Vervangen DVD-speler Sony

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tien jaar oude Sony Home Cinema set.
Deze bestaat uit een DVD-speler / recorder, een subwoofer, een centrale speaker waarin ook de aan- uitknop voor de speakers zit en nog vier speakers.
De DVD-speler is stuk en die wil ik vervangen.

De DVD-speler zit met een optische aansluiting aangesloten op de subwoofer.
En de DVD-speler heeft een RCA input (Video In) die ik gebruik om het geluid van andere apparaten naar mijn speakers te sturen. Op de Video In zit een RCA combiner aangesloten waarop drie apparaten zijn aangesloten, waaronder de TV. Dit laatste is niet ideaal, want als ik van bron wil wisselen moet ik een fysieke knop omzetten. Maar we gebruiken 98% van de tijd de TV als bron. Dus het is prima.

Nu zoek ik dus een vervangend apparaat (DVD- speler, blu-ray spelen) met een optische uitgang en met een RCA input. En vooral dat laatste (de RCA input) kan ik niet vinden.
Maar misschien is er wel een alternatieve opzet waarmee ik het geluid van de TV en de andere twee bronnen ook over de speakers kan laten afspelen en heb ik alleen een speler met optische output nodig (die kan ik wel veel vinden). De subwoofer heeft maar één optische input.

De DVD speler is een Sony RDR-GX210.
Dit is een onderdeel van de home cinema set Sony DAR-RD100

Wat ik inmiddels gevonden heb (als mogelijke oplossing) is om een speler te zoeken met een HDMI-ingang. Achter de RCA combiner moet ik dan een RCA naar HDMI converter zetten.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en aanbevelingen!
Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2016 16:43 . Reden: Update: mogelijke oplossing gevonden ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-06-2016 22:49)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jouw probleem zit hem met name in het feit dat de hoofdunit een alles in 1 ding is, waarvan alleen de DVD stuk is. Wat jij hebt is geen losse DVD speler, maar een alles in 1 apparaat zonder eigen versterker :)

Wat je als goedkope oplossing zou kunnen doen is een nieuwe DVD speler kopen en die op je TV aansluiten, maar dan ga je door het doorlussen via je TV het 5.1 geluid moeten missen. Want optisch aansluiten kun je niet.
Wat er namelijk aan de hand is is dat je geluid via optisch naar je subwoofer gaat. Die verspreid het vervolgens over de rest van je speakers. In de sub zal ook je DAC zitten. Dus als je iets anders aansluit op die optische ingang, kun je je headunit niet meer gebruiken :) En in die headunt zit (via die system kabel) wel je volumeregeling...dus al sluit je het aan krijg je maar 1 geluidsniveau: snoeihard >:)
Dus naast wat je al had bedacht, heb je ook nog een volumeregeling nodig.

Ik zie twee opties:
1) een tweedehands werkende headunit op de kop tikken
2) een fatsoenlijke receiver kopen, actieve subwoofer er bij. Je center en rearspeakers kun je evt hergebruiken, die plugjes kun je gewoon afknippen. En dan ook een losse blueray er bij.

Persoonlijk zou kk als extra nog aan willen dragen dat je een fatsoenlijke speakerset koopt. Toen je dit setje kocht was 5.1 hot en prijzig. En slechte speakers met propietary plugjes werden meegeleverd om geen andere speakers te kunnen aansluiten. Inmiddels valt de prijs van een beetje home cinema receiver gelukkig wel mee, en kun je ook een stuk betere speakers kopen. Maar reken voor een beetje set inclusief bluray speler en speakers op een 800+ euro.

Tot soit: waarom nog met discs werken? Streaming is net zo makkelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Omdat dit aankoopadvies betreft,krijgt dit topic een verhuizing naar CEA.

Ik denk overigens dat je het voor jezelf stukken makkelijker zou maken door een soortgelijke DVD-speler van Marktplaats te halen. Er staan er enkele op, zag ik.

Het is redelijk oud spul dus moet voor een klein prijsje over te nemen zijn. In plaats van allerhande omwegen te proberen om het in bedrijf te houden, zou je simpel klaar kunnen zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jouw probleem zit hem met name in het feit dat de hoofdunit een alles in 1 ding is, waarvan alleen de DVD stuk is. Wat jij hebt is geen losse DVD speler, maar een alles in 1 apparaat zonder eigen versterker :)

Wat je als goedkope oplossing zou kunnen doen is een nieuwe DVD speler kopen en die op je TV aansluiten, maar dan ga je door het doorlussen via je TV het 5.1 geluid moeten missen. Want optisch aansluiten kun je niet.
Wat er namelijk aan de hand is is dat je geluid via optisch naar je subwoofer gaat. Die verspreid het vervolgens over de rest van je speakers. In de sub zal ook je DAC zitten. Dus als je iets anders aansluit op die optische ingang, kun je je headunit niet meer gebruiken :) En in die headunt zit (via die system kabel) wel je volumeregeling...dus al sluit je het aan krijg je maar 1 geluidsniveau: snoeihard >:)
Dus naast wat je al had bedacht, heb je ook nog een volumeregeling nodig.

Ik zie twee opties:
1) een tweedehands werkende headunit op de kop tikken
2) een fatsoenlijke receiver kopen, actieve subwoofer er bij. Je center en rearspeakers kun je evt hergebruiken, die plugjes kun je gewoon afknippen. En dan ook een losse blueray er bij.

Persoonlijk zou kk als extra nog aan willen dragen dat je een fatsoenlijke speakerset koopt. Toen je dit setje kocht was 5.1 hot en prijzig. En slechte speakers met propietary plugjes werden meegeleverd om geen andere speakers te kunnen aansluiten. Inmiddels valt de prijs van een beetje home cinema receiver gelukkig wel mee, en kun je ook een stuk betere speakers kopen. Maar reken voor een beetje set inclusief bluray speler en speakers op een 800+ euro.

Tot soit: waarom nog met discs werken? Streaming is net zo makkelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.
Waarom nog met discs werken? Mijn vrouw wil de hele stapel met DVDs die ze heeft kunnen afspelen en raakt al in de stress omdat ze twee afstandsbedieningen heeft... Streamen is fantastisch en doen we vaak. Als ik thuis ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Weet niet wat voor streamer je hebt, maar dan zou ik je DVD's ff rippen en op een NAS oid zetten. Pi met Kodi mocht je dat mog niet hebben, en een app op de telefoon van je vrouw. Dat Kodi is echt zo intuitief dat zelfs zij dat snapt. Problem solved :)
Hoef je alleen nog maar een leuke receiver en nieuwe speakers te kopen.