Target practise (nerf gun) en arduino / raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik wil voor de lokale spelletjes dag hier in de buurt de kindjes wat entertainen O-)
In plaats van het gewone kikkeren of sjoelbakken zou ik iets leuker willen maken. En hen ook tonen wat je kan maken met een arduino of raspberry pi

Een van de ideeën is een schiet stand te maken:
- de targets moeten bewegen
- schieten mag met een pijltjes geweer (Nerf gun of iets dergelijks)
- er moet een elektronische registratie zijn met scorebord

A. Bewegende targets
Hoe zou ik dit het best aan kunnen pakken. Ik heb al zitten denken aan het monteren van "iets" op een motortje die ik kan aansturen. Het target kan dan telkens tevoorschijn komen.
Ik heb thuis wel ergens 4 motors liggen, maar als we 20 targets hebben, gaat dat een kostelijke affaire worden.
Of zouden we 1 motor kunnen gebruiken om meerdere targets aan te sturen? Bijvoorbeeld: alle targets op een "waslijn" en deze van links naar rechts laten bewegen. Je zet ervoor een houten plaat met om de zo veel decimeter een uitsparing, zodat de targets "tevoorschijn komen" als ze achter zo'n uitsparing passeren.
Iemand andere ideeën?

B. De registratie van hits
Ook dat is nog een puntje. Ik heb bv. wel een piezo element dat tikjes kan registreren. Echter weet ik nu niet of een hit nog te detecteren is door de bewegingen die het target al maakt. (zie A). Iemand betere inzichten? Ik zou ook kunnen werken met een lasergeweertje en het schieten virtueel kunnen maken, maar aangezien de leeftijd 6-12 jaar is, ga ik ze geen lasers geven.

C. Scorebord
Ik denk dat ik een LCD aan de rpi ga hangen, makkelijkste manier om output te krijgen. Enerzijds met de huidige score die oplopend (jackpot achtig) moet gaan, leuk geluidje achter. Anderzijds met een TOP 10 highscore. Van de kinderen kan ik een foto nemen met de camera, zodat hun foto op de high score staat ipv hun naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

? ? schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:06:
Ik wil voor de lokale spelletjes dag hier in de buurt de kindjes wat entertainen O-)
In plaats van het gewone kikkeren of sjoelbakken zou ik iets leuker willen maken. En hen ook tonen wat je kan maken met een arduino of raspberry pi

Een van de ideeën is een schiet stand te maken:
- de targets moeten bewegen
- schieten mag met een pijltjes geweer (Nerf gun of iets dergelijks)
- er moet een elektronische registratie zijn met scorebord

A. Bewegende targets
C. Scorebord
Ik denk dat ik een LCD aan de rpi ga hangen, makkelijkste manier om output te krijgen. Enerzijds met de huidige score die oplopend (jackpot achtig) moet gaan, leuk geluidje achter. Anderzijds met een TOP 10 highscore. Van de kinderen kan ik een foto nemen met de camera, zodat hun foto op de high score staat ipv hun naam.
Leuk projectje :)

idee voor 2 motoren.
je hangt een stuk of 10 borden langs elkaar met een scharnier.
vervolgens heb je aan een as een soort karretje hangen.
Motor 1 rijd dat karretje onder 1 van de 10 borden. Motor 2 mept dat bordje omhoog
Met 3 motoren zou dat zelfs over een X-Y as kunnen, maar dan heb je wel een goede aansturing nodig.

Registratie is simpel.
Zorg dat er een contact onstaat als het bord naar voren klapt (simpelweg een stuk isolatiedraad aan beide kanten plakken is al genoeg. Zodra die weer verbroken word is er 1 punt gescoord.
* heuveltje wil heeft nu zin dit zelf te gaan maken :P

[ Voor 41% gewijzigd door heuveltje op 08-06-2016 12:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:27
Ik zou voor een arduino gaan. Waarom? Erg veel voorbeelden te vinden om motoren en lcd's aan te sturen. Zou er dan b.v. een ramps shield op zetten om een stappenmotor aan te sturen. Of een L293 shield,
http://playground.arduino.cc/Main/AdafruitMotorShield

Voor aansturing van een lcd zou ik voor een I2C LCD gaan. Heb je maar 4 draden nodig.
Qua kosten is een arduino uno goed genoeg lijkt me. Kost ongeveer €3,- L293 shield ook zoiets net als een I2C LCD. Wellicht een lasertje in die geweren zetten. Dan kan je een laser/licht detector in het object zetten. Dit kan een ldr zijn die je dan met een weerstand aan een analoge ingang hangt van de arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb arduino's en raspberry pi's, motoren, controllers, phidgets en nog wat spullen al liggen van andere projecten.
Op zich neig ik eerder naar een rpi omdat ik dan gewoon een visuele app kan programmeren en outputten naar een hdmi scherm.

Oh: ik was het vergeten, de registratie kan ik veel eenvoudiger doen. Van een vorig (nooit afgewerkt) project heb ik nog pushbuttons liggen, zo'n pijltje zal genoeg kracht hebben om het dingetje onder de pushbutton (hoe noemt dat?) in te drukken. Die dingen kunnen zelfs als virtueel keyboard via usb gebruikt worden!

Lijkt je dat geen beter idee? Ik ben wel handig, maar veel technisch inzicht heb ik niet... Het duurt meestal wel eventjes voordat ik iets hardwarematig uitgewerkt heb. Het idee van de motortjes is leuk, maar lijkt me ingewikkeld om telkens goed te doen. Je zou al een transportbandje moeten gebruiken om het telkens goed te doen. (waar koop je die zaken trouwens?)

EDIT
Brainstorm: makkelijke oplossing voor bewegende targets:

1 ronde plaat met overal gaten in.
daarachter 1 plaat met targets op.
De eerste plaat draait rond en om de zoveel tijd komt er een target tevoorschijn. Het is wel altijd op dezelfde plaats, maar goed, het spelletje wordt maximaal 5 keer gespeeld door eenzelfde persoon. En als er tegelijk 3 targets zichtbaar zijn, is het doel van het spel om vlug en goed te schieten.

Hoe zou ik die eerste plaat kunnen aandrijven? Neem een multiplexplaat van 6mm, dat weeg toch al gauw iets + impact van wind. Het moet gewoon ronddraaien, verder niks. Een motor die gebruikt wordt voor een spit als in "kip aan spit" of "bbq spit" zou super zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door ? ? op 08-06-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Als je niks kan bedenken om de nerf darts betrouwbaar te registeren is wellicht ledjes (zichtbaar of niet is niet boeiend) en een sensor in een buisje als geweer een optie.

De lampjes knipperen dan en het geweer 'ziet' het geknipper en weet dus dat hij op een led gemikt staat (als je hip bezig gaat kan je ook zien welke led)

Ruwweg hetzelfde wordt ook gebruikt bij duck hunt op de nes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:02
Je zou kunnen kiezen voor een arduino en het deze de aansturing en het hits gedeelte laten doen. Die vervolgens alles doorstuurt via serieel/api/bluetooth naar een laptop of iets. De targets kun je simpel oplossen met een motortje. Je hebt twee wielen/ronde houten plaatjes, welke vrij kunnen draaien en waarvan je er een laat ronddraaien met een motortje. Tussen deze twee wielen span je een band en monteer je wat targets.

de targets kunnen redelijk makkelijk zijn, houten achterplaat met een contactpunt en een dekseltje van een bakje waar ook een contactpunt opzit. Dit vervolgens uit laten lezen door de arduino en doorsturen naar je laptop, waar je het allemaal fancy kunt laten weergeven.

Edit: Als band tussen de twee wielen kun je bijvoorbeeld op de sloop een oude auto gorden halen, op maat maken en de twee uiteinden aan elkaar maken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Marco1994 op 10-06-2016 20:11 ]

Pagina: 1