Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste plek om game PC te kopen zonder hardwarekennis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Mijn vraag

Twee jaar geleden heb ik mbv Tweakers een game-pc samengesteld en via Azerty besteld en in elkaar gezet. Hoewel mijn pc qua performance nog prima is, heeft hij de laatste tijd geregeld een bsod (het probleem heeft te maken met audio, te weinig kennis om dit zelf uit te zoeken en Nirsoft lijkt geen logs hiervan te tonen) leek het mij slimmer om een nieuwe pc te kopen. Ik heb helaas weinig kennis van hardware en zou in principe gewoon een vooraf samengestelde pc willen kopen. Alleen kwam ik er met wat googlen achter dat je op deze manier toch al gauw 200-400 meer betaald dan dat je het los zou kopen (en dan stel ik liever een lijst samen).

Long story short: Zijn er aan te raden websites waar voor een eerlijke prijs voorgebouwde pc's verkocht worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige PC:

Intel Core i5 4590 / 3.3 Ghz - 6 MB cache - LGA1150 Socket - doos

MSI GTX 770 Gaming - Grafische kaart - GeForce GTX 770 - 2 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 - 2 x DVI, HDMI, DP

ASRock Fatal1ty B85 Killer - Moederbord - ATX - LGA1150 Socket - B85 - USB 3.0 - Gigabit Ethernet - HD Audio

Fractal Design Define R4 - Towermodel - ATX - geen voeding - Zwarte parel - USB/Audio

Scythe Mugen 4 PCGH - Koeler voor processor - 120 mm - PWM - 6 heatpipes

Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35 V

Seasonic S12G-550 - Voeding ( intern ) - ATX12V/EPS12V - 100-240 Volt - 550 Watt - 80 PLUS Gold

Crucial M500 - Solid state drive - 240 GB - intern - 2.5'' - SATA-600

...

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een nieuwe PC is echt zonde van je geld. Deze kan qua specs nog prima mee komen, misschien een keer een andere videokaart, maar dat is het dan ook wel.

Als je het probleem zelf niet kan oplossen zou ik de PC naar een zaak brengen waar ze het voor je kunnen doen.

• TimoK
PilatuS schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:55:
Een nieuwe PC is echt zonde van je geld. Deze kan qua specs nog prima mee komen, misschien een keer een andere videokaart, maar dat is het dan ook wel.

Als je het probleem zelf niet kan oplossen zou ik de PC naar een zaak brengen waar ze het voor je kunnen doen.
Thx voor het advies. Zou wachten op de GTX 1070 en deze samen met wat extra opslaggeheugen inbouwen tijdens de reparatie een betere optie zijn? Loop ik niet een verhoogd risico dat iets kapot blijft gaan?

• PilatuS
  • Niet online
TimoK schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:15:
[...]

Thx voor het advies. Zou wachten op de GTX 1070 en deze samen met wat extra opslaggeheugen inbouwen tijdens de reparatie een betere optie zijn? Loop ik niet een verhoogd risico dat iets kapot blijft gaan?
Lijkt mij een hele goede optie. Wat er nu mis is met je PC is waarschijnlijk maar een klein iets, maar als je de PC zo verkoopt en voor een nieuwe gaat ben je een hoop geld kwijt.

Over het algemeen gaan PC's niet vaak kapot. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat maar 95% doet het gewoon jaren lang zonder problemen. Dat er nu iets mis is betekend ook niet dat wanneer het opgelost is de PC minder betrouwbaar is. Ik zie echt geen reden om een goede snelle PC die niet verouderd is weg te doen voor weinig geld door een klein probleem.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:44
Eens met PilatuS. Laat de computer repareren, waarschijnlijk zal dat met de kosten reuze meevallen. Verder geef je aan dat de prestaties nog prima zijn, waarom dan direct (duur) upgraden? Je kunt over een paar jaar, als de rest van de componenten ook wat begint te verouderen, ook het hele systeem vervangen als dat nodig mocht zijn.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, ik ken ze niet in elk geval.

In het low-end gedeelte valt het nog wel mee, maar als je naar pre-built high-end PCs (en dan vooral gaming-PCs) zoekt kom je alleen maar rare dingen tegen. "Gaming PCs" die €1500 kosten maar geen fatsoenlijke videokaart hebben, twijfelachtige voedingen en nog veel meer van dat soort dingen.

Ik denk dat komt doordat de meeste PC gamers technisch genoeg zijn en genoeg kennis van zaken hebben om zelf een PC te bouwen. Vandaar dat er nauwelijks markt bestaat voor pre-built gaming PCs, en het kleine beetje markt wat er wel is, is alles behalve eerlijk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:16
heeft hij de laatste tijd geregeld een bsod (het probleem heeft te maken met audio, te weinig kennis om dit zelf uit te zoeken en Nirsoft lijkt geen logs hiervan te tonen)

Je mobo heeft de Realtek ALC1150 soundchip. die hebben niet de beste naam en al zeker niet de kwaliteit!
M.a.w zou je met een nieuwe geluidskaart voor een paar tientje, er weer een paar jaar tegenaan moeten kunnen.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• PilatuS
  • Niet online
Rev-anche schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:46:
Je mobo heeft de Realtek ALC1150 soundchip. die hebben niet de beste naam en al zeker niet de kwaliteit!
M.a.w zou je met een nieuwe geluidskaart voor een paar tientje, er weer een paar jaar tegenaan moeten kunnen.
Ik denk niet dat je kan stellen dat een andere kaart het probleem oplost. Mogelijk wel, maar dat weet je zo niet. Er zal toch eerst moeten worden vastgestelt wat exact het probleem is. Zomaar even een kaartje kopen en denken dat het daarmee opgelost zal zijn is een gok.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:49
Backup van belangrijke bestanden maken (als je dat al niet gedaan hebt) en een verse windows installatie doen na 2 jaar gebruik, zodat je zeker weet dat de BSOD's geen software/driver probleem is, is wel het absolute minimum wat ik zou doen voordat je zomaar een nieuwe PC gaat aanschaffen.

5700X | RX 6600

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-11 12:01
Zoek een computer shop of een tweaker bij jou in de buurt die jou voor een redelijke vergoeding wil helpen.

• TimoK
Sorry voor het reviven van mijn topic, maar ik heb een lokale computerzaak gebeld om mijn pc te repareren. Ze bieden aan het volgende te vervangen, maar ik heb het gevoel dat dit niet helemaal de juiste keuze is:

Videokaart
GTX 1060 strix 6GB versie -> €399,- (eerst was €419 als prijs aangegeven, verlaagd toen ik aangaf dat dit 40-50 te hoog was)
Ram
Geheugen upgrade van 8 > 16gb (RAM) -> € 42,-
Extra geheugen
WD Blue 1TB 7200RPM > € 60,-
Moederbord
Gigabyte Z97P-D3 -> €89,-

Naast de prijs van de videokaart, kan ik mij niet voorstellen dat de moederbord een upgrade is op mijn huidige bord. Aangezien er voor de assemblage en mogelijke reparatie nog €130 bij komt, wilde ik toch even zeker weten of bovenstaand lijstje betrouwbaar is.

Advies wordt daarom zeer op prijs gesteld! :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ben je er ook daadwerkelijk geweest en hebben ze de PC onderzocht of alleen langs geweest/gebeld en gevraagd?

Anders is het toch knap dat ze weten dat ze je moederbord moeten vervangen zonder het ding ooit gezien te hebben 8)7

Gabriël AM5

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Wat een klets zeg, je hebt echt een dikke en kwalitatief high end systeem. Zeker geen dikke upgrades doen om slechts een probleem te verhelpen. Had je al windows geherinstalleerd,laatste drivers en zo?

• TimoK
Enkel via telefoon en email, hij gaf aan dat mogelijke resterende issues na het installeren van de hardware en herinstallatie van windows getest konden worden. Ik heb aangegeven dat ik mijn pc wel wil upgraden, dus de GTX 1060/harde schijf waren mijn suggesties. De rest is op advies aangegeven.

Is dit een goede volgorde voor mijn probleem? En gezien jullie reacties, wat zou ik dan wel het beste kunnen vervangen van mijn huidige hardware (ik wil bijv. de nieuwe battlefield spelen wanneer deze uitkomt)?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Begin eens met windows er opnieuw op te zetten,
of kijk naar de foutmelding op het bsod scherm, en google die foutcode (of zet m hier neer).

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

399 euro voor GTX 1060 is nog steeds te veel.

https://tweakers.net/cate...pKhJUg4F6RHyczQxESptrYWAA

Vul ff de namen van de producten in Pricewatch, je zult zien dat het goedkoper kan.
De moederbord moet je niet kopen (geen prestatieverbetering), tenzij moederbord het probleem van de BSOD is.

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 29-07-2016 20:55 ]

Trein?

• TimoK
Helaas worden mijn blue screens niet opgeslagen (heb het e.e.a. via google aan/uitgezet zonder succes, nirsoft vindt ook niets) en het scherm is er meestal maar een paar seconden. Dit is de beste foto die ik er van heb kunnen maken:

http://imgur.com/a/uvWGx
Plaatje 1: foto huidige bsod. Plaatje 2: oude bluescreen error

Tevens krijg ik soms voordat dit gebeurd 1 of beide errors: Qualcom Atheros Killer has stopped working of bureaublad... has stopped working. Dit gebeurde een 1-1,5 geleden toen ik dezelfde klachten had ook, ik zie bij de oude nirsoft logs dan ook een soortgelijke error.

Ik heb nog geen volledige reinstal van windows gedaan. Drivers zijn volgens mij up-to-date, heb mijn realtek audio drivers recentelijk geupdate (waren van 2012, lol) en gebruik NVIDIA GeForce Experience.

Edit: Het betreft wel een 1060 Strix, deze kon ik zelf ook niet goedkoper dan 370+verzendkosten vinden.
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING

Besef wel dat dit nog steeds duurder is, vandaar mijn vermoeders en het heropenen van dit topic.

[ Voor 20% gewijzigd door TimoK op 29-07-2016 21:22 ]

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:02

iambig

* z.o.z *

Killer NIC, heb je windows 10 geïnstalleerd?

Google maar eens op "Killer NIC Windows 10".

NEE: dit is geen signature...

• TimoK
Nee, ik zit nog steeds op Windows 7 op deze pc.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

TimoK schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:17:
Sorry voor het reviven van mijn topic, maar ik heb een lokale computerzaak gebeld om mijn pc te repareren. Ze bieden aan het volgende te vervangen, maar ik heb het gevoel dat dit niet helemaal de juiste keuze is:

Videokaart
GTX 1060 strix 6GB versie -> €399,- (eerst was €419 als prijs aangegeven, verlaagd toen ik aangaf dat dit 40-50 te hoog was)
Ram
Geheugen upgrade van 8 > 16gb (RAM) -> € 42,-
Extra geheugen
WD Blue 1TB 7200RPM > € 60,-
Moederbord
Gigabyte Z97P-D3 -> €89,-

Naast de prijs van de videokaart, kan ik mij niet voorstellen dat de moederbord een upgrade is op mijn huidige bord. Aangezien er voor de assemblage en mogelijke reparatie nog €130 bij komt, wilde ik toch even zeker weten of bovenstaand lijstje betrouwbaar is.

Advies wordt daarom zeer op prijs gesteld! :)
Assemblage 130,-? Ach en wee, dan heb ik het al die jaren verkeerd aangepakt 8)7
Wat een idioot bedrag voor 2 uurtjes werk. Edit: en dan niet eens de PC bouwen, maar 2 dingetjes erbij prikken, en een ander moederbord erin leggen. Laten we het rustig aan doen, een half uurtje/drie kwartier max? Ik doe het wel voor 2 tientjes...

Maar goed, dat is nu eenmaal zo. Je moet allereerst beginnen met Windows opnieuw installeren, dat lukt iedereen wel met een beetje goed lezen en opletten. Dit lijkt gewoon een softwarefout, of iets heeft een bestand corrupted gemaakt of wat dan ook, het is in ieder geval met alle respect een beetje belachelijk een nieuwe PC te kopen omdat je een BSOD krijgt.

En als je dan wilt upgraden, zou ik dit doen:
- RX480 4GB
- 500/512GB SSD erbij
iambig schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:23:
Killer NIC, heb je windows 10 geïnstalleerd?

Google maar eens op "Killer NIC Windows 10".
Dit is Windows 7, Windows 10 (en ik meen 8.1 ook) heeft een ander BSOD.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 29-07-2016 21:26 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• iambig

iambig

* z.o.z *

Ik opende het plaatje nadat ik de reply deed, anywho ik lees altijd een boel bagger over die Killer netwerkkaarten, wellicht toch in die hoek te zoeken..?

Edit:
Gebruiken die niet één of ander foefje om een aantal stappen in de driver foundation of netwerkstack over te slaan en zo uberlage latencies te krijgen?

[ Voor 34% gewijzigd door iambig op 29-07-2016 21:28 ]

• Kuusj

Kuusj

iambig schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:26:
Ik opende het plaatje nadat ik de reply deed, anywho ik lees altijd een boel bagger over die Killer netwerkkaarten, wellicht toch in die hoek te zoeken..?
Het meeste gezeur en gezeik met die Killer dingen is als je Windows net hebt geïnstalleerd, omdat die krengen gewoon niet op een generic driver kunnen werken ben je genoodzaakt een andere PC te zoeken en het daar op USB te zetten.
Gebruiken die niet één of ander foefje om een aantal stappen in de driver foundation of netwerkstack over te slaan en zo uberlage latencies te krijgen?
Zo ver als ik weet en ervaren heb geven die dingen alleen package priority. Het is niet dat je ping er ook maar een millimeter beter van wordt. En zelfs dat package priority werkt meestal niet in je voordeel, het is dat ik in mijn prijssegment niet onder die dingen vandaan kwam, anders had ik het niet gewild.

[ Voor 33% gewijzigd door Kuusj op 29-07-2016 21:31 ]

• iambig

iambig

* z.o.z *

kuusj98 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:29:
[...]

Zo ver als ik weet en ervaren heb geven die dingen alleen package priority. Het is niet dat je ping er ook maar een millimeter beter van wordt. En zelfs dat package priority werkt meestal niet in je voordeel, het is dat ik in mijn prijssegment niet onder die dingen vandaan kwam, anders had ik het niet gewild.
Ik zit me net in te lezen en zie dat de netwerkcontroller / drivers voor UDP de IP stack van Windows geheel omzeilen om inderdaad lage latencies te krijgen.

Maar we gaan wellicht offtopic, al zou ik zelf even een gigabitkaartje er in prikken en de onboard killer nic uitschakelen in de UEFI / BIOS.
Als dat het niet is alsnog een schone install en kijken of dat helpt, voor je honderden euros gaat uitgeven voor wilde mobo wisselingen...

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:14

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TimoK schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:47:
hij gaf aan dat mogelijke resterende issues na het installeren van de hardware en herinstallatie van windows getest konden worden.
Heeeerlijk zulke "oplossingen" ... eerst verkopen/drukken we er lekker wat dure hardware in, dan batsen we Windows er opnieuw op en dán gaan we eventueel nog eens nadenken .... i.p.v. andersom ... eerst proberen te fixen, dan als vangnet Windows er opnieuw op en als dát niet helpt zoeken we het in de hardware ...

8)7

Maar heb je deze Hotfix er bijvoorbeeld al op staan????
Bron: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2359223

Symptoms
When an application or a service tries to perform a graphical user interface (GUI)-related operation on a computer that is running Windows Server 2008 R2 or Windows 7, you receive the following stop error:

STOP: 0x0000003B ( parameter1 , parameter2 , parameter3 , parameter4 )
The SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Notes
  • Not all "0x0000003B" Stop errors are caused by this issue.
Cause
This issue occurs because of an error in the Win32k.sys driver.

The Win32k.sys driver may incorrectly obtain a critical resource for the same object multiple times. Therefore, some related variables may be overwritten or reinitialized in a thread. However, another thread references these variables at the same time, and the thread accesses some invalid data. Therefore, you receive the Stop error message that is mentioned in the "Symptoms" section.

Resolution
A supported hotfix is available from Microsoft.

>> klikkerdeklik <<
Is je Windows voor de rest al wel helemaal up to date??

Upgrade naar Windows 10 zou het wellicht ook kunnen oplossen. Scheelt je een kale installatie als dat het oplost en je bent meteen weer bij de tijd.

BSOD's kun je trouwens ook wel terugvinden in de Windows Eventlog .. en dan even filteren op het juiste ID

[ Voor 51% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-07-2016 22:52 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TimoK
Gelijk geprobeerd, krijg alleen de melding: "De update geldt niet voor uw computer.". Zowel de link voor ia64 als x64 geprobeerd.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TimoK schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:03:
Gelijk geprobeerd, krijg alleen de melding: "De update geldt niet voor uw computer.". Zowel de link voor ia64 als x64 geprobeerd.
Stomme vraag, maar je hebt toevallig geen 32bit Windows 7 ??

ia64 = AMD .. dus nvt

@hieronder: my bad ;) maar wel nvt dus :P

[ Voor 73% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-07-2016 23:44 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

ia64 = AMD .. dus nvt
Eh, nee, IA-64 is Itanium. Dat is een 64-bits architectuur van Intel bedoeld voor servers, die niet compatibel is met x86. Tegenwoordig is het vrij dood volgens mij, en de kans dat je ooit een Itanium-systeem (persoonlijk) gezien of gebruikt hebt is vrij klein.

De architectuur die tegenwoordig gebruikt wordt is x86_64. Dat is een 64-bits architectuur die compatibel is met x86 (het is een extensie van x86). Het is oorspronkelijk ontwikkeld door AMD, en daarom wordt het nu nog steeds wel eens AMD64 genoemd, ook al gebruiken Intel-CPUs deze architectuur ook.

x64 is in feite gewoon een foute benaming. Er bestaat geen architectuur met die naam. Het is of wel 64-bits (al slaat dat niet op een specifieke architectuur) of x86_64/AMD64.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 29-07-2016 23:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• TimoK
Ik heb 64 bit, maar de draad gaat nu redelijk offtopic (en waarschijnlijk tegen de forumregels in). Ik ga een schone installatie proberen, mocht dat geen effect hebben breng ik mijn computer bij een andere computerzaak in Leiden.

Voor zover ik het begrijp:
Moederbord niet vervangen tenzij deze kapot is.
RAM toevoegen niet echt nodig.
Mocht ik de pc willen upgraden is een GTX 1060 of RX480 4GB (is het prijsverschil 8GB waard?) voldoende.

Bedankt allen voor het meedenken, dit is erg gewaardeerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door TimoK op 29-07-2016 23:43 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hoezo offtopic? Je wil je probleem opgelost hebben toch? Of wil je gewoon geld uitgeven .. dat kan ook* :P

/me nog wel een rekeningnummer weet

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-07-2016 23:48 ]

• TimoK
Wil natuurlijk het probleem oplossen, maar aangezien ik het in Desktop Aankoopadvies heb geplaatst ging ik er van uit dat niet mocht. Indien dit prima is, dan graag!

Wat betreft het windows log, ik zie dit:

http://imgur.com/a/tLnE7

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kan je eens een screenshot sturen van je Apparaatbeheer (start->configuratiescherm) in Windows?
Ben namelijk benieuwd of al je drivers kloppen.

Ook nog wel handig, wanneer loopt je PC vast? Wanneer je hem hevig gebruikt of ook wanneer die stof staat te happen.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• TimoK
Mijn computer loopt vast bij intensiever gebruik, bijv. als ik Overwatch of Pillars of Eternity speel (vooral als ik hierbij Skype oid zou gebruiken). Ik zou wel een hele avond zonder problemen League of Legends kunnen spelen. Tevens valt op dat als de computer langer aan staat hij sneller vast gaat lopen (ook als daarvoor niets speciaals is gedaan).

Wat betreft het apparaatbeheer, bedoel je dit?
http://imgur.com/a/mOkDY

[ Voor 5% gewijzigd door TimoK op 30-07-2016 00:46 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TimoK schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:55:
Wil natuurlijk het probleem oplossen, maar aangezien ik het in Desktop Aankoopadvies heb geplaatst ging ik er van uit dat niet mocht. Indien dit prima is, dan graag!
Als de modjes het nodig vinden verplaatsen ze hem wel naar het Windows OS forum :)
Wat betreft het windows log, ik zie dit:

http://imgur.com/a/tLnE7
Okay, dat zijn de meldingen die aangeven dat je systeem onverwacht opnieuw is opgestart. Moet je even een eindje terug in de system log dan vind je wel de Bsod melding, ik geloof event id 1001 .. dan kun je even kijken of het steeds dezelfde melding is of dat je meerdere problemen hebt

Afbeeldingslocatie: https://static.spiceworks.com/attachments/post/0016/9892/BugCheck-Event_ID_1001.PNG

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-07-2016 10:44 ]

• Reepje
  • Niet online
Kijk, als er vele problemen zijn, en jezelf weet er niet al te veel van (of je vind zelf dat je er geen verstand van hebt), dan is het handigst om te beginnen met een verse windows instalatie.

De kans dat er meer mis-of stuk gaat bij prutsen is namelijk aanwezig, bijv door toepassen van fix gevonden op internet.

Dan zal ik je verklappen hoe het gaat. Je ziet de bugcheck foutcode 0x0000007f. Om er nu achter te komen wat het zou kunnen zijn google je dit : stop 0x7f

bovenste link dan van ms zelf geeft wellicht nuttige info.

Als ik echter google stop 0x7f terminal service
krijg ik meer naar jouw gerelateerde beschrijving, slaat echter op win xp. conflict met drivers etc.

Dus google je 0x7f terminal service win 7
Dan krijg je de fout gerelateerd aan Win32k.sys en die heb je, dus je kan het proberen

Maar ik herhaal nog maar eens, het lijkt erop dat je windows corrupt is. Verse instal is gewoon het handigst.

• TimoK
Dat is dus het probleem, het lijkt alsof dit niet meer wordt opgeslagen. Ik kan geen bestand uploaden volgens mij, dus het hele log met foutmeldingen/waarschuwingen lukt niet. Ik heb geen terminal service berichten:

http://imgur.com/a/tBgY8

Ik heb zondagavond de tijd om backups te maken en een schone installatie te doen. Ik zal daarna alle drivers opnieuw installeren en kijken of dit effect heeft.

@Reepje: de 0x7f error is een voorbeeldscreenshot van iemand anders, zelf heb ik 0x3b als error. Als ik 0x3b bsod google kom ik uit op graphics driver errors, dus mogelijk zou terugdraaien naar oudere drivers zou ook nog een mogelijkheid zijn.

EDIT: Het enige wat ik volgens mij nog nooit geupdate heb is mijn mobo, mogelijk is dit nog een oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door TimoK op 30-07-2016 11:49 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Daar lees ik alleen dattie geen driver kon installeren voor een USB device. Lijkt me niet relevant.

Je moet echt kijken naar datum en tijdstip waarop je de BSOD kreeg.

Heb je niet een losse hdd of van een vriend waarop je even een test Windows installatie kunt doen voordat je alles wegpleurt?

Btw wanneer zijn de problemen begonnen? Wat heb je daar vlak voor gedaan? Programma geïnstalleerd? Driver geupdate?

• TimoK
Het gebeurde toevallig zojuist na een week zonder bsod zonder dat ik iets met de computer deed (had enkel een twitch scherm open), maar op de logs is hier niets van te zien:

http://imgur.com/a/rxmEk

Het laatste dat 5 minuten tot de blue screen is gebeurd is het volgende, 12:49 tot 12:54:

12:49:39
Gereed voor installatie: de volgende updates zijn gedownload en gereed voor installatie. De installatie van deze updates is gepland op zaterdag 30 juli 2016 om 12:59:

Bijwerken naar Windows 10 Home, versie 1511, 10586 uur

12:50:56
De Software Protection-service heeft nu de status gestopt.

12:53:54
Het besturingssysteem wordt gestart op systeemtijd 2016-07-30T10:53:54.109999300Z.

12:53:54 x3
Bestandssysteemfilter 'FileInfo' (6.1, 2009-07-14T01:34:25.000000000Z) is geladen en bij Filterbeheer geregistreerd.

12:53:55
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

12:53:56
Intel(R) Management Engine Interface driver has started successfully.

12:53:56
De volgende statuswaarden zijn beschikbaar op de processor 3 in de groep 0:

2 inactief
16 prestaties
0 vertraging

12:53:58
Microsoft (R) Windows (R) 6.01. 7601 Service Pack 1 Multiprocessor Free.

12:53:58
De vorige afsluiting van het systeem om 12:53:33 op 30-7-2016 is onverwacht gebeurd.

• Reepje
  • Niet online
Ja, maar dit is weer wat anders. Er start een upgrade naar win10 die niet goed loopt.
Dit kan een aantal redenen hebben.

Verwijder deze update, want heeft toch geen nut meer, de tijd voor een gratis update naar win10 is voorbij.

Verwijderd

TimoK schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:52:
Mijn vraag

Twee jaar geleden heb ik mbv Tweakers een game-pc samengesteld en via Azerty besteld en in elkaar gezet. Hoewel mijn pc qua performance nog prima is, heeft hij de laatste tijd geregeld een bsod (het probleem heeft te maken met audio, te weinig kennis om dit zelf uit te zoeken en Nirsoft lijkt geen logs hiervan te tonen) leek het mij slimmer om een nieuwe pc te kopen. Ik heb helaas weinig kennis van hardware en zou in principe gewoon een vooraf samengestelde pc willen kopen. Alleen kwam ik er met wat googlen achter dat je op deze manier toch al gauw 200-400 meer betaald dan dat je het los zou kopen (en dan stel ik liever een lijst samen).

Long story short: Zijn er aan te raden websites waar voor een eerlijke prijs voorgebouwde pc's verkocht worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige PC:

Intel Core i5 4590 / 3.3 Ghz - 6 MB cache - LGA1150 Socket - doos

MSI GTX 770 Gaming - Grafische kaart - GeForce GTX 770 - 2 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 - 2 x DVI, HDMI, DP

ASRock Fatal1ty B85 Killer - Moederbord - ATX - LGA1150 Socket - B85 - USB 3.0 - Gigabit Ethernet - HD Audio

Fractal Design Define R4 - Towermodel - ATX - geen voeding - Zwarte parel - USB/Audio

Scythe Mugen 4 PCGH - Koeler voor processor - 120 mm - PWM - 6 heatpipes

Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35 V

Seasonic S12G-550 - Voeding ( intern ) - ATX12V/EPS12V - 100-240 Volt - 550 Watt - 80 PLUS Gold

Crucial M500 - Solid state drive - 240 GB - intern - 2.5'' - SATA-600

...
Ik wil je kosteloos helpen het probleem op te lossen eventueel vervanging zijn wel voor eigen kosten.

• Kuusj

Kuusj

En om dan ook maar even een duidelijk antwoord te geven op je "echte" vraag ("Long story short: Zijn er aan te raden websites waar voor een eerlijke prijs voorgebouwde pc's verkocht worden?"): Nee, die zijn er niet. Het zijn bedrijven die winst willen maken, en je krijgt heel vaak PC's die niet in balans zijn qua componenten, en daarbij dan alsnog veel te duur zijn. Even als dom voorbeeld bij Paradigit:
https://www.paradigit.nl/...eme/80044070/product/5090
De compontenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 180,95€ 180,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Cooler Master K350€ 50,49€ 50,49
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 32,14€ 32,14
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,25€ 35,25
1Sharkoon WPM400 Bronze€ 49,95€ 49,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 737,58

En dan zijn er enkele onderdelen die ik heb moeten raden, en dat zijn inderdaad niet de beste componenten. Daar hoef je bij zo'n (niet alleen Paradigit) winkel ook niet vanuit te gaan, winst, daar draait het om.

Ik kom uit op zo'n 750 euro inclusief verzenden van de onderdelen. Dan vragen ze dus al een 250 euro premium voor het bouwen van het systeem, en dan hebben ze ook nog de normale marge op onderdelen. Ik denk dat je er veilig vanuit mag gaan (ook vanuit eigen ervaring geredeneerd) dat puur de prijs van de componenten ze nog geen 600 euro kost.

Daarnaast is het enige goede aan dit systeem de CPU, het moederbord (voor de prijs, dan), de HDD en de SSD. Het RAM is dom gekozen, de voeding zal bagger zijn, je kunt over een jaar niet veel meer met een 2GB GTX960, die kast is een kwal qua uiterlijk en een broeikas qua koeling. Neem dit lijstje wat ik laatst heb gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 245,50€ 245,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,50€ 48,50
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 32,14€ 32,14
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 59,99€ 59,99
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,42

Een RX480 is ongeveer een GTX980. Dat is een we-reld van verschil tegenover een GTX960. Daarnaast krijg je een SSD van 480GB, een redelijk fatsoendelijke voeding met eigenlijk nog 100W te veel vermogen. Een superdegelijke kast met een strak uiterlijk, 16GB RAM in 2x8GB configuratie zodat je later nog 16GB kan bijsteken. HDD voor de mass-storage en een Windows sleutel. En ik zou bijna de koeler vergeten. Niet nodig, wel zo lekker voor de stilte.

Pagina: 1