Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik heb een tijdje geleden deze laptop gekocht bij de Mediamarkt, maar onvoldoende research gedaan. Het was een slechte impulsaankoop, waar ik spijt van heb, want hij is veel te traag. Ik kan er geen films met ondertiteling op kijken, Youtube gaat met tegenzin, etc. Nu zit ik er aan te denken om hem te upgraden, bijvoorbeeld een 240GB SSD er in en 4GB RAM uitbreiden naar 8GB. De vraag is alleen, en daar ontbreekt het mij gewoon aan ervaring, gaat dit een zinvolle upgrade zijn, of is het simpelweg de AMD A4-5000 APU die tekort schiet?

Wat is je budget?
Als het het waard is, niet meer dan €100,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het compatible is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Browsen, Youtube, films kijken, zo af en toe wat e-Books downloaden, licht office werk.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:39
Doe eens je taken welke nu niet lekker gaan, met taakbeheer open. Dan kun je zien of de processor op max draait en/of het geheugen vol loopt.
Voor zover is de apu ook geen hoogvlieger. Ben bang dat je pech hebt. Voor een groot deel hangen je taken niet op de hardeschijf, dus daar ga je met een SSD geen winst in behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Ik heb mijn taalbeheer geopend en zie niets bijzonders. Alle voorgeïnstalleerde anti virus is er al af, dat is het eerste wat ik doe bij aanschaf van een laptop.

Zijn er misschien nog mensen die ervaring hebben met deze, of een vergelijkbare laptop, en die hun mening willen delen over de mogelijkheden mbt upgraden? Ik wil er best een paar tientjes tegenaan gooien, maar niet als het bij voorbaat zinloos is. Dan verkoop ik hem liever voor weinig aan een scholier ofzo, en koop ik iets fatsoenlijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Een upgrade naar een SSD heeft in mijn ogen altijd zin, het levert altijd een performance boost op is mijn ervaring. Jouw laptop is standaard voorzien van een 5400rpm harddisk van 500GB, niet de snelste dus. Wel ga je, gezien het budget, inleveren qua opslagruimte. Van 500GB naar maximaal 256GB.

Het werkgeheugen uitbreiden van 4GB naar 8GB kan ook geen kwaad, alleen moet je wel even kijken of je nog een vrij geheugenbankje hebt voor een extra 4GB geheugen, of dat je nu 2x 2GB hebt en dus 2x4GB moet aanschaffen.Vanwege het krappe budget moet je hopen op een vrij slot.

Overigens wel vreemd dat je geen geen films met ondertiteling kunt kijken en Youtube met tegenzin gaat. Heb je de meest actuele drivers geïnstalleerd van jouw videokaart? En wat draai je nu? Windows 8.1 of Windows 10?

Omdat je niet al te veel geld aan wilt besteden is tweedehands wellicht een goede optie. Dan kan op een budget van € 100,00 toch genoeg schelen.

Dan ben je voor € 100,00 absoluut klaar met zoiets:

SSD:
V&A aangeboden: Crucial MX100 256GB

Geheugen:
V&A aangeboden: Kingston KTA-MB1333/4G

Het voordeel van een SSD is dat je ook een verse installatie gaat doen van Windows. Vergeet niet om voor de tijd de benodigde drivers te downloaden, scheelt een hoop tijd na het installeren, al zal in geval van Windows 10 de meeste devices al worden herkend. Maar voordat je gaat installeren wel even jouw productcode veilig stellen, mocht je jouw Windows 8.1 al hebben geupgrade naar Windows 10. :)

Kortom, ja, doen. Het zal zeker performance opleveren :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-10 12:02
Fanta schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:03:
Ik zoek een?
[i]................., want hij is veel te traag. Ik kan er geen films met ondertiteling op kijken, Youtube gaat met tegenzin, etc. Nu zit ik er aan te denken om hem te upgraden, bijvoorbeeld een 240GB SSD er in en 4GB RAM uitbreiden naar 8GB...........
Geen films met ondertiteling leek mij niet eens zo belastend. Youtube is overigens best zwaar nog, ik denk dat het aan jouw processor ligt. Passmark toonde een erg lage single core performance. Aan het werkgeheugen kun je het niet wijten zolang je de waarschuwing 'onvoldoende geheugen beschikbaar' krijgt. Daarnaast is de hardeschijf niet van belang voor Youtube en een film afspelen zou geen enkele belemmering mogen zijn.

In plaats van nog meer geld aan deze laptop uit te geven zou ik voor een ander model gaan. Desnoods een jongehands model uit bijvoorbeeld de Haswell (4000) serie. Ik verwacht dat een normale uitvoering (dus geen U-model) van een i3 of i5 een welkome ervaring zal opleveren voor de dingen die je eerder opsomde en nog lange tijd mee gaat. Dit zijn beide dualcores die vergelijkbaar zijn (oa allebei hyperthreading), alleen heeft de i5 een hogere kloksnelheid (mede) dankzij de boostclock.

De SSD zou ook in een volgende laptop een welkome aanvulling zijn (volledig stil, iets zuiniger, lichter, kortom erg gunstig voor een laptop).

[ Voor 8% gewijzigd door steff85 op 23-06-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

De AMD A4-5000 is inderdaad geen toppertje, net als de onboard Radeon HD 8330 videokaart. Maar applicaties zoals Youtube moet deze laptop gewoon makkelijk aankunnen. Gamen en foto/videobewerken is een no-go, maar regulier gebruik mag geen problemen opleveren. De AMD A4-5000 is een quadcore processor met een lage clockfrequentie (1.5 GHz) maar bij een zware belasting, wanneer alle vier cores worden aangesproken, dan presteert deze processor gelijkwaardig aan een Intel Core i3-2377M. Ruim voldoende dus de taken waar de topicstarter de latop voor gebruikt... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Persoonlijk voel ik zelf het meeste voor verkopen, en een nieuwe (of zoals steff85 suggereerde een 'jongehands') aanschaffen. Mijn budget laat het momenteel niet toe, omdat ik volgende week op vakantie ga en ik na mijn vakantie ook de GPU in mijn PC wil gaan vervangen.

Nog even terugkomend op het besturingssysteem. Hij kwam met Windows 8.1, maar die heb ik geupgrade naar Windows 10. Ik heb niet het idee dat de performance daardoor minder is geworden, dus terug naar Windows 8.1 lijkt me niet zinvol.

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit ding in een impuls mee nam, normaal doe ik altijd uitgebreid onderzoek voordat ik computer-gerelateerde spullen koop, zeker als ik er meer dan 400 euro aan uitgeef.

@Han: Als ik een DivX film afspeel gaat alles goed, totdat ik de ondertiteling inschakel, dan begint hij als een malle te haperen.. Als je suggesties hebt waar dit aan kan liggen, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Wat je zou kunnen doen is een verse installatie van Windows 10 (terug gaan naar 8.1 is inderdaad niet zinvol).

Wanneer je Windows 10 opnieuw installeert op de zelfde machine hoef je geen productcode in te voeren omdat Microsoft een hashcode heeft gegenereerd die specifiek is voor jouw apparaat, die na de installatie wordt gecontroleerd op Microsofts activeringsserver. Toch is het aan te raden om de productcode veilig te stellen voor de nieuwe installatie. Dat kan met een tooltje zoals ProductKey

Na het installeren alle updates draaien en een goede mediaplayer installeren en aanvullende codec-packs. Jouw laptop zou met gemak video's moeten kunnen afspelen inclusief ondertiteling, net als YouTube.

Je kan de juiste Windows 10 versie downloaden via de MediaCreationTool van Microsoft:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

[ Voor 8% gewijzigd door Han op 23-06-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:59:
@Han: Als ik een DivX film afspeel gaat alles goed, totdat ik de ondertiteling inschakel, dan begint hij als een malle te haperen.. Als je suggesties hebt waar dit aan kan liggen, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.
Met welk programma? Het verbaast me dat het niet werkt met die laptop. Ik kijk met BS Player video's op een ASUS T100 met een Atom Z3740 zonder problemen, en die is nog een stukje trager dan die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
@Han, bedankt. Dat zijn nuttige tips. Ik denk dat ik inderdaad beter eerst een schone install kan proberen, upgraden kan altijd nog.

@croxz, ik gebruik het de standaard DivX speler, en daarmee speel ik dan .mkv bestanden af. Ik zal eens zoeken naar andere programma's.

Pagina: 1