• Jason X
Ik heb inderdaad ook even stof verwijderd. Alles van de fans en wat ik tussen de fan door kon zien.
Koelpasta is nog nooit vervangen, omdat ik 2 linkerhanden heb op dat gebied :X

Aanvulling

Net in Windows ook. Vreemde is dat de artifacts achter de muiscursor zitten. Die kon ik nog wel bewegen, de rest zat vast.

[ Voor 28% gewijzigd door Jason X op 09-06-2016 17:33 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Probeer anders eens de igpu kijken of je dan in Windows nog
steeds dat probleem hebt.
Zo niet dan is je gpu aan het sterven

• Jason X
Op zich een methode inderdaad. Idle Windows doet niks. Zal het even testen als ik Windows intensief gebruik.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of een simpel spelletje kan ook best op de igpu hoor. Ik heb hier standaard de i5 2500 op igp, kan bijv starcraft2 of iets dergelijks probleemloos spelen (op medium settings).

[ Voor 3% gewijzigd door Reepje op 09-06-2016 21:14 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

frankym schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:18:
Heb je de pc al opengemaakt? En heb je gekeken of stof niet de oorzaak is?

Normaal gesproken hoor je minimaal 1x per jaar je pc stofvrij te maken.

Kijk niet alleen naar de fan maar ook TUSSEN het koel-lichaam. Hier kan een dikke laat vilt tussen komen.

Zoals meerdere tweakers hebben aangeven is het ook verstandig om je koelpasta te vervangen.( 1x per jaar )
Je processor kan dan beter z'n warmte afgeven aan het koelblok.

Ook je videokaart kan last hebben van een hoop stof , deze zou ik ook controleren en evt goed schoonmaken.
Stofvrij idd eens per jaar minimaal, maar bij goeie pasta kan het wel een jaar of 5 goed gaan. China prut en stock spul van Intel, nee, Arctic Silver of Tuniq, ja.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Ik vervang mijn standaard 1x per jaar preventief.
Of het duur of goedkope pasta is, het wordt toch hard.

Ookal heb je 2 linker handen, ik zou toch een poging wagen om je pc een grondige onderhoudsbeurt te geven. Desnoods vraag je een vriend of vraag je een tweaker die het voor een kleine vergoeding voor je wilt doen.
Onderhoudt aan je pc is net zo belangrijk als onderhoudt aan je auto.
Op den duur loopt je motor ik de soep als je er niks aan doet.

Het fenomeen dat je muis nog gewoon beweegt heb ik geen verklaring voor.
eerst alles goed schoon maken ( of laten)

Op je igpu werken is net zoiets als rijden op een E-Bike zonder batterij .

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

frankym schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:58:
Ik vervang mijn standaard 1x per jaar preventief.
Of het duur of goedkope pasta is, het wordt toch hard.

Ookal heb je 2 linker handen, ik zou toch een poging wagen om je pc een grondige onderhoudsbeurt te geven. Desnoods vraag je een vriend of vraag je een tweaker die het voor een kleine vergoeding voor je wilt doen.
Onderhoudt aan je pc is net zo belangrijk als onderhoudt aan je auto.
Op den duur loopt je motor ik de soep als je er niks aan doet.

Het fenomeen dat je muis nog gewoon beweegt heb ik geen verklaring voor.
eerst alles goed schoon maken ( of laten)

Op je igpu werken is net zoiets als rijden op een E-Bike zonder batterij .
HD3000 is anders meer dan voldoende voor niet-games 8)7

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Jason X schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:00:
[...]

Weet je toevallig hoe ik dat kan doen? Ik heb van Guru3D de Nvidia Inspector gedownload maar daarin is in de Overclocking sectie de GPU clock greyed out dus die kan ik niet aanpassen.
Standaard is dat 925MHz. Als ik een performance level lager doe, dan is het gelijk 405MHz. Zou liever even in de 800MHz willen testen.
Heb deze kaart altijd bruut over geclocked met ASUS GPU TWEAK , uiteraard kun je het er ook mee underclocken.
Profieltje aanmaken en eerst alleen het geheugen 100Mhz naar beneden schroeven ;)

Edited:
En niet vergeten dat in windows je kaart niet full speed zal draaien enkel in 3D omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door evilweed op 10-06-2016 16:32 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Jason X
Ik ga die GPU Tweak eens proberen, dank je wel!

Had ook wel verwacht dat Windows te lief nog is voor de videokaart maar met een tweak kan ik het mooi testen in game.

Update
Helaas, zodra ik iets verander en Apply, krijg ik een BSOD |:(
Denk dat ik maar eens mezelf iets nieuws cadeau moet gaan doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Jason X op 11-06-2016 11:57 ]

Pagina: 1