fx-8350 voltage drops tijdens meerdere spellen

Pagina: 1
Acties:

• merosis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09-2021
beste tweakers, ik heb, wanneer ik een spel speel (gtav,bf4,csgo,dying light) na 1 min na opstarten om de 10-20 sec een fps en voltage drop waardoor hij naar de 25-30 fps gaat met een stutter. ik heb met speccy kunnen constateren dat de voltage van 1.3v naar 0.84v gaat en van 70% naar 30% usage gaat(bf4).

build:
case: mastercase 5
cpu: fx8350
gpu: amd saphire 390x
ram: 8,00GB DDR3 665MHz
motherboard: asrock 970 extreme3
psu: corsair cx600m

alvast bedankt

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
In de meeste gevallen zijn dit oververhitte vrm's.
De combinatie van asrock moederborden en amd fx 8350 is niet echt goed.
Zorg voor een goede luchtkoeler. bij voorkeur top down.

• merosis
ik heb nu een coolermaster evo die dus van de zijkant blaast

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22
De processor staat ook niet tussen de CPU support list van het moederbord. Zie http://www.asrock.com/mb/AMD/970 Extreme3/?cat=CPU

Dit geldt voor alle ondersteunde FX processors: "* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Je zou nog kunnen proberen om de VRM's beter te koelen op een of andere manier. Een ander moederbord zoeken die wel geschikt is voor deze processor vind ik de meest verstandige keuze.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Ik heb zelf ooit ook de fout gemaakt om z'n koeler die van de zijkant blaast te kopen.
Had ook last van een cpu die rare fratsen ging uithalen. Zoals trottling

Ik zou voor een big shurken rev.2 gaan.

Is wel iets moeilijker te bevestigen dan z'n standaard koeler maar je hebt er wel meer plezier van.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
Dit gigabyte bord heeft een nette 8+2 fase vrm. pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Anders via vraag en aanbod: http://tweakers.net/categ...bgKiyxBygCiVTIyNTpdja2loA

• merosis
een vriend van mij heeft ook dezelfde cpu maar dan op de 990 extreme en hij heeft wel gewoone prestaties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

merosis schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:25:
een vriend van mij heeft ook dezelfde cpu maar dan op de 990 extreme en hij heeft wel gewoone prestaties
De 990 is dan ook een stuk beter voorzien van de nodige faciliteiten die een octacore nodig heeft.

Al wil ik wel meegeven dat je niet teveel moet investeren gezien AM3+ met de komst van Zen compleet EOL zal gaan wat AMD betreft, dus denk daar ook even over na.

Je opties zijn:

- Ander mobo met goede VRM koeling + een top down koeler zoals geopperd (beide is nodig)
- Andere top-down CPU koeler

Ik zou er niet meer dan 50 euro tegenaan gooien, maar dat is mijn mening.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En als je op de supported cpu lijst van dat bord kijkt, zal je zien dat daar de 8350 wel op staat.

Als je op de supported cpu lijst van jouw bord kijkt, staat daar de 8350 niet tussen. Misschien dat dat de reden is?

• merosis
zou het dan meer waard zijn om te wachten op Zen en dan het bord en de cpu te upgraden ? sinds als er naast de applicatie niet veel aan staat dan valt er nog( maar net) mee om te gaan

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien is de boel aan het kapot gaan wegens te vaak over verhitting.

Ik raad aan: vakantiebaantje zodat je sneller wat nieuws kan kopen, mocht dat nodig zijn.

Op Zen wachten, niemand weet nog wat dat precies gaat brengen. Maar er bestaat ook nog Intel. En die zijn gewoon goed.

• merosis
waarschijnlijk wacht ik dan nog met enige acties nemen, tot er meer info uit is over de Zen
alle bedankt voor de snelle reactie en de informatie

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een oplossing voor nu is, als je weet hoe dat moet, je FX-8350 wat te downvolten, FX'jes reageren daar vaak vrij goed op, zeker als je hem ook ietsje terugclockt.

Op die manier verbruikt ie toch wat minder, wat de VRM's minder op zijn lazer geeft.

Ook is het terugplaatsen van de stockkoeler een goed idee, zo komt er toch nog wat lucht over de VRM's, wat niet gebeurd met de huidige koeler.

Iets als een pricewatch: DeepCool Icewing 5 PRO of de pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile is natuurlijk helemaal een goed idee, aangezien die nog veel meer lucht over de VRM's zal blazen.

Dat zijn wel allemaal lapmiddelen, het echte probleem blijft en dat is dat dit bordje gewoon een vrij matige stroomvoorziening heeft. Als je voor weinig een 8+2 mobo op de kop kan tikken is het natuurlijk helemaal geweldig.

Zen is afwachten, de geruchten zijn veelbelovend, en hopelijk gaat AMD ook op prijs concurreren, voordat dat duidelijk is zijn we wel wat maanden verder.

People as things, that’s where it starts.

• merosis
undervolten heb ik ook geprobeerd maar dan freezed hij als ik een zwaarder spel aan zet

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Extra fan in je kast modden die je op de VRM's richt?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Zou ook een fan op de VRM's richten, nu nog een AM3 bord kopen is een beetje jammer van het geld.

Ook dingen zoals turbo uitzetten, misschien de CPU heel iets underclocken.

CPU undervolten is net als overklokken geluk hebben, bij de ene chip werkt het en bij de ander crashed ie vrij snel onder belasting (zelfde idee als overklokken op stock voltage, de een komt een stuk verder dan de ander).

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Beetje apart dat de extreme 3 niet compatibel is voor de fx8350 , dit moederbord support tot 140watt tdp.

Alternate heeft de extreme3 jaren met de fx8350 verkocht als upgradeset.

Gewoon een top-down cooler en je bent klaar.

En dan wachten op de zen generatie ( mocht deze echt daadwerkelijk spectaculair verbetering brengen)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

frankym schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:47:
Beetje apart dat de extreme 3 niet compatibel is voor de fx8350 , dit moederbord support tot 140watt tdp.

Alternate heeft de extreme3 jaren met de fx8350 verkocht als upgradeset.

Gewoon een top-down cooler en je bent klaar.

En dan wachten op de zen generatie ( mocht deze echt daadwerkelijk spectaculair verbetering brengen)
Helaas beweren fabrikanten wel vaker dat een CPU t/m 140W TDP support word, de praktijk echter is anders.

In wat voor condities hebben fabrikanten dat getest? In een koelcel? windtunnel?
Je ziet hier op het forum regelmatig die 4+1 fase bordjes langskomen die bijna allemaal problemen hebben met oververhittende VRM's icm een octacore FX. Sommige 'lolbroeken' (fabrikanten) beweren zelfs nog dat een octacore werkt op een bord met ongekoelde VRM's (heb er volgens mij zelfs een gezien van 3+1 fases...).

Dat Alternate zo'n upgrade set had zegt weinig (of juist veel...vandaar zoveel probleem gevallen die hier langs komen).
Bij HWInfo hadden ze toen ook van die Best Buy Guides, en daar zaten soms ook combi's bij waarvan je duidelijk wist dat het niet goed samen ging (toen ze af en toe nog een AMD FX systeem hadden).
Stond wel de disclaimer bij dat ze het zelf niet getest hadden.

Topdown koeler werkt wat beter, maar zeker bij die goedkope 4+1 bordjes kun je nog steeds last krijgen van oververhitting van de VRM's, helemaal met die octacores.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zou ook 3 a 4 cores kunnen uitschakelen dan moet je ook al niet zoveel power meer hebben :+

* Damic heeft een 8320 op een pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 08-06-2016 21:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Damic schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:15:
Je zou ook 3 a 4 cores kunnen uitschakelen dan moet je ook al niet zoveel power meer hebben :+

* Damic heeft een 8320 op een pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0
Kan dat? Dus niet per module maar per losse core. Zodat je een volwaardige Quad-core krijgt die zijn flop niet hoeft te delen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij mij in de eufi bios kan ik zeggen welke cores er mogen gebruikt worden en per uitgeschakelde core verbruikt ie minder en produceert die minder warmte.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1