Ongebruikte strook tuin langs water onderhoudsvrij maken

Pagina: 1
Acties:
  • 17.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
over de gehele achterkant van onze tuin zit water/een sloot. De tuin zelf hebben we tot ongeveer 70cm vanaf de waterkant laten ophogen dmv walbeschoeiing. ( hoogteverschil is ong. één meter ).

Achter deze walbeschoeiing hebben we dus een strookje grond van 70cm breed over een lengte van 12 meter. Hier groeit dus een willekeur aan onkruid, wat aardig hoog wordt.

Ik vraag me af wat ik hier het beste kan doen, zo laten kan eigenlijk niet, wat het ziet er niet uit, en groeit te hoog.
  • Ik zou het kunnen gaan bestraten, maar dat is haast ondoenlijk gezien er weinig vaste grond aanwezig is omdat dit op amper 10cm hoogte zit vanaf het water. Dit toch ophogen met zand zou later toch weer wegspoelen.
  • Ik zou eerst alles weg moeten halen, maar wat plant ik terug wat sterk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Onkruiddoek neerleggen?
Ik weet niet of grind wel blijft liggen, maar dat zou je er eventueel overheen kunnen gooien.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ja, hier dacht ik ook aan, ik zit er alleen mee, dat ik richting het water geen border kan maken om het grind 'binnen' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
de beheerder van die strook contacteren en aangeven dat je de huidige situatie onacceptabel vindt en graag mee wil denken aan een permanente oplossing?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
het is mijn strook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ghe, dan is het dus geen onbeheerde strook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
waarom niet de beschoeing 70. Cm verplaatsen ?

https://gadero.nl/beschoeiing-maken/

[ Voor 34% gewijzigd door Breezers op 08-06-2016 09:27 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Asfalt? Dat doen ze bij dijken ook. Gewoon naar beneden laten vloeien en zo laten afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:49
Ik zie het probleem niet zo. Als je 2x per jaar met een eenvoudige grastrimmer even langs die strook loopt dan is alles zo kort als je dat zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:28

arie_papa

Running on Ubuntu

1x per jaar platspuiten en beplanten met een lage stevige grondkruiper lijkt mij het goedkoopste en de minste moeite. Wij hebben een vergelijkbare situatie alleen staat er nog een hek tussen (spoor)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 20:13
Er zijn best wel wat grassoorten die tot een halve meter hoog groeien en (groot) onkruid goed verdringen, of mik er een paar keer per jaar een emmer azijn overheen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 18:49
Rukapul schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:23:
Ik zie het probleem niet zo. Als je 2x per jaar met een eenvoudige grastrimmer even langs die strook loopt dan is alles zo kort als je dat zelf wilt.
Denk dat dat optimistisch is. :) Wij hebben eenzelfde situatie, met dat verschil dat het niet onze strook is.
Vorig jaar heb ik dat ook getrimd met een bosmaaier, maar 2x per jaar is echt niet voldoende. En als dat over ettelijke meters gaat, dan is dat al gauw een vervelend klusje.

Ik volg dit topic dus met argusogen. :)

Ik zit er zelf aan te denken om het bij ons te beplanten met Vinca of iets dergelijks; probleem is alleen dat het niet onze strook is en toch wel over een meter of 30 gaat. Veel plantjes nodig dus ...

[ Voor 14% gewijzigd door whoami op 08-06-2016 09:41 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

Iets planten wat je wel mooi vindt? Bijvoorbeeld bamboe die tegen hoog water kan en niet al te erg woekert. Of anders een berg stenen of puin (dat er niet al te tokkie uitziet) storten en daar 2 keer per jaar met onkruidverdelger overheen zodat het er ook niet tussendoor groeit.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Riet planten? Is redelijk fool proof, ziet er gezellig uit en kan je aan het einde van het seizoen met een heggenschaar helemaal plat knippen en het jaar erop is het weer helemaal groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ja, ik zat inderdaad ook aan Riet of Bamboe te denken. maar ben een beetje huiverig of dat niet agressief kan gaan groeien. Met name als het overslaat in het (openbaar) water, over erger, naar de buren

Grind/stenen is een optie, maar ik kan het afvallen richting water niet beschermen/voorzien van een border.

ik heb als laatste redmiddel wel een partij 60x40 grindtegels over, maar dat ziet er gewoon niet uit

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 08-06-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
HyperTrophy schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:43:
Ja, ik zat inderdaad ook aan Riet of Bamboe te denken. maar ben een beetje huiverig of dat niet agressief kan gaan groeien. Met name als het overslaat in het (openbaar) water, over erger, naar de buren
Als je onkruid al te hoog groeit zou ik zeker geen riet of bamboe nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

HyperTrophy schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:43:

Grind/stenen is een optie, maar ik kan het afvallen richting water niet beschermen/voorzien van een border.

ik heb als laatste redmiddel wel een partij 60x40 grindtegels over, maar dat ziet er gewoon niet uit
Bij zowel riet als bamboo is dat afhankelijk van de soort. Bij mijn ouders staat er bamboe in bakken welke totaal niet woekert en als kluitje bij elkaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Een oom heeft net als de gemeente hier in de buurt dit opgelost met antiworteldoek met daarop steenkorven.

Ziet er toch netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:12
Als het goed vochtig is:
(gele) lissen planten in die strook.

Of die hele strook uitdiepen zodat de sloot gewoon doorloopt tot tegen je beschoeiing

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Gooi er een Hedera in, wordt niet hoog en zo los je het probleem direct op voor al je buren :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
RemcoDelft schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:23:
Asfalt? Dat doen ze bij dijken ook. Gewoon naar beneden laten vloeien en zo laten afkoelen.
Vloeien? Lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:52:
Gooi er een Hedera in, wordt niet hoog en zo los je het probleem direct op voor al je buren :s
ik heb al last van een f*ing hedera van m'n buren. Ik heb een lariks schutting ( gelukkig ) gepotdekseld, waar aan de andere kant van de palen netten met hedera aan hangen. Die troep kun je al helemaal niet controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Gewoon worteldoek spannen en er niks overheen doen. Hebben ze hier ook gedaan bij een riante villa op een schuine walkant met 2 meter hoogteverschil

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom is heerst er zo een aversie tegen een beetje groene beplanting waar je 1x per jaar bruut met de heggenschaar door heen kan gaan? Het riet geeft vogels ook de kans om een nestje te maken. Biedt beschutting tegen roofvogels aan kikkers etc.

Ja je kan het helemaal platspuiten met gif, roundup of azijn. Of als je helemaal lui bent met beton. Maar het is in de lente toch ook een mooi gezicht als er jonge eendjes/zwaantjes/meerkoetjes door de sloot zwemmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Omdat je er niks aan hebt, maar wel werk eraan?

Wat bij sommige waterschappen mogelijk is, is om 10% van de breedte van de watergang te oversteigeren. Bij een beetje brede sloot plus het bestaande deel kan je dus een steiger van 1-1,5 meter maken. Als je kinderen hebt altijd leuk met schaatsen, vissen of wat dan ook. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je hebt zat woekerende kruipplanten.
PLant die een aantal, dan moet je nog een paar keer de bestaande onkruid weghalen
En daarna drukken die vanzelf het onkruid weg.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:49
Onderstaande dus, oversteigeren en er ook worteldoek onder leggen. Anders groeit het onkruid tussen je steiger door. Beplanten kan ook, maar dan moet je wel planten hebben die af toe onder water kunnen staan bij hoogwater.
Gifspuiten is slecht voor het grond en water milieu, en moet je vervolgens ook jaarlijks herhalen, dat is zonde van je tijd en energie.
Señor Sjon schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:09:
Omdat je er niks aan hebt, maar wel werk eraan?

Wat bij sommige waterschappen mogelijk is, is om 10% van de breedte van de watergang te oversteigeren. Bij een beetje brede sloot plus het bestaande deel kan je dus een steiger van 1-1,5 meter maken. Als je kinderen hebt altijd leuk met schaatsen, vissen of wat dan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom heb je die ophoging niet doorgetrokken tot aan het water?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Walbeschoeiing langs het water is van gemeente

We wilden alles op één niveau in de tuin, mocht de gemeente ooit besluiten nieuwe walbeschoeiing ( welke voor ons te laag zou zijn) te gaan plaatsen dan hebben we daar geen hinder van.
Daarom hebben we bewust een marge aangehouden

Gronddoek en steiger zou ik wel willen overwegen, maar dan moet ik wel met bovenstaand verhaal rekening houden.

[ Voor 26% gewijzigd door HyperTrophy op 08-06-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:30

Punkrocker

Mostly harmless

Gietasfalt?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De beschoeiing van de gemeente is van hardhout en zal er rustig 29-30-40 jaar zitten voor ze er ooit iets aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Plaats eens een foto, dan is het beter beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
http://www.stihl.nl/STIHL...1598/Accu-bosmaaiers.aspx

Ideale apparaten! Geen gedoe met brandstof maar een accu als energiegever. Werkt voortreffelijk en je hebt ongeveer een half uur gebruikstijd. Tijd genoeg om 12 meter 'slootkant' te maaien. Want dat is waar het eigenlijk een soort van om gaat toch?

Misschien maakt een foto inderdaad meer duidelijk. Maar zo veel werk lijkt het me niet om bij te houden. Tenzij je slecht te been bent of iets dergelijks natuurlijk. Zelf heb ik zo'n 300m slootkant en ja daar ben ik wel steeds een halve dag mee bezig.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Clifdon schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:16:
Zelf heb ik zo'n 300m slootkant en ja daar ben ik wel steeds een halve dag mee bezig.
Allemaal grootgrondbezitters hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
foto zal misschien nog wel volgen, een groot nadeel is de locatie. Het grenst dus aan de gehele achterzijde van onze tuin.
Daar hebben we natuurlijk nog een hekwerk op staan, boven op de houten keerwand. Daarachter bevindt zich dan die laatste strook grond van 70cm breed. Dan de gemeentelijke walbeschoeiing ( paaltjes ) en dan natuurlijk het water.

dit houdt in dat er over het hek geklommen moet worden om erbij te komen. Niet echt praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:38:
[...]

Allemaal grootgrondbezitters hier ;)
Het is meer een last dan een vreugd maar ik zie de omgeving graag netjes hier. Het is gewoon landbouwgrond alleen heb ik niet het landbouwmaterieel wat nodig is om het bij te houden. Dat betekend dat ik elke 2 weken een halve zaterdag aan het maaien ben 8)7 . Ooit wel gedacht aan alles doodspuiten maar vergif krijgen we al genoeg binnen en mooier wordt het er ook niet echt op.
HyperTrophy schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:00:
foto zal misschien nog wel volgen, een groot nadeel is de locatie. Het grenst dus aan de gehele achterzijde van onze tuin.
Daar hebben we natuurlijk nog een hekwerk op staan, boven op de houten keerwand. Daarachter bevindt zich dan die laatste strook grond van 70cm breed. Dan de gemeentelijke walbeschoeiing ( paaltjes ) en dan natuurlijk het water.

dit houdt in dat er over het hek geklommen moet worden om erbij te komen. Niet echt praktisch.
Aai, dat is inderdaad wel vervelend. Erg onhandig om achter een hek te maaien. Als ik het goed begrijp is het een helling toch? Kun je er niet van die grastegels neerleggen? Die afvullen met grind?

[ Voor 41% gewijzigd door Clifdon op 08-06-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
nee het is niet een helling,

Het niveau is net zo hoog als bovenkant walbeschoeiing van de gemeente. Dus een spade in de grond en je zit al op wat waterniveau..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Je kunt 2 kanten op, alle leven vernietigen incluis onkruid of 1x in het begin van elk jaar zorgen door met een bosmaaier alles rigoureus vlak te maken en inzaaien met zaad (overal verkrijgbaar) van wilde bloemen.
Geef de natuur een kans, in mijn ogen wordt de tuinen steeds grijzer door beton of grind, bijen en andere levende wezentjes zullen je dankbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperTrophy schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:21:
nee het is niet een helling,

Het niveau is net zo hoog als bovenkant walbeschoeiing van de gemeente. Dus een spade in de grond en je zit al op wat waterniveau..
Dus je wilt je grond verdichten?

Dan kun je het best kiezen, voor materiaal dat bijv. gemengd is met cement, zodat je mengsel (als een verdichte zandkoffer) behoorlijk 'substance' heeft, zeg maar. Door het hoge waterniveau, trekt dit vanzelf door de gestorte grond heen, waarna de chemische reactie van het cement een dicht mensel vormt met het gemengde zand- maar hiermee bedoel ik niet een blok zandcement, maar gewoon verdichte grond.

Oud zand van marktplaats ophalen (gratis), paar balen (hoogoven)cement bij de bouwcenter en weekendje tijd, go bananas. Maar een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clifdon
Dus dit is de situatie?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P1SyKV8.png?1

Zo niet. Dan is je verhaal echt niet duidelijk genoeg om hier een zinnig antwoord op te geven :X

[ Voor 39% gewijzigd door Clifdon op 08-06-2016 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Riet klinkt als een goed idee. Het is natuurlijk, past bij de slootkant, je kan er nog wat leuke vogels in krijgen en een grote strook riet staat best netjes. Onkruid krijgt dan ook niet zo snel een kans om ertussen te komen, riet groeit snel!
Als je gaat platspuiten met verdelger / elk jaar azijn erover etc. Maak je alles ecologisch kapot, en dan krijg je alleen maar een vieze stinksloot vol met algen en muggen. Een strook met planten Is juist goed voor je sloot en zorgt ervoor dat die gezonder Is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchorro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:32
Als het water vaak zo dicht tegen die bodem aan staat zou ik erg oppassen met planten op die plek, wanneer het er erg nat is groeit er natuurlijk weinig. mocht het relatief droog zijn kan er prima een bodembedekkertje als een Vinca of nog sterker een cotoneaster.

Het voordeel van een bodembedekker is dat je er zoals hierboven gezegd werd inderdaad antiworteldoek neer kan leggen, dit heeft meer zin met bodem bedekkers dan met andere soorten. Klein kruisje in het doek maken met een mes en planten maar, vervolgens weer dichtvouwen. Dit zorgt dat er wanneer het enigszins gegroeid is er veel minder last is van onkruid dan bijvoorbeeld met bamboe. wat overigens prima kan aangezien er ook soorten zijn welke niet woekeren. Ook zou ik kijken hoe het met de zon zit, alle planten hebben namelijk zon nodig om te groeien alleen de een wat meer dan de ander.

[ Voor 8% gewijzigd door elchorro op 08-06-2016 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gelet op de tekening, zou ik mij eerder druk maken over het 100cm hoge talud; hoe is dit verankerd?

Zit daar een betonnen wand, paaltjes naast elkaar geslagen, beschoeiing o.i.d.?
De belasting van het pakket ernaast/erboven, zorgt ook omgekeerd voor krachten op het naastgelegen deel, dat in dit geval ca. 100cm lager ligt (en dan van onder naar boven i.p.v. andersom)- als dit slappe hap is (zoals je zelf beschrijft), is dat imo enigszins zorgelijk.

Denk maar de Wet van Terzaghi bijv.- die gaat hierover. Het bodempakket zelf mag je ook als belasting beschouwen, er hoeft niet per se een bouwwerk bovenop te staan. (Verticale spanningen, verticaal evenwicht.)

Hoe is dat talud afgewerkt? Daar ben ik wel benieuwd naar. :o

https://www.google.nl/sea...hoKHYU1D80Q_AUIBygA&dpr=1

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 09-06-2016 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:05

Fiber

Beaches are for storming.

Onderhouds-vrij bestaat niet. Onderhouds-arm wel...

Wellicht van die vetplantjes die ze ook op groene daken gebruiken, daar heb je weinig werk aan als je het goed aanlegt. Al zou ik persoonlijk voor langs het water ook voor riet gaan, veel natuurlijker.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Anoniem: 132566 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:20:
[...]

Gelet op de tekening, zou ik mij eerder druk maken over het 100cm hoge talud; hoe is dit verankerd?

Zit daar een betonnen wand, paaltjes naast elkaar geslagen, beschoeiing o.i.d.?
De belasting van het pakket ernaast/erboven, zorgt ook omgekeerd voor krachten op het naastgelegen deel, dat in dit geval ca. 100cm lager ligt (en dan van onder naar boven i.p.v. andersom)- als dit slappe hap is (zoals je zelf beschrijft), is dat imo enigszins zorgelijk.

Denk maar de Wet van Terzaghi bijv.- die gaat hierover. Het bodempakket zelf mag je ook als belasting beschouwen, er hoeft niet per se een bouwwerk bovenop te staan. (Verticale spanningen, verticaal evenwicht.)

Hoe is dat talud afgewerkt? Daar ben ik wel benieuwd naar. :o

https://www.google.nl/sea...hoKHYU1D80Q_AUIBygA&dpr=1
Een jaartje oud, en goed verankerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
Het onkruid groeit dan hoger dan dat hek? Want anders zie je het toch niet?

Zoiets al overwogen: https://www.nederlandinbe...enspoorplaten/944347/1509
Het gras/onkruid groeit er minder dik en iets minder hoog doorheen. Ik zie iets gelijkaardigs af en toe gebruikt worden langs water om de kanten wat te verstevigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Fiber schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:33:
Onderhouds-vrij bestaat niet. Onderhouds-arm wel...

Wellicht van die vetplantjes die ze ook op groene daken gebruiken, daar heb je weinig werk aan als je het goed aanlegt. Al zou ik persoonlijk voor langs het water ook voor riet gaan, veel natuurlijker.
Er suggereren wel meer mensen allerlei soorten bodembedekkers - maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Als het echt zo dicht bij het water is, en je ziet al water als je een schop 1 keer in de grond steekt, dan gaat een heleboel daar niet groeien. Het is een natte slootkant, veel te nat voor veel planten, dus zet er gewoon planten neer die je langs een slootkant vindt. Riet, lisdodde, gele lis als je nog wat kleur wil, dat soort dingen. Het mooie van natuurlijke begroeiing plaatsen is dat het zichzelf in stand houdt. In een tuin moet je onkruid wieden omdat mensen er niet de snelste groeiers in plaatsen die geschikt zijn voor die grond, en veel lege ruimte willen - als je gewoon gaat voor iets dat er natuurlijk ook zou groeien maar wel netjes is, hoef je er niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Daar raak je een goed punt. Ik ben al aan het kijken naar riet of siergras

Ik zit natuurlijk wel met de huidige situatie. ik zal eerst alles moeten platmaaien, en evt omscheppen.

Misschien dat ik er toch eerst folie over heen leg, en dan plaatselijk nieuwe planten plaatsen. Over de gehele strook riet of siergras is ook overdone lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eefje91 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:42:
[...]

Er suggereren wel meer mensen allerlei soorten bodembedekkers - maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Als het echt zo dicht bij het water is, en je ziet al water als je een schop 1 keer in de grond steekt, dan gaat een heleboel daar niet groeien. Het is een natte slootkant, veel te nat voor veel planten, dus zet er gewoon planten neer die je langs een slootkant vindt. Riet, lisdodde, gele lis als je nog wat kleur wil, dat soort dingen. Het mooie van natuurlijke begroeiing plaatsen is dat het zichzelf in stand houdt. In een tuin moet je onkruid wieden omdat mensen er niet de snelste groeiers in plaatsen die geschikt zijn voor die grond, en veel lege ruimte willen - als je gewoon gaat voor iets dat er natuurlijk ook zou groeien maar wel netjes is, hoef je er niks aan te doen.
Helemaal mee eens hoor, het was maar een suggestie voor als het laag moet blijven en onderhoudsarm.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVoice
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 21:52
volleggen met 60x40 tegels? mooi looppad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou (mits de beschoeiing goed staat) de zaak afgraven en er sloot van maken. Dan heb je geen onderhoud meer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@HyperTrophy wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 16:49
Je kan het een natuurlijke uitstraling geven door stevige ondershoudsvrije planten te plaatsen.
Irissen/gele lis bloei voorjaar (hoeft niet in water). Gele lis is bijna niet kapot te krijgen.
Duizendknoop (Persicaria amplexicaulis 'Fat Domino') +- 2 meter midden / najaar. mijn favoriet en wordt 3x zo groot elk jaar. Makkelijk te splitsen in najaar.
Ijzerhard. (zaait zichzelf bloemen midden/najaar)
lisdodden. bloei midden van het jaar zelf geen ervaring mee

http://www.garden-and-flowers.nl/tl_files/garden-and-flowers/plant-images/MOH-4854.jpg
http://www.cruydthoeck.nl/media/images/verbena-bonariensis-015.jpg
https://www.tuinadvies.be/foto/lisdod2.jpg
Wikipedia: Gele lis

[ Voor 8% gewijzigd door enermax op 24-06-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 13:24
enermax schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:39:
Je kan het een natuurlijke uitstraling geven door stevige ondershoudsvrije planten te plaatsen.
Irissen/gele lis bloei voorjaar (hoeft niet in water). Gele lis is bijna niet kapot te krijgen.
Duizendknoop (Persicaria amplexicaulis 'Fat Domino') +- 2 meter midden / najaar. mijn favoriet en wordt 3x zo groot elk jaar. Makkelijk te splitsen in najaar.
Ijzerhard. (zaait zichzelf bloemen midden/najaar)
lisdodden. bloei midden van het jaar zelf geen ervaring mee

http://www.garden-and-flowers.nl/tl_files/garden-and-flowers/plant-images/MOH-4854.jpg
http://www.cruydthoeck.nl/media/images/verbena-bonariensis-015.jpg
https://www.tuinadvies.be/foto/lisdod2.jpg
Wikipedia: Gele lis
Duizendknoop NIET planten, zie: http://www.bestrijdingduizendknoop.nl/duizendknoop.html
Het betreft een snelgroeiende, uitheemse plant die enorm moeilijk te bestrijden is. Een parasiet voor onze eigen natuur dus.

Mooi dat het merendeel van de Tweakers een "kill all" principe hanteert, en blijkbaar al die plantjes maar vervelend vindt. Laat die natuur toch lekker z'n gang gaan. Je zal verbaasd zijn hoeveel leven afhankelijk is van die groenstrook naast het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Jongens, dit is een topic van ruim een jaar oud...

Ik denk dat de TS onderhand wel klaar is...

En duizendknoop wil je inderdaad niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Trap ikzelf in de kick. :/ Dicht dan maar.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.