Windows op een SSD zetten

Pagina: 1
Acties:

• koudeheld
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-01-2019
Hoi Tweakers,

Ik wil mijn oude laptop, een Acer 7339 met Windows 10, upgraden met een Samsung 850 EVO SSD.

Ik snap alleen niet hoe ik Windows op de SSD moet zetten. Moet ik hiervoor een SATA naar USB kabel kopen of maakt de software van Samsung het ook mogelijk om het bijvoorbeeld via een USB-stick te doen. Ik heb de installatie-CD van Windows niet meer. Ik geef liever geen geld uit aan een extra kabel als het niet nodig is.

Deze vraag is hier waarschijnlijk al eerder gesteld, maar ik heb echt lang zitten zoeken en ik kan het antwoord nergens vinden.

Alvast bedankt voor de hulp!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wellicht kan die computer booten van usb.

Download de media creation tool van windows, klik daar aan dat je een bootable usb stick wil maken (stick steekt dan natuurlijk in de laptop) en de stick zal gemaakt worden.

Haal daarna de HDD uit je computer en steek de ssd erin. Boot nu met de stick erin en zorg dat die van de stick boot. en windows zal worden geïnstalleerd.

Hoe dat booten van usb stick bij jouw computer gaat, kijk daarvoor in de gebruiksaanwijzing.

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
koudeheld schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:57:
Hoi Tweakers,

Ik wil mijn oude laptop, een Acer 7339 met Windows 10, upgraden met een Samsung 850 EVO SSD.

Ik snap alleen niet hoe ik Windows op de SSD moet zetten. Moet ik hiervoor een SATA naar USB kabel kopen of maakt de software van Samsung het ook mogelijk om het bijvoorbeeld via een USB-stick te doen. Ik heb de installatie-CD van Windows niet meer. Ik geef liever geen geld uit aan een extra kabel als het niet nodig is.

Deze vraag is hier waarschijnlijk al eerder gesteld, maar ik heb echt lang zitten zoeken en ik kan het antwoord nergens vinden.

Alvast bedankt voor de hulp!
Als je een externe USB-case met sata-interface hebt, dan zet je daar je nieuwe SSD in. Vervolgens kloon je je huidige schijf naar de SSD met de Samsung Data Migration software die je bij je SSD krijgt. Daarna vervang je je huidige HDD in de computer door de SSD. Als het goed is kun je nu van de SSD opstarten.

Ik verwacht hier nog wel één of ander pleidooi voor een schone installatie van Windows 10 op je SSD. Eerlijk gezegd maak ik me niet zo druk over een gekloonde SSD. Windows 10 gaat goed om met SSD's en ik heb nooit problemen gehad met mijn gekloonde schijven.

• afca020
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08-2025

afca020

X X X

Is Windows booten vanaf een dvd geen optie? Je hebt de originele dvd niet nodig, aangezien het ISO bestand gewoon via Microsoft verkrijgbaar is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
afca020 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:14:
Is Windows booten vanaf een dvd geen optie? Je hebt de originele dvd niet nodig, aangezien het ISO bestand gewoon via Microsoft verkrijgbaar is.
dat is bij een OEM versie nog wel eens lastiger :/

404 Signature not found

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:41
De media creation tool pakt zelf de goede versie wel.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of er nog aparte OEM versies zijn voor W10. Sinds MS die tool heeft uitgegeven, let ik er niet meer op.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
FreshM schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:12:
[...]

Als je een externe USB-case met sata-interface hebt, dan zet je daar je nieuwe SSD in. Vervolgens kloon je je huidige schijf naar de SSD met de Samsung Data Migration software die je bij je SSD krijgt. Daarna vervang je je huidige HDD in de computer door de SSD. Als het goed is kun je nu van de SSD opstarten.
De Samsung Data Migration tool kan alleen klonen van SSD naar SSD (en dan ook alleen hun eigen SSD's). Niets staat de OP echter in de weg om gewoon een disk kloon en/of image te maken met een regulier backup programma.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:53

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb zelf al een paar keer Macrium Reflect hiervoor gebruikt. Er zijn uiteraard meer opties, maar deze heb ik gebruikt.

Ik heb met Macrium een image gemaakt en deze bewaard op een aparte USB-schijf. Vervolgens de SSD gemonteerd en de image weer teruggezet. Je moet alleen wel een losse schijf hebben die groot genoeg is om je image op te bewaren.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
albatross schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:47:
[...]

De Samsung Data Migration tool kan alleen klonen van SSD naar SSD (en dan ook alleen hun eigen SSD's). Niets staat de OP echter in de weg om gewoon een disk kloon en/of image te maken met een regulier backup programma.
De samsung software die je bij de SSD krijgt kan ook gewoon een clone maken van HDD naar SDD.
Heb ik zelf ook gedaan vorig jaar.

• albatross
Arjant2 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 08:52:
[...]

De samsung software die je bij de SSD krijgt kan ook gewoon een clone maken van HDD naar SDD.
Heb ik zelf ook gedaan vorig jaar.
De mijne niet. :) Heb namelijk recentelijk een migratie gedaan van een 850 Pro naar een 950 Pro. Wanneer je het migratie proces start, zonder je tweede SSD, zegt ie dat er geen andere SSD (van zichzelf) gevonden kon worden, en weigert dan verder te gaan. Pas toen ik de 950 Pro erbij prikte (via PCIe, met de Angelbird PX1 Wings heatspreader) was ie bereid een migratie te doen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Wat bij jou het probleem was weet ik niet, maar de software is juist ook bedoeld om te migreren van HDD naar SSD. En dat de ontvangende schijf een Samsung SSD moet zijn, ja dat zou goed kunnen.
Maar TS kan er vanuit gaan dat HDD-->SSD gewoon werkt met de bijgeleverde software.

Een USB-SATA kabel kan inderdaad een oplossing zijn om een clone te maken als de Acer geen ruimte heeft voor een 2e schijf. Nadeel is dat het vrij traag gaat omdat die USB snelheden vaak niet zo hoog liggen, maar zou prima moeten werken. Zo een kabeltje kost ook niet zo veel.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 13-06-2016 09:13 ]

• albatross
Ik heb Samsung Data Migration 3.0. Net nog even opgestart, en hij geeft geen optie om iets anders te kiezen dan een (Samsung) SSD als bron, en een (Samsung) SSD als bestemming. Zelfs het menu plaatje laat alleen maar 2 SSD's zien om tussen te migreren. Vreemd. :)

EDIT: Het zou natuurlijk kunnen dat de Migration tool kijkt naar de grootte van de aanwezige schijven (allemaal >2T bij mij, behalve de 250G SSD, uiteraard), en dan dus de SSD als enige kloon-bare optie ziet. Als dat zo is, dan is dat wel iets voor de OP om ook rekening mee te houden, want dan zou zijn HDD ook niet groter mogen wezen dan 250G (512?).

Hoe het ook zij, er zijn zat programma's om hele goede images mee te maken. Daar heb je Samsung absoluut niet voor nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door albatross op 13-06-2016 09:23 ]

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
albatross schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:47:
[...]

Met bijvoorbeeld MiniTool Partition Wizard (gratis) is iedere schijf gemakkelijk te klonen, ook HDD naar SSD en vice versa. Ik heb de tool al een aantal keer succesvol gebruikt. Een HDD naar een kleinere SSD klonen kan, mits de bronschijf niet méér data bevat dan de totale grootte van de doelschijf.
Pagina: 1