Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:43
Mijn vraag
Hoi Tweakers!
Ik heb momenteel bij mijn Nex 5N alleen de standaard lens (18-55). Ik zou graag een lens hebben met een grotere aperture range en daarbij ook OSS (steadyshot). Dat is de SEL35F18.
Echter, die lens kost zo'n 380 euro.
Mijn Nex 5N is inmiddels al 5 jaar oud en ik vraag me af of het niet beter is om een nieuwe systeemcamera te kopen. Dit omdat de sensors+software de laatste tijd natuurlijk niet stil heeft gestaan.

Voor de Nex 5N zou ik realistisch nog zo'n 150 euro kunnen krijgen afgaande op marktplaats.
Dat betekent dat ik 150+380=530 euro te besteden heb. Een leuk bedrag.

Ik gebruik de camera voor vakantie-kiekjes, baby-foto's, groepsfoto's, etc. De nieuwe lens wil ik met name voor het sneller maken van foto's in het duister en voor de 'shallow focus'.
Voor mij is snelheid van (auto)scherpstellen verder ook belangrijk.
Tot nu toe verwissel ik nooit lenzen, dus een camera met een standaard goede (allrounder) lens is ook een optie.

Wat raden jullie aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony Nex 5N

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-08 22:11
Kijk eens naar de lx100

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Hoi Furfoot, dank voor je snelle antwoord :)
Wat is de reden om de lx100 aan te raden? De lage aperture van 1.7?

De investering van de SEL35F18 is 380 euro. Dan heb ik een Nex 5n + extra lens
Kopen van de lx100 zou 464 euro zijn (bij inruilwaarde 150 van mijn Nex)

Is de Panasonic zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
LX100 of de RX100 (afhankelijk van je voorkeur voor grootte) is imo de beste allrounder voor het type fotografie waar je het over hebt.

Voordelen LX100 vs NEX 5n + kit lens:

- 2 stops meer licht
- betere dof control vergelijkbaar met een FF met kit lens (F3.7 - F6,2 vs F5.3 - F8.4)
- begint bij 24mm vs 28mm
- snellere en betere AF
- EVF
- E-shutter + Leaf shutter (silent shooting)
- Iets hogere burst rate
- WIFI
- 4k video

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
Als de Nex 5n bevalt, zou ik de 35mm f1.8 erbij halen. Sensortechnologie is niet dusdanig verbeterd dat de panasonic lx100 een betere camera is dan de Nex 5n met 35mm 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-07 08:12
Eens met Kwintessens. De sensortechnologie gaat niet zo hard dat je veel verschil gaat zien met een nieuwere camera.
Furfoot schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:12:

Voordelen LX100 vs NEX 5n + kit lens:

- 2 stops meer licht
Een LX100 heeft ook een minder grote sensor met minder goede ISO prestaties, dus dit biedt geen voordeel t.o.v. zijn huidige camera.
- betere dof control vergelijkbaar met een FF met kit lens (F3.7 - F6,2 vs F5.3 - F8.4)
Klopt, maar een minder goede DoF dan zijn camera met de 35 1.8.

De sensor van de camera die je nu hebt presteert beter bij weinig licht en heeft een wat beter dynamisch bereik dan de Panasonic LX100 en de Sony RX100. Mijn advies: blijf lekker bij je camera en koop de 35mm 1.8. Hiermee ga je meer verschil merken dan wanneer je een nieuwe camera aanschaft.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 13:10
Ik zou ook voor de 35mm gaan. Je kunt eventueel ook naar de 50mm kijken die wat meer op portretten gericht is maar ook meer bokeh/shallow depth of field heeft, ligt aan je voorkeur wat beter is.

Een van deze twee lenzen zal meer verandering geven en de Nex5n heeft nog een prima sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Met de 35mm F1.8 ga je dus idd ongeveer 3 stops licht en DOF control erop vooruit bij 53mm FF. De rest van de genoemde voordelen van de LX100 mis je dan.

Stel je huidige objectief een tijdje in op 50mm en kijk of dit een fijn bereik is voor jou type foto's.

[ Voor 25% gewijzigd door Furfoot op 09-06-2016 09:30 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Hee allen, super goed advies.
Laat precies mijn struggle zien :)

Mijn idee is dat de 35mm iets meer allround is dan de 50mm.

@furfoot de wifi en snellere AF zijn wel dingen die me aanspreken. Maar tegelijkertijd zijn het niet dingen die ik heel erg mis bij mijn Sony.

@furfoot (edit): domme vraag misschien: maar waar kan ik zien op hoeveel mm ik de lens heb ingesteld :)

[ Voor 16% gewijzigd door MatthijsZ op 09-06-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rigie86
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-06 10:13
Als alternatief kan je ook nog de sigma f2.8 / 30mm pakken. Stuk goedkoper. maar geen OSS en 2.8 ipv 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Beter dan de SAL35F18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 13:10
Vooral een goed en goedkoper alternatief. Ik geloof dat de Sony iets scherper is (niet echt merkbaar). Tussen die twee moet je denk ik vooral kijken of je OSS en lichtsterkte (en dus ook DOF control) het prijsverschil waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@sluw: ik bedoelde of de Sigma beter is dan de Sony budget optie SAL35F18.
Dat is de SEL35F18 zonder OSS

Verwarrende Sony naamgeving :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-07 14:52
Als je de stabilisatie kan/wilt missen is de Sigma 30mm f/1.4 ook een optie. Vangt nog 70% (tweederde stop) meer licht dan de 35mm f/1.8, is zeer scherp en heeft een iets bredere hoek wat het wat algemener geschikt maakt.

De 35mm f/1.8 OSS is ook erg goed. Iets minder lichtsterk, maar door de stabilisatie erg geschikt voor video en fotografie met stilstaande objecten (architectuur, natuur etc.). Stabilisatie is gewoon erg handig om te hebben.

De 50mm f/1.8 OSS kan ik dan weer aanbevelen voor portretten. Door de grote brandpuntsafstand hoef je minder dichterbij te komen, waardoor je op een comfortabele afstand staat en kan je een heel groot out-of-focus gebied creëren.

Een nieuwe camera heeft natuurlijk ook voordelen. Ik zou dan kijken naar de Sony Alpha 5100 of 6000. Beide hebben dezelfde sensor, autofocus en processor, het verschil zit hem in dat de 5100 een touchscreen heeft en de 6000 een elektronisch zoeker (EVF). Beide hebben, in vergelijking met de NEX-5N, snellere autofocus, ongeveer 20% meer batterij, ongeveer 1/2 stop betere prestaties in weinig licht, hogere resolutie en betere video.

Alle opties kosten geld, en wat voor jou de beste optie is licht heel erg aan je eigen prioriteiten. Elk van de 5 mogelijke producten hierboven bieden een flinke meerwaarde op je fotografie gear, maar met de een kan je heel andere dingen dan de ander. Het is dus aan jou om te bedenken wat je nu graag wilt bereiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:23
Ik heb zelf een Nex-6 met de 16-50 kitlens.
Vorig jaar via marktplaats een Sony 50mm 1.8 en en sigma 30mm 2.8 voor een mooi prijsje gekocht.
De Sony 50mm is een prachtige lens, maar 90% van de tijd zit de sigma 30mm erop omdat die een praktischere groothoek heeft. (voornamelijk mijn kinderen fotograferen binnen)
Met een beetje geluk en zoeken ben je voor rond de €100 klaar voor een mooie sigma. Kun je later altijd nog upgraden naar een (2e hands) A6000 of iets dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
HubD1 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:00:
Ik heb zelf een Nex-6 met de 16-50 kitlens.
Vorig jaar via marktplaats een Sony 50mm 1.8 en en sigma 30mm 2.8 voor een mooi prijsje gekocht.
De Sony 50mm is een prachtige lens, maar 90% van de tijd zit de sigma 30mm erop omdat die een praktischere groothoek heeft. (voornamelijk mijn kinderen fotograferen binnen)
Met een beetje geluk en zoeken ben je voor rond de €100 klaar voor een mooie sigma. Kun je later altijd nog upgraden naar een (2e hands) A6000 of iets dergelijk.
30mm is geen groothoek meer te noemen (omgerekend 45mm). De 50mm is wel tele (omgerekend 75mm). Je hebt gelijk dat 30mm meestal praktischer is binnen dan 50mm. Maar sommigen fotograferen liever met een echte groothoek, dus bijvoorbeeld 23mm (omgerekend 35mm), 18mm (28) of 16mm (24). Ik geloof dat de Sony 24mm (36) erg goed is, maar die is dan ook erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Mijn samenvatting is als volgt. Ik kan beter bij de Nex5n blijven voor mijn doeleinden.

De SEL35F18 is een goede lens, maar ook erg duur. Ik kan beter voor de sigma gaan
Aangezien ik niemand heb gehoord over de SAL35F18 (goedkope variant van de andere Sony lens), valt die af

Maw, ik ga opzoek naar een sigma 39mm lens, bedankt iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Die SAL35F18 is een A-mount lens die past niet zonder adapter op je Nex5n. Dus als je die wilt gebruiken zul je ook zelfde bedrag kwijt zijn aan een adapter. Dus die zou ik daarom al niet snel kiezen.

Die pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E) lijkt mij de betere keus als je zoals Balance al zegt OSS kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
MatthijsZ schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:01:
Mijn samenvatting is als volgt. Ik kan beter bij de Nex5n blijven voor mijn doeleinden.

De SEL35F18 is een goede lens, maar ook erg duur. Ik kan beter voor de sigma gaan
Aangezien ik niemand heb gehoord over de SAL35F18 (goedkope variant van de andere Sony lens), valt die af

Maw, ik ga opzoek naar een sigma 39mm lens, bedankt iedereen
Hey Matthijsz, ik hoor wel vaker dat de 19/30 f2.8 sigma's een mooi goedkopere alternatief zijn, toch is het maar 1 stop lichter dan je huidige kitlens wat op 30mm F4 heeft of F4,5? Dan zit er iets meer verschil in, kan dit zelf niet testen want heb de kitlens niet meer.

Je gaat dus van 1600 naar 800/640 iso bij de zelfde omstandigheden. Ga je voor de 35mm/F1.8 OSS dan ga je pas echt verschil zien in je iso waardes, deze duikt dan naar de 320/200. We hebben het dan nog niet over wat de voordelen van de OSS nog kan doen bij statische onderwerpen.

Nee sorry, iedereen maakt natuurlijk een keuze op zijn wensen en budget en hoe scherp de sigma 2.8 ook is ik zou of voor de Sony f1.8 35 OSS gaan of voor de Sigma 30mm F1.4.

Het beste advies wat ik je kan geven is om te testen welke focal length het beste bij je past 35/30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Ik ben de laatste week flink wat aan het uitzoeken geweest en de keuze gaat worden tussen de SEL35F18 van Sony of de Sigma 30mm f/1.4

Ik neig nu naar de Sony, maar blijft een lastige keuze.
De Sigma heeft betere scherpte en helderheid en een schijnt mooiere kleuren op te leveren. Echter heeft 'ie ook veel moeite met scherpstellen (zowel initiële snelheid, als 'scherp blijven' bij bewegende objecten).
Daarnaast blijken veel mensen last te hebben van productiefouten bij de Sigma (pas de 2e of 3e lens is goed)
De voordelen zijn miniem boven de Sony (die ook overal goede reviews krijgt), en de nadelen vindt ik erg zwaar wegen.

Blijft over dat ik de 30mm eigenlijk toch ietsjes fijner vindt dan 35mm.
Lastig :P
Ik hou jullie op de hoogte :)

Bronnen
http://www.dpreview.com/forums/thread/4000547
https://www.reddit.com/r/...mparison_and_impressions/
http://www.dpreview.com/forums/thread/4000547

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsZ
Als afsluiter: ik heb de SEL35F18 gekocht via Marktplaats voor een nette 260 euro.
Tot nu toe bevalt 'ie goed.

Belangrijkste afweging was de OSS

*update*: deze video geeft een goede afweging tussen de lenzen: YouTube: Sigma 30mm F/1.4 vs Sony 35mm F/1.8

[ Voor 36% gewijzigd door MatthijsZ op 04-12-2016 11:32 ]

Pagina: 1