RX 480 of wachten en meer upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keyaerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-01 13:59
Beste tweakers,

Graag wil ik advies over het wel of niet kopen van een AMD RX 480 binnenkort.

Mijn huidige gaming pc is best al een bejaard beestje, toch denk ik er over na om deze met een RX 480 te upgraden. Nu wil ik graag van jullie het advies hebben of ik binnenkort deze kaart moet aanschaffen of moet wachten en ergens volgend jaar ook een beter moederbord, cpu, intern geheugen en gpu moet kopen.

Ik ben niet van plan om het nieuwste van het nieuwste kwa games te spelen en blijf ook bij mijn huidige 1080p monitor voorlopig. Dit is mijn setup al sinds jaren:

Moederbord: Asus Rampage Extreme II
Prosessor: Intel Core i7 930 (Socket 1366)
Prosessor koeler: Coolermaster Hyper 212
Geheugen: 12Gb Corsair DDR3 Pc12800 1600Mhz CL7
Grafische kaart: Asus HD5870 1GB DDR5 V2
Voeding: Cooler Master Silent Pro M 1000W Modulair
SSD: OCZ Vertex Turbo 120GB
HDD: Sumsung Spinpoint F3 1TB 7200Rpm
Kast: Cooler Master Cosmos S

Graag hoor ik jullie advies, alvast bedankt!

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het advies is altijd: loopt een game niet meer goed genoeg op je hardware, koop vanaf dat moment nieuwe hardware (tenzij je zeer kort voor de release van een nieuwe generatie staat, zoals wellicht nu het geval is)..

Als de RX480 er zodadelijk is, en je vind je huidige games echt niet meer lopen, dan kan je er een kopen als de prijs je bevalt. Als alternatief kan je dan ook een van de huidige high-end kaarten tweedehands kopen want die gaan massaal in de aanbieding tegen die tijd (mensen die de 1070 of hoger upgraden).

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:04
Wat je zou kunnen doen is dat je tegen die tijd de RX480 haalt, en dan eens wat runs benchmarkt. Ik weet namelijk niet of die i7 nog fatsoenlijk mee kan komen of dat deze gaat bottlenecken. En ik denk dat hij dat wel gaat doen.

Misschien toch een heel nieuw systeem kopen? Weet niet in hoeverre en hoeveel jij gamed e.d.?

-

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Die i7 is (gameafhankelijk) al een bottleneck bij een hd 7950! Een 480 zou ik dus iig niet meer daarmee combineren.

• Keyaerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-01 13:59
De i7-930 in mijn systeem is wel verouderd en hij loopt nog steeds op de stock snelheid van 2,8Ghz per core. Met het mobo wat ik heb en de processor koeler kan ik deze nog wel een leuke boost geven naar een stabiele 3,6Ghz per core. Ik hoop er op dat de cpu dan niet de bottleneck is.

Een nieuw systeem kost me dan snel een 800 aan componenten als ik mijn huidige kast, voeding en SSD enz blijf houden.

• MichaelvD
  • Laatst online: 29-12-2025
Keyaerts schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:43:
De i7-930 in mijn systeem is wel verouderd en hij loopt nog steeds op de stock snelheid van 2,8Ghz per core. Met het mobo wat ik heb en de processor koeler kan ik deze nog wel een leuke boost geven naar een stabiele 3,6Ghz per core. Ik hoop er op dat de cpu dan niet de bottleneck is.
Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen met alleen een nieuwe GPU. Je gaat er altijd op vooruit zeker als je nu een 5xxx GPU hebt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar je hebt nu wel een 1000 watt voeding, die overigens niet slecht is, maar
uit tests blijkt dat deze voeding pas vanaf 300 watt een goed rendement levert. Nu is jouw huidige piek load waarschijnlijk wel in de buurt daarvan, maar veel vaker zal je rond de 150 tot 250 watt zitten. Deze voeding heeft je al een heel wat hogere stroomrekening gegeven. Een leuke 500 watt voeding moet je overwegen. Zeker als je straks een nieuw mobo/cpu/gpu/ram hebt die aanzienlijk zuiniger met energie zullen omgaan (max load straks rond de 250 watt). Je huidige voeding ondersteund zelfs de extreem laag energieverbruik van de skylake cpu niet.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:09:
Maar je hebt nu wel een 1000 watt voeding, die overigens niet slecht is, maar
uit tests blijkt dat deze voeding pas vanaf 300 watt een goed rendement levert. Nu is jouw huidige piek load waarschijnlijk wel in de buurt daarvan, maar veel vaker zal je rond de 150 tot 250 watt zitten. Deze voeding heeft je al een heel wat hogere stroomrekening gegeven. Een leuke 500 watt voeding moet je overwegen. Zeker als je straks een nieuw mobo/cpu/gpu/ram hebt die aanzienlijk zuiniger met energie zullen omgaan (max load straks rond de 250 watt). Je huidige voeding ondersteund zelfs de extreem laag energieverbruik van de skylake cpu niet.
Voor die paar euro per jaar die die stroom extra kost de PSU vervangen? Lijkt me niet erg rendabel.

• merijnjo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-02 14:24
wachtend op de RX480 ga ik binnenkort mijn eerste setup bouwen, nu vroeg ik mij af of dit alles lekker met elkaar gaat lopen? graag hoor ik wat er wel en niet goed gaat werken!

gallery: merijnjo

edit: mijn excuses voor het meeliften op een ander zijn forum post. zijn mijn eerste dagen hier!

[ Voor 16% gewijzigd door merijnjo op 12-06-2016 11:03 ]

• MichaelvD
  • Laatst online: 29-12-2025
merijnjo schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:41:
wachtend op de RX480 ga ik binnenkort mijn eerste setup bouwen, nu vroeg ik mij af of dit alles lekker met elkaar gaat lopen? graag hoor ik wat er wel en niet goed gaat werken!

gallery: merijnjo
Waarom lift je mee in iemand anders topic ?

Maakt even een nieuw topic aan in Desktop Aankoopadvies

Lees ook even het DAA beleid door.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou als ik jou was eerder een mooie tweedehands 7970 (of R9 280X) kopen. Denk dat die in verhouding veel beter bij je huidige configuratie past en kost circa de helft van wat de RX 480 gaat kosten. Ik speel zelf ook met een R9 280X en kan de meeste games op 1080p nagenoeg helemaal maxen met 60fps, het is gewoon nog een goede en snelle kaart (speelde hiervoor zelfs ermee op een 1600p scherm op high settings). Dan kan je wat je overhoudt lekker in je zak steken en apart zetten voor een volledige upgrade over een tijdje.

Dit lijken mij mooie opties voor € 110,-. Weet alleen niet hoe betrouwbaar de tweakers zijn (weinig beoordelingen).

V&A aangeboden: HIS HD7970 IceQ X² GHz Edition 3GB GDDR5
V&A aangeboden: TKA XFX Radeon HD 7970 Black Edition 3GB in uitmuntende staat

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1