Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor in mijn systeem.
Mijn GTX660 heb ik een paar weken geleden verkocht via de V&A omdat ik er toen van overtuigd was dat ik een week later een GTX 970 ging halen, maar nu de nieuwe producten allemaal aangekondigd worden, ben ik aan het twijfelen geslagen. Graag hoor ik van jullie wat adviezen en tips over wat voor mij het beste zou zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is mijn huidige build, exclusief de GTX660 dan want die heb ik een paar weken geleden (helaas te vroeg eigenlijk) verkocht via de V&A.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 190,50€ 190,50
1Asus B85M-E€ 65,62€ 65,62
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 139,50€ 139,50
1Thermaltake V3 BlacX Edition HDD€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,95€ 43,95
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 38,95€ 38,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,95€ 16,95
1Seasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 138,95€ 138,95
1Raidsonic IB-863-B€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,70

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf speel ik games als
  • GTA V
  • Call of Duty MW/MW2/MW3/BOIII/AW
  • Forza Motorsport 6: Apex (maar nog niet veel gespeeld, weet niet of het me ligt)
  • Ik wil Mafia 3 halen aan het einde van het jaar
Geen hele zware games dus op zich, behalve GTA V wat ik op hogere framerate wil spelen dan ik met de GTX660 deed, toen draaide ik ongeveer 30FPS op medium/high instellingen.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe kaart en daar heb ik wel wat voor over, maar niet de hoofdprijs. Er is natuurlijk een reden dat ik 3 jaar geleden met een GTX660 begonnen ben. Nu twijfel ik tussen de volgende dingen:
  • 2e hands 970 kopen voor ongeveer €250
  • nog 4(!!!) weken wachten tot de 1070 er is voor ongeveer €400
  • nog 4(!!!) weken wachten tot de Radeon 480 er is voor ongeveer €250
Nu is op zich die €400 voor een 1070 niet het probleem omdat je dan de nieuwste kaart hebt en dus weer helemaal toekomst-proof bent voor de aankomende jaren. Als ik die over 3 jaar weer in de V&A zet brengt het nog wat op, de 970 zal dat niet doen.

Wat ik me wel vooral af vraag is, of voor de games ik speel de 1070 een sterke meer waarde is.

Graag hoor ik van jullie wat jullie denken!
Groet Tom

Beste antwoord (via Tom.Gerritse op 10-06-2016 08:19)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Aangezien je nu geen videokaart hebt, heb je drie (vier) opties, dat geef je zelf aan. Alles is puur afhankelijk van hoeveel geduld je hebt...:

- Geen geduld?
Nu een tweedehands GTX970 zien te krijgen voor < €200. Daarmee heb je veel performance voor weinig geld en kun je (bijna) gelijk weer gaan gamen. Een 970 is geen €250 meer waard.
- Een beetje geduld?
Een week of twee wachten op de GTX1070 à €425, dan haal je een beest in huis waar je nog lang plezier van gaat hebben. Probleem is dat je dan twee weken niets kunt doen. Echter: hoe hoger de investering, hoe hoger relatief de afschrijving wordt.
- Veel geduld?
Als je veel geduld hebt en de behoefte even niet hebt om te gamen, dan zou ik op de RX480 à €225-250 wachten. Dat duurt nog een maandje, maar dan ga je wel heel veel prestaties voor weinig geld krijgen.
( - Als je wacht op de RX480 zou je tussentijds nog met een hele goedkope tweedehands R9 280/GTX760 kunnen spelen en die weer verkopen zodra de RX480 goed leverbaar is)

Die vierde optie zet ik tussen haakjes, maar is eigenlijk misschien wel het meest interessant.

Zelf zit ik ongeveer met hetzelfde, bijna een maand terug mijn 970 verkocht met het idee om hem te vervangen voor een 1070 deze maand, terwijl ik nog een redelijke prijs kreeg voor mijn 970.
Aangezien school nog een maandje duurt en voorrang heeft boven alles wacht ik lekker op de RX480, ik zie dan wel wat de prijzen zijn geworden en hoe tweedehands kaarten er voor staan. Maar het begint nu na een maand al wel te kriebelen, misschien dat ik volgende week alsnog een 1070 ga bestellen. :+
Geduld zal in ieder geval zeker lonen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik zou wachten tot de 1070 en de AMD 480x er zijn, en dan naar de benchmarken kijken zodat je weet wat dat voor jou gaat doen in GTA V.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 21:30

waseland

War... war never changes

Ik wacht to na de zomer met het kopen van een 1070 (Als je prijs gebalanceerd is) en dan gaat mijn gtx 970 de deur uit. Ik weet niet hoe lang je nog kan wachten met een nieuwe kaart. Als het nu moet zou ik een 970 kopen voor +-200,- (dat is de prijs waarvoor ik hem weg zou doen) of als je nog net iets langer kan wachten zou ik dat doen en dan heb je een future proof kaart die je inderdaad over een aantal jaartjes weer door kan verkopen voor de helft(!!!) van de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
waseland schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:36:
en dan heb je een future proof kaart die je inderdaad over een aantal jaartjes weer door kan verkopen voor de helft(!!!) van de prijs :)
Wordt er echt nog zoveel betaald voor (high-end) tweedehands kaarten van zeg 3 jaar oud?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Aangezien je nu geen videokaart hebt, heb je drie (vier) opties, dat geef je zelf aan. Alles is puur afhankelijk van hoeveel geduld je hebt...:

- Geen geduld?
Nu een tweedehands GTX970 zien te krijgen voor < €200. Daarmee heb je veel performance voor weinig geld en kun je (bijna) gelijk weer gaan gamen. Een 970 is geen €250 meer waard.
- Een beetje geduld?
Een week of twee wachten op de GTX1070 à €425, dan haal je een beest in huis waar je nog lang plezier van gaat hebben. Probleem is dat je dan twee weken niets kunt doen. Echter: hoe hoger de investering, hoe hoger relatief de afschrijving wordt.
- Veel geduld?
Als je veel geduld hebt en de behoefte even niet hebt om te gamen, dan zou ik op de RX480 à €225-250 wachten. Dat duurt nog een maandje, maar dan ga je wel heel veel prestaties voor weinig geld krijgen.
( - Als je wacht op de RX480 zou je tussentijds nog met een hele goedkope tweedehands R9 280/GTX760 kunnen spelen en die weer verkopen zodra de RX480 goed leverbaar is)

Die vierde optie zet ik tussen haakjes, maar is eigenlijk misschien wel het meest interessant.

Zelf zit ik ongeveer met hetzelfde, bijna een maand terug mijn 970 verkocht met het idee om hem te vervangen voor een 1070 deze maand, terwijl ik nog een redelijke prijs kreeg voor mijn 970.
Aangezien school nog een maandje duurt en voorrang heeft boven alles wacht ik lekker op de RX480, ik zie dan wel wat de prijzen zijn geworden en hoe tweedehands kaarten er voor staan. Maar het begint nu na een maand al wel te kriebelen, misschien dat ik volgende week alsnog een 1070 ga bestellen. :+
Geduld zal in ieder geval zeker lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
- Geen geduld?
Voor minder dan €200 zijn er nu eigenlijk geen 970's te krijgen helaas, ze willen allemaal minimaal €225 exclusief verzendkosten. Of ben ik dan te selectief als ik per se MSI of EVGA wil?
- Een beetje geduld?

- Veel geduld?
Mijn studie duurt nu nog een kleine maand, en daarna ga ik direct twee weken op vakantie... Ik zou het dus nog even uit kunnen zitten... Ben benieuwd wat alle prijzen dan over 6 weken doen!
- Als je wacht op de RX480 zou je tussentijds nog met een hele goedkope tweedehands R9 280/GTX760 kunnen spelen en die weer verkopen zodra de RX480 goed leverbaar is
Ik zit nu maar even te kijken naar deze alternatieven, ben benieuwd of ik hier mooie dingen kan vinden voor een redelijke prijs!

Wat ik graag zou willen weten is wat de verwachtte prijs/kwaliteit verhouding is van de Radeon 480 en tussen welke kaarten deze ongeveer gaat vallen. Is het beter of slechter dan een GTX970 (en dan 2e hands voor hetzelfde geld leverbaar) of kan het zelfs bijna tippen aan de GTX1070 voor maar de helft van het geld... Wie weet hier meer over?

[ Voor 5% gewijzigd door Tom.Gerritse op 07-06-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Prijs/performance? Ik denk dat iedereen dat heel graag wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deze vragen komen dagelijks langs op het forum, niemand heeft enig idee omdat er nog geen fatsoenlijke benchmarks zijn van bijv. de 1070 GTX en de 480. Over de prijzen valt evenmin wat te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:49:
[...]
Voor minder dan €200 zijn er nu eigenlijk geen 970's te krijgen helaas, ze willen allemaal minimaal €225 exclusief verzendkosten. Of ben ik dan te selectief als ik per se MSI of EVGA wil?
Je kunt natuurlijk altijd bieden. Ik denk dat het grootste deel van de kaarten onder de vraagprijs wordt verkocht.
[...]
Mijn studie duurt nu nog een kleine maand, en daarna ga ik direct twee weken op vakantie... Ik zou het dus nog even uit kunnen zitten... Ben benieuwd wat alle prijzen dan over 6 weken doen!
Geduld loont!
[...]
Ik zit nu maar even te kijken naar deze alternatieven, ben benieuwd of ik hier mooie dingen kan vinden voor een redelijke prijs!

Wat ik graag zou willen weten is wat de verwachtte prijs/kwaliteit verhouding is van de Radeon 480 en tussen welke kaarten deze ongeveer gaat vallen. Is het beter of slechter dan een GTX970 (en dan 2e hands voor hetzelfde geld leverbaar) of kan het zelfs bijna tippen aan de GTX1070 voor maar de helft van het geld... Wie weet hier meer over?
Benchmarks zijn er al, al zijn ze niet officieel. Zie nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update en http://content.hwigroup.net/images/news/polaris3dmark.png (67DF:C7 is de RX480).
3DMark is natuurlijk een synthetische benchmark, maar is altijd een leuke algemene indicatie van hoe de kaart het gaat doen. Voor MSRP US$199 krijg je dus een kaart die sneller is dan de 980 en 390X.
De 1070 staat niet in dat lijstje, maar die kun je vergelijken met een 980 Ti/Titan X, zie nieuws: 'Nvidia GeForce GTX 1070 iets sneller in 3DMark dan GTX 980 Ti en Fur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Benchmarks zijn er al, al zijn ze niet officieel. Zie nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update en http://content.hwigroup.net/images/news/polaris3dmark.png (67DF:C7 is de RX480).
3DMark is natuurlijk een synthetische benchmark, maar is altijd een leuke algemene indicatie van hoe de kaart het gaat doen. Voor MSRP US$199 krijg je dus een kaart die sneller is dan de 980 en 390X.
De 1070 staat niet in dat lijstje, maar die kun je vergelijken met een 980 Ti/Titan X, zie nieuws: 'Nvidia GeForce GTX 1070 iets sneller in 3DMark dan GTX 980 Ti en Fur....
Als ik dit zie, zou ik bijna geneigd zijn om zodra die Radeon RX480 uit komt die direct te gaan halen, gezien de prestaties voor een relatief lage prijs. Echter ben ik zelf meer een NVidia liefhebber, al zit dat puur tussen mijn oren denk ik.

Wel duidelijk wordt uit dit lijstje dat dat als de kaart presteert zoals in die grafiek aangegeven, het een killer van een kaart is, en dat NVidia hier een beste 'klap' mee uitgedeeld krijgt en ik denk dat zij ook zullen (moeten) gaan zakken met hun prijzen voor de GTX1070. Wat verwachten jullie daarvan?

[ Voor 0% gewijzigd door Tom.Gerritse op 07-06-2016 19:57 . Reden: NVidea -> NVidia, thanks Olaf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:39:
Echter ben ik zelf meer een NVidea liefhebber, al zit dat puur tussen mijn oren denk ik.
Hint: er zit geen E in de naam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:42:
[...]

Hint: er zit geen E in de naam. ;)
Heb het voor de volledigheid maar even aangepast 8)7
Pagina: 1