Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• li2003
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:44
Wij hebben thuis een AGPO Ferroli HR Optifor OT. Omdat zich in de warmtewisselaar schimmel opbouwt waarvoor ik allergisch ben, hebben we de luchttoevoer van de wtw uitgeschakeld (omdat schimmel nauwelijks uit de warmtewisselaar kan worden verwijderd en zich zeer snel opbouwt was er geen andere eenvoudige oplossing).

Door het uitschakelen van de luchttoevoer is er geen permanente luchttoevoer meer is naar bepaalde ruimten die niet altijd (op andere wijze) kunnen worden geventileerd. Dat is een groot nadeel in de huidige situatie. Daarom overweeg ik om de warmtewisselaar uit de wtw te verwijderen en de luchtschachten rechtstreeks te verbinden met pijpmateriaal. Kan ik dit gewoon doen of zijn er dan belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://ewyn3a.bl3301.livefilestore.com/y3mXdwmMBFvZVL0OKMoPyayrTmIK4GI3VRZUDVFTatYztV6A9F_8wOrsm0_CHb_C-ZfJfCjds1be1S8KcPApvmhVjInenl_o1IO_RrpGJoXvAg14ULqXIEB0r6YIQCdsR9N8xZnikCfkGhl7XfkujaUnw?width=331&height=253&cropmode=none

Helaas biedt de bypass van de wtw overigens geen oplossing want daarbij wordt de uitgaande lucht langs de wisselaar geleid in plaats van de inkomende..
...

[ Voor 10% gewijzigd door li2003 op 07-06-2016 17:38 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Schimmelopbouw lijkt mij niet normaal. Heb je Agpo al eens gebeld en ze deze vraag voorgelegd?
Voor hetzelfde geld zit er iets niet goed aangesloten.

Je plaatje doet het niet trouwens, zet hem anders op www.imgur.com o.i.d.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2016 17:34 ]

• li2003
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:44
Helaas heb je daarin geen gelijk. Schimmelopbouw is volkomen normaal op plaatsen waar vocht terechtkomt. Een warmtewisselaar is geen uitzondering daarop. Schimmelopbouw in HVAC- of andere luchtbehandelingssystemen is dus ook eerder regel dan uitzondering. Sterker nog 'sick building syndrome' wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door twee soorten schimmels die veel in dergelijke systemen voorkomen.

Maar daarmee is mijn bovenstaande vraag natuurlijk nog niet beantwoord!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Is je wtw wel netjes onderhouden?
En dan bedoel ik minimaal 2x per jaar filters vervangen en 1x per jaar de wisselaar onder de douche uitgespoeld?
Normaal gesproken ontstaat die schimmel niet zo maar, maar je hebt dan zeker wel een probleem.

Je kan de wisselaar vernieuwen, al hoop ik dat de schimmel niet verder in je wtw zit. Dat zou je anders moeten nakijken.

Je kan ook je hele wtw vernieuwen, dit is prijzig maar je zou een ander model kunnen kiezen met bijvoorbeeld een enthalpiewisselaar (wisselt ook vocht uit).
Of een Ecoltutiom WTW-D :9~ De bekende Ecolution alleen dan in wtw vorm, kost wel een paar centen meer, maar deze wtw/warmtepomp kan verwarmen en koelen! Helaas een half jaar te laat opgemerkt, deze wtw had ik dan liever dan me Zehnder whr 930 luxe die net een jaar oud is.

Of je wtw vervangen voor simpele mechanische ventilatie en dan je luchttoevoer doorkoppelen naar je inblaaskanaal. Dit geeft alleen in de winter een zeer tochtige kou, maar hierdoor blijf je wel voldoende ventileren maar echt prettig is anders.

[ Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 07-06-2016 22:40 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955