Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36
Ik heb een niet onaardige iMac waar ik op ontwikkel. Bij het ontwikkelen hoort natuurlijk ook dat de flow van de applicatie documenteer, hiervoor gebruik ik LibreOffice Draw.

Eerder merkte ik al dat het steeds slomer werd. Objecten verschuiven, selecteren, pijltjes verbinden, iedere keer vertraging. Gruwelijk irritant. Al een paar keer heb ik via Preferences -> LibreOffice -> memory wat aan de settings gesleuteld, maar meer dan een tijdelijke fix lijkt het niet. Ik heb nu de volgende instellingen:
Undo
Number of steps: 20

Graphics cache
Use for LibreOffice: 1024 MB
Memory per object: 10 MB
Remove from memory after: 00:10 hh:mm

Cache for Inserted Objects
Number of objects: 50
Hier heb ik diverse keren wat aan zitten sleutelen/ophogen, het is iedere keer dat ik naar dit probleem google weer de oplossing waar ze naar wijzen. Mijn probleem is echter dat ik nergens een echte handleiding tegenkom wat welke setting nou precies doet en wat ideaal zou zijn.

Kijk ik naar de activiteitenweergave van OS X dan zie ik dat er op het moment van schrijven 432 MB wordt gebruikt door LibreOffice. Netbeans gebruikt het dubbele en Firefox zelfs 1 GB. Geen probleem op zich, want van de 8GB in de Mac is er nog geen 6 in gebruik. Geheugen lijkt het probleem dus niet te zijn, aangezien er fysiek meer dan voldoende vrij geheugen is en ik LibreOffice ruim 2x zoveel toesta als dat er gebruikt wordt.

De CPU is een ander verhaal. Klik ik ergens op in de flowchart dan schiet de CPU% van LibreOffice naar 100%. Met een Core i5 zou ik toch niet verwachten dat dit zoveel moet kosten. Het document wat ik bewerk is 11 pagina's (a4) dus dat lijkt me niet zo extreem. Het bestand is ook maar 29 kB, dat lijkt me ook niet zo bijzonder.

Heeft iemand de gouden tip? Op deze manier is het niet heel prettig werken meer.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:59
OmniGraffle gebruiken?

Of wil je perse libreoffice draw blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ik ken OmniGiraffe niet, maar als ik op een alternatief programma zou overstappen, zou ik MS Visio gebruiken. Dat heb ik ook tot mijn beschikking, maar alle bestaande documentatie is ook in LibreOffice opgesteld. Aangezien daar ook wel eens wat in kan wijzigen en dat onderling uitwisselbaar is met collega's hou ik het liever daarbij.

Het lijkt me toch ook sterk dat ik wel zonder problemen bijvoorbeeld een virtualbox kan starten met een compleet OS e.d. terwijl ik ook MAMP en Netbeans etc. heb draaien, maar LibreOffice Draw niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Een hoop Google verder *lijk* ik een oplossing gevonden te hebben. Blijkbaar werkt Hardware acceleration niet op de Mac. Maar wat wel werkt is het vinkje Use OpenGL for all rendering aanzetten. CPU% is gezakt van 100% naar ~15%. Boel loopt nu soepel.

Fingers crossed...