Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Hiya Tweakers,

Ik zoek een nieuwe interne HDD?
Ter uitbreiding van mijn main OS SSD en gaming SSD ben ik opzoek naar een HDD voor opslag van data/video/bestanden. Ik ben opzoek naar een HDD die voor kwaliteit staat en lange levensduur heeft. Een hoge snelheid is leuk meegenomen maar totaal niet belangrijk. Daar heb ik mijn SSD's voor.

Wat is je budget?
Geen gericht budget, gewoon beste kwaliteit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat seagate en WD tegenwoordig wel bovenaan staan in het lijstje, maar ik heb geen voorkeur voor 1 van de 2.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.073,50€ 1.073,50
1MSI X99A GODLIKE Gaming€ 488,-€ 488,-
2MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 484,04€ 968,08
1Magnum SMA8€ 0,-€ 0,-
2Corsair Dominator Platinum Dominator® Platinum Light Bar Upgrade Kit€ 22,35€ 44,70
1Corsair Hydro H110€ 119,85€ 119,85
1Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4A2666C15€ 239,95€ 239,95
1Corsair RM1000i€ 174,95€ 174,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 318,80€ 318,80
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
1Asus ROG Enthusiast SLI Bridge (2-Way)€ 40,50€ 40,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.753,33

Ik zat zelf te kijken naar :
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD (Secure), 3TB€ 103,-€ 103,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 91,95€ 91,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3003FZEX, 3TB€ 165,95€ 165,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,85

Reviews voor seagate zijn niet echt positief, korte levensduur etc. WD komt goed uit de bus maar een echte winnaar is er niet. Zie ik nog HDD's over het oog? Of is de WD black gewoon de terechte winnaar en dus een logische keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Black heeft hogere reads en writes maar omdat het HDD's zijn blijft dat natuurlijk een stuk trager dan SSD's.

Black heeft ook 5 ipv 2 jaar garantie aangezien betrouwbaarheid belangrijk is.

Gebruik je de schijf voor alleen opslag of moeten er ook bewerkingen van worden gedaan ? Anders zou je voor 2x blue kunnen gaan in Raid 0 zodat als er 1 schijf defect gaat je nog een complete backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
De WD Black is mijn inziens te duur voor wat het bied. Als je een WD Blue of Seagate barracuda haalt heb je een prima HDD voor jouw doeleinden. Hoeveel denk je nodig te hebben? En hoe belangrijk zijn de files die je erop gaat plaatsen? Eventueel kan je een leuke NAS kopen met twee WD Reds.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:42:
Black heeft hogere reads en writes maar omdat het HDD's zijn blijft dat natuurlijk een stuk trager dan SSD's.

Black heeft ook 5 ipv 2 jaar garantie aangezien betrouwbaarheid belangrijk is.

Gebruik je de schijf voor alleen opslag of moeten er ook bewerkingen van worden gedaan ? Anders zou je voor 2x blue kunnen gaan in Raid 0 zodat als er 1 schijf defect gaat je nog een complete backup hebt.
Het is puur en alleen voor opslag. Als ik video's record oid. Ik neem tegenwoordig alle gameplay standaard op en dit vreet geheugen heb ik al gemerkt. En ik ben te lui om alles te verwijderen, ook gewoon normale documenten/muziek etc. De rest gebruik ik mijn 2 SSD's voor.
PAHvandam schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:44:
De WD Black is mijn inziens te duur voor wat het bied. Als je een WD Blue of Seagate barracuda haalt heb je een prima HDD voor jouw doeleinden. Hoeveel denk je nodig te hebben? En hoe belangrijk zijn de files die je erop gaat plaatsen? Eventueel kan je een leuke NAS kopen met twee WD Reds.
Ik denk tussen de 3 en 6TB. Dat lijkt me voor nu wel genoeg, kan altijd nog meer bijprikken. Zat te denken aan een NAS maar ik maak denk ik te weinig gebruik hiervan. En dan is het zonde om een goede nas aan te schaffen. Files zijn ipv niet belangrijk, maar ik wil wel betrouwbaarheid. Zo weinig mogelijk fouten en lange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
rolandos582 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:46:
[...]

Het is puur en alleen voor opslag. Als ik video's record oid. Ik neem tegenwoordig alle gameplay standaard op en dit vreet geheugen heb ik al gemerkt. En ik ben te lui om alles te verwijderen, ook gewoon normale documenten/muziek etc. De rest gebruik ik mijn 2 SSD's voor.

[...]

Ik denk tussen de 3 en 6TB. Dat lijkt me voor nu wel genoeg, kan altijd nog meer bijprikken. Zat te denken aan een NAS maar ik maak denk ik te weinig gebruik hiervan. En dan is het zonde om een goede nas aan te schaffen. Files zijn ipv niet belangrijk, maar ik wil wel betrouwbaarheid. Zo weinig mogelijk fouten en lange levensduur.
Logisch. Ik denk dat zowel de WD Blue, WD Green en de Seagate Barracuda's prima schijven zijn. Kies er dan wel voor om bijvoorbeeld 2 keer 3TB te nemen voor raid 0. Zo kan 1 schijf kapotgaan zonder dat je alles verliest, alleen koop je 6TB aan schijf en kan je maar 3TB echt gebruiken. Dat is een keus natuurlijk.

Kijk wel even of je makkelijk Raid 0 kan draaien met niet-NAS schijven. Zelf kan ik je dit helaas niet 100% zeker zeggen. Wel weet ik dat de meeste moederborden RAID 0 ondersteunen, dus in je PC kan het wel. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:57
Raid 1 bedoel je, raid 0 is één schijf stuk alles weg.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is een SSHD anders iets voor je ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
PAHvandam schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:54:
[...]
Logisch. Ik denk dat zowel de WD Blue, WD Green en de Seagate Barracuda's prima schijven zijn. Kies er dan wel voor om bijvoorbeeld 2 keer 3TB te nemen voor raid 0. Zo kan 1 schijf kapotgaan zonder dat je alles verliest, alleen koop je 6TB aan schijf en kan je maar 3TB echt gebruiken. Dat is een keus natuurlijk.

Kijk wel even of je makkelijk Raid 0 kan draaien met niet-NAS schijven. Zelf kan ik je dit helaas niet 100% zeker zeggen. Wel weet ik dat de meeste moederborden RAID 0 ondersteunen, dus in je PC kan het wel. :)
Dan is het dus de vraag, hoe belangrijk vind ik die data die erop komt. Vind ik het belangrijk, dan doe ik RAID 1. Maakt het me niet uit, dan kan ik 1x 3 of 2x 3 doen voor opslag.
sig69 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:04:
Raid 1 bedoel je, raid 0 is één schijf stuk alles weg.
Ik zit er totaal niet in, is Raid 1 een optie in deze vraagstelling denk je? 2x3TB WD blue in raid1?
DukeBox schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:08:
Is een SSHD anders iets voor je ?
Nee want snelheid maakt me niet uit. Leuk meegenomen maar totaal niet belangrijk. Kwaliteit/levensduur > snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
rolandos582 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:12:
[...]

Dan is het dus de vraag, hoe belangrijk vind ik die data die erop komt. Vind ik het belangrijk, dan doe ik RAID 1. Maakt het me niet uit, dan kan ik 1x 3 of 2x 3 doen voor opslag.

[...]

Ik zit er totaal niet in, is Raid 1 een optie in deze vraagstelling denk je? 2x3TB WD blue in raid1?

[...]

Nee want snelheid maakt me niet uit. Leuk meegenomen maar totaal niet belangrijk. Kwaliteit/levensduur > snelheid.
Mijn fout, Raid 0 moet Raid 1 zijn. Bij Raid 0 combineer je de lees- en schrijfsnelheden met elkaar, maar als 1 schijf dan stuk gaat is alles foetsie.

Raid 1 is hetgeen in je vertelde: @ schijven van 3Tb worden gezien als 1 van 3TB, waarbij beide schijven indentiek aan elkaar zijn met wat erop gezet is. Als dan 1 schijf kapot gaat, dan heb je de andere schijf nog.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
rolandos582 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:12:

[...]

Als je geen bestanden kwijt wil zijn bij uitval van een schijf wel, maar het gaat voornamelijk om opnames van game sessies begrijp ik? Dan zou ik persoonlijk gewoon lekker voor een enkele schijf gaan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
sig69 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:22:
[...]
Als je geen bestanden kwijt wil zijn bij uitval van een schijf wel, maar het gaat voornamelijk om opnames van game sessies begrijp ik? Dan zou ik persoonlijk gewoon lekker voor een enkele schijf gaan.
Yes, en backups misschien. En misschien wat films/muziek. Maar het zal 85% opnames van games zijn.
Dan zal een 3/4/6TB gewoon voldoen? En dan eerder een WD blue als WD black?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Qua prestaties zal een blue prima voldoen denk ik. De black zal iets sneller zijn en zoals gezeg 5 jaar garantie. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken: http://tweakers.net/pricewatch/compare/340013;459757/

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor iedereen in dit topic wellicht ten overvloede: RAID IS GEEN BACKUP.

RAID beschermd je niet tegen virussen, user errors of wat dan ook. Enkel hardware falen en dan ook nog maar beperkt.

Heb je snelheid nodig, kies dan een SSD. Voor enkel opslag is een enkele harddisk voldoende. Backups van je belangrijke data is vervolgens de manier om je data te beveiligen. Liefst met versioning en offsite backups (dus niet op dezelfde locatie aanwezig).

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1