GPU weerhoud PC van starten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nickvdd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-12-2025
Hallo beste medetweakers,

Ik heb sinds 2011 een trouwe HTPC, maar sinds een week geleden na het afsluiten van een potje CS:GO viel mijn PC uit zonder enige reden (Heeft overigens niks te maken met het slechte weer die week) en ging daarna niet meer aan wat ik ook probeerde, er gebeurde dan ook letterlijk niks, zelfs geen POST. Enkel de fans draaien een halve seconde en gooit zichzelf daarna weer uit.

In de eerste instantie dacht ik dat het mijn voeding was, die al vaker wat kuren vertoonde. en heb ik vervangen met een nieuwe 300 watt voeding (vorige was ook 300), waarbij alsnog hetzelfde probleem zich voordoet. Ik heb alle kabels gedubbelcheckt, RAM ge-reseat, bios gereset. (CMOS resetten heb ik nog niet geprobeerd) Enkel wanneer ik de dedicated videokaart eruit haalde startte de PC ineens wel op zonder enige problemen, echter toen ik bij het bureaublad kwam kreeg ik na een halve minuut te maken met BSOD's (REGISTRY_ERROR) dit deed hij bij elke restart. Maar is inmiddels weer gefikst door gebruik te maken van een restore point.

Alleen zit ik nog steeds met het probleem van de GPU, kan het misschien zijn dat hij doorgebrand is of dat hij simpelweg de geest gegeven heeft? Of kan er iets mis zijn met mijn PCI slot?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Mijn hardware:

Intel i5 2400 met Coolermaster fan
8GB Crucial Ballistix Sport 1600Mhz
Nvidia GT 545 3GB
H67 Moederbord
Be Quiet 300W Voeding

Alle reacties

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04-2025
Toevallig iets aan je PC veranderd? BV nieuwe RAM of nieuwe fan etc?

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-01 17:32
Gpu of mobo gesloopt door brakke psu?

Je gaf namenlijk aan dat oude psu vaker kuren had

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

Enkel de fans draaien een halve seconde en gooit zichzelf daarna weer uit.
Is meestal kortsluiting.

Gezien je PC wel start als de videokaart eruit is, denk ik inderdaad dat er ergens iets op de videokaart kapot is waardoor die kortsluiting veroorzaakt.

• Nickvdd
erwin26 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:46:
Toevallig iets aan je PC veranderd? BV nieuwe RAM of nieuwe fan etc?
Jazeker, ik heb een anderhalve maand geleden de standaard Samsung DDR3 4GB module die op 1333Mhz draaide verwisselt met een setje Crucial Ballistix, ook had ik toen mijn GT 530 verwisseld met de 545 die ik nu heb, aan de fans heb ik niks veranderd.
mission schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:47:
Gpu of mobo gesloopt door brakke psu?

Je gaf namenlijk aan dat oude psu vaker kuren had
Mijn moederbord is perfect in orde ik heb nog even diagnostics nagelopen in de BIOS en dat was allemaal prima in orde. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de voeding de videokaart heeft meegenomen, ik heb voor de grap weer even mijn oude PSU erin gezet en laadde vervolgens ook gewoon alles op wanneer de GPU niet in het slot zat. De nieuwe PSU blijft er overigens wel gewoon inzitten omdat de irritante coil whine een stuk minder is en de stabiliteit verbeterd is.

Ik kan het niet testen op een andere PC omdat de rest enkel laptops betreft. Maar ik zal eens kijken voor een nieuw videokaartje, ik had al een poosje een GTX 670 op het oog, word deze oude workstation toch nog eens een fatsoenlijke gaming rig. Moet alleen weer even nieuwe voeding kopen, gelukkig kan ik de pas gekochte voeding nog terugbrengen.
Nemesizz schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Is meestal kortsluiting.

Gezien je PC wel start als de videokaart eruit is, denk ik inderdaad dat er ergens iets op de videokaart kapot is waardoor die kortsluiting veroorzaakt.
Ik heb inderdaad ook zo'n vermoeden, ik zal binnenkort een nieuwe regelen in de hoop dat alles dan weer volledig mag functioneren.

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04-2025
Nickvdd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:10:
[...]

Jazeker, ik heb een anderhalve maand geleden de standaard Samsung DDR3 4GB module die op 1333Mhz draaide verwisselt met een setje Crucial Ballistix, aan de fans heb ik niks veranderd.
Dan denk ik aan kortsluiting ergens bij je videokaart. Ik dacht misschien heb je grote veranderingen gemaakt waardoor jouw voeding niet genoeg stroom meer kon leveren aan al je componenten.

Om 100% zeker te zijn dat je voeding genoeg stroom geeft is je oude RAM terug plaatsen en videokaart ook. Als die dan opstart is je voeding te slap. Indien die niet opstart ergens kortsluiting gehad.

Je PC is 5 jaar en meestal gaan PC's rond de 5 jaar mee. Dan beginnen ze snel af te zwakken. Dat er dan kortsluiting ergens optreed zal niet zo gek zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Nickvdd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:10:
[...]

Jazeker, ik heb een anderhalve maand geleden de standaard Samsung DDR3 4GB module die op 1333Mhz draaide verwisselt met een setje Crucial Ballistix, ook had ik toen mijn GT 530 verwisseld met de 545 die ik nu heb, aan de fans heb ik niks veranderd.

[...]

Mijn moederbord is perfect in orde ik heb nog even diagnostics nagelopen in de BIOS en dat was allemaal prima in orde. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de voeding de videokaart heeft meegenomen, ik heb voor de grap weer even mijn oude PSU erin gezet en laadde vervolgens ook gewoon alles op wanneer de GPU niet in het slot zat. De nieuwe PSU blijft er overigens wel gewoon inzitten omdat de irritante coil whine een stuk minder is en de stabiliteit verbeterd is.

Ik kan het niet testen op een andere PC omdat de rest enkel laptops betreft. Maar ik zal eens kijken voor een nieuw videokaartje, ik had al een poosje een GTX 670 op het oog, word deze oude workstation toch nog eens een fatsoenlijke gaming rig. Moet alleen weer even nieuwe voeding kopen, gelukkig kan ik de pas gekochte voeding nog terugbrengen.

[...]

Ik heb inderdaad ook zo'n vermoeden, ik zal binnenkort een nieuwe regelen in de hoop dat alles dan weer volledig mag functioneren.
Een GTX670 op een 300W is een slecht idee. Je zit dan op 95+170=265W belasting. Dat zit wel erg dicht bij het maximum. Pak een degelijke 450W.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nickvdd
nelizmastr schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:56:
[...]

Een GTX670 op een 300W is een slecht idee. Je zit dan op 95+170=265W belasting. Dat zit wel erg dicht bij het maximum. Pak een degelijke 450W.
ik had al een poosje een GTX 670 op het oog, word deze oude workstation toch nog eens een fatsoenlijke gaming rig. Moet alleen weer even nieuwe voeding kopen, gelukkig kan ik de pas gekochte voeding nog terugbrengen.
:+ Maar inderdaad, zal waarschijnlijk 500W of 550W nemen om nog wat ruimte over te houden voor eventuele overclocking.
Pagina: 1