computers bouwen en verkopen met tweede hands hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 14:48
beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een manier om een leuk zakcentje bij te verdienen met mijn hobby, en bedacht me dat het mij wel leuk lijkt desktop pc's te bouwen en te verkopen. Nu weet ik dat het heel lastig wordt om hiermee winst te maken, dus was ik van plan tweede hands componenten te kopen en daarvan computers te bouwen. Na even wat gerekend te hebben denk ik dat het mogelijk moet zijn dit te doen en er ook nog wat aan te verdienen. Het idee is dan dus dat ik componenten koop via V&A of marktplaats, en het complete systeem daar ook weer verkoop. Ik vraag me nu af of er andere mensen zijn die dit ook doen, en wat hun ervaringen hier mee zijn. Ik heb geen zin om zometeen met allemaal zelfbouw pctjes te zitten die niemand wil kopen.

Dingen die ik mij bijvoorbeeld afvraag zijn, is het verstandiger om voor intel, of AMD systeempjes te gaan? De AMD moederborden lijken bijvoorbeeld een stuk goedkoper te zijn, maar veel mensen hebben toch een beter gevoel bij intel. Wat voor systemen worden veel tweede hands gekocht, en op wat voor systemen kan je het meeste marge halen? Welke componenten maken een pc snel meer waard of gewild, en waar kun je het beste op bezuinigen? enzovoort. Alle gedachtes en eigen ervaringen zijn welkom :)

(ik weet trouwens niet zeker of ik dit topic in de juiste categorie heb gedaan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Is het niet logischer om eerst een machine te verkopen en hem dan pas te gaan bouwen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

Wat wil je precies doen?
Ga je ze ook als 2e hands aanbieden? En waarom zou ik dan bij jouw een Computer kopen.
Regel je ook garantie e.d? Want zoals ik het lees ga je iets al een bedrijfje oprichten.
En dat wil ik ook garantie hebben als ik iets bij jouw koop.

Ik heb geen idee of hier een markt voor is.
Als ik zoek naar een tweede hands pc/laptop zoek ik gewoon op MP. En ga ik niet "extra" betalen omdat jij wat spullen bij elkaar geraapt hebt en nog een extra centje wilt verdienen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 14:48
Ik ben inderdaad van plan ze als tweede hands aan te bieden. De reden dat je van mij zou kopen is omdat tweede hands kopen (veel) goedkoper is dan nieuw. Een klein voorbeeldje: ik kan een pc bouwen met 3e generatie i5, hd 7950, 128gb ssd, en alle andere componenten voor rond de 370 euro. zo'n pc moet je tweede hands toch wel voor wat meer dan dat kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hm, wat spullen bij elkaar zoeken, pc bouwen, Windows en drivers installeren, testen, (waar haal je een goedkope legitieme Windows vandaan als je niks nieuw inkoopt?), nazorg garantie.... Het is leuk om te doen, maar een redelijk uurtarief kan je wel vergeten ben ik bang

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Jimmy302 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:04:
beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een manier om een leuk zakcentje bij te verdienen met mijn hobby, en bedacht me dat het mij wel leuk lijkt desktop pc's te bouwen en te verkopen. Nu weet ik dat het heel lastig wordt om hiermee winst te maken, dus was ik van plan tweede hands componenten te kopen en daarvan computers te bouwen. Na even wat gerekend te hebben denk ik dat het mogelijk moet zijn dit te doen en er ook nog wat aan te verdienen. Het idee is dan dus dat ik componenten koop via V&A of marktplaats, en het complete systeem daar ook weer verkoop. Ik vraag me nu af of er andere mensen zijn die dit ook doen, en wat hun ervaringen hier mee zijn. Ik heb geen zin om zometeen met allemaal zelfbouw pctjes te zitten die niemand wil kopen.

Dingen die ik mij bijvoorbeeld afvraag zijn, is het verstandiger om voor intel, of AMD systeempjes te gaan? De AMD moederborden lijken bijvoorbeeld een stuk goedkoper te zijn, maar veel mensen hebben toch een beter gevoel bij intel. Wat voor systemen worden veel tweede hands gekocht, en op wat voor systemen kan je het meeste marge halen? Welke componenten maken een pc snel meer waard of gewild, en waar kun je het beste op bezuinigen? enzovoort. Alle gedachtes en eigen ervaringen zijn welkom :)

(ik weet trouwens niet zeker of ik dit topic in de juiste categorie heb gedaan ;))
Dit gaat helaas niet werken. Je koopt best vaak de verkeerde RAM stripjes of een videokaart die niet past op een bepaald moederbord. Je bent super lang bezig om dit helemaal uit te zoeken. Daarbij komt kijken dat je kapotte onderdelen tegenkomt en misschien oplichters. Ik denk ook dat er niemand zo'n pc wilt gaan kopen. Je weet niet hoe oud iets is, wat er mee gebeurd is. Kan zo zijn dat de RAM het morgen begeeft. Indien je alle hardware hebt moet je nog de software (drivers) bij elkaar smokkelen. Dit kost je veel te veel tijd voor een kleine winst van paar euro?

Wat je wel kan doen is aanbieden dat jij een PC volledige NIEUW in elkaar zet. Jij kan ze helpen met uitkiezen van de componenten en vervolgens zet jij het in elkaar. Hiervoor vraag jij een leuk bedrag :) Of je bied aan reparatie en vervanging van componenten. Zo kun je BV mensen overhalen dat ze een SSD moeten halen in plaats van hun oude HDD. Die kan jij kopen ( in de winkel) en vervolgens gaan plaatsen bij deze mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het klinkt allemaal heel leuk, maar praktisch gaat het niet werken... ;w

Aardig voorbeeld. Ik zocht een paar weken geleden een nieuwe/2de hands PCtje voor een kennis om lekker vlot mee te kunnen werken (surfen, office toepassingen e.d.)

Kon via tweakers V&A een complete, degelijke (!) merk PC vinden, voor nog geen 200 euro!
Een HP 8200 PC Intel Core i5 3.1-3.4Ghz, 8GB Geheugen, 250GB SATA HDD en een legale Windows 7/10 64bit licentie.

En voor nog eens ruim 100 euro extra haalde ik bij iemand anders een vrijwel nieuwe 27" 1920x1200 IPS (ook HP) scherm op.
M.a.w. tegen dit soort 2de hands prijzen voor degelijke spullen, kun je zelf nooit opbouwen c.q. er überhaupt nog iets aan verdienen... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Jimmy302 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:29:
Ik ben inderdaad van plan ze als tweede hands aan te bieden. De reden dat je van mij zou kopen is omdat tweede hands kopen (veel) goedkoper is dan nieuw. Een klein voorbeeldje: ik kan een pc bouwen met 3e generatie i5, hd 7950, 128gb ssd, en alle andere componenten voor rond de 370 euro. zo'n pc moet je tweede hands toch wel voor wat meer dan dat kunnen verkopen?
Voor deze setting zal ik nog geen 200 euro voor over hebben als het 2de hands is. De prijs die jij vraagt is denk rond de 400-450 als je wat winst wilt. Voor die prijs kan ik een nieuwe PC halen en met geluk is die nog tikje beter. Dit laat zien dat de markt heel zwaar is in de PC wereld. De hardware zakt zo super snel in de prijs. Die 128GB SSD kosten 1 jaar geleden nog een dikke 200 euro. Nu zijn ze 50-60 euro maar waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Je kan wellicht beter mensen betaald adviseren in hun computerwens en deze eventueel voor mensen te bestellen en te bouwen. Uit het prijsverschil tussen jouw gekozen build bij de goedkoopste winkels per product, versus het alternatief (wat de klant anders zou doen: naar een fysieke winkel en voor teveel geld een niet-uitgebalanceerd systeem kopen) zit wellicht genoeg marge om dit hobbymatig een beetje leuk te kunnen doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Jimmy302 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:29:
No way dat ik daar 370 voor ga betalen
reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

Dan heb ik hem nieuw. En nog garantie ook.
volgens mij is een 370 is volgens mij iets langzamer dan de 7950.
Maar wel alles nieuw. Grotere SSD en waarschijnlijk ook beter beeldscherm.
Dan is de AMD misschien langzamer dan jouw i5, Maar snel genoeg voor de meeste.
Ik ga echt niet meer als 175-200 uitgeven voor 2e hands

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Beter beeldscherm? Het systeem wat je opnoemt is niet voorzien van een beeldscherm. Uiteraard zal de TS zijn doelgroep überhaupt geen prijsbewuste Tweakertjes zijn. Er is denk ik best een markt voor. Ik koop al 8 jaar mijn computer nagenoeg uitsluitend tweedehands uit componenten van V&A, en dat scheelt inderdaad _enorm_. Maar het zelf weer verkopen, dat is toch meer tricky, zeker als je het wat meer bedrijfsmatig wil doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
erwin26 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:03:
[...]

Voor deze setting zal ik nog geen 200 euro voor over hebben als het 2de hands is. De prijs die jij vraagt is denk rond de 400-450 als je wat winst wilt. Voor die prijs kan ik een nieuwe PC halen en met geluk is die nog tikje beter. Dit laat zien dat de markt heel zwaar is in de PC wereld. De hardware zakt zo super snel in de prijs. Die 128GB SSD kosten 1 jaar geleden nog een dikke 200 euro. Nu zijn ze 50-60 euro maar waard.
Ja bijna. Als je van die 1 jaar geleden 5 jaar geleden maakt (gebaseerd op price graph van de Crucial M4 128GB). 2 euro per GB is echt een hele tijd geleden.
erwin26 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:50:
[...]

Dit gaat helaas niet werken. Je koopt best vaak de verkeerde RAM stripjes of een videokaart die niet past op een bepaald moederbord. Je bent super lang bezig om dit helemaal uit te zoeken.
Hoe denk je dat alle mensen die het nieuw kopen dat doen? Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. En voornamelijk ook niet erg belangrijk, videokaarten passen gewoon in moederbords, en RAM horen dat te doen, maar kan je voor de zekerheid compatibiliteitslijst van bekijken.

@TS, het technische zal het probleem niet zijn, maar probleem 1 is dat toen ik checkte ik vaak toch de tweedehands markt niet heel interessant vond tov nieuw. (Zal vast van onderdeel afhangen). Het grotere probleem 2: Wat doe je als hij kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Sissors schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:50:

Hoe denk je dat alle mensen die het nieuw kopen dat doen? Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. En voornamelijk ook niet erg belangrijk, videokaarten passen gewoon in moederbords, en RAM horen dat te doen, maar kan je voor de zekerheid compatibiliteitslijst van bekijken.
Via een site vergelijken of dit wel mogelijk is. Het is heel erg belangrijk want als jij een atx moedebord hebt past daar niet elke RAM stripje op. Koop je BV een Sram stripje dan gaat die bijna nergens passen. Niet elke videokaart past in elk moederbord. Als jij een mini-atx hebt en je vidoekaart is voor een axt moedebord past het niet. Zit super veel verschil in. Veel mensen hebben die kennis niet, omdat de website berekend of het past of niet. Ik zelf heb gewerkt bij een NKBer ik deed niks anders dan PC maken op hardware en software. Je wilt niet weten hoevaak het niet past. Zo'n lijstje gebruiken is een optie, maar kost veel tijd en de foto's of de mails kunnen soms andere informatie geven. Misschien denkt de verkopen dat er geen verschil is tussen SRAM en RAM. Dan wordt het erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

@TS
Het lijkt me een hoop geneuzel want mensen die bij jou komen zijn vrijwel zeker noobs die geen mensen met hardware kennis in de omgeving hebben. Mijn verwachting is dat je een hoop nazorg en gezeur krijgt. Maar dat is puur op aanname.

Kijk eens op marktplaats er zijn vast mensen die doen wat jij wil gaan doen.
Als die er zijn is het waarschijnlijk dat het rendeert :P

En kijk eens bij je gemeente in de container met apparaten. ik zie daar altijd PC's staan, soms ook PC's die bij huis tuin en keuken gebruik nog mee kunnen. Ook goeie bron voor toetsenborden.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
ehtweak schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:57:
Het klinkt allemaal heel leuk, maar praktisch gaat het niet werken... ;w

Aardig voorbeeld. Ik zocht een paar weken geleden een nieuwe/2de hands PCtje voor een kennis om lekker vlot mee te kunnen werken (surfen, office toepassingen e.d.)

Kon via tweakers V&A een complete, degelijke (!) merk PC vinden, voor nog geen 200 euro!
Een HP 8200 PC Intel Core i5 3.1-3.4Ghz, 8GB Geheugen, 250GB SATA HDD en een legale Windows 7/10 64bit licentie.

En voor nog eens ruim 100 euro extra haalde ik bij iemand anders een vrijwel nieuwe 27" 1920x1200 IPS (ook HP) scherm op.
M.a.w. tegen dit soort 2de hands prijzen voor degelijke spullen, kun je zelf nooit opbouwen c.q. er überhaupt nog iets aan verdienen... :N
Misschien kan hij het dan omdraaien. Dat soort systemen kopen, uit elkaar trekken en de onderdelen 2ehands met winst verkopen :P

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

MsG schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:02:
Beter beeldscherm? Het systeem wat je opnoemt is niet voorzien van een beeldscherm. Uiteraard zal de TS zijn doelgroep überhaupt geen prijsbewuste Tweakertjes zijn. Er is denk ik best een markt voor. Ik koop al 8 jaar mijn computer nagenoeg uitsluitend tweedehands uit componenten van V&A, en dat scheelt inderdaad _enorm_. Maar het zelf weer verkopen, dat is toch meer tricky, zeker als je het wat meer bedrijfsmatig wil doen.
Klopt, geen beeldscherm. Ging er per ongeluk gemakshalve van uit.
2e hands PC's kopen is prima. Maar ben bang dat 2e hands kopen om door te verkopen niet echt een goede business is. Tenzij je echt goedkoop aan je spullen kunt komen (oude pc's van je werk of zo)
Anders moet je je tijd met installeren en testen terugverdienen in de verkoopprijs.
En dan kom je, denk ik, al gauw op systeempjes die je nieuw voor niet al te veel meer kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:01

br00ky

Moderator Harde Waren
erwin26 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:57:
[...]
Via een site vergelijken of dit wel mogelijk is. Het is heel erg belangrijk want als jij een atx moedebord hebt past daar niet elke RAM stripje op. Koop je BV een Sram stripje dan gaat die bijna nergens passen.
Wanneer heb je voor het laatst een S(D?)RAM reepje gezien? ;) Systemen die daar mee werken krijg je nog niet voor een tientje verkocht, tenzij een collectors item.
Niet elke videokaart past in elk moederbord. Als jij een mini-atx hebt en je vidoekaart is voor een axt moedebord past het niet.
Oh? Of het wel of niet past heeft voornamelijk te maken met de ruimte in de case. Moederborden zijn de laatste jaren zo standaard, dat maakt allemaal weinig uit. Zelfs in de tweedehands markt vind je amper nog afwijkende zaken.

Maak het probleem niet groter dan het is ;).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 09-06-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

haarbal schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:00:
[...]

Misschien kan hij het dan omdraaien. Dat soort systemen kopen, uit elkaar trekken en de onderdelen 2ehands met winst verkopen :P
Kijk dat is een zinnig antwoord. Op de tweede hands markt is de financiële som van de losse onderdelen vele mate groter dan de waarde van een systeem gebouwd uit deze onderdelen.

Kortom, assemblage van tweedehands systemen is duur. Zeker omdat je volgende componenten toch nieuw moet leveren:
- voeding
- kast
- ventilators
- windows
- harddisk
- toetsenbord
- muis

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
br00ky schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:21:

Wanneer heb je voor het laatst een S(D?)RAM reepje gezien? ;) Systemen die daar mee werken krijg je nog niet voor een tientje verkocht, tenzij een collectors item.
Ik heb momenteel in men eigen PC nog 4 SRAM zitten en plaatst regelmatig nog. Wist je dat bijna elke laptop over SRAM beschikt?
Oh? Of het wel of niet past heeft voornamelijk te maken met de ruimte in de case. Moederborden zijn de laatste jaren zo standaard, dat maakt allemaal weinig uit. Zelfs in de tweedehands markt vind je amper nog afwijkende zaken.

Maak het probleem niet groter dan het is ;).
Als jij een mini videokaart hebt en die plaatst je in een normale case, have fun het gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ervaringsdeskundige: heb nooit serieus geprobeerd geld op deze manier te maken, maar ging jaar of 10, 15 terug vaak computerbeurzen af en kocht daar dozen onderdelen, vooral moederborden. Die dingen werden als defect aangeboden, maar testing van veel winkels was beroerd, geen winkel nam de moeite om foute BIOS flashes te herstellen en dit was de tijd van massale uitval door slechte condensatoren. Kortom, zeker 1/3 van de borden was volledig werkend te krijgen.

Ik had zelf natuurlijk niet zoveel borden nodig, dus heb ze zowel los als in systemen gebouwd verkocht of verruild. Los verkopen was vrij eenvoudig, je verkocht aan andere Tweakers (of vergelijkbaar kennisniveau); goede prijs overeenkomen, verzenden/ophalen en klaar. Systemen bouwen daarentegen... degenen aan wie je verkocht waren soort mensen die niet zelf zo'n ding in elkaar konden zetten. Ze konden/wilden geen nieuwe systemen betalen, maar hadden vaak zelfde verwachtingen als wanneer ze een nieuwe PC kochten. Kortom, veel gezeik achteraf, vaak over dingen die niets te maken hadden met de hardware (denk aan: "Ik krijg Skype niet aan de praat, dus jij hebt mij opgelicht met je shitPC" :X ). Ben er snel mee gestopt.

Overigens, best-case kon ik met verkopen van de onderdelen ongeveer m'n eigen kosten om naar de beurzen te gaan en dozen zooi te kopen eruit halen. Maw dit was puur voor de hobby, voor het geld had ik beter met een krantenwijk kunnen verdienen :z

TLDR:
- volledige systemen verkopen is allerlei shit op supportvlak over je heen krijgen.
- meer dan break-even spelen is onrealistisch.
- wil je geld verdienen? Doe iets anders met je tijd.
erwin26 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:30:
[...]

Ik heb momenteel in men eigen PC nog 4 SRAM zitten en plaatst regelmatig nog. Wist je dat bijna elke laptop over SRAM beschikt?
Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt :o

SRAM = Static RAM = soort snelle maar dure RAM dat vooral voor L1 en L2 cache gebruikt wordt binnen CPU's. Laatste keer dan je SRAM ergens anders dan in een CPU gezien zou hebben is rond het jaar 2000 in een (Super) Socket 7 systeem waar L2/L3 cache nog op het moederbord of op een COAST-module zat. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een COAST (of oudere CELP) slot op een laptop gezien, je had ofwel vastgesoldeerd SRAM op het bord danwel geen externe cache en alleen de L1 op de CPU (of L2 als je een K6-2+ of K6-3(+) had)

Moderne laptops hebben DDR3(L) of DDR4-SDRAM, net zoals moderne desktops, alleen SO-DIMMs ipv DIMMs.
[...]

Als jij een mini videokaart hebt en die plaatst je in een normale case, have fun het gaat niet passen.
Waarschijnlijk bedoel je hier 'low profile'. In dat geval: regular bracket erop en klaar. Zoals gezegd, niet ingewikkelder maken dan dat het is. Het probleem is financieel/organisatorisch, niet technische - zolang je weet waar je mee bezig bent.

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 10-06-2016 10:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1