Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepperlicious
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-12-2024
Hey Tweakers

Ik ben sinds kort op zoek naar een Smart TV met volgende specs:

- 1080p @ 120 fps
- 4K @ 60 fps
Kwestie van een beetje future-proof te zijn...

Is die 120 Hz @ Full HD overdreven van me? Ik zou er later een PC op willen aansluiten, zodat ik het ook kan gebruiken als display om te gamen.

Tot zover heb ik enkele toestellen gevonden die deze specs halen (volgens tweakers), maar als ik dan de fabrikant/leverancier contacteer, kunnen zij mij niet eens vertellen wat de werkelijke refresh rate is. Ik heb dan meteen gevraagd of ze mij een technische fiche konden versturen...

Betreft dit toestel:
- pricewatch: Sony Bravia KD-43X8309C Zwart
/edit: Zie beschrijving Tweakers: Let op dat de handleiding (gedeeld met X8505) aangeeft dat HDMI 4K input werkt op 24Hz of 60Hz met lagere kleuren. In de praktijk werkt ook full HD op 120 Hz en 4K op 60 Hz.
Waar komt deze info van?(een handleiding??=/) Is dit getest?

Wat zijn jullie ervaringen met Sony toestellen? Of gewoon iemand die me kan bevestigen dat dit beestje FHD@120fps kan showen?

Alvast heel erg bedankt.

Seppe

[ Voor 17% gewijzigd door Sepperlicious op 08-06-2016 10:50 . Reden: toevoegen details ]

Beste antwoord (via Sepperlicious op 16-06-2016 13:08)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Sepperlicious schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:53:

[...]

Dimens, vandaar dat ik dus ook bij een Sony toestel was gestrand... Echter vind ik dat -niet officiële- gedeelte een beetje tegenvallen. =/ Ik kan niemand vinden die het ooit heeft getest of bewezen.

btw: Rtings.com is idd een goede bron van informatie en reviews, deze heb ik ook volledig doorgenomen vooraleer mijn topic hier was gestart O-)

Volgens mijn intel (spreek me tegen als ik mis ben), is er zelfs geen toestel op de Europese markt, dat effectief een FHD signaal aan 120 fps kan verwerken en zo laten zien, op z'n native paneelfrequentie.
Vanaf de Sony X83 kunnen de toestellen allemaal 1920x1080 @ 120Hz ontvangen. Dit is door verschillende Tweakeraars in \[3D/LED/UHD TV] Sony 2015 line-up getest en bevestigd. Het werkt dus wel, maar officieel wordt het niet ondersteund door Sony waardoor je het ook niet terugziet in de specificaties van Sony.

Daardoor kan het ook mogelijk zijn dat het in de toekomst niet meer werkt. Een update zou het eruit kunnen slopen, al zou ik daar niet vanuit gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies hoort thuis in CEA. Een verhuizing die kant op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Voor 1920x1080 @ 120Hz zul je bij Sony moeten zijn. Zij zijn de enigen die - niet officieel - het 120Hz signaal kunnen ontvangen en verwerken.

Zie ook Rtings.com, die op dit vlak test. http://uk.rtings.com/tv/reviews/by-usage/pc-monitor/best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sepperlicious schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:50:
Hey Tweakers

Ik ben sinds kort op zoek naar een Smart TV met volgende specs:

- 1080p @ 120 fps
- 4K @ 60 fps
Kwestie van een beetje future-proof te zijn...

Is die 120 Hz @ Full HD overdreven van me? Ik zou er later een PC op willen aansluiten, zodat ik het ook kan gebruiken als display om te gamen.

Tot zover heb ik enkele toestellen gevonden die deze specs halen (volgens tweakers), maar als ik dan de fabrikant/leverancier contacteer, kunnen zij mij niet eens vertellen wat de werkelijke refresh rate is. Ik heb dan meteen gevraagd of ze mij een technische fiche konden versturen...

Betreft dit toestel:
- pricewatch: Sony Bravia KD-43X8309C Zwart
/edit: Zie beschrijving Tweakers: Let op dat de handleiding (gedeeld met X8505) aangeeft dat HDMI 4K input werkt op 24Hz of 60Hz met lagere kleuren. In de praktijk werkt ook full HD op 120 Hz en 4K op 60 Hz.
Waar komt deze info van?(een handleiding??=/) Is dit getest?

Wat zijn jullie ervaringen met Sony toestellen? Of gewoon iemand die me kan bevestigen dat dit beestje FHD@120fps kan showen?

Alvast heel erg bedankt.

Seppe
wat is de kijkafstand bij jou?

UHD is leuk en KAN iets toevoegen, echter hangt dat erg af van de kijk afstand en het formaat TV in mijn geval is het 4 meter en een beetje en heb ik de 50 inch variant en dan is UHD gewoon echt onzin.

Ik heb hem gisteren opgehaald en hij bevalt mij uitermate goed, enige wat dit toestel voor mij zou kunnen verslaan is een TV met OLED scherm, en dat lag gewoon ruim boven mijn budget.

en geloof me ik wilde aan het begin niks weten van FULL HD en wilde perse een UHD maar ben blij dat ik daarvan heb afgezien! mede dankzij een paar tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepperlicious
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:22:
[...]

wat is de kijkafstand bij jou?
Kijkafstand is max. 3 meter, de kamer is niet zo groot... (43" display, groter wil ik niet gaan btw)
UHD is leuk en KAN iets toevoegen, echter hangt dat erg af van de kijk afstand en het formaat TV in mijn geval is het 4 meter en een beetje en heb ik de 50 inch variant en dan is UHD gewoon echt onzin.
Wow, kun jij dat verschil niet zien op zo'n groot scherm? :o Jammer zeg!

Anyway, een Full HD zou voor mij ook wel volstaan hoor, 4K was het enige wat m'n toestel "futureproof" zou maken, zeker omdat er nu nog niet echt veel 4K content ter beschikking is...

Het gaat me meer om de HDMI 2.0 die je alleen ziet bij de 4K toestellen. Enkel DisplayPort en HDMI 2.0 zijn nu in staat om FHD@120Hz te verwerken. Elk FullHD toestel op de markt heeft nog HDMI 1.4 - poorten. Je begrijpt wel wat ik wil zeggen :)...

Zijn er anderen die vinden dat ik te ver ga met die 120Hz? Volgens mij biedt dit echt een meerwaarde als ik het gebruik om te gamen...
Ik vrees een beetje dat hier gewoon nooit echt een markt voor zal ontstaan.
Dimens schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:56:
Voor 1920x1080 @ 120Hz zul je bij Sony moeten zijn. Zij zijn de enigen die - niet officieel - het 120Hz signaal kunnen ontvangen en verwerken.
Dimens, vandaar dat ik dus ook bij een Sony toestel was gestrand... Echter vind ik dat -niet officiële- gedeelte een beetje tegenvallen. =/ Ik kan niemand vinden die het ooit heeft getest of bewezen.

btw: Rtings.com is idd een goede bron van informatie en reviews, deze heb ik ook volledig doorgenomen vooraleer mijn topic hier was gestart O-)

Volgens mijn intel (spreek me tegen als ik mis ben), is er zelfs geen toestel op de Europese markt, dat effectief een FHD signaal aan 120 fps kan verwerken en zo laten zien, op z'n native paneelfrequentie.

Dus neem een 4K televisie, met HDMI 2.0 en panel refresh rate 100/120Hz (50/60Hz geïnterpoleerd), dan zie je nog steeds native refresh rates van 50/60Hz, wat signaal je ook binnenstuurt. (Verbeter me aub als ik mis ben!)

Ben ik echt naar iets onmogelijk op zoek? XD

[ Voor 21% gewijzigd door Sepperlicious op 14-06-2016 14:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Sepperlicious schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:53:

[...]

Vanaf de Sony X83 kunnen de toestellen allemaal 1920x1080 @ 120Hz ontvangen. Dit is door verschillende Tweakeraars in \[3D/LED/UHD TV] Sony 2015 line-up getest en bevestigd. Het werkt dus wel, maar officieel wordt het niet ondersteund door Sony waardoor je het ook niet terugziet in de specificaties van Sony.

Daardoor kan het ook mogelijk zijn dat het in de toekomst niet meer werkt. Een update zou het eruit kunnen slopen, al zou ik daar niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepperlicious
Dimens schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Ok, da's top info. Thanks!
Ik denk dat ik die TV dan toch maar ga bestellen. Hopelijk valt het IPS panel mee, dat is het enige wat ik liever anders had gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Sepperlicious op 15-06-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Sepperlicious schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:48:
[...]

Ok, da's top info. Thanks!
Ik denk dat ik die TV dan toch maar ga bestellen. Hopelijk valt het IPS panel mee, dat is het enige wat ik liever anders had gezien.
Als je geen IPS-paneel wil hebben, zul je naar de X85 moeten kijken. Deze komt wel met een VA-paneel voor een beter contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepperlicious
Dimens schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:27:
[...]

Als je geen IPS-paneel wil hebben, zul je naar de X85 moeten kijken. Deze komt wel met een VA-paneel voor een beter contrast.
Inderdaad, maar is te groot voor de kamer! 43" gaat al best groot uitvallen, haha. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Sepperlicious schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Inderdaad, maar is te groot voor de kamer! 43" gaat al best groot uitvallen, haha. :7
Blijkbaar heb ik het formaat en de kijkafstand over het hoofd gezien.

Het is denk ik verstandig om af te zien van dit toestel en te kiezen voor een goede FHD-televisie. Nu ga je inleveren op contrast - wat toch wel het belangrijkste aspect is van een televisie - om te kiezen voor een hogere resolutie waar je niets aan zult hebben met de afstand die je van het formaat toestel af zit en een frequentie voor gamen waarvoor je de apparatuur nog niet in huis hebt.

Gamen en 120Hz is natuurlijk leuk, maar je hebt nog altijd te maken met een IPS of VA-paneel. Bewegingsonscherpte blijft hierdoor ontstaan waardoor op dit vlak het toestel gelijk presteert aan een frequentie op 60Hz. Daar moet je het dus niet om doen. Alleen TN-panelen zijn in staat om bij dergelijk hoge frequenties een noemenswaardige verbetering te tonen tegenover 60Hz en daarvoor zul je bij monitoren zijn.

Door te kiezen voor een FHD-televisie zoals de pricewatch: Sony Bravia KDL-43W755C Zwart bespaar je een hoop geld. Dit geld kun je vervolgens besteden aan een 120Hz monitor voor het gamen. Zo heb je goed beeld voor beide situaties en lever je niet in op belangrijke zaken.

Voor je game-prestaties en de ergonomie vermoedelijk ook een stuk beter om gewoon aan een bureau te zitten dan op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepperlicious
Dimens schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:47:
[...]

Blijkbaar heb ik het formaat en de kijkafstand over het hoofd gezien.

Het is denk ik verstandig om af te zien van dit toestel en te kiezen voor een goede FHD-televisie. Nu ga je inleveren op contrast - wat toch wel het belangrijkste aspect is van een televisie - om te kiezen voor een hogere resolutie waar je niets aan zult hebben met de afstand die je van het formaat toestel af zit en een frequentie voor gamen waarvoor je de apparatuur nog niet in huis hebt.

Gamen en 120Hz is natuurlijk leuk, maar je hebt nog altijd te maken met een IPS of VA-paneel. Bewegingsonscherpte blijft hierdoor ontstaan waardoor op dit vlak het toestel gelijk presteert aan een frequentie op 60Hz. Daar moet je het dus niet om doen. Alleen TN-panelen zijn in staat om bij dergelijk hoge frequenties een noemenswaardige verbetering te tonen tegenover 60Hz en daarvoor zul je bij monitoren zijn.
Jes, jij begrijpt het goed. Da's ook een van de redenen waarom ik nog niet besteld heb...
Toevallig net gisteren het toestel gezien bij een vriendin van me, stelde qua contrast echt teleur. =(
Door te kiezen voor een FHD-televisie zoals de pricewatch: Sony Bravia KDL-43W755C Zwart bespaar je een hoop geld. Dit geld kun je vervolgens besteden aan een 120Hz monitor voor het gamen. Zo heb je goed beeld voor beide situaties en lever je niet in op belangrijke zaken.

Voor je game-prestaties en de ergonomie vermoedelijk ook een stuk beter om gewoon aan een bureau te zitten dan op de bank.
Ik ga het nog eens allemaal goed afwegen tegen het weekend en dan beslissen. In ieder geval erg bedankt voor al je input. Zo kom ik uiteindelijk wel bij een goed (en betaalbaar!) toestel.

Peace.
Pagina: 1