Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-08 18:49

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb sinds kort door het huis UniFi accesspoints geplaats en gebruik natuurlijk de Controller.

Is het "nodig" om voor 2 AP's een VPS te nemen en een Always-On Controller te hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik

2 UniFi AP's en de Controller

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Leaseweb heeft een goede deal:

https://www.leaseweb.com/...l-server/configure/23128#

Dit is een 2GB RAM variant. Heb ik 2 GB aan RAM nodig? of is die van 1GB al voldoende voor alleen het OS( Ubuntu server) en de Controller?

Beste antwoord (via SupaHotFire op 08-06-2016 13:28)

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:32
Naast de Raspberry, wat ook een goede optie is, heeft UniFi ook een eigen officiële oplossing in de vorm van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03
Wellicht dat het volgende interessanter is:

https://www.online.net/en/dedicated-server/dedibox-sc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Nee, dat is niet nodig. Heb er ook over gedacht. Maar als de AP's eenmaal zijn geconfigureerd kan je ze toch hun werk laten doen? Ik heb het via mijn laptop gedaan. Met laptop uit werkt de AP net zo goed al smet laptop aan. Voor mij is het meer in de categorie 'gimmick'.
Wanneer je meerdere AP's beheerd op meerdere locaties, dan kan vanuit beheersoverweging de keuze anders uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Waarom een "dure" vps? je kan de controller software ook prima op een raspberry pi installeren kost je eenmalig 20,- ipv 5p/m.

Eriks blog: Turning a Raspberry Pi into a UniFi controller appliance (UniFi 4, Raspbian Jessie, Oracle Java 8)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
Naast de Raspberry, wat ook een goede optie is, heeft UniFi ook een eigen officiële oplossing in de vorm van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
jamiev90 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:18:
Die heb ik inderdaad ook gezien. Maar is dit netzoiets als een VPS? Kan hij dan overal benaderbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik heb ze zelf 1 malig ingericht en controller daarna nooit meer gestart. Wat je natuurlijk dan wel mist zijn:
- Mail alerts
- Reports
- Statistics

Maar het is geen noodzaak om de controller draaide te houden voor het online blijven van je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
SupaHotFire schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:21:
[...]

Die heb ik inderdaad ook gezien. Maar is dit netzoiets als een VPS? Kan hij dan overal benaderbaar zijn?
Ja, zolang jij de juiste poorten forward zal deze gewoon te benaderen zijn. Bij je vps oplossing is dit niet anders, je hebt daar ook te maken met een firewall waar je de juiste poorten open moet zetten anders kan je er nog steeds niet bij.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
SupaHotFire schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:21:
[...]

Klopt, bij deze cloud key heb je alleen geen maandelijks terugkerende kosten. Maar je kan hem uiteraard wel vanaf overal benaderen. Voor meer informatie zie : UniFi product page

Maar een oplossing met een VPS of een Cloud key is naar mijn idee alleen nodig als je bijvoorbeeld statistieken van je netwerk of de hoeveelheid connected devices met historische gegevens wilt zien. Voor vrijwel alle functies hoeft de controller niet aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
jamiev90 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Klopt, bij deze cloud key heb je alleen geen maandelijks terugkerende kosten. Maar je kan hem uiteraard wel vanaf overal benaderen. Voor meer informatie zie : UniFi product page

Maar een oplossing met een VPS of een Cloud key is naar mijn idee alleen nodig als je bijvoorbeeld statistieken van je netwerk of de hoeveelheid connected devices met historische gegevens wilt zien. Voor vrijwel alle functies hoeft de controller niet aan te staan.
Ja daar zat ik dus ook aan te twijfelen. Denk dat ik de Cloud Key maar eens ga testen :)

Dank jullie allen voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:47
Waarom niet gewoon even via de laptop configureren en het even een paar weken aanzien? Heb zelf 3 Unifi apparaten in huis en ik start misschien twee keer op een jaar de software op om de accesspoint van de laatste updates to voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
kwdr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:30:
Waarom niet gewoon even via de laptop configureren en het even een paar weken aanzien? Heb zelf 3 Unifi apparaten in huis en ik start misschien twee keer op een jaar de software op om de accesspoint van de laatste updates to voorzien...
De AP's zijn al geconfigureerd alleen wil ik ze overal benaderbaar hebben voor eventuele problemen en om te kijken naar de stats. Puur eigenlijk een monitoring verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
jamiev90 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Is het ook mogelijk om meerdere sites via deze Key te managen? Of is dit alleen lokaal?
Pagina: 1