Algemene vraag desktop aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:08
Goedemorgen Tweakers,

Ik gebruik geen standaard template omdat ik nog geen pc bij elkaar heb gezocht, dit is een algemene vraag m.b.t. desktop aankoop advies. In de BBG van mei zag ik dat het een lastige tijd was voor gamers om een nieuwe pc te kopen, omdat er een aantal grote releases aan zitten te komen. Nu komt de 1070 vrijdag en zag ik op de frontpage dat er al een andere versie komt van de 1080. Als een aardige leek op het gebied van hardware vroeg ik mij af wat een goed moment is om te gaan kijken naar een nieuwe pc? Ontwikkelingen zullen altijd door gaan, maar ik begreep dat juist op grafische kaarten en processor gebied nu wel flinke stappen worden gezet.

Is het handig om nog enkele maanden te wachten tot er varianten komen op de 1070/1080? Kunnen de prijzen daarmee snel zakken of blijven de meestal aardig gelijk? Komen er vaak kinderziektes voor bij grafische kaarten?

Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar wellicht zijn er Tweakers die alles volgen op hardware gebied die een tip hierin kunnen geven.

Alle reacties

• Chozx
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-11 11:13
Wat is je huidige setup?

Zelfs de 1080 die al een tijdje uit is heeft zware leverings problemen... Custom cards komen pas volgende week in sommige stores in Amerika. ( weet niet hoe dat hier is )

Sowieso kan je beter gaan voor custom cards dan voor de FE.

Je kan wachten op de 1080ti maar die word aardig duur gok ik zo. Wel ruim sneller dan de 1080.

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-12 12:17
De ontwikkelingen zijn met name op het gebied van GPU's, in combinatie met het populairder worden van 4K monitoren en de introductie van VR. Met betrekking tot het instapmoment verandert er qua prijzen niet bijzonder veel, deze lopen doorgaans redelijk geleidelijk terug met een iets grotere daling wanneer een nieuwe serie uit is gebracht. Je moet je vooral afvragen wat je nodig hebt, een 1080 is heel leuk maar als je alleen op FHD wil gamen met 60fps is het m.i. weggegooid geld.

Kinderziektes zitten (als ze er zijn) doorgaans in de drivers en zijn dus middels een update te herstellen.

Qua CPU verandert er voor gamers niet zoveel, Skylake is recent natuurlijk uitgekomen maar een i5 van een paar jaar oud doet qua prestaties niets onder voor de nieuwe i5 (that is, het zal niet/nauwelijks merkbaar zijn tijdens het gamen).

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:08
Die is 6 jaar oud en is nodig aan vervanging toe haha
Logico schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:51:
Een 1080 is heel leuk maar als je alleen op FHD wil gamen met 60fps is het m.i. weggegooid geld.

Kinderziektes zitten (als ze er zijn) doorgaans in de drivers en zijn dus middels een update te herstellen.

Qua CPU verandert er voor gamers niet zoveel, Skylake is recent natuurlijk uitgekomen maar een i5 van een paar jaar oud doet qua prestaties niets onder voor de nieuwe i5 (that is, het zal niet/nauwelijks merkbaar zijn tijdens het gamen).
Thanks dan wacht ik met name op de 1070 eventjes. Ik ben een casual gamer, geen VR of meerdere schermen of 4K.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:54:
[...]

Die is 6 jaar oud en is nodig aan vervanging toe haha

[...]

Thanks dan wacht ik met name op de 1070 eventjes. Ik ben een casual gamer, geen VR of meerdere schermen of 4K.
Dan zou ik ook even de AMD RX480 afwachten, welke eind deze maand gereleased wordt. Afgaand op de eerste benchmarks is een GTX1070 ongeveer even snel (of iets sneller) als een GTX980Ti, voor een prijs van 400 euro (of iets meer wellicht).
De eerste geruchten/benchmarks (totdat er meer onafhankelijke benchmarks zijn blijft het gissen) lijken aan te geven dat de RX 480 ergens tussen de GTX980 en GTX980Ti komt qua performance (dichter bij de GTX980 gok ik). Dit echt wel maar voor een prijs van rond de 200 euro. Mocht dit waar zijn en als jij inderdaad alleen wat casual gaming doet op 1080p, dan is de RX 480 waarschijnlijk een veel betere aankoop.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Chozx
Moi_in_actie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Dan zou ik ook even de AMD RX480 afwachten, welke eind deze maand gereleased wordt. Afgaand op de eerste benchmarks is een GTX1070 ongeveer even snel (of iets sneller) als een GTX980Ti, voor een prijs van 400 euro (of iets meer wellicht).
De eerste geruchten/benchmarks (totdat er meer onafhankelijke benchmarks zijn blijft het gissen) lijken aan te geven dat de RX 480 ergens tussen de GTX980 en GTX980Ti komt qua performance (dichter bij de GTX980 gok ik). Dit echt wel maar voor een prijs van rond de 200 euro. Mocht dit waar zijn en als jij inderdaad alleen wat casual gaming doet op 1080p, dan is de RX 480 waarschijnlijk een veel betere aankoop.
Mwah 1070 is wel een stukkie sneller dan de 980ti. Maar we moeten afwachten op de confirmed benchmarks. Zullen waarschijnlijk genoeg reviews komen 11 juni :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Chozx schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:35:
[...]

Mwah 1070 is wel een stukkie sneller dan de 980ti. Maar we moeten afwachten op de confirmed benchmarks. Zullen waarschijnlijk genoeg reviews komen 11 juni :)
Het valt wel mee hoor. Vanochtend postte DigitalFoundry deze 1080p benchmarks. Iets sneller ja, maar zeker op 1080p maakt het niet heel veel uit. Mijn punt was in ieder geval dat, met de info die we nu hebben, een RX 480 voor 1080p of zelfs 1440p hoogstwaarschijnlijk veruit de beste "bang for your buck" wordt, zelfs nog een heel stuk beter dan de GTX1070.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Chozx
Moi_in_actie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Het valt wel mee hoor. Vanochtend postte DigitalFoundry deze 1080p benchmarks. Iets sneller ja, maar zeker op 1080p maakt het niet heel veel uit. Mijn punt was in ieder geval dat, met de info die we nu hebben, een RX 480 voor 1080p of zelfs 1440p hoogstwaarschijnlijk veruit de beste "bang for your buck" wordt, zelfs nog een heel stuk beter dan de GTX1070.
We gaan het zien :)

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Dat benchmark filmpje zegt niks kan iedereen in elkaar zetten, ik wacht de benchmarken van HWI en tweakers af.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Verwijderd

De benchmarks uit het filmpje komen van http://www.techspot.com/review/1182-nvidia-geforce-gtx-1070/ en zeggen wel degelijk wat!
Pagina: 1