Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 16:24
Mijn vraag

Het volgende is het geval:

Als ik de server reboot dan komt deze niet automatisch op het bureablad terecht (en ook niet op het metro tile screen) Het lijkt wel of er gewacht wordt op user input, want zodra ik via RDP mijn server benader, zie ik heel snel 'applying user settings etc..' en dan boot ie wel volledig door.

Relevante software en hardware die ik gebruik

HP Microserver Gen8
Windows server 2012

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet het, Google is your best friend... Maar ik kom niet op de juiste zoek termen, ik vind alleen topics van mensen die problemen hebben met het booten, of in een boot loop zitten..
Het zal vast iets eenvoudigs zijn, maar ik zie het niet 8)7

Beste antwoord (via BiggyB op 09-06-2016 08:46)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:58
De server boot dus wel gewoon en functioneert prima. Aka er is wel gewoon een volledige reboot. Als jij je laptop reboot dan moet je vervolgens toch ook nog gewoon inloggen? "Applying user settings" word dan ook gedaan op de achtergrond, dat zie je alleen (standaard) niet op een desktop OS.

Standaard programma's als service starten gaat hem echter niet worden. Die hebben user interactie/ een sessie nodig. Dus als jij op een server normale programma's wil starten dan zul je met autologon moeten gaan werken. Dan logt er automatisch een gebruiker in met een console sessie.

Of dat een goed plan is hangt af van waar de server staat en waar hij voor bedoeld is. Dus, wat is precies je doel met de server?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal snap wat je bedoelt.

Zit je op de console van de machine die je vervolgens een reboot geeft maar niet terug komt op het inlogscherm? Of komt hij daar wel maar na het inloggen blijft hij hangen en kom je niet op het bureaublad?

Gaat het trouwens om windows server 2012 of de R2 variant? In het geval van windows server 2012 zou ik hem eerst is door windows update heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:37
Klinkt heel stom, maar start hem eens op zonder externe apparaten, dus ook geen toetsenbord of muis, ik heb een keer gehad dat een server niet wou doorstarten door een defect toetsenbord :/

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Klinkt alsof je niet hebt ingesteld dat er standaard met een gebruiker moet worden ingelogd. Ik weet niet of dat in Windows Server ook kan, maar deze thread op Superuser lijkt aan te geven dat het wel kan, maar dat je een register aanpassing moet doen.

Waarom wil je dat je meteen inlogt op een server eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Veiligheidstechnisch is het not done om een systeem automatisch te laten inloggen, maar indien je je bewust bent van de risico's kun je de tool Autologon van Sysinternals gebruiken voor het automatisch inloggen.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
Bschnitz schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:58:
Klinkt heel stom, maar start hem eens op zonder externe apparaten, dus ook geen toetsenbord of muis, ik heb een keer gehad dat een server niet wou doorstarten door een defect toetsenbord :/
Er zitten geen externe apparaten op, ik benader m via RDP. Alleen voeding en ethernet kabel. Ik krijg ook geen foutmelding o.i.d., zodra ik verbinding maak loopt ie door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
Bedankt voor de reacties, ik zal het proberen nog iets te verduidelijken.

Als ik mijn server reboot, vanwege upgrades oid, dan reboot ik de server handmatig (via RDP). Daarmee wordt uiteraard de verbinding verbroken. Als ik dan niet opnieuw verbinding maak met mijn server dan de programma's die ik heb ingesteld om te starten bij start-up, niet gestart.
Zodra ik via RDP verbinding maak, zie ik dat Windows bezig is met opstarten en direct doorloopt.

Ik wil dat de server doorloopt,dus de programma's direct gestart worden, zonder dat ik verbinding hoef te maken..

edit: tijdens het typen en het lezen van jullie antwoorden werd het me duidelijk. Ik heb via RDP de credentials opgeslagen dus hij logt idd pas in als ik aanlog. Ik zal eens kijken naa Autologon van Sysinternals.

dank!

[ Voor 16% gewijzigd door BiggyB op 09-06-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BiggyB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:08:
[...]

Er zitten geen externe apparaten op, ik benader m via RDP. Alleen voeding en ethernet kabel. Ik krijg ook geen foutmelding o.i.d., zodra ik verbinding maak loopt ie door.
Bij elke server waarop je inlogt met RDP zie je "Applying User Settings" voorbij komen. Immers, die worden pas geladen als er een user inlogt. Tijdens dat proces worden de user GPO's en profiel van die user geladen.

Een server moet zonder ingelogde user ook gewoon kunnen functioneren.

Waarom denk je dat de server niet volledig boot? Werken er services niet of ontbreekt er functionaliteit? Dan zou ik eerder eens kijken of die services of diensten een user interaction nodig hebben uberhaubt om te functioneren.

Edit:

Te lezen uit hierboven: Als je programma's in de startup van het user profiel van je eigen user hebt staan dan zul je ALTIJD met je eigen user account moeten inloggen. Ga uitzoeken hoe je die programma's zonder ingelogde user als service oid kunt draaien. Test bijvoorbeeld eens na een reboot door met een andere user in te loggen, dan zul je zien dat die programma's nog altijd niet werken (tenzij je de default user startup hebt aangepast).

[ Voor 21% gewijzigd door redfoxert op 09-06-2016 08:13 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

BiggyB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:10:
Bedankt voor de reacties, ik zal het proberen nog iets te verduidelijken.

Als ik mijn server reboot, vanwege upgrades oid, dan ga ik reboot ik de server handmatig (via RDP). Daarmee wordt uiteraard de verbinding verbroken. Als ik dan niet opnieuw verbinding maak met mijn server dan de programma's die ik heb ingesteld om te starten bij start-up, niet gestart.
Zodra ik via RDP verbinding maak, zie ik dat Windows bezig is met opstarten en direct doorloopt.

Ik wil dat de server doorloopt,dus de programma's direct gestart worden, zonder dat ik verbinding hoef te maken..

edit: tijdens het typen en het lezen van jullie antwoorden werd het me duidelijk. Ik heb via RDP de credentials opgeslagen dus hij logt idd pas in als ik aanlog. Ik zal eens kijken naa Autologon van Sysinternals.

dank!
Snap er nog geen drol van. Maar ik denk dat je autologon wil...
Jij wil dat er een user inlogt die proggies start.
Da's raar want normaal gebruik je een server om services te starten, niet proggies die interactie met de desktop hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
KillerAce_NL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:12:
[...]
Snap er nog geen drol van. Maar ik denk dat je autologon wil...
Jij wil dat er een user inlogt die proggies start.
Da's raar want normaal gebruik je een server om services te starten, niet proggies die interactie met de desktop hebben...
Ik denk dat ik met AutoLogon geholpen ben, maar wat je zegt klinkt erg logisch. Ga eens kijken of ik de programma's kan loskoppelen van m'n user en inderdaad als service kan starten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Craven
De server boot dus wel gewoon en functioneert prima. Aka er is wel gewoon een volledige reboot. Als jij je laptop reboot dan moet je vervolgens toch ook nog gewoon inloggen? "Applying user settings" word dan ook gedaan op de achtergrond, dat zie je alleen (standaard) niet op een desktop OS.

Standaard programma's als service starten gaat hem echter niet worden. Die hebben user interactie/ een sessie nodig. Dus als jij op een server normale programma's wil starten dan zul je met autologon moeten gaan werken. Dan logt er automatisch een gebruiker in met een console sessie.

Of dat een goed plan is hangt af van waar de server staat en waar hij voor bedoeld is. Dus, wat is precies je doel met de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
Craven schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:30:

Wat je zegt klinkt idd erg logisch, helemaal niet aan gedacht.
Server wordt gebruikt als huis-tuin-keuken oplossing. Draait een media server, wordt wat gedownload, staan wat back-ups e.d. AutoLogon ga ik zeker even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Als je hem voor dat soort zaken gebruikt zou ik lekker auto logon aan zetten. Via RDP moet je dan nog steeds authenticeren alleen als je een scherm/toetsenbord aansluit dan kom je erop zonder in te loggen.
Pagina: 1