Toon posts:

2 verschillende woofers in een kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Als ex DJ denk ik verstand van geluid te hebben ;) maarrrr... ook als boxenbouwer weet je niet alles.
Het gaat om de hoge impadantie van twee mooie Heco Basspeakers die ik heb, nl. 20 cm 16 Ohm en die wil ik gaan gebruiken in een leuk box voor de garage/werkplaats.

Nu kan ik 4 st. 13 cm 16 Ohm bas/midden speakers kopen voor weinig. Als ik nou 2 x 13cm en 1 x die Heco parallel zet kom ik op 5,6 ohm. Als ik dan een luchtspoel paralell aan de Heco in serie zet met de twee "kleintjes" zou ik die dan kunnen laten funktioneren vanaf zeg 250 Hz en de big One vanaf wat ie kan...

Werkt dit? (en dan natuurlijk met een tweetert :)

Met de groenten uit de Eifel where the Music galmt over de "Mountains"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luchtspoel in serie met de twee kleine bassen is natuurlijk een bipolair C'tje ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Goed dat je een eigen topic gestart bent nu. Verder gaan in een topic van 16 jaar oud was minder handig.

Let ook nog even op het kicken van je eigen topic binnen 24 uur. Dat is ook niet de bedoeling. Als de laatste reactie van jezelf is en je wil iets aanpassen of toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-10 21:17
Volgens mij kan je die impedantie niet zo uitrekenen, want het filter zorgt ervoor dat bij de lagere frequenties alleen je 8" woofer belast wordt. Sowieso heb je iets meer data nodig, zijn de gevoeligheden bijvoorbeeld hetzelfde? Anders wil je mogelijk ook nog dempen. Het rendement hangt sowieso ook af van de kast waarin je ze gaat bouwen.

btw, protip: er is een edit knop, voor als jouw post de laatste is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 08-06-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jessus, dat zijn wel de professional antwoorden waar ik op hoopte.

Kon ik mijn "in mind' Schema maar laten zien, een luchtspoel in serie met de basssectie en dan een C naar die twee "kleintjes", eigenlijk een Sectie 1 Filter toch?
Of gaat me dit niet zo simpel lukken?

Alvast dank voor de antwoorden, jullie zijn nu ook wakker :)