Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik loop al een aantal weken met een vraag en ik kom helaas niet verder.

Mijn situatie::
In september ga ik naar Zuid-Afrika. Ik ga eerst backpacken om vervolgens vrijwilligerswerk te doen dichtbij de Townships. In de twee weken vakantie wil ik foto's, maar vooral filmpjes schieten van het natuur, voornamelijk dieren trekt heel erg mijn interesse. Aangezien ik ga backpacken is eigenlijk elk kilo te veel. Ook waar ik vrijwilligerswerk ga lopen, raadden ze aan om niks in het zicht te houden omtrent de criminaliteit.

Mijn vraag:
Ik vraag mij nu af of ik moet gaan voor een compactcamera met een 1" sensor, of juist voor een travelzoom/bridgecamera. Ik denk dat de bridgecamera met een lichtsterke lens het beste is om dieren te filmen/fotograferen. Echter is dan het gewicht en formaat nadelig. Is het verstandig om bv een bridgecamera te kopen en daar naast een kleine comactcamera? Of heeft iemand anders ervaringen op dit gebied?

Mijn wensen
  • Een camera dat minimaal 1080p kan filmen
  • Zo licht en klein mogelijk ivbm veiligheid
  • Totale kosten niet meer dan 450euro (incl. accessoire)
  • Optische zoom
  • Microfoon aansluiting
Wat ik zelf gevonden heb:Kort samengevat:
  • Welk camera wordt het vaakst gebruikt voor het backpacken?
  • Travelzoom of bridgecamera?
Ik weet dat er geen perfecte camera is voor zo'n situatie. Maar ik wil meer de ideeën van andere Tweakers horen!

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-06-2016 18:04)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
De Sony RX100 en Panasonic TZ60 hebben geen aansluiting voor een externe microfoon. Als dat ook geen absolute vereiste is, kun je ook kijken naar de Olympus Stylus 1 en Olympus Stylus 1s.

Deze hebben een 10x zoom f2.8 lens en zijn toch nog redelijk compact. De s-versie is nieuwer en heeft een betere grip, batterij, time-lapse mode en de optie om een kleiner af-punt te kiezen, zodat je nauwkeuriger kunt scherpstellen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
De Sony RX100 en Panasonic TZ60 hebben geen aansluiting voor een externe microfoon. Als dat ook geen absolute vereiste is, kun je ook kijken naar de Olympus Stylus 1 en Olympus Stylus 1s.

Deze hebben een 10x zoom f2.8 lens en zijn toch nog redelijk compact. De s-versie is nieuwer en heeft een betere grip, batterij, time-lapse mode en de optie om een kleiner af-punt te kiezen, zodat je nauwkeuriger kunt scherpstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
Alternatief:
http://tweakers.net/price...hx60-zwart/specificaties/

Deze bevalt mij heel goed (beter dan verwacht...) Deze gekocht omdat ik mijn dslr niet altijd mee wil slepen. Is redelijk compact en de zoom (30x) is goed, voor filmen ook, maar dan heb je wel een statief o.i.d nodig als je met 30x zoom gaat filmen...
Batterij is mwah. Mijn advies koop een extra batterij ofwel voor de camera zelf ofwel een backup (camera laadt via usb). met intensief gebruik en veel foto's maken haalt de batterij uit de sony iets meer dan een dag.

[ Voor 23% gewijzigd door BB-One op 09-06-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwintessens schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:41:

Bedankt voor jouw antwoord!

Dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten, een microfoon aansluiting is vereiste. De camera dat jij voorgesteld hebt, heb jij die zelf ook (gehad)? Ik zag deze review maar zag (ook op andere reviews) niks over de videooptie staan, hoe is de camera tijdens video en hoor je lens tijdens zoomen als je filmt? En is de 10x optische zoom genoeg voor safari en dergelijke?
BB-One schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:47:
Alternatief:
http://tweakers.net/price...hx60-zwart/specificaties/

Deze bevalt mij heel goed (beter dan verwacht...) Deze gekocht omdat ik mijn dslr niet altijd mee wil slepen. Is redelijk compact en de zoom (30x) is goed, voor filmen ook, maar dan heb je wel een statief o.i.d nodig als je met 30x zoom gaat filmen...
Batterij is mwah. Mijn advies koop een extra batterij ofwel voor de camera zelf ofwel een backup (camera laadt via usb). met intensief gebruik en veel foto's maken haalt de batterij uit de sony iets meer dan een dag.
Ook bedankt voor jouw antwoord! Is de 30x zoom met zulke camera's nou echt bruikbaar? Dat vraag ik mij echt af met zulke travelzooms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
De 30 keer Zoom is voor foto's bijzonder goed bruikbaar ook door de beeld stabilisatie, voor filmen heb je echt een statief nodig. Camera is dan moeilijk stabiel te houden. Qua foto's bij max zoom zien ze er erg goed uit. Ik was/ben aangenaam verrast door deze camera, merk dat mijn 'grote' camera in de kast blijft liggen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Nee, ik heb geen ervaring met de Olympus. Heb er alleen goede dingen over gelezen. Niet over de videofunctie overigens, die is heel standaard. Geen idee hoe de ingebouwde microfoon is, dat zul je zelf even moeten opzoeken.

Alles hangt natuurlijk van jouw kwaliteitswensen af. Ik weet niet of 300mm genoeg is voor Safari, of dat je daar meer zoom voor moet hebben. Meer zoom betekent meestal ook mindere beeldkwaliteit doordat er meer glas nodig is voor het objectief en doordat er meestal een kleinere sensor wordt gebruikt.

Je zult dus zelf moeten afwegen wat écht belangrijk voor je is. Kijk ook eens op Flickr naar safarifoto's en zie wat mensen gebruiken. Maar hou er al vast rekening mee: beste beeldkwaliteit = groot, zwaar en duur.
Pagina: 1