Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bennemans360
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23-06-2020
Mijn vraag

Dag Tweakers! Ik heb een serieus probleem met de laptop van mijn vriendin. Het gaat om een blue screen bij het opstarten van Windows die elke keer direct resulteert in een andere blue screen, dit tot in het oneindige.

Ik zal even toelichten wat er al eerst als probleem was:

De laptop was enige tijd aan het haperen als deze op netstroom was aangesloten. Niet gewoon beeld haper maar waarbij het geluid ook freezed voor een halve seconden waarna je langer bezig bent met de laptop de stutteringen frequenter voorkomen en ook langer. Heel, heel ongezond denk ik dan.

Ik heb zelf zitten zoeken en dacht dat het door Bitdefender kwam omdat wanneer je de laptop op batterij laat werken (netstroom niet aangesloten) Bitdefender in laptopmodus overging en het probleem verdwenen was. Heel raar, maar na het uninstalleren ervan bleef het probleem zich meer en meer voor doen op netstroom. Dus het lag al niet aan het antivirus pakket.

Ik onderzocht het probleem verder maar korte tijd daarna begon de computer te bsod'en (blue screen of death'en) 5 a 10 minuten als je gewoon bezig was met de computer, weer op netstroom. Op batterij bsod'en de laptop helemaal niet. De error dat ik kreeg was het volgende:

driver_irql_not_less_or_equal (iastorav.sys)

Ik heb hier dan ook weer uren achter zitten zoeken en kwam er op uit dat het over Intel Rapid Storage Technology ging... Ik heb dan uiteindelijk simpelweg via software in het configuratiepaneel de Intel Rapid Storage Technology gede-installeerd en terug geinstalleerd toen ik merkte dat het configuratiepaneel van Intel Rapid Storage Technology een 'onbekende' fout gaf.

Wonder boven wonder waren al onze problemen van de baan. Zowel op netstroom als batterij bleef de laptop rustig verder werken en geen enkele haperingen meer... :) Zelfs na een game erop te spelen, wat resulteerde in een haperingen show met freezes hier en daar, runde enorm vlot zonder enige hapering...

MAAR...

Toen ik er mij op verheugde de laptop die dag erna terug op te starten om nog eens te checken of alles goed werkte kreeg ik direct een bsod bij het opstart scherm van Windows 8... Dit gebeurde er:

1) Scherm springt aan
2) Medion (het gaat om een Medion laptop) logo komt
3) na enkele seconden zie je zo die bolletjes in een cirkel rond gaan (Windows 8 Loading logo)
4) nog geen 2 seconden en ik krijg een blue screen maar de tekst is er maar een fractie van een seconden en de blue screen is al terug weg
5) terug het Medion logo maar nu met automatisch herstel waarbij terug de bolletjes in een cirkel komen en deze terug blue screened... En dan zijn we terug bij stap 2...

Ik kan van deze 2 blue screens elke keer het volgende ongeveer lezen:

- Bij de eerste: system_thread_exception_not_handled (iastorav.sys)
- Bij de tweede: driver_irql_not_less_or_equal (iastorav.sys)

Toen dacht ik aj, tijd voor in safe mode te kijken wat het probleem is en of het dan om software of hardware gaat maar ik geraak niet tot in safe mode, niet tot in één of ander menu waarbij ik kan troubleshooten, niets... Enkel in het BIOS.

In het BIOS heb ik wat mee zitten experimenteren, ook Intel Rapid Storage Technology afgezet, maar tevergeefs... Elke keer de bsod bootloop.

Ik heb dan vanop een andere Windows 8 een Recovery USB gemaakt waarbij ik dan dacht dat ik zo wel aan de tools geraak om te troubleshooten maar nee. Als ik boot vanuit de USB in plaats van de harde schijf dan komt er voor een minuut of 2 het blauw Windows 8 logo erop (zonder een laad cirkel), dan komt de laadcirkel en boom... we zitten terug in de bsod bootloop.

Zo begin ik te denken dat het om een hardware probleem gaat omdat ik zelfs niet gewoon tot recovery tools of safe mode of een command prompt geraak. Enkel aan BIOS maar daar zie ik ook geen uitweg.

Ik had nog graag haar data gebackupped (ze was nog van plan dit te doen) maar dit is nu niet mogelijk denk ik. Ik ga dan Windows 10 erop zetten en zien hoe dat verloopt. Maar voor ik dat doe wilden ik even mijn verhaal doen aan jullie en misschien hebben jullie een idee waaraan het kan liggen of wat ik eerst nog kan proberen? :)

Alvast bedankt om dit te lezen en de hulp!!!

P.S. Link naar de laptop specs: Medion AKOYA P7818

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:10

Tens

carnitariër

Tsja backup.... Laptop zelf zou ik even links laten liggen. Eerst zou ik de HD er uit halen, en een 1op1 kopie maken.
Als je die mogelijkheid niet hebt is een usb to sata adapter mss een oplossing om nog iets van die schijf te kunnen halen.

Je laptop heeft ook nog een dvd rom? -> zoek en linux bootschijf (bijna elke soort linuxschijf kan vanaf schijf draaien) om te kijken of het een hardware probleem is.

Pas op met het nieuwe vaccin: iedereen die in de 18e eeuw ingeënt is tegen pokken is toch doodgegaan!

• Bennemans360
Tens schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:22:
Tsja backup.... Laptop zelf zou ik even links laten liggen. Eerst zou ik de HD er uit halen, en een 1op1 kopie maken.
Als je die mogelijkheid niet hebt is een usb to sata adapter mss een oplossing om nog iets van die schijf te kunnen halen.

Je laptop heeft ook nog een dvd rom? -> zoek en linux bootschijf (bijna elke soort linuxschijf kan vanaf schijf draaien) om te kijken of het een hardware probleem is.
Gho, denk jij dat het om een hardware probleem gaat? Ja hij is nog in garantie maar het formulier is zoek, als deze er niet uit komt zou ik idd de HD eruit halen. En met zo een SATA naar usb adapter kan ik deze aansluiten op een andere pc als 'externe' harde schijf?

De data eraf halen is nu prioriteit, daarna zou ik Windows 10 erop zetten. Maar je hebt blijkbaar wel een product code nodig als je een clean install gaat doen. De product code van de Windows dat er nu op staat is ook nergens te vinden. Maar als Windows 10 geïnstalleerd wordt, zou die dat niet vanzelf vinden want heb gelezen dat die dan op het moederbord is geprogrammeerd.

Geen andere methodes om Windows terug werkend te krijgen?

Bedankt voor je hulp

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:10

Tens

carnitariër

HD zit meestal achter een klepje wat je gewoon mag openen.
De kopie is het belangrijkste, daarna kan je de oude weer inbouwen en kijken of Windows weer te herstellen is. Bij een garantie reparatie ben je ook bijna 100% zeker dat je je data kwijt bent, bij HD vervanging zeker, maar anders krijg je ook meestal een schone installatie terug. Je foutmelding is van een Inteldriver, maar kan verschillende hard- en software oorzaken hebben. Met een originele windows schijf opstarten kan je mss wel in de reparatie mode van Windows komen.

Pas op met het nieuwe vaccin: iedereen die in de 18e eeuw ingeënt is tegen pokken is toch doodgegaan!

• Bennemans360
Tens schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:06:
HD zit meestal achter een klepje wat je gewoon mag openen.
De kopie is het belangrijkste, daarna kan je de oude weer inbouwen en kijken of Windows weer te herstellen is. Bij een garantie reparatie ben je ook bijna 100% zeker dat je je data kwijt bent, bij HD vervanging zeker, maar anders krijg je ook meestal een schone installatie terug. Je foutmelding is van een Inteldriver, maar kan verschillende hard- en software oorzaken hebben. Met een originele windows schijf opstarten kan je mss wel in de reparatie mode van Windows komen.
Dank je voor de info, ik heb nu zelf een pendrive (YUMI) gemaakt waarbij ik zo helemaal los van windows kan troubleshooten. Vanavond eens proberen...

• frankym
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 27-12-2020
http://www.hirensbootcd.org/download/

download. Hirensbootdisk , dit is een utility-disk waarmee je mini-Windows vanaf. USB/cd-rom kan opstarten.

Hier zitten div. Programma's op waarmee je heel je systeem kunt checken.
Tevens kun je ook je schijf in deze omgeving clonen.

Ik zou eerst kijken of je schijf nog wel goed is, zoals je het omschrijft klinkt het een beetje als een defecte schijf.

• Bennemans360
frankym schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:47:
http://www.hirensbootcd.org/download/

download. Hirensbootdisk , dit is een utility-disk waarmee je mini-Windows vanaf. USB/cd-rom kan opstarten.

Hier zitten div. Programma's op waarmee je heel je systeem kunt checken.
Tevens kun je ook je schijf in deze omgeving clonen.

Ik zou eerst kijken of je schijf nog wel goed is, zoals je het omschrijft klinkt het een beetje als een defecte schijf.
Dank u voor het antwoord! Ik heb nu al wat zitten zoeken met een Linux pendrive waarop ik een aantal recovery tools heb opgezet. Maar ik kan precies niet echt vinden hoe ik echt juist files van de HDD kan extracten. Enkel zo backups en images creeëren...

Ik ben nu bezig met Hirens Boot te zetten op ee USB.

Maar is er zo een tools als die Hiren Boot of een Linux based tool om echt files te kunnen backuppen? Als ik de data heb kan ik Windows eens opnieuw installeren...

Bedankt!

• frankym
Met hirens-bootdisk kun je eigenlijk alles. Je kan er zelfs heel je schijf mee leeg halen, je kan backups maken, bios kun je zelfs unlocken. Windows serial uit je schijf halen.

Het is een supercd voor alle doeleinden.

• Bennemans360
frankym schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:27:
Met hirens-bootdisk kun je eigenlijk alles. Je kan er zelfs heel je schijf mee leeg halen, je kan backups maken, bios kun je zelfs unlocken. Windows serial uit je schijf halen.

Het is een supercd voor alle doeleinden.
Wow super, het formateer tooltje voor een usb klaar te maken duurt nog al.. :) Had mss dan ook beter quick format gdn.

De serial eruit halen moet ik ook zeker doen waarschijnlijk? Want als ik nu een clean install zou doen van Windows 10 dan zou ik die key terug nodig hebben. Wat houdt dat dan in? Verwijderd die tool dan de serial uit de bios zodat ik deze opnieuw kan gebruiken?

Alvast bedankt, ik hoop dat ik via die tool of data en serial kan extracten voor het herinstalleren of windows terug werkende krijg.. =)

• frankym
Voor een bootable usb stick gebruik ik "rufus " dit programma is maar 800kb. En werkt super snel. ( moet eff via Google zoeken voor de site)

Nee dat serial uit je pc halen is alleen voor w7 machines enz. Laptops vanaf w8 hebben dit in de bios ingebakken zitten.

Voor een installatie naar w10 hoef je zelfs niet eens de serial in te voeren, je kan hem zelfs gewoon doorklikken omdat de serial al in je bios zit.

• Bennemans360
frankym schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:57:
Voor een bootable usb stick gebruik ik "rufus " dit programma is maar 800kb. En werkt super snel. ( moet eff via Google zoeken voor de site)

Nee dat serial uit je pc halen is alleen voor w7 machines enz. Laptops vanaf w8 hebben dit in de bios ingebakken zitten.

Voor een installatie naar w10 hoef je zelfs niet eens de serial in te voeren, je kan hem zelfs gewoon doorklikken omdat de serial al in je bios zit.
Ok dank je!

Gho ik heb gisteren avond uren bezig geweest met die Linux tools en dan die Hiren Boot CD maar ik kan precies maar niet vinden hoe ik de data af de HDD krijg... :/ Ook was ik aan het zoeken naar tools die mijn Windows terug bootable kan maken maar tevergeefs.

Als jij mij even kan toelichten wat ik het best kan doen of een tutorial kan gebruiken dan kan ik vanavond nog eens proberen.

Is er geen manier om direct op de HDD te kijken en daar files over te plaatsen op een externe USB via die Hiren Boot CD? Ik kan enkel van al die partities een soort 'backup' maken maar dan zijn deze nog niet leesbaar op een andere computer. Enkel voor deze dan terug te restoren.

Ben een beetje ten einde raad hoe ik data van de HDD kan halen.

Ik heb ook een paar test gerund en die waren allemaal succesfull. Enkel zo een Windows memory test die stopte direct (of crashte) waardoor de pc ineens terug opnieuw opstartte.

Snap enkel dan precies niet hoe ik al die tools moet gebruiken, op de sites staan overal dat je daarmee Windows terug kunt laten booten enzo maar vind dan nergens hoe of waar ik dat moet doen.

Alvast bedankt.. :)

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:28

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bennemans360 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:16:
[...]

Ok dank je!

Gho ik heb gisteren avond uren bezig geweest met die Linux tools en dan die Hiren Boot CD maar ik kan precies maar niet vinden hoe ik de data af de HDD krijg... :/ Ook was ik aan het zoeken naar tools die mijn Windows terug bootable kan maken maar tevergeefs.

Als jij mij even kan toelichten wat ik het best kan doen of een tutorial kan gebruiken dan kan ik vanavond nog eens proberen.

Is er geen manier om direct op de HDD te kijken en daar files over te plaatsen op een externe USB via die Hiren Boot CD? Ik kan enkel van al die partities een soort 'backup' maken maar dan zijn deze nog niet leesbaar op een andere computer. Enkel voor deze dan terug te restoren.

Ben een beetje ten einde raad hoe ik data van de HDD kan halen.

Ik heb ook een paar test gerund en die waren allemaal succesfull. Enkel zo een Windows memory test die stopte direct (of crashte) waardoor de pc ineens terug opnieuw opstartte.

Snap enkel dan precies niet hoe ik al die tools moet gebruiken, op de sites staan overal dat je daarmee Windows terug kunt laten booten enzo maar vind dan nergens hoe of waar ik dat moet doen.

Alvast bedankt.. :)
Hiren Boot CD -> Mini Windows XP -> dan gewoon in een 'XP'' omgeving alle bestanden kopieren van de lokale schijf naar een externe hd. Zelfs met een boot cd van linux kun je gewoon bestanden van je lokale schijf kopieren. Hier staat een uitgebreide instructie: *klik*. (duidelijker kan niet lijkt me ;) )

..."Windows terug kunt laten booten"... van wat ik zo lees dan zou ik eerst alles backuppen en je hele systeem opnieuw installeren met W8 of W10. Je bent langer bezig om een niet werkend systeem weer aan te praat te krijgen. Enige wat nu belangrijk moet zijn of is dat de lokale bestanden (zoals fotos en documenten) veilig gesteld worden.

[Voor 4% gewijzigd door Frostbite op 09-06-2016 08:40]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S10

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-02 10:57
Ik heb zelf weinig ervaring met Hiren maar als ik data van kapotte laptops oid moet halen gebruik ik meestal gewoon een Ubuntu - stickje. Ubuntu op USB zetten, USB booten, Try Ubuntu en je kan dan de schijf gewoon inzien.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Bennemans360
Frostbite schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:37:
[...]

Hiren Boot CD -> Mini Windows XP -> dan gewoon in een 'XP'' omgeving alle bestanden kopieren van de lokale schijf naar een externe hd. Zelfs met een boot cd van linux kun je gewoon bestanden van je lokale schijf kopieren. Hier staat een uitgebreide instructie: *klik*. (duidelijker kan niet lijkt me ;) )

..."Windows terug kunt laten booten"... van wat ik zo lees dan zou ik eerst alles backuppen en je hele systeem opnieuw installeren met W8 of W10. Je bent langer bezig om een niet werkend systeem weer aan te praat te krijgen. Enige wat nu belangrijk moet zijn of is dat de lokale bestanden (zoals fotos en documenten) veilig gesteld worden.
Ok dank je voor de info, za het vanavond proberen. Ik had beter gisteren avond wat verder gegoogled en wat guides opgezocht als jij mij hebt doorgestuurd. Want ik kon in die mini windows xp mijn HDD niet zien maar dat kan omdat ik in de BIOS deze anders moet instellen zodat die wel gelezen wordt.

Zal zeker laten weten hoe het straks gaat.

Echt bedankt voor de hulp.

• Bennemans360
Nat-Water schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:38:
Ik heb zelf weinig ervaring met Hiren maar als ik data van kapotte laptops oid moet halen gebruik ik meestal gewoon een Ubuntu - stickje. Ubuntu op USB zetten, USB booten, Try Ubuntu en je kan dan de schijf gewoon inzien.
Ja ik kan de HDD's zien maar het enigste wat ik kon doen is die partities allemaal backuppen enzo. Ik kon zelf niet in de HDD zien maar heb net gelezen dat je daarvoor de HDD eerst moet mounten. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Eerst keer dat ik linux gebruik dus ja. :P

Bedankt voor de hulp!

• Bennemans360
Frostbite schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:37:
[...]

Trouwens, als ik Windows 10 zou installeren, kan ik dan gwn een clean install doen en zal de installer de product code in het bios dan detecteren? Of moet ik die ook met die Hiren's Boot CD eruit halen ofzo?

Alvast bedankt!

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:28

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bennemans360 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:53:
[...]

Trouwens, als ik Windows 10 zou installeren, kan ik dan gwn een clean install doen en zal de installer de product code in het bios dan detecteren? Of moet ik die ook met die Hiren's Boot CD eruit halen ofzo?

Alvast bedankt!
Als je een licentie heb of W7 hebt geupgrade dan kun je een clean install van Windows doen ja.
Tijdens de installatie sla je de productcode over. Eenmaal in Windows ga je anar Instellingen -> Update naar Activatie. Dan zul je zien (als je een werkende internetverbinding hebt) dat hij direct geactiveerd is.

Hij haalt die unieke code van de servers van Microsoft. Er staat volgens mij niets meer in de BIOS.

[Voor 7% gewijzigd door Frostbite op 10-06-2016 11:04]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S10

• Bennemans360
Frostbite schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:03:
[...]

Als je een licentie heb of W7 hebt geupgrade dan kun je een clean install van Windows doen ja.
Tijdens de installatie sla je de productcode over. Eenmaal in Windows ga je anar Instellingen -> Update naar Activatie. Dan zul je zien (als je een werkende internetverbinding hebt) dat hij direct geactiveerd is.

Hij haalt die unieke code van de servers van Microsoft. Er staat volgens mij niets meer in de BIOS.
Oke bedankt! Het is gisteren gelukt de data te backuppen met Ubuntu, morgen dan clean install van Windows 10 en dan is het hopelijk opgelost. ;)

Bedankt allemaal

• floriszz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 30-01 22:15
@Bennemans360 Ik heb hier een identieke Medion Akoya P7818 met exact hetzelfde probleem, zoals je als laatste beschrijft.

Heb je het probleem inmiddels opgelost? Is/was het een hardware/software(OS) probleem?

Ik heb eigenlijk gelijk de klepjes aan de onderkant voor de Harddisks eraf geschroefd en de disks er uit gehaald.
Het gaat om een:
hitachi HTS727575A9E364 (750 GB gewone Sata disk) en een
Samsung MZMPC032HBCD (32GB SSD met mSata aansluiting)

De Hitachi heb ik momenteel via een externe USB3 dock aan een andere Windows 10 laptop hangen voor een disk controle. (duurt wel een paar uurtjes...)
Dat wil ik ook met de Samsung SSD nog doen, maar heb nu nog even geen mSata adapter.(is in bestelling).

Verder kwam ik er via een ander forum nog achter dat als je vanaf DVD wil booten je wat in het BIOS(UEFI) moet aanpassen;
Ga via F2 naar de UEFI
Ga naar het tabblad “Boot” en zet “Launch CMS” op Enabled.
Ga naar het tabblad “Security” en zet “Secure boot management” op Disabled.
Sla de nieuwe instellingen op.
Nu kun je tijdens de opstart van de pc door op de F10 toets te drukken het Boot-menu oproepen.
Bron: (https://www.pc-helpforum....ten-van-rescue-cd/?page=2)

Florisz

• Bennemans360
floriszz schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:57:
@Bennemans360 Ik heb hier een identieke Medion Akoya P7818 met exact hetzelfde probleem, zoals je als laatste beschrijft.

Heb je het probleem inmiddels opgelost? Is/was het een hardware/software(OS) probleem?

Ik heb eigenlijk gelijk de klepjes aan de onderkant voor de Harddisks eraf geschroefd en de disks er uit gehaald.
Het gaat om een:
hitachi HTS727575A9E364 (750 GB gewone Sata disk) en een
Samsung MZMPC032HBCD (32GB SSD met mSata aansluiting)

De Hitachi heb ik momenteel via een externe USB3 dock aan een andere Windows 10 laptop hangen voor een disk controle. (duurt wel een paar uurtjes...)
Dat wil ik ook met de Samsung SSD nog doen, maar heb nu nog even geen mSata adapter.(is in bestelling).

Verder kwam ik er via een ander forum nog achter dat als je vanaf DVD wil booten je wat in het BIOS(UEFI) moet aanpassen;
Ga via F2 naar de UEFI
Ga naar het tabblad “Boot” en zet “Launch CMS” op Enabled.
Ga naar het tabblad “Security” en zet “Secure boot management” op Disabled.
Sla de nieuwe instellingen op.
Nu kun je tijdens de opstart van de pc door op de F10 toets te drukken het Boot-menu oproepen.
Bron: (https://www.pc-helpforum....ten-van-rescue-cd/?page=2)

Florisz
Dag Florisz,

Jammer dat jij het zelfde probleem hebt. Ik heb hier zelf een week achter zitten zoeken... Het belangrijkste was toen voor mij om de data van de HDD te halen wat dan ook lukte via een Linux pendrive te maken en zo via Linux de data te recupereren alvorens ik opnieuw windows zou installeren. Was een heel gedoe omdat je echt niet veel kan doen met enkel het BIOS zelf. De rest resulteerde telkens in BLOD bootloop.

Ik stond dan eigenlijk juist op het punt om Windows te herinstalleren maar was toch nog even aan het rondsnuffelen in de BIOS en ik had de HDD en SSD van die RAID configuratie naar IDE terug gezet denk ik. En toen kon die terug booten in Windows 8. Ik heb gelijk die Windows 10 upgrade gedaan en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik kan mij niet meer herinneren of ik de configuratie terug op RAID heb gezet.

Misschien moet je dat eens proberen? Zou niet weten door wat dit komt. Maar het was dus wel simpel opgelost. Ook merkte ik niets meer van video en audio stutters. Want daar begon het mee, dan werd het af en toe een BSOD en toen die bootloop...

Veel succes!

• floriszz
@Bennemans360 Bedankt voor de snelle reactie!.
Ik ga het vanavond gelijk proberen.
Weet je toevallig ook nog wat je met bovenstaande 2 instellingen hebt gedaan? 'Launch CSM'(CMS is denk een spelfout) en 'Secure Boot Management'?
Volgens mij zorgt 'Launch CSM' er voor dat je gewoon BIOS(met MBR) krijgt ipv UEFI(met GPT), maar dat wil je denk niet meer.

Omdat ik mijn data via externe disk aansluiting al veilig gesteld had, wilde ik gisteravond maar gelijk een schone installatie via een gedownloade DVD(iso) met Windows 10 van de Microsoft website starten. Maar liep toen tegen de melding aan; "Het station waarop windows is geïnstalleerd is vergrendeld. ontgrendel het station".
Een korte google search maakte me niet heel erg blij...(https://answers.microsoft...-400d-87c7-1e959396fb7c).
Ik heb natuurlijk verzuimd ooit een herstel disk te maken....
Als jouw tip voor de RAID settings niet werkt, dan weet ik nog niet wat ik moet doen om een schone installatie te doen vanaf DVD.

Overigens kwam ik er achter, toen ik de grote klep openschroefde waar de SSD achter zit, dat het bovenste RAM geheugen bankje losgeklikt zat... Heb deze snel weer ingeklikt. Ik zie verder ook geen geheugen fouten bij opstarten voorbij komen, maar weet eigenlijk niet of UEFI dat net als 'vroegher' bij BIOS bij opstarten zo mooi controleert.!?

• Bennemans360
floriszz schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:17:
Weet je toevallig ook nog wat je met bovenstaande 2 instellingen hebt gedaan? 'Launch CSM'(CMS is denk een spelfout) en 'Secure Boot Management'?
Volgens mij zorgt 'Launch CSM' er voor dat je gewoon BIOS(met MBR) krijgt ipv UEFI(met GPT), maar dat wil je denk niet meer.

Omdat ik mijn data via externe disk aansluiting al veilig gesteld had, wilde ik gisteravond maar gelijk een schone installatie via een gedownloade DVD(iso) met Windows 10 van de Microsoft website starten. Maar liep toen tegen de melding aan; "Het station waarop windows is geïnstalleerd is vergrendeld. ontgrendel het station".
Een korte google search maakte me niet heel erg blij...(https://answers.microsoft...-400d-87c7-1e959396fb7c).
Als jouw tip voor de RAID settings niet werkt, dan weet ik nog niet wat ik moet doen om een schone installatie te doen vanaf DVD.

Overigens kwam ik er achter, toen ik de grote klep openschroefde waar de SSD achter zit, dat het bovenste RAM geheugen bankje losgeklikt zat... Heb deze snel weer ingeklikt. Ik zie verder ook geen geheugen fouten bij opstarten voorbij komen, maar weet eigenlijk niet of UEFI dat net als 'vroegher' bij BIOS bij opstarten zo mooi controleert.!?
Dag Floriszz,

Oei ja tegen dat probleem was ik niet aangelopen toen omdat ik Windows terug bootable kreeg. Ik zou zelf niet weten hoe je dat zou moeten oplossen. Geen mogelijkheid om die UEFI uit te schakelen of gwn een nieuw BIOS te flashen. Misschien eens zoeken naar paar brute force mogelijkheden?

Ik hoop dat die simpele switch van opslag configuratie kan helpen!!

Voor de rest kan ik mij er niet meer al teveel van herinneren.. :(

En een RAM stick dat los zit is niet zo gezond en kan mss wel de boosdoender zijn. Hopelijk is het op te lossen. Jammer dat die UEFI zo moeilijk doet over opnieuw installeren. Dat zal ik maar onthouden en mss al eens zo een installatie media maken voor mijn Game PC.. :P

Veel succes en laat maar iets weten!

• Bennemans360
floriszz schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:17:

Secure boot

The UEFI 2.3.1 Errata C specification (or higher) defines a protocol known as secure boot, which can secure the boot process by preventing the loading of drivers or OS loaders that are not signed with an acceptable digital signature. The mechanical details of how, precisely these drivers are to be signed are not specified.[46] When secure boot is enabled, it is initially placed in "setup" mode, which allows a public key known as the "Platform key" (PK) to be written to the firmware. Once the key is written, secure boot enters "User" mode, where only drivers and loaders signed with the platform key can be loaded by the firmware. Additional "Key Exchange Keys" (KEK) can be added to a database stored in memory to allow other certificates to be used, but they must still have a connection to the private portion of the Platform key.[47] Secure boot can also be placed in "Custom" mode, where additional public keys can be added to the system that do not match the private key.[48]

==> Denk als je die secure boot afzet dat je mss wel Windows zou kunnen installeren? :)

• floriszz
Even een quick update. Ben helaas nog niet klaar.
Met de BIOS(UEFI) instelling voor SATA op AHCI(ipv RAID) en CMS enabled en secure boot op disabled de HIREN mini XP gestart. Wow wat is dat handig zeg(wat een enorm bak aan handige tools zitten daar in).
Zo kon ik nogmaals de disks(ook de SSD die geen partitie letter heeft) scannen voor fouten. Geen fouten gevonden.
Helaas kon/kan miniXP slechts 3,4Gb van de totaal aan 8Gb geheugen checken. Waarschijnlijk ivm de Windows XP(32bit) limiet te maken.

Vervolgens het BIOS(UEFI) CMS weer disabled en SATA terug op RAID gezet. Bij herstarten kwam ik in het Windows Boot menu(met de blauwe achtergrond).
Daar alle mogelijke herstel opties geprobeerd, maar kwam elke keer weert terug in dit boot menu.
Uiteindelijk gekozen voor Fabrieksherstel en na uren 'ratelen' kwam de originele Windows 8 versie weer helemaal terug.
Windows updates(100'en) liepen meteen binnen, maar werden ook weer ongedaan gemaakt, omdat er ergens dan weer een fout optrad.
Ook was het onmogelijk Windows te activeren. De Windows ID miste ook. De windows service voor activation, die draaien onder de Network service account, gaf een 'access denied' foutmelding. Na wat zoeken op internet vond ik een verklaring van Microsoft dat dit te maken heeft dat de files dan aangepast zijn en niet meer vertrouwd worden door Windows. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de meegeleverde restore bestanden van Medion die door hen zijn aangepast.
Via 1 van de tooltjes op internet heb ik de Windows ID wel naar boven gekregen en extern opgeslagen,
Nu ga ik proberen met een gedownloade Windows 10 versie een echt schone installatie te doen...

Ik twijfel nog over de Intel Rapid Start Technology icm Intel Smart Response.
Met Intel Smart Response installeer je Windows op de HDD en gebruik je de SSD alleen als cache schijf. (je moet dan SATA op Raid zetten in het BIOS)
Ik zou ook SATA op AHCI kunnen zetten en Windows 10 op een deel(24Gb) vd SSD kunnen installeren en de overige(8GB) gebruiken voor de hybernation drive icm de Intel Rapid Start technology. En dan dus Instel Smart Respons niet gebruiken.

In beide gevallen moet je blijkbaar in BIOS Intel Rapid start technology(IFFS) in eerste instantie uitschakelen en na installatie van Windows pas aan zetten.
Intel installatie handleiding;
http://www.intel.com/cont...nology_user_guide_v14.pdf

• Bennemans360
Blij dat je het hebt kunnen fixen! ;) Bij mij was het dus wel simpeler opgelost... Ik heb na upgraden naar WIN10 geen problemen meer gehad met die laptop!

Succes nog verder! :)
floriszz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:43:
Even een quick update. Ben helaas nog niet klaar.
Met de BIOS(UEFI) instelling voor SATA op AHCI(ipv RAID) en CMS enabled en secure boot op disabled de HIREN mini XP gestart. Wow wat is dat handig zeg(wat een enorm bak aan handige tools zitten daar in).
Zo kon ik nogmaals de disks(ook de SSD die geen partitie letter heeft) scannen voor fouten. Geen fouten gevonden.
Helaas kon/kan miniXP slechts 3,4Gb van de totaal aan 8Gb geheugen checken. Waarschijnlijk ivm de Windows XP(32bit) limiet te maken.

Vervolgens het BIOS(UEFI) CMS weer disabled en SATA terug op RAID gezet. Bij herstarten kwam ik in het Windows Boot menu(met de blauwe achtergrond).
Daar alle mogelijke herstel opties geprobeerd, maar kwam elke keer weert terug in dit boot menu.
Uiteindelijk gekozen voor Fabrieksherstel en na uren 'ratelen' kwam de originele Windows 8 versie weer helemaal terug.
Windows updates(100'en) liepen meteen binnen, maar werden ook weer ongedaan gemaakt, omdat er ergens dan weer een fout optrad.
Ook was het onmogelijk Windows te activeren. De Windows ID miste ook. De windows service voor activation, die draaien onder de Network service account, gaf een 'access denied' foutmelding. Na wat zoeken op internet vond ik een verklaring van Microsoft dat dit te maken heeft dat de files dan aangepast zijn en niet meer vertrouwd worden door Windows. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de meegeleverde restore bestanden van Medion die door hen zijn aangepast.
Via 1 van de tooltjes op internet heb ik de Windows ID wel naar boven gekregen en extern opgeslagen,
Nu ga ik proberen met een gedownloade Windows 10 versie een echt schone installatie te doen...

Ik twijfel nog over de Intel Rapid Start Technology icm Intel Smart Response.
Met Intel Smart Response installeer je Windows op de HDD en gebruik je de SSD alleen als cache schijf. (je moet dan SATA op Raid zetten in het BIOS)
Ik zou ook SATA op AHCI kunnen zetten en Windows 10 op een deel(24Gb) vd SSD kunnen installeren en de overige(8GB) gebruiken voor de hybernation drive icm de Intel Rapid Start technology. En dan dus Instel Smart Respons niet gebruiken.

In beide gevallen moet je blijkbaar in BIOS Intel Rapid start technology(IFFS) in eerste instantie uitschakelen en na installatie van Windows pas aan zetten.
Intel installatie handleiding;
http://www.intel.com/cont...nology_user_guide_v14.pdf
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True