Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onjuiste kilometerstand, niet gemeld door dealer

Pagina: 1
Acties:

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 18:57
2 jaar geleden hebben we een 2e auto aangeschaft, een wat oudere Opel Corsa. Op het moment van aankoop stond de kilometer teller op 104dkm. Behalve problemen met het stuurhuis en het missen van 1 sleutel, was er niks anders bijzonders gemeld door de dealer.

2 weken geleden hebben we deze auto ingeruild voor een veel jongere Ford Fiësta bij de Ford dealer. Nu kwam tijdens de overdracht ineens een hele vervelende aap uit de mouw bij de Corsa. Volgens de NAP is er op het moment van aankoop van de Opel Corsa een groot verschil in aantal kilometers. Deze gaat namelijk van ruim 145dkm, naar 104dkm. Met als gevolg dat de ingeruilde auto 450,- minder waard is.

Mijn vrouw en ik waren beide niet op de hoogte van dit verhaal, en ik ben dus direct verhaal gaan halen bij de dealer waar wij de Corsa hebben gekocht. Volgens de dealer is er een nieuwe (sloop?) teller huis in gezet, wat het verschil op de NAP verklaard. Toen ik hem vertelde dat dit ons niet is verteld tijdens de verkoop, en wij dus nu een schadepost hebben van 450,-, kreeg ik er niet veel meer uit dan een soort "rot voor jullie"...

De Ford dealer heeft ons uit coulance aangeboden om 100,- voor eigen rekening te nemen. Dat betekent dat we dus nog 350,- extra moeten betalen door de hogere kilometerstand van de Corsa.

Even wat feiten:
  • Er is bij de verkoop (2 jaar geleden) niet verteld dat de kilometerstand niet klopt
  • Op de factuur staat vermeld: "Afgelezen kilometerstand: 104dkm"
  • Wij hebben zelf geen NAP aangevraagd voor deze auto, doordat wij de verkoper in eerste instantie vertrouwde (dom!)
  • De lagere kilometerstand is voor het eerst geregistreerd op het moment dat wij deze op naam kregen
  • De auto is nu 450,- minder waard door de hogere kilometerstand
  • Bij de verkoper was wel bekend dat er een andere teller in zat (hebben ze laten zien in de interne notities)
We voelen ons nu dus achteraf best een beetje opgelicht. Mijn vraag is dus of ik hier nog iets aan kan doen, door de verkopende dealer aansprakelijk te stellen of iets dergelijks, of is dit echt een gevalletje pech? Welke stappen zou ik dan moeten ondernemen?Het gaat natuurlijk maar om 350,- euro. een procedure starten is waarschijnlijk een stuk duurder.

Don't dream your life, live your dreams!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
SilencerNL schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:39:
• Wij hebben zelf geen NAP aangevraagd voor deze auto, doordat wij de verkoper in eerste instantie vertrouwde (dom!)
Daar gaat het mis. Als koper heb je onderzoeksplicht en het is vrij algemeen bekend dat er wordt gerotzooid met kilometerstanden en dat daarvoor nou juist die NAP is ingevoerd. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je nog ergens aanspraak op kunt maken, dus zie het maar als een les van E350.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Het is misleiding, want blijkbaar was de echte stand bekend bij de dealer. Je zou kunnen stellen dat er daarmee sprake is van dwaling.

Overigens is de schade hoger, want het gaat om het verschil in waarde op het moment van aankoop.

In de praktijk kun je hier vrijwel niets mee behalve je rechtsbijstand erop zetten als je die hebt. Grote kans dat die het vervolgens ook niet eens proberen, maar een voorstel tot afkoop doen.

• SilencerNL
Rukapul schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:52:
Het is misleiding, want blijkbaar was de echte stand bekend bij de dealer. Je zou kunnen stellen dat er daarmee sprake is van dwaling.

Overigens is de schade hoger, want het gaat om het verschil in waarde op het moment van aankoop.

In de praktijk kun je hier vrijwel niets mee behalve je rechtsbijstand erop zetten als je die hebt. Grote kans dat die het vervolgens ook niet eens proberen, maar een voorstel tot afkoop doen.
Dat is een goeie! Ik ga eens bellen met mijn rechtsbijstandsverzekering. Eens horen of ze er iets mee kunnen...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rukapul schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:52:
Mijn ervaring met rechtsbijstand en een autodealer (het ging niet over de kilometerstand): na een briefje ging de dealer overstag. De rechtsbijstand had al aangegeven anders naar de geschillencommissie (van Bovag?) te stappen, dan hoeven ze het bij lagere bedragen ook niet af te kopen.

Verwijderd

Heb je het tellerrapport in handen, want anders kan je hem hier aanvragen. Heb je meteen een stok om een van de dealers met te slaan.

https://www.rdw.nl/Partic...anvragen-particulier.aspx

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 13:49
Als er staat 'afgelezen kilometerstand' gaat er bij mij een belletje rinkelen. Als het inderdaad al bekend was bij de dealer maar de echte stand verzwegen is lijkt mij dit misleiding.

• SilencerNL
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:57:
Heb je het tellerrapport in handen, want anders kan je hem hier aanvragen. Heb je meteen een stok om een van de dealers met te slaan.

https://www.rdw.nl/Partic...anvragen-particulier.aspx
Tellerrapport heb ik. Daarop is duidelijk te zien dat het verschil is ontstaan op de dag van aanschaf van de Corsa.

• Palomar
  • Niet online
Denk als je hiermee naar de rechter stapt je een behoorlijk sterke zaak hebt. Ik weet niet wat je precies betaald hebt destijds voor de auto, maar als ik nu een Corsa uit 2006 vergelijk qua kilometerstand dan betaal je 800 euro meer voor een gelijk model met 105K op de teller tov. 145K. Heb je aan de auto ook nog onderhoudskosten gehad die te wijten zijn aan de hogere kilomterstand (bijv. remmen/banden/uitlaat) dan zou ik dat - mits goed onderbouwd - ook meerekenen als jouw nadeel (immers, bij een auto met minder kilometers waren die onderdelen nog niet aan slijtage toe.

Zou je zomaar aan de 1000-1500 euro kunnen komen als eis. Leg dit in een aangetekende brief voor aan de garage waar je de auto destijds gekocht hebt en ze zullen die 450 euro die je nu tekort komt denk ik wel snel betalen.

Verwijderd

Palomar schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:57:
Denk als je hiermee naar de rechter stapt je een behoorlijk sterke zaak hebt. Ik weet niet wat je precies betaald hebt destijds voor de auto, maar als ik nu een Corsa uit 2006 vergelijk qua kilometerstand dan betaal je 800 euro meer voor een gelijk model met 105K op de teller tov. 145K. Heb je aan de auto ook nog onderhoudskosten gehad die te wijten zijn aan de hogere kilomterstand (bijv. remmen/banden/uitlaat) dan zou ik dat - mits goed onderbouwd - ook meerekenen als jouw nadeel (immers, bij een auto met minder kilometers waren die onderdelen nog niet aan slijtage toe.

Zou je zomaar aan de 1000-1500 euro kunnen komen als eis. Leg dit in een aangetekende brief voor aan de garage waar je de auto destijds gekocht hebt en ze zullen die 450 euro die je nu tekort komt denk ik wel snel betalen.
Nog niet aan vervanging toe denk ik dat je bedoelt. Aan slijtage zijn ze bij gebruik altijd toe :+

Over dat Afgelezen tellerstand: Dat is standaard in vrijwel alle autofacturatie-software.

Ze zijn echter wel verplicht het te vermelden als de teller verwisseld is. Ze waren dus dondersgoed op de hoogte van de werkelijke km-stand.

Je hebt dan inderdaad officieel een schadepost ter hoogte van het prijsverschil -ten tijde van aanschaf- niet ten tijde van verkoop.

• SilencerNL
Zojuist met de rechtsbijstand verzekering gebeld. Die raden aan om een aangetekende brief te schrijven. Ik ga maar even in de pen kruipen :(

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-Is de reparatie van de teller aangetoond in onderhoudshistorie ?
- een dealer is verplicht de nieuw tellerstand te melden. afgelezen tellerstand is dus niet het aantal km's wat de hele auto heeft gemaakt.

- Het is niet makkelijk een verschil in waarde te noemen aan 40.000km op een gebruikte auto.
Dan zou je een taxateur moeten raadplegen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 14:59
SilencerNL schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:12:
Zojuist met de rechtsbijstand verzekering gebeld. Die raden aan om een aangetekende brief te schrijven. Ik ga maar even in de pen kruipen :(
Daar kwam mijn rechtsbijstand ook mee in eerste instantie. Termijn geven etc.
Vervolgens kwam de aap uit de mouw dat mijn rechtsbijstand hier geen hulp verder bij gaf omdat het autobedrijf niet aangesloten was bij de Bovag. :X

• SilencerNL
Sabes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:15:
[...]

Daar kwam mijn rechtsbijstand ook mee in eerste instantie. Termijn geven etc.
Vervolgens kwam de aap uit de mouw dat mijn rechtsbijstand hier geen hulp verder bij gaf omdat het autobedrijf niet aangesloten was bij de Bovag. :X
Yup, same here. Maar dat gaf ze wel gelijk toe }:O

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
SilencerNL schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:32:
[...]

Yup, same here. Maar dat gaf ze wel gelijk toe }:O
Dat is gek, want het is gewoon strafbaar:
https://www.rdwtellerrapp...d-terugdraaien-strafbaar/

@hieronder: Natuurlijk wel. Dat het feitelijk gebeurd is door een andere teller te installeren doet hier niet aan af.

Wie draait er tegenwoordig trouwens nog een teller terug.Meestal wordt er alleen maar een andere waarde op een chip weggeschreven. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door pacificocean op 07-06-2016 17:33 ]

Verwijderd

Het gaat toch niet over terugdraaien hier? Wellicht hebben ze het gewoon netjes gemeld aan de RDW. De Corsa komt niet van een Bovag garage? Wel RDW erkend? Weet je wanneer er een andere teller ingegaan is? Eventueel kun je voor 2 EUR een tellerhistorie opvragen. Daar staat volgens mij ook in wanneer (datum) de teller vervangen is. Als dat een week voor de verkoop is een geweest dan is het natuurlijk doodleuk verzwegen.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2016 16:51 ]

• Palomar
  • Niet online
Het is idd niet terugdraaien, maar het monteren van een andere teller met afwijkende kilometerstand zonder dit bij verkoop te melden is net zo strafbaar.

Verwijderd

volgens mij valt dit ook onder de wet van het terugdraaien, er is misschien niet direct teruggedraaid maar de teller geeft wel wat anders weer dan dat het zou moeten weergeven.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 22:00

donny007

Try the Nether!

Hoe oud is die Corsa?

Meestal wordt de kilometerstand op meerdere plaatsen opgeslagen, een dealer kan alle standen uitlezen. Nieuwe clusters moeten vaak ook worden geprogrammeerd door de dealer voordat ze correct werken, de dealer zal daar vast documentatie van hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 07-06-2016 17:28 ]

/dev/null

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-11 23:15
Gekocht bij een officiële Opel dealer of een handelaar/garage? Officiële dealer is toch Bovag lid?
Een handelaar/garage is vaak goedkoper dan een officiële dealer, maar wel meer risico. Moeilijk om na 2 jaar nog je recht te halen. Slechte review achterlaten op autoweek.nl?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik blijf het een rare wet vinden. Het is strafbaar, het gebeurt aantoonbaar, maar ik heb nog nooit gelezen dat iemand ervoor veroordeeld is.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33424-3.html :
Het verbod om tellerstanden te wijzigen geldt voor bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van motorrijtuigen waarvoor een kentekenbewijs dient te zijn afgegeven. Kort gezegd zijn dat motoren, auto’s, vrachtauto’s, bussen en aanhangwagens.
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan: Zoals het er nu staat is het zelfs niet toegestaan met een voertuig te rijden, want dan wijzig je de tellerstanden ook! Of beter: je mag alleen rijden als je de teller onklaar maakt :*) En juist onklaar maken van de teller is een methode om de teller veel minder te laten aangeven, terwijl het in deze wet niet wordt ondervangen.
Sterker nog: het is helemaal niet verplicht om een kilometerteller in de auto te hebben, dus onklaar maken is gewoon legaal.

Daarbij is de bewijslast ook erg moeilijk. Toon maar aan wie de standen heeft aangepast! Toen ik 4 nieuwe bandjes liet monteren, schreef de monteur in de werkplaats 88 i.p.v. 58 op, en zo stond er 88 duizend km op de bon. Als je dat daar niet terplekke ziet, kan je nooit meer aantonen dat je de teller niet 30 duizend hebt teruggedraaid!
En als er 6.8 miljoen standen per jaar verplicht moeten worden geregistreerd, zou het me niets verbazen als dit zeker tienduizenden zo niet honderdduizenden keren fout wordt doorgegeven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Jouw voorbeeld is heel aannemelijk te maken. Vorige week tellerrapport van een corsa gezien waar in een jaar ineens 50K gereden was en het jaar erop de teller 20K lager stond wat in lijn lag met de andere standen. 50K per jaar in een corsa 1.2 op benzine doet vrijwel niemand.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:40

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:52:
volgens mij valt dit ook onder de wet van het terugdraaien, er is misschien niet direct teruggedraaid maar de teller geeft wel wat anders weer dan dat het zou moeten weergeven.
Sinds? 2014 is men verplicht bij ieder bezoek aan de dealer/garage de standen door te geven. Indien er zoals vermoedelijk in het geval van de TS een nieuwe tellerunit geplaatst wordt, is men genoodzaakt een aanvraag te doen ivm afwijkende tellerstand.

Dit is net zoiets als een verkapte WOK melding..Kan je auto ook aardig minder opbrengen, terwijl deze wel veilig en goedgekeurd is na een flink ongeval.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 15:36
Ben bang dat de dealer zijn poot stijf houd. Maar vraag in ieder geval wel een teller raport voor je "nieuwe" ford aan!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Toen ik 4 nieuwe bandjes liet monteren, schreef de monteur in de werkplaats 88 i.p.v. 58 op, en zo stond er 88 duizend km op de bon. Als je dat daar niet terplekke ziet, kan je nooit meer aantonen dat je de teller niet 30 duizend hebt teruggedraaid!
Zeker wel! Gewoon terug naar hetzelfde bedrijf dat deze stand doorgegeven heeft en hen het op laten lossen.
https://www.rdw.nl/Partic...llerstand-corrigeren.aspx

Heb zo'n T-shirt ;)

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Pagina: 1