W10 clean install met formatteren en samenvoegen sdd hdd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een laptop waar eerst Windows 8 op stond, en die heb ik een tijdje geleden ge-upgrade naar Windows 10. Nou wil ik graag een clean install doen van Windows 10, alleen wil ik ook mijn ssd en hdd formatteren omdat deze nu beide zijn opgedeeld in 2 delen (C, D , E , F) en ik heb al jaren problemen met schijf C en F qua administrator rechten en allemaal gedoe dat kan worden opgelost door de ssd en hdd gewoon uit 1 schijf te laten bestaan. Ik heb geen Windows key omdat Windows 8 al op deze laptop stond, maar ik zag in dit topi: [Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen dat je "deze PC opnieuw instellen" kan doen, alleen heb ik dan wel de optie op mijn schijven te formatteren en weer samen te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

Eagle Creek

Breathing security

dat kan worden opgelost door de ssd en hdd gewoon uit 1 schijf te laten bestaan.
"Owh"..

Dat "gewoon" samenvoegen zou ik niet aanraden eerlijk gezegd. Hoewel het technisch wel kan, haal je je er mogelijk een hoop problemen mee op de hals. Nog los van het feit dat de kans op dataverlies verdubbelt omdat je nu twee componenten hebt die stuk kunnen gaan.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Eagle Creek schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:14:
[...]

"Owh"..

Dat "gewoon" samenvoegen zou ik niet aanraden eerlijk gezegd. Hoewel het technisch wel kan, haal je je er mogelijk een hoop problemen mee op de hals. Nog los van het feit dat de kans op dataverlies verdubbelt omdat je nu twee componenten hebt die stuk kunnen gaan.
Wat ik bedoel is dat mijn ssd is opgedeeld in een C en een D partitie, en ik heb amper rechten in C dus altijd gedoe met programma's installeren en dergelijk. Mijn hdd is opgedeeld in een E en F partitie en ik heb bij E ook amper rechten. Ik wil zeg maar gewoon op mijn laptop dat mijn ssd schijf C (500gb) is en mijn hdd schijf D (1tb) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

Eagle Creek

Breathing security

Kan. Maar heb je verder nog problemen, naast de rechten-kwestie?
Anders kun je ook gewoon proberen die rechten te herstellen.

Hoe is de situatie eigenlijk ontstaan?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Eagle Creek schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:30:
Kan. Maar heb je verder nog problemen, naast de rechten-kwestie?
Anders kun je ook gewoon proberen die rechten te herstellen.

Hoe is de situatie eigenlijk ontstaan?
Ik had mijn laptop gekocht bij een computerzaak waarvan de eigenaar een goeie vriend is van mijn vader. Ik heb daar een ssd in laten zetten en ik wou graag dat hun mijn schijven in 2 partities zouden opdelen zodat ik 1 deel voor games kon gebruiken en het andere deel voor windows en andere programmas zoals winrar en office en dergelijke. Toen kwam ik er na een tijdje achter dat ik gedoe had met rechten op de OS schijven, ik ben toen nog bij die computerzaak geweest, hun hebben er toen naar gekeken, maar de enige manier om het op te lossen was de schijven weer samen te voegen (en dus te formatteren). Ik had daar toen geen zin in, maar de schijven zitten nu vol en windows doet traag, en ik vind het tijd om even mijn laptop even helemaal op te frissen door een clean install en een nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Je kan tijdens het opstarten van de Windows via USB voor een Clean install.
Op de F10 toets indrukken en dan naar de Prompt gaan en met Diskpart
- de partities verwijderen
- de schijven formateren
en daarna de Windows installatie voortzetten

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
r44 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:45:
Je kan tijdens het opstarten van de Windows via USB voor een Clean install.
Op de F10 toets indrukken en dan naar de Prompt gaan en met Diskpart
- de partities verwijderen
- de schijven formateren
en daarna de Windows installatie voortzetten
Klopt, maar ik heb geen key, en geen .iso of wat dan ook. Ik heb gewoon windows standaard op mijn laptop staan, mijn vraag is dus of ik bij "deze PC opnieuw instellen" ook de optie heb om mijn schijven te formatteren en samenvoegen.

Of is er een andere manier om een clean install te doen zonder mijn windows kwijt te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

O gin er van uit dat je een clean install van Windows wilde doen.
Als je partities wil wijz., vergroten .verkleinen, samenvoegen.
Probeer het dan met een Partitie manager .
Mini Tool Partition Wizard is een free tool. Maar er zijn ook neg vele ander die je kan gebruiken.
Maar ik zou als eerste een Image en Backups maken.

44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt al Windows 10 draaien op deze hardware, dan is het invullen van een key niet meer nodig. Je hardware heeft al een licentie ontvangen en als je eenmaal internet verbinding hebt, zal Windows die automatisch bij MS weer ophalen. Als je dus een vraag krijgt voor een key, gewoon overslaan.

Voor de partities, zorg voor een backup en je kan alles vanuit de setup verwijderen. Je hoeft hier niet heel moeilijk via diskpart in een command prompt mee aan de slag te gaan. Let er wel heel goed op dat als je via UEFI opstart, de installatie ook de UEFI boot partitie op de SSD zet. Je krijgt dan 3 partities, de ESP (UEFI System Partition), Windows boot partitie en Windows zelf. Mogelijk nog een 4e voor Windows recovery. Dat is samen iets van 1 GB of minder, niet schrikbarend dus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

Op onderstaande site zie link hieronder.
Kan je een IOS van Windows downloaden.
Kies voor hulp programma nu downloaden en daarmee de ISO weer downloaden.
Nu kan je direct een Bootable USB stick aanmaken of het bestand opslaan en
later de Bootable stick maken met rufus bv

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:18
Larkinzzz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:49:
[...]

Klopt, maar ik heb geen key, en geen .iso of wat dan ook. Ik heb gewoon windows standaard op mijn laptop staan, mijn vraag is dus of ik bij "deze PC opnieuw instellen" ook de optie heb om mijn schijven te formatteren en samenvoegen.

Of is er een andere manier om een clean install te doen zonder mijn windows kwijt te raken?
Vanaf windows 8 staat je key opgeslagen in de bios die gaat ook mee naar Win 10.
Je kan windows 10 hier https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 downloaden. Onderaan hulpprogramma downloaden die kan een opstartbare usb voor je maken. Dit is op laptop's altijd lastig omdat het soms niet werkt (instellingen veranderen in de bios). Soms werkt het dan weer wel vanaf een CD/DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
^ ah ok, ik wist niet dat mijn Windows key behouden bleef als ik de boel zou formatteren. Voor mijn game PC heb ik ook een USB installatie gemaakt met Rufus, dus ik denk dat het zo wel gaat lukken, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:18
Larkinzzz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
^ ah ok, ik wist niet dat mijn Windows key behouden bleef als ik de boel zou formatteren. Voor mijn game PC heb ik ook een USB installatie gemaakt met Rufus, dus ik denk dat het zo wel gaat lukken, bedankt.
Altijd een beetje lastig met de bios van een laptop vergeleken met een desktop maar dat zal wel goed komen. even opletten dat je alles dat je wil bewaren natuurlijk back-uped dan kun je daarna alle parties verwijderen en eventueel nieuwe aanmaken. Wel even opletten welke HDD en welke je SSD is natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:27:
[...]

Altijd een beetje lastig met de bios van een laptop vergeleken met een desktop maar dat zal wel goed komen. even opletten dat je alles dat je wil bewaren natuurlijk back-uped dan kun je daarna alle parties verwijderen en eventueel nieuwe aanmaken. Wel even opletten welke HDD en welke je SSD is natuurlijk :-)
Ik ben nog wel 1 of 2 dagen bezig met bestanden te backuppen naar mijn externe harder schijf eerst. Maar wat voor problemen zou ik tegen kunnen komen dan? Als ik gewoon een clean install maak met Rufus en dan het invoeren van de Windows key overslaan?

En wat gebeurd er precies als de installatie zonder problemen verloopt, staat er dan gewoon iets van "this version of Windows is invalid" totdat ik connectie maak met internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MichaelvD2203 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:14:
[...]

Vanaf windows 8 staat je key opgeslagen in de bios die gaat ook mee naar Win 10.
Nee, dat gaat-ie niet. Windows 10 doet niets met je Windows 8 licentie in de hardware. Als jij een kale nieuwe installatie uit gaat voeren op zo'n systeem dat geen eerdere Windows 10 installatie heeft gehad, moet je na afloop gewoon een key invullen voordat de activatie slaagt. Die key dan je zelf met tooltjes er wel uit halen, maar dat doet Windows vziw niet zelf.
Larkinzzz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
Rufus kan, maar beter gebruik je de Media Creation Tool van MS die r44 en MichaelvD2203 noemen. Die download namelijk de laatste build die beschikbaar is, zodat je de meeste updates tot dit moment erin hebt zitten. Kan een maandje afwijken, maar als je over een jaar opnieuw zou gaan installeren en deze tool gebruikt, hoef je niet zoals bij voorgaande Windows versies alle updates vanaf introductie toe te passen. Dat duurde voor de roll-up van Windows 7 al snel een dag of meer, omdat je niet alles tegelijk kon doen, daar verslikte het in.
Larkinzzz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:32:
[...]

Ik ben nog wel 1 of 2 dagen bezig met bestanden te backuppen naar mijn externe harder schijf eerst. Maar wat voor problemen zou ik tegen kunnen komen dan? Als ik gewoon een clean install maak met Rufus en dan het invoeren van de Windows key overslaan?
Als je niet helemaal goed oplet, kan de boot partities op de HDD komen, ipv de SSD. Dat wil je niet, alles moet op de SSD, zodat als de HDD kapot gaat of vervangen wordt, je geen boot issues krijgt.
En wat gebeurd er precies als de installatie zonder problemen verloopt, staat er dan gewoon iets van "this version of Windows is invalid" totdat ik connectie maak met internet?
Er staat dat je OS geactiveerd moet worden, meer niet. Je mag Windows 30 dagen zonder activatie 'proberen', maar omdat je hardware al bekend is, is het lang voor die tijd al geactiveerd. Hier of je in principe niets voor te doen, gaat automatisch, maar mocht je na een dag nog steeds de melding voor activatie houden in Systeemeigenschappen, dan kan je die handmatig aftrappen.

[ Voor 35% gewijzigd door Hero of Time op 07-06-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Hero of Time schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:33:
[...]

Nee, dat gaat-ie niet. Windows 10 doet niets met je Windows 8 licentie in de hardware. Als jij een kale nieuwe installatie uit gaat voeren op zo'n systeem dat geen eerdere Windows 10 installatie heeft gehad, moet je na afloop gewoon een key invullen voordat de activatie slaagt. Die key dan je zelf met tooltjes er wel uit halen, maar dat doet Windows vziw niet zelf.

[...]

Rufus kan, maar beter gebruik je de Media Creation Tool van MS die r44 aangeeft. Die download namelijk de laatste build die beschikbaar is, zodat je de meeste updates tot dit moment erin hebt zitten. Kan een maandje afwijken, maar als je over een jaar opnieuw zou gaan installeren en deze tool gebruikt, hoef je niet zoals bij voorgaande Windows versies alle updates vanaf introductie toe te passen. Dat duurde voor de roll-up van Windows 7 al snel een dag of meer, omdat je niet alles tegelijk kon doen, daar verslikte het in.
Uuuh ik weet niet of ik het nou helemaal begrijp. Volgens jou kan ik gewoon de Microsoft media creation tool gebruiken in plaats van Rufus om een USB installatie te maken? Maar ik moet wel een key ergens vandaan halen? of staat die gewoon in de bios of ergens anders zoals MichaelvD2203 zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Larkinzzz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:38:
[...]

Uuuh ik weet niet of ik het nou helemaal begrijp. Volgens jou kan ik gewoon de Microsoft media creation tool gebruiken in plaats van Rufus om een USB installatie te maken? Maar ik moet wel een key ergens vandaan halen? of staat die gewoon in de bios of ergens anders zoals MichaelvD2203 zegt?
Zie m'n toevoeging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
^ oké, en ik zal mijn ssd en hhd niet door de war halen bij de installatie aangezien mijn ssd 500gb is en mijn hdd 1tb.

Hopelijk gaat alles zonder problemen, het belangrijkste dat ik wou weten is hoe ik Windows opnieuw kon installeren en mijn schijven formatteren zonder Windows/key kwijt te raken, maar dit kan dus blijkbaar niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

Kraz

Saving the world

Er zit een Back-up & Restore functie in Win10; http://windows.microsoft....tarted-back-up-your-files

Je hoeft dan niets te herinstalleren.

Na installatie verwijder je de overige partities op je SD en voeg je toe aan je C. NIET 2 schijven aan elkaar koppelen. Dat levert in de toekomst problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Ik zie dat dit al een oudere topic maar toch wil ik nog erop reageren.
Je harde schijf heeft niks te maken van de activatie van je windows systeem het is net zoals de jongens zeggen koop een usb stick en download die windows 10 versie die je graag wilt hebben en in windolw2s 10,8.8.1 of windows 7 kan je alle formaten van de partieties in windows veranderen verwijder die partities wat op je ssd schijf staat weg en maak een nieuwe systeem schijf aan.
je had immers winmdows 8.1 en dus heb je recht op een volledige windows 10.
Ik heb hier hetzelfde ook windows 10 op een sticky staan en alles zal zonder problemen moeten verlopen.
Je cd keys zitten ingebakken in je bios en volgens mij kan je ze ook niet eens inlezen misschien alleen met uitzondelijke apperatuur die wij als huis tuin en hobbyisten nooit gebruiken.
Ik heb zelf ook windows 8.0 orih=gineel en ik kan dus zonder problemen 8.1 erop zitten.
Vorrheen heb ik voor een datum ook windows 10 op de sticj gezet.Ik kan nu ook kiezen voor in een keer naar windows 10 te gaan.En als er geen belangrijke informatie op die schijven staan dan formateer je ze in een keer allemaal ,en ziet je nog met een partitie te hannesen dan verwijder gewoonweg alle schijven en maak nieuwe aan,misschien net zoals de jongens zeggen met een opstertbare cd zodat je meer overzicht hebt van de schijven wat in je systeem hebt.De systeemschijf waar dus windows op moet komen zal dus de ssd schijf zijn aangezien deze veel sneller is als je magneet schijf zal je daar windows op moeten zetten.
Pagina: 1