Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey beste mensen bij Tweakers!

Ik ga bijna beginnen aan mijn studie ICT oOo , waarbij ik veel zal gaan programmeren, Arduino, websites, databases, etc. Nu wil ik graag een Macbook gebruiken, maar ik weet niet zeker welk formaat het beste is. Sommige vrienden van mij raden de 15 inch aan omdat die 5 cm veel verschil maken met de bruikbare ruimte ( screen real estate).En sommigen zeggen dat 13 ook wel goed is. :?

De specs van de 13 inch voldoen ruim aan de eisen, dus die van de 15 inch al helemaal. Dus dat is geen probleem. Als ik misschien voor de 13" ga en toch te weinig ruimte heb kan ik hem als ik thuis ben aan mijn monitor koppelen.

Nu straight to the point: Omdat ik geen ervaring heb welk formaat het beste is, wil ik graag wat ervaring van jullie horen om zo hopelijk te kunnen beslissen voor welk formaat ik ga. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
De 13" is in principe goed genoeg, en voor een studie mobieler dan een 15". Vooral voor de taken die je genoemd hebt is een 13" prima. Het voordeel van de 15" is de Core i7, en bij het duurste exemplaar de dedicated videokaart. Daar ga je echter niet veel (merkbaar) voordeel uit halen met programmeren waarvan ik zeg dat is het geld waard. Als je van plant bent om de gehele studie (zo'n 4 jaar) met de MacBook te doen, is dat wel het overwegen waard. Wat ik wel aanraad, mits je voor de 13" MacBook Pro gaat, is om 16GB RAM te nemen. Daar ga je profijt van hebben wanneer je meerdere IDEs met meerdere projecten open hebt staan (dat komt redelijk vaak voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snel reageren! Ik ga er zeker 4 jaar mee doen. Wat betreft ram kan ik goed begrijpen, maar zal 128gb genoeg zijn of is het beter om dan ook de 256gb te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de 13 inch gaan. De 15 inch doet zijn werk hartstikke goed maar je gaat veel meer voor betalen dan dat je er daadwerkelijk uithaalt.

De 13 inch is ook krachtig genoeg voor wat jij ermee gaat doen, en hij is een stukje kleiner en lichter. Thuis kan je mits nodig gewoon aansluiten aan een monitor en rest van je randapparatuur.

Ik zou zeker voor minimaal 256 Gb gaan. Gaat hard hoor die opslag. Als ik nu kijk naar het het Adobe CC Suite. Enkel After Effects neemt al 2 Gb in beslag en dat gaat alleen maar meer worden omdat die applicatie steeds complexer wordt. En dat geldt denk ik voor heel veel andere applicaties en ook OSX. Het is gewoon fijn als je een beetje de ruimte hebt namelijk. En met de blik op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn opleiding zegt dat 4GB ram genoeg is, maar 8Gb wel gewenst is. Zou ik dan gaan voor de 8GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik zou voor de 16 Gb gaan. Dan gaat die ook echt langer mee. Ik had in 2010 een 4Gb 2010 13 inch MacBook Pro gekocht en dat ging wel met OSX Snow Leopard, maar met Lion/Mountain Lion was het wel karig. 8 Gb was echt wel fijn. Je kunt tegenwoordig El Capitan ook wel draaien met 4Gb maar dat moet je jezelf gewoon echt niet aan willen doen.

Ik ga er zelf ff voor het gemak uit dat je je laptop ook gebruikt voor andere taken naast school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 20:43
Eens met hierboven, ik zou ook voor een 13inch gaan maar dan wel met 16gb. Meer dan krachtig genoeg en met het geld dat je overhoudt kun je thuis ook nog een mooi scherm en andere randapperatuur neerzetten. Ik zou de aankoop nog wel even uitstellen tot na de WWDC, er zitten een vernieuwd model aan te komen van de MB Pro (zie ook http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 13 lijkt dus wel handig te zijn met 256GB opslag en 16GB ram. Wat neert komt op
€ 1.889,00. ( als je via Apple besteld dan), maar het zit wel aan de hoge kant voor mijn gevoel. Zou dit het waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
13 inch is prima, zie het ze overal op de opleidingen gebruiken en iedereen vind het prettig werken, vooral ook qua mobiliteit. Neem wel 256gb, 128gb is niet genoeg. Met je 256gb zal je zelfs tekort komen als je veel VM's tegelijk wil draaien, maar dan is een externe SSD of HDD een prima optie.

Als je dan thuis werkt en meer ruimte nodig hebt kan je altijd nog een extern scherm gebruiken. Bovendien kan je de retina's ook op native resolutie draaien, dan heb je meer 'screen real estate' dan 99% van alle 15-inch laptops die je op school zal zien (met die trieste 720 en 1080 schermpjes :+).

Qua geheugen kan 8GB net als je niet meer dan 2 VM's tegelijk wil draaien. Denk je twee Windows VM's nodig te hebben of meer dan 2 Linux VM's, dan is 16GB wel erg prettig.

Of het het waard is: je kan er van uit gaan dat het ding de komende 6 jaar prima mee gaat, en daarna nog een paar honderd euro oplevert. Als je kijkt naar wat de functionaliteit en waarde van een random 600-euro-laptop is na 6 jaar (a.k.a. ding werkt waarschijnlijk niet meer en valt uit elkaar, terwijl je meer dan 50 euro voor zo'n oude non-Apple laptop niet kan verwachten), dan is het misschien wat meer in perspectief of de waarde (en het bedrag) je goed valt. Ik zou het in elk geval doen, want veel beter wordt het niet, duurder wel. Qua investering in gereedschap voor je opleiding is het een van de betere keuzes.

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 07-06-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Via de Apple Store voor het onderwijs pagina kost het € 1.775,07. Afhankelijk van de school waar je naar toe gaat kun je mogelijk extra korting krijgen, tot 10%. Daarbij, als je wacht tot de Back to School-actie zitten daar extra's bij. Wat dat dit jaar zal zijn weet ik niet. Tot 2 jaar geleden was het € 50-100 euro te besteden in de AppStore. Vorig jaar was een gratis Beats koptelefoon. Wat het dit jaar zal zijn weet ik niet. Als je hem niet direct nodig hebt, is het waard daarop te wachten. Zeker aangezien er een grote kans (maar niet zeker) is dat, in ieder geval de 13" MBP, een update krijgt wat op de WWDC wordt aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Wat voor ICT opleiding is het? Als je alleen gaat programmeren, dan is 13 inch wel voldoende. Zelf heb ik een 15 inch Macbook Pro en die doet zijn werk toch wel beter dan een 13 inch, omdat hij over een quad-core i7 beschikt. Behalve programmeren draai ik veel VM's (Windows 7, 10, Ubuntu, Kali etc), Office, Adobe applicaties en nog veel meer.

4GB aan RAM moet je niet aan beginnen. Als je er de gehele opleiding mee wilt doen, dan zou ik echt kijken naar 16 GB RAM en 256GB aan SSD. Mijn ervaring is dat 256GB ook erg weinig is, maar goed, dan maar een externe HDD erbij.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de meeloopdag van mijn opleiding heb ik van niemand iets gehoord over VM's, wordt dit dus wel vaak gebruikt?

Btw, heel erg bedankt voor de actieve reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:30:
Tijdens de meeloopdag van mijn opleiding heb ik van niemand iets gehoord over VM's, wordt dit dus wel vaak gebruikt?

Btw, heel erg bedankt voor de actieve reacties! :)
Wat voor opleiding is het? MBO, HBO? Specifieke richting in de IT?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet bijna zeker dat ik na het eerste jaar software development ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is HBO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:31:
Ik weet bijna zeker dat ik na het eerste jaar software development ga doen
Dan ga je niet teveel te maken krijgen met VM's. Dan vraag ik me wel af of je op een 13 inch makkelijk code kan typen, omdat de display wel klein is.

[ Voor 11% gewijzigd door MysticX op 07-06-2016 22:36 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:33:
[...]

Dan ga je niet teveel te maken krijgen met VM's. Dan vraag ik me wel af of je op een 13 inch makkelijk code kan typen.
Retina schaling naar 1680x1050 modus zetten. Dan heb je ruimte zat. Zo los ik het op als ik twee word documenten naast elkaar wil bewerken.

Wat de kracht betreft, ik heb een 2015 13" retina in de basis config en ik red het persoonlijk ook prima met 128GB en 8GB RAM, maar voor mijn laatste jaar ITSM heb ik geen lokale VM's nodig en heb ik een ESXi server thuis draaien, bereikbaar via RDP. Het is een fantastisch apparaat voor wat jij gaat doen, maar wel 16GB RAM pakken als hij 4 jaar mee moet, en 256 SSD voor de zekerheid.

[ Voor 34% gewijzigd door nelizmastr op 07-06-2016 22:36 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:34:
[...]

Retina schaling naar 1680x1050 modus zetten. Dan heb je ruimte zat. Zo los ik het op als ik twee word documenten naast elkaar wil bewerken.
Ja, dat kan ook, maar vind je dan niet dat het te klein is dan? Persoonlijk kon ik er niet aan wennen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:33:
[...]

Dan ga je niet teveel te maken krijgen met VM's. Dan vraag ik me wel af of je op een 13 inch makkelijk code kan typen, omdat de display wel klein is. Ga je studeren in Leiden?
Vroeger was dat misschien waar, maar tegenwoordig worden dingen zoals Docker steeds meer standaard en dat zijn (een soort van) light VM's.

Maar goed, het is allemaal een beetje koffiedik kijken totdat we meer info krijgen over wat er mee gedaan gaat worden. Misschien kun je de eisen van de instelling plaatsen?

[ Voor 16% gewijzigd door Gropah op 07-06-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:35:
[...]

Ja, dat kan ook, maar vind je dan niet dat het te klein is dan? Persoonlijk kon ik er niet aan wennen.
Ik heb de scaling wel eens geprobeerd in de stores (daar kan ik mee leven), maar hoe groot de code eruit ziet weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:35:
[...]

Ik zit altijd dicht op de laptop (want 13") dus ik erger me er eigenlijk niet aan. Het is wel wat klein ja, maar goed, feit is dat de beste schaling sowieso op een Mac te vinden is. Het ziet er in ieder geval superscherp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:37:
[...]

Ik zit altijd dicht op de laptop (want 13") dus ik erger me er eigenlijk niet aan. Het is wel wat klein ja, maar goed, feit is dat de beste schaling sowieso op een Mac te vinden is. Het ziet er in ieder geval superscherp uit.
Denk dat het persoonlijk afhangt wat fijner is, maar idd schaling op OSX is wel het beste, ziet er erg scherp uit! :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gropah schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:36:
[...]

Vroeger was dat misschien waar, maar tegenwoordig worden dingen zoals Docker steeds meer standaard en dat zijn (een soort van) light VM's.

Maar goed, het is allemaal een beetje koffiedik kijken totdat we meer info krijgen over wat er mee gedaan gaat worden. Misschien kun je de eisen van de instelling plaatsen?
Dit zijn de minimale eisen:

Processor: …………..Intel of AMD
Besturingssysteem:…Minstens Windows 7
Werkgeheugen:……. Minimaal 4 gigabyte (RAM), gewenst is 8G intern
Extern geheugen: …..SSD harde schijf gewenst (niet noodzakelijk)
Harddisk: ……………128 gigabyte. Denk aan extern geheugen voor je backups!
Netwerk: …………….Draadloze netwerkkaart

Os X was geen probleem volgens de docenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:38:
[...]

Denk dat het persoonlijk afhangt wat fijner is, maar idd scholing op osx is wel de beste, ziet er erg scherp uit! :)
Ik heb Win10 op een externe HDD voor mijn MBP en daar ziet het er werkelijk niet uit....

OT:

het is inderdaad zeer persoonlijk. Kwestie van in een winkel even mee spelen. Desnoods stiekem even Eclipse erop zetten en kijken hoe en wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal weer eens langs gaan bij de store, ff eclipse erop zetten hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-08 17:13
Sowieso ga je Windows nodig hebben. Ik zelf studeer ICT in Eindhoven op Fontys en ik heb op mijn 15" retina momenteel Windows in Bootcamp staan. Ik merk echter vaak dat ik dingen uit de Mac omgeving nodig heb (omdat ik daar zelf het meeste in doe), en ik overweeg bij de aanschaf van een nieuwe MacBook om over te gaan naar een VM waar Windows in draait. Ga inderdaad voor 16GB RAM en dan kun je makkelijk Windows virtualiseren.

Overigens, het ligt er ook maar net aan wat voor studierichting je kiest. Als je de security in gaat, wil je sowieso verschillende OS'en draaien en is meer RAM natuurlijk een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Waar ik ook op zou letten is of het toetsenbord groot genoeg is. Ik heb de macbook 13" nooit geprobeerd, maar weet wel dat de netbooks van destijds van 12" zeer vervelend waren om op te typen. En typen is iets wat je zeker veel gaat doen tijdens je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHankey
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02-2022
koop er ook een kensington lock bij, als je ff naar de wc gaat kan ie zo gejat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:44:
Ik zal weer eens langs gaan bij de store, ff eclipse erop zetten hehe :)
Ik heb zelf een enorme hekel aan Eclipse en NetBeans. Ik raad IntelliJ aan, wat gratis is voor studenten zodra je een mail adres hebt van je hogeschool. Free for students: Professional developer tools from JetBrains. Nog meer leuks voor studenten (via je studenten email): GitHub Education: Student Developer Pack
dennissimeau schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:52:
Sowieso ga je Windows nodig hebben. Ik zelf studeer ICT in Eindhoven op Fontys en ik heb op mijn 15" retina momenteel Windows in Bootcamp staan. Ik merk echter vaak dat ik dingen uit de Mac omgeving nodig heb (omdat ik daar zelf het meeste in doe), en ik overweeg bij de aanschaf van een nieuwe MacBook om over te gaan naar een VM waar Windows in draait. Ga inderdaad voor 16GB RAM en dan kun je makkelijk Windows virtualiseren.

Overigens, het ligt er ook maar net aan wat voor studierichting je kiest. Als je de security in gaat, wil je sowieso verschillende OS'en draaien en is meer RAM natuurlijk een must.
Dat verschilt dan zeer sterk per opleiding. Zo heb je op de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam niet tot nauwelijks Windows nodig. OS X en Linux als main OS gaan prima. De sporadische gevallen waarbij je Windows nodig hebt voor het draaien van een specifiek programma zijn op een hand te tellen. Maar dat kun je met een tijdelijke VM of een projectlid die Windows draait gemakkelijk oplossen.
Echt niet. schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:53:
Waar ik ook op zou letten is of het toetsenbord groot genoeg is. Ik heb de macbook 13" nooit geprobeerd, maar weet wel dat de netbooks van destijds van 12" zeer vervelend waren om op te typen. En typen is iets wat je zeker veel gaat doen tijdens je opleiding.
Het 13" toetsenbord is exact het zelfde als die op de 15". De 12" is even wennen, maar prima op te typen. Wellicht dat de mogelijk nieuwe 13" en 15" het zelfde toetsenbord gaan gebruiken. Wat ik wel aanraad is een US layout toetsenbord te nemen, en zeker niet het Nederlandse (irritante enter toets en zeer korte linker shift).

[ Voor 17% gewijzigd door ThomasG op 07-06-2016 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MrHankey schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:57:
koop er ook een kensington lock bij, als je ff naar de wc gaat kan ie zo gejat worden
Mooie pauperschool als dat gebeurt. Het is hier geen MBO he :P

Het komt bijna niet voor op ICT opleidingen dat je in je eentje ergens afgezonderd zit te werken. Het is enorm projecten gebaseerd dus altijd met een groep medestudenten. Dan ben je een mooie alu-hoed als je dan nog bang bent dat ze hem jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:19
nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:33:
[...]

Mooie pauperschool als dat gebeurt. Het is hier geen MBO he :P

Het komt bijna niet voor op ICT opleidingen dat je in je eentje ergens afgezonderd zit te werken. Het is enorm projecten gebaseerd dus altijd met een groep medestudenten. Dan ben je een mooie alu-hoed als je dan nog bang bent dat ze hem jatten.
En niet te vergeten, er is geen opening in de MBPr's voor een Kensington slot, zoals bij de non-retina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Er zijn kenstingtonsloten waarbij je het slotje onder het scherm doorsteekt. Maar het is natuurlijk sowieso niet aan te raden om je computer onbeheerd achter te laten. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dennissimeau schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:07:
Er zijn kenstingtonsloten waarbij je het slotje onder het scherm doorsteekt. Maar het is natuurlijk sowieso niet aan te raden om je computer onbeheerd achter te laten. :P.
Zoals gezegd, bij ICT opleidingen op het HBO werk je in projectgroepen en niet in je uppie 99% van de tijd. Dus je projectgroep bewaakt wel de hardware :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:19:
[...]

Zoals gezegd, bij ICT opleidingen op het HBO werk je in projectgroepen en niet in je uppie 99% van de tijd. Dus je projectgroep bewaakt wel de hardware :P.
Dan wordt 'ie dus tijdelijk 'beheert' door je groepje haha. Wel altijd even op het inlogscherm locken, voor die ene grapjas die denkt grappig te zijn op iets pikants op Facebook te posten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dennissimeau schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Dan wordt 'ie dus tijdelijk 'beheert' door je groepje haha. Wel altijd even op het inlogscherm locken, voor die ene grapjas die denkt grappig te zijn op iets pikants op Facebook te posten :P.
Dat sowieso :P Maar hij wordt echt niet zomaar gejat. Als daar angst voor bestaat moet je een windows prul van 200 kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:58:
[...]

Dat sowieso :P Maar hij wordt echt niet zomaar gejat. Als daar angst voor bestaat moet je een windows prul van 200 kopen :P
Er bestaat ook windows prul van €4.999 ;) : https://www.alternate.nl/...book/html/product/1244433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 22:56
Ik zou voor een 13 inch gaan met wat extra geheugen, is lekker compact en hierdoor goed mee te nemen. Voor programmeren snel zat en een vm kan hij ook prima hebben ;)

Er komt binnenkort wel een update dus even wachten met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:49:
Mijn opleiding zegt dat 4GB ram genoeg is, maar 8Gb wel gewenst is. Zou ik dan gaan voor de 8GB?
Dat zeggen ze bij mij ook. 4GB ram is de enige "eis" die ze hebben. Superstom natuurlijk want een celeron met 4Gb is nog steeds niet vooruit te branden. Voor een beetje standaard programmeerwerk is een dualcore i7 sterk zat. Zeker icm de bloedsnelle ssd. Pak dan wel de 256 gb optie. 128 is echt weinig als je een paar IDE's erop hebt staan.

Ik zou echter nog wel ven wachten met de aanschaf. Als vorig jaar een beetje een indicatie is voor wat er komt dan zitten er een aantal leuke snelheids dingen aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jwtje schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:04:
Ik zou voor een 13 inch gaan met wat extra geheugen, is lekker compact en hierdoor goed mee te nemen. Voor programmeren snel zat en een vm kan hij ook prima hebben ;)

Er komt binnenkort wel een update dus even wachten met je aankoop.
Met geheugen bedoel je RAM en/of opslag?

Eens zien wat WWDC 2016 brengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
RAM, dat is achteraf niet meer uit te breiden. Opslag kan je later nog uitbreiden met een NAS of externe HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jwtje schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:10:
RAM, dat is achteraf niet meer uit te breiden. Opslag kan je later nog uitbreiden met een NAS of externe HDD
Of tegen forse meerprijs met behulp van een upgrade kitje van OWC :9

https://eshop.macsales.co...l=534&type=InternalDrives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
jwtje schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:10:
Niet alleen omdat het niet uit te breiden is, maar ook omdat je er (als developer) gewoon vanaf de eerste dag het meeste profijt van hebt. Uit mijn eigen ervaring: Mijn MBP is inmiddels alweer (bijna) 3.5 jaar oud, en heb destijds 16GB genomen. Het komt vaker voor dan niet dat ik het redelijk volstamp, al is dat (groten-)deels aan mijn eigen luiheid toe te schrijven. Ik sluit de programma's die ik dagelijks gebruik nooit af, herstart de Macbook bijna nooit, en programma's openen waar ze gebleven waren. 150+ tabbladen in Safari, meerdere IDEs met meerdere grote projecten, tientallen Word, Pages en PDF documenten. Meerdere VM's (al heb ik daar inmiddels een lab server voor). Verschillende rand software, en dat allemaal tegelijkertijd. Dat had ik (als developer) met 8GB vanaf dag een niet kunnen redden, zonder continue te pagen. En mijn MBP kan nu nog minstens 3 OS X generaties mee met de nieuwste software zonder dat noemenswaardig te merken in de performance (gerelateerd aan werkgeheugen). Het was duurder in aanschaf, maar relatief goedkoper. Het enige nadeel van deze MBP is dat het niet te upgraden is naar 32GB, maar tegen de tijd dat dát nodig is, is de rest van deze MBP gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Een 13 inch zou ruim voldoende screen estate moeten geven voor programmeren. Omdat je bij programmeren waarschijnlijk op 1 scherm blijft. Moet je echter tussen verschillende schermen "alt-tabben" zou ik misschien de 15 inch overwegen. Maar gewicht vind ik belangrijk. Dus zou ik voor een 13 inch gaan. Mocht je op bepaalde momenten meer screen estate willen. Kan je ook een ipad naast houden om je desktop te vergroten.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15(.6) inch laptops in het algemeen moet je alleen overwegen als je je laptop altijd thuis laat staan. Neem je je laptop mee naar studie of werk? Kies dan voor 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 15:28

Supercop

electronics is my game

een ander belangrijk detail is dat je wel met zon ding moet reizen en je naast je laptop ook nog wat ruimte nodig hebt voor je studieboeken e.d. dus ik zou in zon geval kiezen voor een 13 inch, puur voor het reisgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 22:56
Ik heb zelf een 17.3 inch laptop gebruikt voor mijn studie (HBO Informatica/Software Development) en dat beviel prima. 15.6 inch vind ik persoonlijk nog wel prima, maar 13 inch vind ik te klein. Voor een laptop waar je veel werk mee verzet (documenten en programmeren) is het fijner om een groter scherm te hebben. Thuis kan je hem misschien wel aan een monitor aansluiten, maar de kans dat je die middelen bij je opleiding hebt is klein. Ergonomisch gezien is het ook beter omdat je minder snel voorover moet buigen om tekst te lezen. Scaling verhelpt dat probleem gedeeltelijk, maar daar lever je ook gelijk wat voor in.

De laptop hoef je alleen te verslepen tijdens de reis van huis->school->huis. Het verschil in gewicht stelt niet veel voor en zeker als je een rugzak hebt waar je laptop in past merk je dat nauwelijks. Het enige voordeel van 13 inch dat ik zie is dat het eenvoudiger is om je laptop te gebruiken in de bus/trein. Je kan je echter afvragen hoe vaak je dat doet. (ik heb het 2x gedaan tijdens mijn studie)

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ionicawa schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:43:
Ik heb zelf een 17.3 inch laptop gebruikt voor mijn studie (HBO Informatica/Software Development) en dat beviel prima. 15.6 inch vind ik persoonlijk nog wel prima, maar 13 inch vind ik te klein. Voor een laptop waar je veel werk mee verzet (documenten en programmeren) is het fijner om een groter scherm te hebben. Thuis kan je hem misschien wel aan een monitor aansluiten, maar de kans dat je die middelen bij je opleiding hebt is klein. Ergonomisch gezien is het ook beter omdat je minder snel voorover moet buigen om tekst te lezen. Scaling verhelpt dat probleem gedeeltelijk, maar daar lever je ook gelijk wat voor in.

De laptop hoef je alleen te verslepen tijdens de reis van huis->school->huis. Het verschil in gewicht stelt niet veel voor en zeker als je een rugzak hebt waar je laptop in past merk je dat nauwelijks. Het enige voordeel van 13 inch dat ik zie is dat het eenvoudiger is om je laptop te gebruiken in de bus/trein. Je kan je echter afvragen hoe vaak je dat doet. (ik heb het 2x gedaan tijdens mijn studie)

Just my 2 cents.
Het gewicht maakt inderdaad in je rugzak niet veel uit.
Ik ga binnenkort naar de Apple store waar ik n paar uurtjes apart de 13 en 15 inch mag proberen. d:)b
Maar het is dus wel duidelijk dat je 16GB ram nodig hebt. En het handigste voor opslag gewoon 256GB. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:09
Ik heb zowel een 13" gehad als een 15". Ik vond zelf de 13" net een slagje te klein om lekker de hele dag op te werken. De 15" vind ik wat dat betreft een stuk fijner. Ik zou overigens ook nog wel overwegen om een 512gb harde schrijf te nemen. Ik werk zelf ook in de software ontwikkeling en heb meerdere GIT / SVN repo's staan, verschillende ontwikkel omgevingen en nog wat randsoftware waardoor ik al bewust bezig moet zijn met mijn 256gb ruimte.

Daarnaast zijn die 15" machines tegenwoordig dusdanig licht dat het meenemen ook echt geen enkel probleem meer is.

Dit:
jhuiting schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:03:
Eens met hierboven, ik zou ook voor een 13inch gaan maar dan wel met 16gb. Meer dan krachtig genoeg en met het geld dat je overhoudt kun je thuis ook nog een mooi scherm en andere randapperatuur neerzetten. Ik zou de aankoop nog wel even uitstellen tot na de WWDC, er zitten een vernieuwd model aan te komen van de MB Pro (zie ook http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro).
Is echt een goed idee. Apple heeft gezegd dat ze daar geen nieuwe producten releasen, maar gezien de hoeveelheid info die er 'lekt' over de nieuwe macbook pro's zou het toch zomaar kunnen dat ze het wel doen.

Als laatste: Ik ben ook echt fan van Intellij als IDE. Subjectief oordeel: ik vind het een stuk lekkerder in elkaar zitten dan Eclipse en je zit minder met plugins te kloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Mijn mening: 15" Anders ga je net als ik spijt krijgen, mits je past in mijn "Profiel". Voorbeelden wat ik doe:

- Eclipse open, met project structure open aan de linkerkant
- Aan de rechterkant File Hierarchy
- en dan blijft er zeer weinig over om code te lezen, heel vaak scrollen van links naar rechts etc.
Zelfde probleem ook met IntelliJ en Sublime (sublime heeft ook rechts een soort preview) en Visual Code.. Alle IDEs met sidebar nemen gewoon wat ruimte in, en ik weet dat je die sidebars ook kan inklappen maar dat wil ik niet..

Af en toe wil ik 2 browsers naast elkaar kunnen zien, bijvoorbeeld of realtime updates binnen komen in tweede venster.
En ALTIJD wil ik de DEV Tools in chrome open hebben, en vaak zet ik hem in een losse venster of ernaast. Op min 15 inch past dit prima, maar 13 inch is drama..

Nog een ding in mijn use case: als je developed in een taal die nog moet compileren, zoals Java, dan wil je ook vaak een terminal in beeld hebben of een console. Ik gebruik deze voor hot reloading, bij een file change compileert hij en refresh de browser. In de console zie ik dan meteen de foutmelding. Meeste IDEs hebben daar ook een panel voor, er blijft dus nog minder ruimte over om code te kloppen..

En als je een keer een difference wil doen, dus 2 files vergelijken, dan is dat een regelrechte drama op kleine scherm. Heel veel horizontaal scrollen, niet overzichtelijk en geeft alleen maar stress.

Ik heb waarschijnlijk nog meer cases maar kom er zo gauw niet op. In ieder geval, ik gebruik met plezier een 15inch met 16GB etc etc, maar daar zijn we het allemaal over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 17:22
Vaak kun je ook met korting je Mac bestellen via Surfspot. In combinatie met de 'back-to-school' actie van Apple heb je dus 10% korting en waarschijnlijk 75 euro Apple tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mykene schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:17:
Vaak kun je ook met korting je Mac bestellen via Surfspot. In combinatie met de 'back-to-school' actie van Apple heb je dus 10% korting en waarschijnlijk 75 euro Apple tegoed.
Ik krijg de melding dat het niet gaat voor mijn school?😭 Contact opnemen of weet iemand anders ergens nog een shop? Campusshop kan gelukkig nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
adis schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:25:
Mijn mening: 15" Anders ga je net als ik spijt krijgen, mits je past in mijn "Profiel". Voorbeelden wat ik doe:

- Eclipse open, met project structure open aan de linkerkant
- Aan de rechterkant File Hierarchy
- en dan blijft er zeer weinig over om code te lezen, heel vaak scrollen van links naar rechts etc.
Zelfde probleem ook met IntelliJ en Sublime (sublime heeft ook rechts een soort preview) en Visual Code.. Alle IDEs met sidebar nemen gewoon wat ruimte in, en ik weet dat je die sidebars ook kan inklappen maar dat wil ik niet..

Af en toe wil ik 2 browsers naast elkaar kunnen zien, bijvoorbeeld of realtime updates binnen komen in tweede venster.
En ALTIJD wil ik de DEV Tools in chrome open hebben, en vaak zet ik hem in een losse venster of ernaast. Op min 15 inch past dit prima, maar 13 inch is drama..

Nog een ding in mijn use case: als je developed in een taal die nog moet compileren, zoals Java, dan wil je ook vaak een terminal in beeld hebben of een console. Ik gebruik deze voor hot reloading, bij een file change compileert hij en refresh de browser. In de console zie ik dan meteen de foutmelding. Meeste IDEs hebben daar ook een panel voor, er blijft dus nog minder ruimte over om code te kloppen..

En als je een keer een difference wil doen, dus 2 files vergelijken, dan is dat een regelrechte drama op kleine scherm. Heel veel horizontaal scrollen, niet overzichtelijk en geeft alleen maar stress.

Ik heb waarschijnlijk nog meer cases maar kom er zo gauw niet op. In ieder geval, ik gebruik met plezier een 15inch met 16GB etc etc, maar daar zijn we het allemaal over eens.
Voor dergelijke use cases is er ook software die per app de resolutie kan veranderen. Hiermee kan je dus de screen real estate wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik zou zeggen als de laptop mee moet dan altijd voor de 13" gaan, groter, zwaarder is vervelender. En zorg dat je alle monitor verloopjes erbij hebt. Vaak staan er op werkplekken wel moniitoren. Dan is de ruimte op het scherm ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mashell schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:11:
Ik zou zeggen als de laptop mee moet dan altijd voor de 13" gaan, groter, zwaarder is vervelender. En zorg dat je alle monitor verloopjes erbij hebt. Vaak staan er op werkplekken wel moniitoren. Dan is de ruimte op het scherm ook geen probleem meer.
Er zijn geen extra monitoren bij mijn opleiding :(
Qua gewicht vind ik het niet heel erg verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:48

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Zelf doe ik ook HBO-ICT en ik kan je zeker die 16GB aanraden. Ik doe ook software engineering en ben toch wel regelmatig aan het werk met een VM (en soms meerdere).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Greveldinges schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:40:
Zelf doe ik ook HBO-ICT en ik kan je zeker die 16GB aanraden. Ik doe ook software engineering en ben toch wel regelmatig aan het werk met een VM (en soms meerdere).
Waar gebruik je de VM's voornamelijk voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Het verschil tussen de 13 en de 15" is niet heel veel, maar zeker niet verwaarloosbaar! Daarnaast is de 13" handzamer in de trein. Ik had vroeger de 13" 2011. Ben toen een stap omhoog gegaan en doorgelopen naar 15" 2011 en 2012. Daarna retina 2012 en nu ook de 2015 15". Daarnaast heb ik een MBA11.6 voor het lichte werk en filmpjes kieken in de trein. De 13" is absoluut geen verkeerde keuze als je iets krachtigs wil wat toch een goed scherm heeft. Vooral met teksten is het retina scherm echt een verademing. Programmeerwerk is echt heel relaxed. Ik gebruik de 15" voor Java, Javascript, Python, HTML, PHP, CSS, Angular met drie of vier verschillende IDE's (netbeans, STS, IntelliJ Idea, webstorm, PHPstorm en IDLE) tegelijkertijd. Geen enkel probleem. Met de 16GB ram loop ik af en toe tegen de max aan als ik ook windows aanslinger in VMware, maar als er geswapped wordt heb je er niet heel veel last van door de rete snelle SSD. Heb ik echt performance nodig dan draai ik winXP geheel in RAM (tekstbewerkingen met python bijvoorbeeld) dan zit ie wel zo vol uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:45:
Het verschil tussen de 13 en de 15" is niet heel veel, maar zeker niet verwaarloosbaar! Daarnaast is de 13" handzamer in de trein. Ik had vroeger de 13" 2011. Ben toen een stap omhoog gegaan en doorgelopen naar 15" 2011 en 2012. Daarna retina 2012 en nu ook de 2015 15". Daarnaast heb ik een MBA11.6 voor het lichte werk en filmpjes kieken in de trein. De 13" is absoluut geen verkeerde keuze als je iets krachtigs wil wat toch een goed scherm heeft. Vooral met teksten is het retina scherm echt een verademing. Programmeerwerk is echt heel relaxed. Ik gebruik de 15" voor Java, Javascript, Python, HTML, PHP, CSS, Angular met drie of vier verschillende IDE's (netbeans, STS, IntelliJ Idea, webstorm, PHPstorm en IDLE) tegelijkertijd. Geen enkel probleem. Met de 16GB ram loop ik af en toe tegen de max aan als ik ook windows aanslinger in VMware, maar als er geswapped wordt heb je er niet heel veel last van door de rete snelle SSD. Heb ik echt performance nodig dan draai ik winXP geheel in RAM (tekstbewerkingen met python bijvoorbeeld) dan zit ie wel zo vol uiteraard.
Ben je overgestapt naar de 15 inch, omdat het fijner is voor de ruimte op je scherm, of vond je 13 inch ook prima om te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megamikey4444
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 16:35
Ik zit nu in het derde jaar software engineering op Windesheim Zwolle en doe echt alles met mijn 13" MBP. 13" is groot genoeg, alleen heb ik wel spijt dat ik voor de 128gb versie ben gegaan ipv de 256gb versie. Waar je rekening mee moet gaan houden is dat je school waarschijnlijk tijdens de lessen uitgaan van Windows. Ik heb hier nooit echt problemen mee gehad, maar het is soms wat meer zoeken dan dat Windows gebruikers hebben. Eerder heb ik altijd op Windows gewerkt, maar geloof me: once you go Mac, you'll never go back.

Btw: 8gb is voor het werk op school ruin voldoende. Ik draai voor de projecten die wij moeten schrijven met behulp van C# een Windows virtuele machine, en dan nog is 8gb ruim voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door megamikey4444 op 08-06-2016 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 13-09 21:35
Ik heb zelf een 13" retina, met hoogste schaling krijg je een werkveld dat gelijk is aan 1680x1050, hier kun je bijvoorbeeld prima safari langs een wordpagina houden, maar ik kan me voorstellen dat je met programmeren misschien meer ruimte nodig hebt. Het fijne van de 13" is dat die relatief klein en licht is en daarom erg fijn is om mee naar school te nemen elke dag, de 15" is toch direct een stuk lomper.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis een dualscreen desktop PC heb staan, dus bij te weinig ruimte kan ik makkelijk daar op uitwijken.

Geconcludeerd zou ik zeggen dat als je macbook echt je 'main system' wordt en je lange dagen maakt op school samen met je macbook ik zou kiezen voor 15".

Ik weet niet wat je allemaal moet doen bij jou ICT Studie maar als je met VMwares moet gaan werken dan is 16gb zeker mooi om te hebben, minder als 8gb moet je anno 2016 sowieso niet meer willen.

Buiten dat gaat mac OS ook totaal anders om met geheugen als Windows dat doet, Mac OS probeert het geheugen meer te vullen en te gebruiken, Windows pakt alleen wat die echt nodig heeft, dus dat is ook nog een overweging.

edit: Zoals mikey idd ook al aangeeft, ga sowieso minimaal voor die 256gb, zeker als de macbook je enigste systeem is, 128gb is echt weinig, zeker met een paar grote programma's, je muziek library, foto's en een paar gedownloade films/series zijn die 128gb binnen no time vol.

[ Voor 11% gewijzigd door Scrtz op 08-06-2016 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:59:
[...]

Ben je overgestapt naar de 15 inch, omdat het fijner is voor de ruimte op je scherm, of vond je 13 inch ook prima om te gebruiken?
Toendertijd was het nog 1280X800. gelukkig staat de retina macbook standaard ingesteld op 1440X900 Dat is de resolutie die de 15" non retina had. Het ging mij toen om de screen real estate. Dat is nu dus geen issue meer omdat je hem zelfs op de volledige 2560X1600P kan aansturen met wat kleine software aanpassingen.

Dit bericht type ik echter op m'n 11.6 MBA 1367X768 :'( . Dt is wel ff wennen als je van 1680X1050 afkomt op 15", maar voor dit gebruik nog steeds niet slecht. De trio's die ik 4 jaar terug had zijn nu aangepast in de 13" dus zou dat voor mij ook nog prima kunnen. Ik moet echter altijd de duurste hebben om de een of andere vage reden. Dus als daily driver de 15" met R9 m370X 2GB (die ik nu eigenlijk nooit gebruik). Gemiddeld heb ik eens in de 11 maanden een nieuwe macbook. Ooit begonnen met een bazenmac uit 2011 (13" 16GB ram 1320 GB HDD) vervolgens door naar de 2011 15" en daarna de 2012 15" met 2X 1TB HDD erin. Deze een driekwart jaar geleden verkocht voor 1200 met 2TB en 512GB SSD. Tussendoor nog een 15" 2009 gehad als overbrugging van de zomervakantie en een 2009 macbook alu unibody voor de gein. Met SSD werkten deze vrijwel net zo snel met officewerk en internetten als het 2012 equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scrtz schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:08:
Ik heb zelf een 13" retina, met hoogste schaling krijg je een werkveld dat gelijk is aan 1680x1050, hier kun je bijvoorbeeld prima safari langs een wordpagina houden, maar ik kan me voorstellen dat je met programmeren misschien meer ruimte nodig hebt. Het fijne van de 13" is dat die relatief klein en licht is en daarom erg fijn is om mee naar school te nemen elke dag, de 15" is toch direct een stuk lomper.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis een dualscreen desktop PC heb staan, dus bij te weinig ruimte kan ik makkelijk daar op uitwijken.

Geconcludeerd zou ik zeggen dat als je macbook echt je 'main system' wordt en je lange dagen maakt op school samen met je macbook ik zou kiezen voor 15".

Ik weet niet wat je allemaal moet doen bij jou ICT Studie maar als je met VMwares moet gaan werken dan is 16gb zeker mooi om te hebben, minder als 8gb moet je anno 2016 sowieso niet meer willen.

Buiten dat gaat mac OS ook totaal anders om met geheugen als Windows dat doet, Mac OS probeert het geheugen meer te vullen en te gebruiken, Windows pakt alleen wat die echt nodig heeft, dus dat is ook nog een overweging.

edit: Zoals mikey idd ook al aangeeft, ga sowieso minimaal voor die 256gb, zeker als de macbook je enigste systeem is, 128gb is echt weinig, zeker met een paar grote programma's, je muziek library, foto's en een paar gedownloade films/series zijn die 128gb binnen no time vol.
Mijn pc met ook dual screen setup ga ik waarschijnlijk ook nog wel gebruiken, dus de macbook wordt (nog?) Niet mijn main system. Ik zal mijn studie nog bellen wat ze zeggen over os x met vm gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:34:
[...]

Mijn pc met ook dual screen setup ga ik waarschijnlijk ook nog wel gebruiken, dus de macbook wordt (nog?) Niet mijn main system. Ik zal mijn studie nog bellen wat ze zeggen over os x met vm gebruik :)
Dan zou ik je een 13" aanbevelen, toch wel lekker als je langer moet reizen elke dag (ikzelf 40 min, neem wel vrijwel nooit boeken mee)

Ach laat die studie lekker praten, als jij zeker weet dat alle programma's op mac OS werken, lekker die macbook kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scrtz schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:37:
[...]

Dan zou ik je een 13" aanbevelen, toch wel lekker als je langer moet reizen elke dag (ikzelf 40 min, neem wel vrijwel nooit boeken mee)

Ach laat die studie lekker praten, als jij zeker weet dat alle programma's op mac OS werken, lekker die macbook kiezen ;)
Als ik soms windows dingen nodig heb kan ik nog Parallels gebruiken? (Weet t niet zeker, want ik kom van Windows af haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:42:
[...]

Als ik soms windows dingen nodig heb kan ik nog Parallels gebruiken? (Weet t niet zeker, want ik kom van Windows af haha)
Ja Parallels en bootcamp kun je voor veel gebruiken, maar heb mij er zelf verder niet echt in verdiept of echt gebruikt, aangezien ik voor mijn huidige studie alleen nog maar office nodig heb^^ De rest doe ik op mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:48

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:55:
[...]

Waar gebruik je de VM's voornamelijk voor als ik vragen mag?
Android emulator om apps makkelijk te kunnen testen, linux om een webserver en sqlserver te draaien en ga zo maar door. Dit doe ik niet allemaal tegelijk, maar een browser met flink wat open tabs, een grote IDE, een virtuele machine, een muziekje luisteren en Word nemen bij elkaar toch flink wat geheugen in.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 11:30
Het is niet onbelangrijk dat de 15" ook gewoon twee keer zo snel is (quadcore). Als je software compileert; de voornaamste rekentaak bij software engineering, dan zit je bij non-toy programma's altijd wel even te wachten.

Als je hem in de trein wilt kunnen gebruiken is de 13" beter; als je hem de hele dag moet tillen is de 13" ook fijner. Eerlijk gezegd zou ik dan ook een nog veel lichtere Windows laptop overwegen (de Mac 13" is 1.5 kg, de Windows concurrenten wegen maar ~1 kg). De 15" is echt wel fijner in gebruik. Ik transporteer elke dag mijn laptop van en naar werk en zou liever een 15" hebben dan de 13" waar ik de hele dag op werk (oa programmeren). Ik heb thuis een 15". Mijn punt: hem af en toe verplaatsen is prima te doen met de 15", de hele dag sjouwen is lichter fijner en dan zijn er alternatieven die niet van Apple zijn die nog veel mobieler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Jefrey Lijffijt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:06:
Het is niet onbelangrijk dat de 15" ook gewoon twee keer zo snel is (quadcore). Als je software compileert; de voornaamste rekentaak bij software engineering, dan zit je bij non-toy programma's altijd wel even te wachten.

Als je hem in de trein wilt kunnen gebruiken is de 13" beter; als je hem de hele dag moet tillen is de 13" ook fijner. Eerlijk gezegd zou ik dan ook een nog veel lichtere Windows laptop overwegen (de Mac 13" is 1.5 kg, de Windows concurrenten wegen maar ~1 kg). De 15" is echt wel fijner in gebruik. Ik transporteer elke dag mijn laptop van en naar werk en zou liever een 15" hebben dan de 13" waar ik de hele dag op werk (oa programmeren). Ik heb thuis een 15". Mijn punt: hem af en toe verplaatsen is prima te doen met de 15", de hele dag sjouwen is lichter fijner en dan zijn er alternatieven die niet van Apple zijn die nog veel mobieler zijn.
Dat een quadcore twee keer zo snel is, is onjuist. Kijk maar naar deze benchmarks: https://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks.

Welke Windows-alternatieven stel je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 11:30
Je kunt bij de PriceWatch gewoon een lijstje opvragen met de specs die je zoekt: zo bijvoorbeeld.

Ik ben geen expert op gebied van Windows laptops, maar die Asus ZenBook UX305 of Dell XPS 13 zijn heel degelijk (zie reviews). Die HP Envy die op dit moment bovenaan staat is denk ik ook niet heel slecht. Dan staat de Lenovo YogaPad met draaibaar scherm ertussen, mocht je dat leuk/handig lijken. Een zee aan keus echt. Let alleen op dat je een i5 of i7 processor kiest; wat jij erop gaat doen vereist een sneller processor.

Wat betreft quadcore: als je echt parallele taken hebt schaalt het wel degelijk zo dat 4 cores twee keer zo snel is als 2 cores. Soms is het moeilijk dat voor elkaar te krijgen met een rekentaak omdat je het moet opsplitsen in stukjes. Er is echter heel veel vooruitgang geboekt in de afgelopen 10 jaar qua parallelisatie van software en dat zal ook nog verder doorzetten. Zo'n quadcore processor is echt merkbaar veel sneller. Ik heb het even nagekeken en zowel c++ als java (iig Eclipse compiler) ondersteunen meerdere cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jefrey Lijffijt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:36:
Je kunt bij de PriceWatch gewoon een lijstje opvragen met de specs die je zoekt: zo bijvoorbeeld.

Ik ben geen expert op gebied van Windows laptops, maar die Asus ZenBook UX305 of Dell XPS 13 zijn heel degelijk (zie reviews). Die HP Envy die op dit moment bovenaan staat is denk ik ook niet heel slecht. Dan staat de Lenovo YogaPad met draaibaar scherm ertussen, mocht je dat leuk/handig lijken. Een zee aan keus echt. Let alleen op dat je een i5 of i7 processor kiest; wat jij erop gaat doen vereist een sneller processor.

Wat betreft quadcore: als je echt parallele taken hebt schaalt het wel degelijk zo dat 4 cores twee keer zo snel is als 2 cores. Soms is het moeilijk dat voor elkaar te krijgen met een rekentaak omdat je het moet opsplitsen in stukjes. Er is echter heel veel vooruitgang geboekt in de afgelopen 10 jaar qua parallelisatie van software en dat zal ook nog verder doorzetten. Zo'n quadcore processor is echt merkbaar veel sneller. Ik heb het even nagekeken en zowel c++ als java (iig Eclipse compiler) ondersteunen meerdere cores.
De ASUS ZENBOOK UX501VW-FZ141T lijkt mij ook een mooi alternatief: http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fz141t.html

Quad-core I7 (skylake), gtx 960m, 8gb ram(kan volgens mij naar 16) en n 256gb ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Jefrey Lijffijt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:36:

Bij de meeste programmeer taken (vooral tijdens een studie) merk je nauwelijks het verschil. Je kunt je afvragen of die paar seconden bij middelgrote projecten het extra geld waard is. Enkel bij grote, en dan vooral complete C++ projecten, merk je een groot verschil qua compile time. Er zijn vandaag de dag genoeg slimme technieken dat de compilers voor C, C++, Java, etc. niet bij elke veranderd de gehele code opnieuw compileren. Het zal enkel initieel iets langer duren, en maakt daarna weinig tot geen verschil; tenzij je grote veranderingen aanbrengt met veel afhankelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aznkenny
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 10:11
Hi Tom,

Momenteel zit ik zelf in de eerste jaar "Creative Media and Game Technologies". In deze IT studie ben je veel bezig met onderzoeken maar ook met programmeren. (Arduino C#, HTML, CSS, JS, PHP, MySQL, PDO & Typescript).

De 15inch zou de meerwaarde alleen het grotere scherm zijn. Zelf werk ik met de 13 inch Macbook Pro Retina uit eind 2013. Als je voor je opleiding moet werken met bijvoorbeeld: Visual Studio. Deze is alleen beschikbaar op de Windows. Dan zou je een bootcamp installatie moeten doen. Neem wel een Mac met minimaal 256GB aan opslag.

Zag het ook al voorbij komen maar op het moment wanneer je een Mac aanschaft bij Apple of bij een van de APR (Apple Premium Resellers) kun je bij aantonen van je collegekaart 6% korting krijgen op je Mac. Toch mooi meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Ik heb mijn mac tijdens mijn studie toen via de website van apple zelf besteld met korting. Er werd helemaal geen bewijs gevraagd bij het afrekenen.

http://www.apple.com/nl-edu/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aznkenny schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:52:
Hi Tom,

Momenteel zit ik zelf in de eerste jaar "Creative Media and Game Technologies". In deze IT studie ben je veel bezig met onderzoeken maar ook met programmeren. (Arduino C#, HTML, CSS, JS, PHP, MySQL, PDO & Typescript).

De 15inch zou de meerwaarde alleen het grotere scherm zijn. Zelf werk ik met de 13 inch Macbook Pro Retina uit eind 2013. Als je voor je opleiding moet werken met bijvoorbeeld: Visual Studio. Deze is alleen beschikbaar op de Windows. Dan zou je een bootcamp installatie moeten doen. Neem wel een Mac met minimaal 256GB aan opslag.

Zag het ook al voorbij komen maar op het moment wanneer je een Mac aanschaft bij Apple of bij een van de APR (Apple Premium Resellers) kun je bij aantonen van je collegekaart 6% korting krijgen op je Mac. Toch mooi meegenomen!
Dit is waarschijnlijk wat ik ook zal gaan doen in het eerste jaar. Mijn vragen zijn nog: gebruik je scaling op je macbook en hoeveel RAM gebruik je / heb je nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Dit is waarschijnlijk wat ik ook zal gaan doen in het eerste jaar. Mijn vragen zijn nog: gebruik je scaling op je macbook en hoeveel RAM gebruik je / heb je nodig?
Voor het gebruik van RAM: de Mac zal altijd proberen zoveel mogelijk RAM te gebruiken. Je kan beter de vraag stellen: hoeveel swap-in's/ -out's heeft aznkenny op zijn Mac? En hoeveel GB RAM heeft aznkenny?

[ Voor 3% gewijzigd door Volkan1984 op 09-06-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aznkenny
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Zelf heb ik 8GB. Zou echter zelf voor de 16GB gaan. Het is niet alleen maar een investering, ook is het later niet meer uit te breiden bij de Retina Macbooks. Als je mobile apps gaat ontwikkelen en met emulators moet werken komt dit ook wel van toepassing.

Op de 13 inch had ik voorheen scaling gebruikt. Dit was wel prettig omdat je dan meer ruimte hebt om te werken. Echter de standaard (1280x800) is prima te doen. Heb nu ook meer voorkeur naar dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
aznkenny schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:08:
[...]

Zelf heb ik 8GB. Zou echter zelf voor de 16GB gaan. Het is niet alleen maar een investering, ook is het later niet meer uit te breiden bij de Retina Macbooks. Als je mobile apps gaat ontwikkelen en met emulators moet werken komt dit ook wel van toepassing.

Op de 13 inch had ik voorheen scaling gebruikt. Dit was wel prettig omdat je dan meer ruimte hebt om te werken. Echter de standaard (1280x800) is prima te doen. Heb nu ook meer voorkeur naar dat.
Volgens mij heeft de 13" sinds het retina geweld ook gewoon 1440x900 aan werkruimte. Dit schaalt weliswaar niet 1op1 maar dat merk je qua scherpte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aznkenny
supersnathan94 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:25:
[...]

Volgens mij heeft de 13" sinds het retina geweld ook gewoon 1440x900 aan werkruimte. Dit schaalt weliswaar niet 1op1 maar dat merk je qua scherpte niet.
In het algemeen zul je het niet merken. Zelf bewerk ik voor mijn hobby's ook foto's. Daar heb ik wel momenten dat ik het liever de optie 'Best for Retina had'. Dit is een 1280x800 Workspace. Je kunt idd ook naar 1440x900 gaan of zelfs 1680x1050.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Er zijn al veel adviezen gegeven en ik heb niet alles doorgenomen, maar hier is mijn ervaring:

Ik heb een oude MacBook Pro 15" gehad en heb 2 jaar geleden een retina MacBook Pro 13" aangeschaft. Nog geen moment spijt van gehad. Ik rond deze maand mijn Bachelor Toegepaste Informatica af.

Scherm
De reden dat de 13" voldoende is, is dat de schermresolutie stukken hoger is dan voorheen. Dit geeft de mogelijkheid om je scherm te schalen en toch dezelfde screen estate of zelfs meer te hebben dan op een traditionele 15". De 15" heeft natuurlijk nòg meer screen estate, maar de retina 13" voelt nooit te krap aan.

RAM
De retina MacBooks Pro's zijn uitgerust met een PCIe SSD, waardoor paging in de praktijk amper een performance issue oplevert wanneer je 8GB ram vol komt te zitten. Uiteraard is 16Gb beter dan 8 en blijft ram sneller, maar strikt gezien heb ik het nog niet nodig gehad. Windows VM weigert op te starten wanneer Linux reeds in een VM draait, maar dat is nooit echt een grote issue geweest. Kleine kanttekening is wel dat ik de afgelopen 2 jaar geen tekort aan ram gehad heb, mogelijk dat dat in de toekomst kan veranderen.

Opslag
Ik hou m'n iTunes bibliotheek ook bij op de SSD en met de verschillende tools en downloads die ik heb heb ik voor de 512GB gegaan. Dit is perfect voor mij, ik heb vaak slechts 10-70Gb vrije ruimte. Ik zou zeggen dat zeker 256GB een must is, tenzij je voor opslagintensieve taken steeds bereid bent een externe USB3 HDD aan te sluiten.

Aankoopadvies
13" retina MacBook Pro, ≥8Gb ram, ≥256Gb SSD
Er gaan geruchten dat de MacBook Pro's een redesign zullen ondergaan met een OLED touchbar en USB-C ondersteuning. Als ik me niet vergis werd de retina MacBook Pro destijds rond deze periode op het WWDC van 2012 aangekondigd. Het kan het mogelijk waard zijn nog even af te wachten tot de zomer voor ofwel korting op het vorig model ofwel een beter model te kopen ;)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bn326160 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:47:
Er zijn al veel adviezen gegeven en ik heb niet alles doorgenomen, maar hier is mijn ervaring:

Ik heb een oude MacBook Pro 15" gehad en heb 2 jaar geleden een retina MacBook Pro 13" aangeschaft. Nog geen moment spijt van gehad. Ik rond deze maand mijn Bachelor Toegepaste Informatica af.

Scherm
De reden dat de 13" voldoende is, is dat de schermresolutie stukken hoger is dan voorheen. Dit geeft de mogelijkheid om je scherm te schalen en toch dezelfde screen estate of zelfs meer te hebben dan op een traditionele 15". De 15" heeft natuurlijk nòg meer screen estate, maar de retina 13" voelt nooit te krap aan.

RAM
De retina MacBooks Pro's zijn uitgerust met een PCIe SSD, waardoor paging in de praktijk amper een performance issue oplevert wanneer je 8GB ram vol komt te zitten. Uiteraard is 16Gb beter dan 8 en blijft ram sneller, maar strikt gezien heb ik het nog niet nodig gehad. Windows VM weigert op te starten wanneer Linux reeds in een VM draait, maar dat is nooit echt een grote issue geweest. Kleine kanttekening is wel dat ik de afgelopen 2 jaar geen tekort aan ram gehad heb, mogelijk dat dat in de toekomst kan veranderen.

Opslag
Ik hou m'n iTunes bibliotheek ook bij op de SSD en met de verschillende tools en downloads die ik heb heb ik voor de 512GB gegaan. Dit is perfect voor mij, ik heb vaak slechts 10-70Gb vrije ruimte. Ik zou zeggen dat zeker 256GB een must is, tenzij je voor opslagintensieve taken steeds bereid bent een externe USB3 HDD aan te sluiten.

Aankoopadvies
13" retina MacBook Pro, ≥8Gb ram, ≥256Gb SSD
Er gaan geruchten dat de MacBook Pro's een redesign zullen ondergaan met een OLED touchbar en USB-C ondersteuning. Als ik me niet vergis werd de retina MacBook Pro destijds rond deze periode op het WWDC van 2012 aangekondigd. Het kan het mogelijk waard zijn nog even af te wachten tot de zomer voor ofwel korting op het vorig model ofwel een beter model te kopen ;)
Ik heb WWDC gekeken, geen nieuwe macbook blijkbaar ;(.. Zal hij misschien zomaar komen in de store? Net zoiets als de nieuwe macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:47
Waarom niet gewoon een macbook air, is goedkoper en snel genoeg. Voor programmeren is een macbook air sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jostefa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:05:
Waarom niet gewoon een macbook air, is goedkoper en snel genoeg. Voor programmeren is een macbook air sterk genoeg.
De pro heeft een hogere resolutie, vind ik persoonlijk fijner, en ik ga als hobby ook wat video editing en game design doen, de pro lijkt mij daar een stuk geschikter voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
De air is outdated, geen retina display ook, niet voor gaan idd, dan doe je je zelf echt te min met 1440x900..

Tja het bekende advies 'wachten op iets nieuws' is leuk maar het gaat er meer om wanneer je het nodig hebt en of je er wel op kunt/wilt wachten. Ik zou uitgaan van september/oktober komen pas nieuwe modellen, zoals meeste jaren, echter is dan je studie al een paar maandjes bezig en wordt wachten dus moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scrtz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:26:
De air is outdated, geen retina display ook, niet voor gaan idd, dan doe je je zelf echt te min met 1440x900..

Tja het bekende advies 'wachten op iets nieuws' is leuk maar het gaat er meer om wanneer je het nodig hebt en of je er wel op kunt/wilt wachten. Ik zou uitgaan van september/oktober komen pas nieuwe modellen, zoals meeste jaren, echter is dan je studie al een paar maandjes bezig en wordt wachten dus moeilijk.
Tot 2 september kan ik nog wachten, naar dat is op het randje. Ik zal zien wat er gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:42:
[...]

Tot 2 september kan ik nog wachten, naar dat is op het randje. Ik zal zien wat er gaat komen :)
September nieuwe iphone(s) en oktober is vaak nieuwe macbooks :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scrtz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:45:
[...]

September nieuwe iphone(s) en oktober is vaak nieuwe macbooks :P
Jammer dat Apple niet wat eerder de macbooks doet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lullig het ook altijd klinkt. Als je een apparaat NU nodig hebt moet je het ook NU kopen. En als je wel even kan wachten dan wacht je gewoon.

Ik wilde in 2014 een MacBook Pro kopen met Skylake. Ik ben blij dat ik in 2014 net na een refresh (Mid 2014 series) gewoon de MacBook gekocht heb want ik heb nu bijna 2 jaar non-stop plezier. En ik heb veel meer dingen kunnen doen dan wat ik daarvoor op mijn oudere MacBook kon doen. (USb3.0, Thunderbolt, SSD, de dedicated GPU, bluetooth 4.0 met handoff.. goed ik gebruik het niet zo vaak maar het kan echt handig zijn, de i7 quadcore wat ik heel fijn vind met het renderen van films). Anders was dit allemaal nu nog een beperking geweest.

Net als mijn moeder, haar laptop ging kapot begin dit jaar. Geen geluid, haar toetsenbord heeft een paar kapotte toetsen omdat er ooit wijn over geen gevallen is. Daar heeft ze van geleerd haha, accu werkte niet naar behoren, maar goed het was de oude laptop van mijn vader en die komt uit mid 2007 dus die heeft zijn tijd meer dan goed gedaan. Toen werd het echt gewoon tijd voor een nieuwe computer. En je zult altijd denken bij de eerste de beste update... had ik maar gewacht. Maar dan kan je blijven wachten. Als je eenmaal je computer gekocht hebt heb je er jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft maar uit ervaring weet ik dat macbooks en een ICT studie niet goed samen gaan. Je moet bereid zijn om extra moeite te doen tegenover mensen met windows laptops. Het werken met visual studio 2015 etc zal allemaal niet zo 1 2 3 gaan waardoor je een virtuele machine moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

BSOD baby schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:24:
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft maar uit ervaring weet ik dat macbooks en een ICT studie niet goed samen gaan. Je moet bereid zijn om extra moeite te doen tegenover mensen met windows laptops. Het werken met visual studio 2015 etc zal allemaal niet zo 1 2 3 gaan waardoor je een virtuele machine moet draaien.
Da's natuurlijk niet helemaal waar, als het echt onder Windows moet draaien kan je altijd gewoon via Bootcamp Windows installeren, gewoon dual boot zonder problemen.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
HeatWave schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:26:
[...]

Da's natuurlijk niet helemaal waar, als het echt onder Windows moet draaien kan je altijd gewoon via Bootcamp Windows installeren, gewoon dual boot zonder problemen.
Bij mij op de studie werd het afgeraden, je kunt het natuurlijk wel doen maar het is gewoon wel extra moeite. Als je het er voor over hebt moet je het zeker doen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

BSOD baby schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Bij mij op de studie werd het afgeraden, je kunt het natuurlijk wel doen maar het is gewoon wel extra moeite. Als je het er voor over hebt moet je het zeker doen :D .
Valt opzich wel mee, het is een hele simpele handeling volledig ondersteund door Apple.

Natuurlijk is het een extra handeling, maar dat je dus geen Macbook moet nemen want geen Windows klopt niet ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BSOD baby schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Ik heb t er zeker voor over :), Windows is natuurlijk een goede os, maar ik ben de bugs en glitches zat, en ik wil graag os x (nu macOS) proberen. Ik heb al Vmware gebrobeerd op mn computer en dat beviel heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows installeren via Bootcamp is echt supersimpel tegenwoordig. Het kan zelfs vanaf een USB stick en Boot Camp Assistent maakt hem voor jou zelfs bootable. Ideaal. Je hoeft enkel de ISO te downloaden (of kopen) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:31:
[...]

Ik heb t er zeker voor over :), Windows is natuurlijk een goede os, maar ik ben de bugs en glitches zat, en ik wil graag os x (nu macOS) proberen. Ik heb al Vmware gebrobeerd op mn computer en dat beviel heel goed
Bugs en glitches heb je hier ook af en toe, keyboard die plots stopt met werken tot reboot, scherm die random freezed. (een van bovenstaande gebeurt 1x per maand ofzo)
Apple is niet altijd meer de 'kwaliteit' dat je gewend bent. De conclusie na deze WWDC is op veel tech blogs dat Apple echt een hardware bedrijf is en nu met de software aan het bijbenen is.

Maar ik vind macOS ( ;) ) fijner werken dan Windows. Kan voor bepaalde development tools (voorlopig tot bash op Windows beschikbaar komt?) fijner werken. Visual Studio is wel relatief traag in een VM.

🤞🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bn326160 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:44:
[...]

Bugs en glitches heb je hier ook af en toe, keyboard die plots stopt met werken tot reboot, scherm die random freezed. (een van bovenstaande gebeurt 1x per maand ofzo)
Apple is niet altijd meer de 'kwaliteit' dat je gewend bent. De conclusie na deze WWDC is op veel tech blogs dat Apple echt een hardware bedrijf is en nu met de software aan het bijbenen is.

Maar ik vind macOS ( ;) ) fijner werken dan Windows. Kan voor bepaalde development tools (voorlopig tot bash op Windows beschikbaar komt?) fijner werken. Visual Studio is wel relatief traag in een VM.
Bugs per maand? daar teken ik voor! Haha, helaas heb ik de pech dat t om de dag gebeurt bij windows :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf de 13" inch versie, werkt prachtig!

Dingen die ik je wel even aanraadt om te doen:

- koop een back-up externe schijf, het liefst 2, zodat wat er ook gebeurd er altijd een kopie is van je harde schijf. (ivm eventueel rondkijken/tweaken in OS X systeem welke system integrity protection niet zo leuk vindt)

- Via instellingen -> beeldscherm -> scaling, deze optie naar meer ruimte zetten, je krijgt een waarschuwing dat dit prestaties kan beïnvloeden, gewoon negeren, doet het bij mij ook niet.

- Als je toch al op een Mac werkt ga ik je aanraden om via Xcode ook het programmeren voor IOS en Mac uit te proberen, vooral de nieuwe Swift taal is zeer interessant.

voor de rest vooral genieten van commercieel support door Apple en andere software bedrijven terwijl je toch uit de voeten kan met BASH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:23:

- Via instellingen -> beeldscherm -> scaling, deze optie naar meer ruimte zetten, je krijgt een waarschuwing dat dit prestaties kan beïnvloeden, gewoon negeren, doet het bij mij ook niet.
Het ligt aan de toepassing. Het "probleem" met een scaled resolutie is dat deze allemaal kleiner zijn dan de native resolutie, wat 2560x1600 is op een 13" MacBook Pro. Een scaled resolutie als 1680x1050 of 1440x900 kun je niet zomaar zonder post-processing op een 2560x1600 laten zien, omdat het niet dezelfde verhouding heeft. De standaard resolutie is een exacte x2 van 1280x800. Het is effectief 1280x800, maar alles wordt 2 keer zo groot gerenderd als 2560x1600. Als je 1680x1050 renderd als 1680x1050 voor een 2560x1600, is het lelijk en het beeld is uitgerekt omdat je met afgeronde pixels zit. Gebruik maar eens een 720p resolutie op een 1080p scherm, ziet er niet uit (uitgezonderd van video). Onder de motorkap renderd OS X 1680x1050 als 3360x2100, en verkleint dat naar 2560x1600. Je kunt dus zien dat een scalded resolutie als 1440x900 of 1680x1050 meer van de GPU vraagt dan de standaard x2 resolutie. Bij grafisch zware taken kun je dus weldegelijk mindere prestaties ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:37:
[...]
Het ligt aan de toepassing. Het "probleem" met een scaled resolutie is dat deze allemaal kleiner zijn dan de native resolutie, wat 2560x1600 is op een 13" MacBook Pro. Een scaled resolutie als 1680x1050 of 1440x900 kun je niet zomaar zonder post-processing op een 2560x1600 laten zien, omdat het niet dezelfde verhouding heeft. De standaard resolutie is een exacte x2 van 1280x800. Het is effectief 1280x800, maar alles wordt 2 keer zo groot gerenderd als 2560x1600. Als je 1680x1050 renderd als 1680x1050 voor een 2560x1600, is het lelijk en het beeld is uitgerekt omdat je met afgeronde pixels zit. Gebruik maar eens een 720p resolutie op een 1080p scherm, ziet er niet uit (uitgezonderd van video). Onder de motorkap renderd OS X 1680x1050 als 3360x2100, en verkleint dat naar 2560x1600. Je kunt dus zien dat een scalded resolutie als 1440x900 of 1680x1050 meer van de GPU vraagt dan de standaard x2 resolutie. Bij grafisch zware taken kun je dus weldegelijk mindere prestaties ondervinden.
Dat is waar, maar nou is ICT werk over het algemeen niet het meest grafisch zware werk ter wereld. Tenzij je hele web-designs maakt in Adobe Photoshop, en daarin ook direct al het beeldwerk voor de website wil maken zou je er op een ICT opleiding niet zo heel veel last van hebben.

Daar wegen de voordelen dus weer op tegen de nadelen. De extra schermruimte die OS X geeft met deze scaling optie is het waard voor in de IDE. BTW van zichzelf rendert OS X alles op een gescalede resolutie van 1280 x 800, wat ik persoonlijk een beetje jammer vind van het retina scherm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu definitief geslaagd voor mijn havo diploma, dus de macbook gaat nu zeker door hehe :).
Maar hierbij heb ik nog een vraag, is er veel verschil tussen de dual-core(13 inch) en quad-core (15 inch), als je moet debuggen of als je aan grotere projecten moet werken? Zou het de ong. 290 euro waard zijn?
Pagina: 1