Ethernet stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 05:45
(Waar) kan ik een stopcontact/verdeelstekker vinden die je via het netwerk kan aan en uitschakelen?

De bedoeling is om wat computer apparatuur die allemaal hun eigen adapter hebben niet manueel één voor één te moeten uitschakelen maar te koppelen aan het al dan niet actief zijn van bepaalde software op mijn desktop. Of gewoon om ze op afstand aan en uit te kunnen schakelen, eventueel zonder dat ik zelfs maar thuis ben.

Zoiets moet toch bestaan, ik heb al modellen gevonden met apps voor smartphones en ook wel enkele met wifi maar ik zou graag een RJ45 stekker model vinden zodat ik het op het thuisnetwerk kan aansluiten.

Het vervelende is dat zodra je Googled op stopcontact en ethernet of IP of iets dergelijks je niets dan RJ45 UTP stekkers vindt.

Beste antwoord (via Rygir op 21-06-2016 14:23)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:58
Waarom niet gewoon de functionaliteit van wake on lan gebruiken (magic packets) vereist geen speciale software alleen je mobo moet het ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door moijamie op 07-06-2016 21:29 ]

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

moijamie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:28:
Waarom niet gewoon de functionaliteit van wake on lan gebruiken (magic packets) vereist geen speciale software alleen je mobo moet het ondersteunen.
Omdat je daarmee alleen je PC aanzet, niet alle randapparatuur die op een uitgeschakelde stekkerdoos zit.

Ik weet niet of wat de TS zoekt bestaat, maar een alternatief zou een master/slave stekkerdoos zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Opties zijn er wel maar allen kostbaar. Dit wordt veel in datacenters / racks toegepast.

Deze is € 400,-:
pricewatch: Aten PE6108 8-Port Remote Power Distribution Unit
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000584497.jpeg

APC heeft hier oplossingen voor bv:
http://www.apc.com/shop/n...30V-21-C13-3-C19/P-AP8681
€ 2000,-

Zoekterm Switched PDU. Bv van ATEN:
http://www.aten.com/produ...ory=Switched_PDU#Switched PDU+

Zoals ATEN PE6108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Goed gevonden maar beide niet wat TS zoekt. Beschikken beide niet over Rj45

TS schreef:
Rygir schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:24:
(Waar) kan ik een stopcontact/verdeelstekker vinden die je via het netwerk kan aan en uitschakelen?

[...] ik heb al modellen gevonden met apps voor smartphones en ook wel enkele met wifi maar ik zou graag een RJ45 stekker model vinden zodat ik het op het thuisnetwerk kan aansluiten.

Het vervelende is dat zodra je Googled op stopcontact en ethernet of IP of iets dergelijks je niets dan RJ45 UTP stekkers vindt.

[ Voor 78% gewijzigd door Dysmael op 07-06-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar is uberhaupt ethernet hetgene wat TS echt zoekt? Is een master-slave stekkerdoos niet veel handiger? Want is het echt noodzakelijk dat je vanaf je werk je monitor kan uitschakelen als je die perongeluk aan hebt laten staan?

Punt 2 natuurlijk: Waarom? Met een enkele uitzondering verbruikt de meeste apparatuur in standby echt geen drol. Hetgene wat waarschijnlijk hoog op je lijstje staat van verbruik is je router/modem, en die kan je weer zo moeilijk uitschakelen als je het vanaf het internet wil bedienen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Eens, nut ervan ontgaat mij ook maar TS vroeg PDU met Ethernet en die heb ik hem gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Ik zie dat het jullie niet duidelijk is wat de bedoeling is :
  1. Het betreft apparatuur die "dom" is en zelfs geen ingebouwde schakelaar heeft, denk aan verlichting of speakers
  2. Ik heb ook een raspberry pi en een router die ik wil schakelen kunnen op afstand wanneer ze weer eens zijn blijven hangen en nergens op reageren, deze zitten in een stroomkast.
  3. Het is niet omdat mijn PC uit staat dat die apparatuur uit moet of omgekeerd omdat hij aan staat dat de apparatuur aan moet
    • maar ik heb wel een licht dat ik enkel nodig heb als ik een bepaalde toepassing gebruik op mijn PC, dus ik zou het willen automatisch aanzetten als ik die software start, en uitzetten als ik die afsluit.
  4. Wifi zou leuk zijn maar het signaal is niet overal goed genoeg (in metalen kasten)
    , plus als ik de wireless toegang moet schakelen omdat de wifi raar doet.... ja dat gaat dan net niet.
  5. Ik kan er overal wel aan maar het is op onhandige plekken, het low tech alternatief is dus een stopcontact plug met schakelaar,Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1061790-0/stopcontact-schakelaar-stroomsterkte-16-a.jpgwat ik op de markt zag liggen voor een euro of twee. Ik had ook van die wifi plugs al gezien, maar die werkten dus niet wegens geen verbinding.
  6. Waarom is dan ook : Wegens storend geluid, storend flikkerend licht of een storing die door power cycling te herstellen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Rygir op 20-06-2016 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
jij zoekt een RJ45 relay 230 ;)

http://immerhax.com/?m=201604

Afbeeldingslocatie: http://immerhax.com/wp-content/uploads/2016/04/IMAG0742.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-03 12:58
Conrad heeft wat je bedoelt, denk ik

https://www.conrad.nl/nl/...aciet-sow323-1388630.html

Edit: ik weet niet hoe je je router opnieuw opstart als je dan dus geen internet hebt om hem aan te zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door duckyvite op 20-06-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Die blokker link werkte niet dus ik heb het uit de URL gelezen en gezocht : http://www.dlink.com/be/n...plugs/dsp-w215-smart-plug
Dat is dus perfect wat ik wil...alleen wifi i.p.v. bedraad netwerk :(.
duckyvite schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:00:
Conrad heeft wat je bedoelt, denk ik

https://www.conrad.nl/nl/...aciet-sow323-1388630.html

Edit: ik weet niet hoe je je router opnieuw opstart als je dan dus geen internet hebt om hem aan te zetten.
Ik dacht even BINGO! maar :
De LAN-aansluiting is als Bridge te gebruiken om het routersignaal via een RJ45-kabel naar andere apparaten in de buurt over te dragen. Echter niet direct met de router voor signaalontvangst te verbinden.
En betreffende je vraag : ik heb meer dan één router, redundantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Wel ja, dat dus, maar ik ging er van uit dat zoiets wel off the shelf te vinden was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
Het nut van de Ethernetpoort op die oplossing van Conrad lijkt ver te zoeken inderdaad. Anders was het een perfecte oplossing. De handleiding daarvan beschrijft;
F: Welche Funktion hat der LAN-Anschluss? Kann er mit dem Router verbunden werden?
A: Der LAN-Anschluss kann als Bridge genutzt werden, um das Signal des Routers über ein RJ45-Kabel an andere Geräte in der Nähe zu übertragen. Er kann jedoch nicht direkt mit dem Router zum Signalempfang verbunden werden.
Tja, wat betekend het? Er zit toch maar één Rj45 op? Zit er een Access point ingebouwd en is de configuratie alleen via de Wifi-kant benaderbaar ?

Volgens mij is mijn suggestie nog steeds het enige juiste antwoord op de vraag. Alleen waarschijnlijk wat prijziger dan verwacht en gehoopt :+

Edit: nog een aantal gevonden;

Web Power Switch 7
http://www.digital-loggers.com/lpc.html
$ 129,- (moet nog wel naar NL worden verzonden)

IP Power 9258T
http://www.ebay.com/sch/i...w=IP+Power+9258T&_sacat=0

Moet je wel andere aansluiting kabels bij regelen en ook laten versturen naar NL
$ 160,- inclusief verzending naar NL.

Heb je dus wel een NEMA5-15p connector nodig

Deze heeft standaard powerconnector:
http://www.ebay.com/itm/4...pport-RS232-/252411911683

US $108.00 maar geen shipping naar NL opgegeven

[ Voor 38% gewijzigd door Dysmael op 20-06-2016 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-03 12:58
Ik dacht even BINGO! maar :
De router kan niet voor signaalontvangst verbonden worden, maar jij wilt ontvangst van een signaal voor de stekkerdoos. Grammaticaal gezien (vind ik) werkt deze stekkerdoos dus.

Echter is dat natuurlijk een dubieus verhaal.

Op de site is niet echt te vinden of het wel of niet zo werkt.
Wie weet verteld de gozert in dit filmpje het:
YouTube: Revogi Smart Power Strip
Maar ik vond hem te irritant om het filmpje af te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07
Niet echt een antwoord op je vraag, maar waarom dan niet een SMS gestuurde powerswitch? Dan ben je pas echt "los" van internet en heb je (als je provider meewerkt) een 1:1 verbinding naar je meterkast. Of is dat overdone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als dat "eventueel zelfs als ik niet thuis ben" niet hoeft kun je gewoon een setje KaKu schakelaars halen bij de action.
Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1081/1081090.gif

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je wilt via internet door je router je router herstarten op momenten dat je router niet meer reageert op o.a. de opdracht om te herstarten?... Je ziet het probleem hier toch wel ;)
Als je router zo vaak herstart dat het een probleem is kan je veel beter een werkende router aanschaffen, vrijwel enige keren dat ik een router herstart is als iemand zijn wachtwoord is vergeten, als de router crasht is het nieuwe firmware, settings fixen of kapotte router...
Hetgene wat je beschrijft is gewoon een PDU met remote switch optie, goedkope versies (~200 euro) doen dat met 1 switch voor alle stopcontacten op de PDU en de wat duurdere kunnen per aansluiting schakelen.
Zou even op marktplaats/V&A kijken of iemand een tweedehands aanbiedt voor een paar tientjes, nieuw gaat het een paar honderd euro kosten namelijk :/
Iig is het idee om je netwerk te resetten als het crasht via het netwerk geen al te praktisch plan, dan zou je het via een 3G/4G aansluiting, SMS of andere verbinding moeten doen wat het allemaal overdreven prijzig maakt aangezien een router niet hoort te crashen en normaal gesproken gewoon werkt...

Edit: lees nu pas dat je meer dan 1 router hebt. hoezo? Toch niet dubbel NAT maar echt 2 (of meer) WAN aansluitingen?
Dan de vraag waarom, Windows clients doen het niet al te best met 2 gateways dus als er een down gaat heb je alsnog niks...
Dit via het netwerk doen gaat iig nooit werken om je netwerk te resetten.
Iig is hetgene wat je zoekt gewoon of the shelf te koop maar een stuk prijziger dan je waarschijnlijk op zit te wachten, alternatief is nog geen 5 euro en een uurtje knutselen met standaard downloadbare scripts om het met je Raspberry te doen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
RGAT schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:40:
Hetgene wat je beschrijft is gewoon een PDU met remote switch optie, goedkope versies (~200 euro) doen dat met 1 switch voor alle stopcontacten op de PDU en de wat duurdere kunnen per aansluiting schakelen.
Zou even op marktplaats/V&A kijken of iemand een tweedehands aanbiedt voor een paar tientjes, nieuw gaat het een paar honderd euro kosten namelijk :/
Ja dat lijkt er behoorlijk op maar vermits de apparaten die ik zo zou willen kunnen schakelen verspreid zijn doorheen het huis had ik liever een versie met 1 aansluiting die een stuk compacter was... zoals de foto uit mijn vorige bericht, had ik gehoopt ;) .
Iig is het idee om je netwerk te resetten als het crasht via het netwerk geen al te praktisch plan, dan zou je het via een 3G/4G aansluiting, SMS of andere verbinding moeten doen wat het allemaal overdreven prijzig maakt aangezien een router niet hoort te crashen en normaal gesproken gewoon werkt...
Wel, vermits je geïnteresseerd bent : Er zit een bug in de software die nooit meer opgelost gaat worden omdat het toestel meer dan 2 jaar oud is... maar de rest van de software vind ik opmerkelijk veelzijdig en gebruik ik graag.
Edit: lees nu pas dat je meer dan 1 router hebt. hoezo? Toch niet dubbel NAT maar echt 2 (of meer) WAN aansluitingen?
Dit begint nogal af te wijken van het onderwerp, maar vermits je het wilt weten : Ik heb een dubbel NAT segment om een DMZ subnet te hebben en mijn management netwerk bevat een externe toegangsrouter (oude laptop met 3G). Abbonnement rekent alleen verbruikskosten aan, het enige wat hij doet is bereikbaar zijn en normaal niks versturen dus dat schommelt rond de 4MB/maand verbruik. Dus ja, gerecycleerde hardware kost niks dus totaalkosten : minder dan 1 euro per maand.

Maar we wijken af, dat router verhaal is bijzaak, ik wil mijn stopcontacten kunnen scripten en ik zou het liefst zonder wifi doen omdat er toch overal netwerkbekabeling is.
Iig is hetgene wat je zoekt gewoon of the shelf te koop maar een stuk prijziger dan je waarschijnlijk op zit te wachten, alternatief is nog geen 5 euro en een uurtje knutselen met standaard downloadbare scripts om het met je Raspberry te doen.
Wel ja maar dat is één raspberry per stopcontact (wegens afstand tussen de toestellen, niet omdat ik incompetent ben en geen twee stopcontacten kan aansturen of zo ;) ) en een relay. Dat is iets van een dertig euro totaal schat ik? Doenbaar maar dan ga ik het met Arduino doen als ik dan toch zelf moet knutselen. Ik zou me schuldig voelen als ik een heel OS moet opstarten en draaiende te houden om een knop om te zetten en te luisteren naar een magic packet.

Echt...dat ze dat met wifi maken maar niet gewoon een RJ45 stekker er in voorzien. Misschien moet ik gewoon zo een ding openen en kijken of de wifi niet te vervangen valt door RJ45 plug ;) . En dan verkopen want dit is een gat in de markt :D .
Whatson schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:29:
Als dat "eventueel zelfs als ik niet thuis ben" niet hoeft kun je gewoon een setje KaKu schakelaars halen bij de action.
[afbeelding]
Die heb ik in mijn handen gehad :)
Toch maar niet gedaan wegens niet scriptbaar zoals ik het wil, dan was de gewone knop-ter-plekke even goed.
Houtenklaas schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:23:
Niet echt een antwoord op je vraag, maar waarom dan niet een SMS gestuurde powerswitch? Dan ben je pas echt "los" van internet en heb je (als je provider meewerkt) een 1:1 verbinding naar je meterkast. Of is dat overdone?
Voor de router/server kan dat dienen ja omdat dat maar maandelijks gebruikt wordt, maar voor de rest is het overkill. Doet me er wel aan denken dat ik mijn externe toegangsrouter zijn 3G wou laten aanschakelen op SMS aanvraag om nul euro facturen te krijgen als ik hem niet nodig heb gehad. Maar moet dus eerst leren hoe ik reageer op een SMS van een 3G chip. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Rygir op 21-06-2016 14:34 . Reden: Nog reacties waar ik op wou antwoorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
Bam! Dat is het, dankjewel! _/-\o_
Ik ga er meerdere moeten kopen (en zal dan wel poorten over hebben) maar daar weet ik wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een zooi KaKu schakelaars, en die bedien ik vanaf mijn LAN dmv een Raspberry Pi waar een zender-/ontvangermodule aanhangt. Voor de bediening gebruik ik pilight. (Ook weer aan te sturen dmv cronjobs ed)

Maar dat azerty ding is ook wel een mooie en betaalbare oplossing, en je hebt niet te maken met een potentieel onbetrouwbaar signaal via de 433MHz.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
u_nix_we_all schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:38:
Ik heb zelf een zooi KaKu schakelaars, en die bedien ik vanaf mijn LAN dmv een Raspberry Pi waar een zender-/ontvangermodule aanhangt. Voor de bediening gebruik ik pilight. (Ook weer aan te sturen dmv cronjobs ed)

Maar dat azerty ding is ook wel een mooie en betaalbare oplossing, en je hebt niet te maken met een potentieel onbetrouwbaar signaal via de 433MHz.
Dat ik daar niet aan gedacht heb... die zender/ontvanger module, zelf gemaakt van originele zender of is daar een shield voor of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Rygir schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Dat ik daar niet aan gedacht heb... die zender/ontvanger module, zelf gemaakt van originele zender of is daar een shield voor of zo?
Geen shield, maar losse modules:
http://www.ebay.nl/itm/43...for-ARM-MCU-/200840057225

Kunnen rechtstreeks aan de pi aangesloten worden. Die "superheterodyne" zijn iets duurder dan de goedkoopste zender- en ontvanger-modules, maar die goedkopere dingen zijn niet geweldig qua ontvangst.

Nu is voor schakelen in principe alleen een zendermodule voldoende, maar de pilight software die ik gebruik, gebruikt ook de ontvanger om in sync te blijven als je via een KaKu afstandbediening een stopcontact aanzet.

Edit:
Er is ook een RFXcom USB module. Deze is duurder, maar werkt met meer domotica software.

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-06-2016 15:00 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07
Ik zou me schuldig voelen als ik een heel OS moet opstarten en draaiende te houden om een knop om te zetten en te luisteren naar een magic packet.
Dat doe je toch ook met je management laptop??? Ik heb hier ook aardig wat meuk draaien, vergis je niet in de kosten voor electra. Alles wat je kan vervangen door een Raspberry achtig ding ipv iets veel groters is winst met een grote W ...

Overigens al een hele tijd geleden met een 3G board en een Atmel AVR chipje een klein broddel gemaakt die een SMS stuurt als de spanning wegvalt thuis (met battery backup inderdaad). Andersom is ook niet zo lastig te maken. Kost buitengewoon weinig stroom en is los van internet. Misschien ga ik zo'n ding maar eens zelf bouwen, bestuurd door een Raspberry. Toegang met Internet en mobiel is dan eenvoudig mogelijk op een veilige manier. Leuk projectje :o

[ Voor 36% gewijzigd door Houtenklaas op 21-06-2016 17:46 ]

Pagina: 1