Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 14:45
Mijn vraag
Ik wil graag mijn Wifi netwerk uitbreiden omdat mijn router aan de andere kant van het huis ligt. Ik heb al een 30 meter kabel die naar mijn PC gaat en ik wil deze kabel gebruiken om iets van een router of een wifi repeater aan te sluiten. Maar het is dus ook de bedoeling dat ik mijn PC hierop nog kan aansluiten. Het liefst wil ik dit probleem zo goedkoop en zo compact mogelijk oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Modem Experia Box

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gelezen dat ik een router als "slave" kan gebruiken. Ik weet alleen niet of dit ook ten koste gaat van de performance.

Ik zou eventueel ook nog een switch kunnen kopen en een aparte wifi repeater.

Beste antwoord (via Imahungrywhut op 12-06-2016 17:00)

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Je hebt al een netwerkkabel liggen, dus dat is al een groot pluspunt.
Als je jezelf de moeite wilt besparen om nog een kabel te trekken zul je een switch (lees: netwerk-verdeel-kastje) moeten kopen.

De pricewatch: TP-Link TL-SG1005D is min of meer de meest gangbare switch en is prima voor jouw situatie.

Dan zul je nog een apparaat moeten kopen wat Wifi uit kan zenden. Dat kan met een Router (dit vereist nog wel wat configuratie werk) of met een AccessPoint (de makkelijkere weg). Ondanks dat een Router wat moeilijker is wil dit niet zeggen dat deze ook beter Wifi uit zend. Een Access Point kan dit net zo goed, al hangt het er natuurlijk wel van welke merk/type/model je koopt.

Een degelijk Access Point is bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-WA801ND . Er zijn inmiddels nieuwere protocollen en hogere snelheden uit, maar voor "gewoon Wifi" is dit meer dan voldoende.

Wil je ook hip en modern dan kom je al snel in de buurt van Routers die je als AP zult gaan moeten configureren, of je kunt kijken naar de wat duurdere AP's zoals "Ubiquiti".

Dan even alles op een rijtje wat je volgens bovenstaande stappen uit zou moeten voeren:
1. De netwerkkabel die nu in je PC gaat sluit je aan op de Switch (maakt niet uit welke poort)
2. Je sluit vervolgens een netwerkkabel aan van de Switch naar de PC (maakt niet uit welke poort)
3. Je sluit vervolgens een netwerkkabel aan van de Switch naar het AP/Router

De meeste AP's van tegenwoordig zullen dan automatisch een IP adres krijgen in jouw netwerk. Het enige wat dan nog rest is het configureren van het AP (SSID, WPA2, etc.). Ga je met een router aan de slag dan zul je nog wat meer dingetjes moeten doen zoals DHCP server uitzetten etc. Als ik me niet vergis staat er een gepinned topic hier op GoT die precies uitlegt hoe je een router als AP in kunt zetten.

Sorry als m'n uit leg iets teveel Jip-en-Janneke-taal is, maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is :).

Edit: ik zie nu dat KPN, net als Ziggo, ook een "extra Wifi Punt" service aanbied voor haar klanten. Zie: https://apparatuurvoorthu...sterker-dualband/?pos=600. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar deze ondersteund in ieder geval het nieuwste protocol (802.11ac). Tevens heeft een mede-Tweaker ook een review geschreven, en het ziet er prima uit: productreview: KPN WiFi Versterker DualBand review door cmndr_adama

[ Voor 11% gewijzigd door EricNL op 09-06-2016 10:33 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Je hebt al een netwerkkabel liggen, dus dat is al een groot pluspunt.
Als je jezelf de moeite wilt besparen om nog een kabel te trekken zul je een switch (lees: netwerk-verdeel-kastje) moeten kopen.

De pricewatch: TP-Link TL-SG1005D is min of meer de meest gangbare switch en is prima voor jouw situatie.

Dan zul je nog een apparaat moeten kopen wat Wifi uit kan zenden. Dat kan met een Router (dit vereist nog wel wat configuratie werk) of met een AccessPoint (de makkelijkere weg). Ondanks dat een Router wat moeilijker is wil dit niet zeggen dat deze ook beter Wifi uit zend. Een Access Point kan dit net zo goed, al hangt het er natuurlijk wel van welke merk/type/model je koopt.

Een degelijk Access Point is bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-WA801ND . Er zijn inmiddels nieuwere protocollen en hogere snelheden uit, maar voor "gewoon Wifi" is dit meer dan voldoende.

Wil je ook hip en modern dan kom je al snel in de buurt van Routers die je als AP zult gaan moeten configureren, of je kunt kijken naar de wat duurdere AP's zoals "Ubiquiti".

Dan even alles op een rijtje wat je volgens bovenstaande stappen uit zou moeten voeren:
1. De netwerkkabel die nu in je PC gaat sluit je aan op de Switch (maakt niet uit welke poort)
2. Je sluit vervolgens een netwerkkabel aan van de Switch naar de PC (maakt niet uit welke poort)
3. Je sluit vervolgens een netwerkkabel aan van de Switch naar het AP/Router

De meeste AP's van tegenwoordig zullen dan automatisch een IP adres krijgen in jouw netwerk. Het enige wat dan nog rest is het configureren van het AP (SSID, WPA2, etc.). Ga je met een router aan de slag dan zul je nog wat meer dingetjes moeten doen zoals DHCP server uitzetten etc. Als ik me niet vergis staat er een gepinned topic hier op GoT die precies uitlegt hoe je een router als AP in kunt zetten.

Sorry als m'n uit leg iets teveel Jip-en-Janneke-taal is, maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is :).

Edit: ik zie nu dat KPN, net als Ziggo, ook een "extra Wifi Punt" service aanbied voor haar klanten. Zie: https://apparatuurvoorthu...sterker-dualband/?pos=600. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar deze ondersteund in ieder geval het nieuwste protocol (802.11ac). Tevens heeft een mede-Tweaker ook een review geschreven, en het ziet er prima uit: productreview: KPN WiFi Versterker DualBand review door cmndr_adama

[ Voor 11% gewijzigd door EricNL op 09-06-2016 10:33 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Het KPN accespoint kost 50 euro en doet precies wat je wilt. Deze heeft 4 gigabit lan poorten (1 verbind je met je router, andere met je PC en dan heb je nog 2 over) + wifi op 2.4 en 5 ghz.

Ook geen gedoe met routers en mogelijke problemen die dat op kan leveren. Gewoon inpluggen, wifi naam pass en eventueel het kanaal instellen en klaar. Je kan dezelfde naam (SSID) en wachtwoord gebruiken als van je huidige netwerk zodat je eenvoudig tussen beide kan wisselen als je je verplaatst in huis. Zorg er wel voor dat hij op een ander kanaal zit. Deze dus: https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Er staat ook een heel topic over dit accespoint in dit (netwerk) forum en de reacties zijn erg positief. Daarbij is hij ook te koop voor niet KPN klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 14:45
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de wifiversterker box bestellen van KPN en bekijken hoe dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi_rvg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 18:32
Ik bezit over een turbo wifi antenne voor op mijn camper maar krijg die niet deftig geinstalleerd met andere woorden ik heb geen verbetering met wifi antenne of zonder op ondersteuning van turbo wifi moet ik niet op rekenen iemand een oplossing voor mijn probleem is precies of die geraakt niet geinstalleerd ik bezit windows 8.1 als besturingsysteemt
Hopelijk heeft er iemand een goede oplossing

groetjes en bedankt

Rudi