Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Eigenlijk is het best retarded dat we nog steeds iemand opbellen door een random cijferreeks in te toetsen en daarvoor een apparaat tegen ons oor moeten houden. Technologie heeft ons vele vernieuwingen gebracht, waaronder het uitfaseren van CSD en de introductie van pakketdata. Maar nu pas beginnen we de veranderingen op de front end te zien: Providers verkopen pakketjes. Circuit Switched Data interesseert de providers niet meer. CSD is inmiddels kosteloos en onbeperkt inbegrepen bij vrijwel elk telefoonabonnement, zowel vast als mobiel, als extraatje. Ook zijn eindelijk de kengetallen niet meer geogebonden: In Maastricht kun je nu ook een 020-nummer nemen. Je neemt een account, niet een telefoonnummer. Dat telefoonnummer is echter niet meer dan een alias geworden. Je ziet ook dat de nummermarkt afneemt. Een van de meetpunten is o.a. de waarde van mooie nummers: Ik heb vroeger weleens een mooi nummer voor 1000 euro verkocht. Tegenwoordig krijg je misschien nog een tientje voor een mooi nummer. Er zit geen handel meer in.

De trend die je nu ziet:
• Voicemail verdwijnt en maakt plaats voor presence;
• Bureautoestellen maken plaats voor apps zoals Skype for Business;
• Mobility is niet meer op basis van GSM, maar op basis van Facetime en de eerdergenoemde Skype for Business;
• MMS heeft gefaald omdat de technologie nog niet klaar was, maar Whatsapp greep het juiste moment en heeft een nieuwe markt gecreeerd en SMS/MMS volledig verdrongen;
• De transitie van telefoonnummers naar een account is bij de end user ook begonnen: Je belt iemand met Facetime of Skype for Business direct op accountnaam en niet meer op telefoonnummer;
• SIM kaarten worden geintegreerd in hosted PBX centrales en hebben geen gekoppeld 06-nummer meer, maar zijn onderdeel van een account;
• Whatsapp is niet gekoppeld aan een SIM en dus niet providerlocked. Je hebt alleen nu nog toegang nodig tot een telefoonnummer voor de authenticatie;
• Whatsapp kan zelfs bellen...

Nu al zie je bedrijven die bijvoorbeeld iPhones uitrollen, waarbij de "Phone"-app niet eens meer in de onderste balk zit. Wel Skype for Business, Whatsapp, Mail en heel misschien toevallig en voor de gewenning nog een Hipper of Zapper app in plaats van Messages. Ook is Office 365 E5 bijna GA. Dat zal een grote klap zijn voor de klassieke belmaatschappijen.

Zullen ook providers het bellen helemaal loslaten, zodat de mensen die dan toch willen bellen gewoon een SIP account kunnen nemen bij een willekeurige provider? Of zal men misschien alleen aan presence en messaging gaan doen? Er is immers ook niemand meer die z'n Ziggomail of Planet Internet email adres gebruikt. Je internet neem je af bij je provider, je mail bij Office 365, Gmail of Outlook. Ik kan mij niet voorstellen dat T-Mobile, Vodafone en PTT zich nog steeds bezig willen houden met bellen, want dat is hun core business allang niet meer. Hun core business is het leveren van een netwerk en data.

Onlangs zag ik een bedrijfsbus van een timmerman waar behalve een telefoonnummer ook een Skype for Business account op bedrukt was. De toekomst is blijkbaar al begonnen.

Zal het klassieke bellen via een telefoonnummer volledig worden vervangen door een logischer iets? En door wat? Werken jullie in een bedrijf waar medewerkers nog echt telefoon op hun bureau hebben staan met een echt klassiek telefoonnummer? Hoe is de transitie naar een app of naar een ander platform gegaan? Wellicht wordt er bij jullie bedrijf alleen nog maar gecommuniceerd over Skype for Business, Facetime, Whatsapp of andere apps? Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de ontwikkelingen in de nabije toekomst. Wat verwachten jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JortJwz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 17:02

JortJwz

VW golf MK II avance 1987

je benoemt een aantal dingen waar ik het niet mee eens ben. whatsapp is misschien niet gekoppeld aan je sim, maar wel aan een telefoonnummer. en dat is niet alleen voor authenticatie. daarnaast is de kans aanwezig dat als je van een systeem(wat jij omschrijft is eigenlijk een wereld die volledig van voip afhangt.) dat je uiteindelijk helemaal niet meer bent te bereiken door een stroomstoring ofzo. zendmasten blijven langer up met een stroomstoring en hebben een grotere range dan een wifi netwerk. daarnaast als je mobiel internet wilt dan heb je ook een mobiel nummer nodig. hoe wil een provider anders weten waar een bestandje heen moet? ja met een ip/mac adress? alleen dan ga je volledig van een systeem afhangen. skype heeft ook downtime en een mobiel netwerk met zendmasten en mobiele nummers vrijwel nooit. tuurlijk willen mensen op tig manieren te bereiken zijn, maar om van alleen wifi af te hangen en te bellen via viop zie ik in ieder geval niet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45
Trommelrem schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:25:
Eigenlijk is het best retarded dat we nog steeds iemand opbellen door een random cijferreeks in te toetsen en daarvoor een apparaat tegen ons oor moeten houden.
Net zo random als een aantal letters@aantalletters.extensie (mail adres) ?

En ik ben maar wat blij dat het een los apparaat is dat ik zelf tegen mijn oor mag doen.
Stel je voor dat het over speaker gaat en iedereen hoort dat je dokter je verteld dat je HIV positief bent.
Of dat je een 4G chip in je hoofd geimplanteerd krijgt en nooit uit te zetten bent, en overal te tracken bent voor de inlichtingendienst.

Nee hoor, prima zo alles los apart, telefoonnummer, email adres, voip account.

Als ik lastig gevallen wordt, kan ik zo een ander nummer nemen. Stel je voor dat je voor altijd vast zit aan een nummer met problemen.

Al die andere apps, zijn gewoon wat het zijn. Apps. Vandaag deze, morgen een andere.
Vroeger had ik Viber, nu al maanden niet meer gebruikt. Alles is vergankelijk , op een dag hebben we niks meer van wat nu gewoon is. Ik hoop alleen dat het nog even blijft zoals het is, ik ben er gewend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
JortJwz schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:37:
je benoemt een aantal dingen waar ik het niet mee eens ben. whatsapp is misschien niet gekoppeld aan je sim, maar wel aan een telefoonnummer. en dat is niet alleen voor authenticatie.
Whatsapp is op de backend een account en niet een telefoonnummer. Het is nog maar een kwestie van maanden voordat de verplichting van een alias in de vorm van een telefoonnummer verdwijnt. Bij Whatsapp staan ze ook niet stil en volgen ze de markt op de voet.
daarnaast is de kans aanwezig dat als je van een systeem(wat jij omschrijft is eigenlijk een wereld die volledig van voip afhangt.) dat je uiteindelijk helemaal niet meer bent te bereiken door een stroomstoring ofzo.
Het klassieke PSTN wordt inderdaad gevoed door de koperdraad. Echter heeft niemand meer klassiek POTS. Bovendien heb ik het niet zozeer over VoIP, maar over een verschuiving van communicatie naar presence en apps waardoor een klassiek telefoonnummer in de nabije toekomst een stukje museum wordt.
zendmasten blijven langer up met een stroomstoring en hebben een grotere range dan een wifi netwerk.
Zendmasten hebben vaak backupstroom voor enkele uren. Daar win je de oorlog niet mee.
daarnaast als je mobiel internet wilt dan heb je ook een mobiel nummer nodig. hoe wil een provider anders weten waar een bestandje heen moet? ja met een ip/mac adress?
Ook CSD-telefoongesprekken gaan gewoon op basis van het SIM-kaartnummer en een klantnummer op de backend. Niet op telefoonnummer. Het is niet zo dat een telefoonnummer vast zit aan je simkaart. Er is slechts een administratieve koppeling met een telefoonnummer, maar dat is niet meer dan administratief. Dat is geen technische koppeling. Onze mobiele telefoons hebben niet eens een mobiel nummer meer, maar bellen uitgaand met een 020-nummer. Dat is een tijdelijke oplossing voor de komende jaren om contact te hebben met bedrijven die alleen nog klassieke telefonie hebben.
alleen dan ga je volledig van een systeem afhangen. skype heeft ook downtime en een mobiel netwerk met zendmasten en mobiele nummers vrijwel nooit. tuurlijk willen mensen op tig manieren te bereiken zijn, maar om van alleen wifi af te hangen en te bellen via viop zie ik in ieder geval niet zitten.
Skype for Business bleef bij de grote stroomstoring vorig jaar gewoon functioneren.

POTS bestaat niet meer. Is ook niet meer aan te vragen bij de PTT. Dat systeem kan je dus al geen redundancy meer geven. Datacentra waar Skype for Business of Office 365 E5 worden gehost hebben veel meer redundancy dan je lokaal kan krijgen: Die zijn geo-redundant. De PTT kan niet tegen Office 365 E5 opboksen. Vandaar dat PTT er in mee gaat als E5 GA wordt.

Maargoed, ik heb het meer over de vorm van een telefoonnummer dan over de achterliggende technieken. Door een verschuiving van telefoonnummer naar een account en van bellen naar presence krijg je juist de redundancy waar je het over hebt.
MrDirect schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Net zo random als een aantal letters@aantalletters.extensie (mail adres) ?

En ik ben maar wat blij dat het een los apparaat is dat ik zelf tegen mijn oor mag doen.
Stel je voor dat het over speaker gaat en iedereen hoort dat je dokter je verteld dat je HIV positief bent.
Of dat je een 4G chip in je hoofd geimplanteerd krijgt en nooit uit te zetten bent, en overal te tracken bent voor de inlichtingendienst.
Ik zal je van je droom af helpen: Je bent ook zonder mobiele telefoon op zak gewoon te volgen door de inlichtingendiensten :)

Anyway, ik heb het niet over het verdwijnen van een belijzer, maar van een complete verandering van de front-end. Een verandering bij de eindgebruikers. Ik bedoel niet zozeer dat er allemaal speakertjes om je heen zijn, maar dat de manier van bellen compleet gaat veranderen.
Nee hoor, prima zo alles los apart, telefoonnummer, email adres, voip account.

Als ik lastig gevallen wordt, kan ik zo een ander nummer nemen. Stel je voor dat je voor altijd vast zit aan een nummer met problemen.

Al die andere apps, zijn gewoon wat het zijn. Apps. Vandaag deze, morgen een andere.
Vroeger had ik Viber, nu al maanden niet meer gebruikt. Alles is vergankelijk , op een dag hebben we niks meer van wat nu gewoon is. Ik hoop alleen dat het nog even blijft zoals het is, ik ben er gewend mee.
Maar je ziet juist nu een gevestigde orde onstaan: Facetime, Skype for Business en Whatsapp. Ook zie je heel veel bedrijven die hun bureautelefoontoestel wegdoen en waar bijvoorbeeld voicemail plaats maakt voor presence. Waar een klassiek telefoonnummer slechts een add-on is om te kunnen communiceren met andere bedrijven waar men nog klassiek telefoneert.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 09-06-2016 16:21 ]