Wie helpt mij met mijn peltier???

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn peltier. Als ik de computer aanzet gaat alles normaal, totdat het hele systeem hangt. :( Mijn vraag is hoe komt dit nou??

Immers met 'normale' luchtkoeling loopt alles wel goed. De celeron wordt gekoeld door een Alpha FC-PAL30 met een delta fan, dus dat is het probleem niet. Met de vorige cooler lukte het allemaal wel alleen werd het zooitje 35 graden en dat is bij peltierkoeling niet de gewoonste zaak van de wereld. De pootjes van de cooler (de Alpha) heb ik er al afgesloopt zodat de Alpha bijna vlak is.

Mijn systeem:

Abit BE6 (geen BE6-II)
Celeron 566@892 Mhz (1,85 volt) op een Abit Slotket !!!
256 MB PC-133
Asus V6800 Pure 32 Mb DDR
Maxtor Diamondmax Plus 2500 7,5 GB
Maxtor Diamondmax 40 Plus 40,9 GB
Realtek netwerkkaart
Creative Labs Soundblaster 128 PCI
cd-romspeler en een brander
In de kast zit een voeding van 235 Watt.

Wie kan mij helpen??

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Misschien krijgt die te weinig stroom

hoeveel watt is die peltier?

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45

freshy98

Atari

Je voeding is niet bepaald sterk om Peltier mee te draaien. Ik zelf heb een 300W voeding met een 52W Peltier op 566MHz @ 876MHz Celeron. Ook zit er een Geforce 2 GTS kaart in die wel aardig trekt geloof ik. Als koeler gebruik ik de GlobalWin FKP32.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 13:14

Floor-is

5.2

Misschien trap ik wel weer een open deur in, maareuh, heb je je peltier op een aparte voeding aangesloten? Want alleen dan kan je eerst je peltier aanzetten en daarna pas de rest van je PC, het peltier-element moet namelijk eerst een minuutje (ofzo) zonder belasting draaien om alvast af te koelen, anders doet hij het niet.

Floris

Bericht hierboven

• stinger

stinger

RAG

52w peltier en dan op 876Mhz?
Kan toch hoger met peltier?

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Stinger --> de peltier is een Kryotherm FROST-72 met Max. 62 Watt. Overigens staan de specificaties op oc-shop.nl vermeld, waar ik hem ook heb gekocht.

Tom --> Dat mijn voeding niet erg sterk is, was ik al bewust van voordat ik de peltier kocht. Net als stinger zegt, je celeron is wel erg matig overgeclockt met een peltier. Ik haal 892 Mhz zonder peltier, zoals je misschien hebt gezien.

Floris --> De peltier zit aangesloten op de voeding van het systeem, dus ik gebruik geen losse voeding.

Wat ik ben vergeten te vermelden is dat er ook nog 2 80mm Delta fans inzitten naast de Delta fan op de Alpha. Maar ik ga het nog eens proberen met een oudere AT voeding. Overigens heb ik zonder peltier al 1020 Mhz gehaald, ;) maar toen herkende Windows de partitie C niet meer. :(

• stinger

stinger

RAG

Mindsfields ik heb hier ook een 52w peltier liggen met alpha blok en delta fan en die sluit ik ook aan op een cel-2 566Mhz alleen me asus p3v4x is kapot dus moet ik ff ruilen.
Dus misschien krijg ik hetzelfde probleem als jij hebt :-(
Dan weet ik wel al waar het aan ligt :-)

Itsme dat is bullshit weet je hoe snel een peltier afkoelt?

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Nu ben ik overtuigt dat de oorzaak mijn voeding is. Wat kan ik beter doen?

1. Een AT voeding kopen van 250 Watt en aanpassen die zoals hier is beschreven.

2. Of een nieuwe sterkere ATX voeding kopen. Een 300 Watt van Aopen is dit wat? Of weten jullie andere die ook goed zijn? Het moet natuurlijk niet te veel geld gaan kosten.

• stinger

stinger

RAG

koop liever een atx van 300w

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Ok, maareh is 300 watt eigenlijk wel genoeg.

Verwijderd

Belangrijk bij keuze PSU voor TEC voeding;
het aantal Imax op de +12V is erg belangrijk.
Deze moet minimaal 8A bedragen. Het beste is 12A, de PSU van Aopen de 300watts en de Supermicro voeding hebben dit in elkgeval.
Het beste blijft zelfs nog een aparte travo.
Er is behoorlijk wat spanningsverlies met gebruik van de TEVC in de PC voeding. Je zal dan ook niet bij een 62watt TEC die je voedt middels de PSU van de PC, de 62watt genereren. De Vmax ligt vele malen hoger dan de +12V.

• freshy98

freshy98

Atari

Stinger: mijn moederbord is een Abit BX6 R2 die dus nu op 103MHz FSB loopt. De volgende setting is 112MHz, dat pakt ie, op het moment in ieder geval, nog niet zelfs met 1,9VCore. Maar ik wil nog een ASUS CUSL2 gaan kopen, dan moet ik zeker de 900MHz kunnen halen. En een nieuwe kast.

De Aopen 300W kan ik aanraden. Heb nl. een HX08 kast van Aopen met dus een 300W voeding van Aopen. Werkt perfect.

Itsme!: Wat lul je man? Eerst de Peltier laten draaien, dan moet je ook je fan op de heatsink aanzetten anders fik je de CPU er helemaal uit man!

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

Verwijderd

Ik heb een IN-WIN Q500N kast met een 235 watt en daar draait mijn hele systeem op!!

dus MoBo, Fans, Geforce, Neon licht en peltier van 60watt!!

Het systeem heeft nog nooit gereset vanwege te weinig stroom!

• stinger

stinger

RAG

Kewl en geforce zuipt toch stroom of niet soms?

• stinger

stinger

RAG

Btw newt ik zuig in natuurkunde :-)
Dus ik snap er de ballen van

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Shadow, ik heb precies dezelfde kast, maar bij mij doet het zaakje dus niet.

Newt, je had het over travo's, maar waar zijn deze dan te krijgen? Weet jij of iemand anders hoe duur zo'n ding is?

Bedankt voor jullie replies.

Verwijderd

Misschien help dit wel.
Hier staat een mooi stukje over onze grote vriend peltier :-)
http://www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml

Verwijderd

Ik gebruik voor mijn Pelties een Trafo die eigelijk voor Halogeenlampjes bedoeld is,
12V 200VA AC, voor Peltiers heb je DC nodig,
dus je hebt nog een gelijkrichter en afvlak
elco nodig. 200VA is +/- 16A dus je gelijkricher moet dit minimaal aankunnen.
Elco 1000 uF per 1A => 16.000 uF ik heb hier 4 elco's van 4700 uF 63V dc voor gebruikt.
Spullen bij Conrad gekocht. www.conrad.nl

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
ccAcross, dat stukje heb ik al een paar keer gelezen.

sayang001, Kun je misschien de namen van de producten noemen? Er staan zoveel trafo's op de site van conrad.
Ik ben niet zo technisch aangelegd, maareh moet ik het hele handel dan gaan solderen? Als dit zo is dan wordt het moeilijk, want ik heb geen soldeerbout. Trouwens wat is een elco?En wat kun je er mee?

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Wie kan mijn bovenstaande reply even beantwoorden?

• freshy98

freshy98

Atari

produkten weet ik niet.
Elco betekend Elektrolitische Condensator, ik heb Elektrotechniek gedaan maar vond er niet veel aan dus weet het niet precies meer wat ie deed, maar als het goed is zat er een afvlakker in voor de rimpel spanning.

Aangezien een Condensator normaal gesproken spanning opneemt en afgeeft krijg je rimpel in de spanning. Bij een Elco wordt er iets gedaan waardoor de rimpel spanning zo goed als opgeheven wordt.

vergeef me als het niet helemaal klopt, maar dit is ongeveer de basis.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Een Elco (=bepaald soort condensator. meestal groot) werkt simpel gezegd als een soort korte termijn batterij. werkt dus als buffer als de spanning niet stabiel is. om van wisselspanning gelijkspanning te maken heb je 4 diodes (stroom kan hier maar een kant op) nodig (heten samen gelijkrichter of graetzbrug) en een zooi elco's (1000uF per Ampere stroom).

solderen hoeft niet. als je een gelijkrichter haalt die 35A trekt zitten er meestal of autostekkers (van die knijpdingen) of schroefkontacten aan en bij elco's van pak em beet 10.000 microFarad zitten er meestal ook wel schroeven aan.

dus als je een lamp aan het plafond kan scroeven lukt dit ook wel. :P

als je interesse hebt wil ik je wel ff tekeningetje sturen. gaat hier wat moeilijk. ascii tekenen is niet mijn sterkste kant. :)

oh ja, me mail is nu alwin@zanting.tmfweb.nl

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

systeem hangt, tja kan van alles zijn. Laat ik eens een gokje wagen:

Laten we zeggen dat die CPU van je 30 a 40 watt afgeeft, ben je het met me eens dat er dan ook 30-40 Watt moet worden afgevoerd. je hebt een 68 watt peltier als ie maximaal werkt. Nu heb je kans dat doordat je je pelt op een 235 watt voeding hebt aangesloten (slechte zaak :( die 235 W PSU niet genoeg amperage kan leveren over z'n 12V. Een standaard PSU van 235 W levert max 8 Ampere over z'n 12 V line. die pelt is max 68 W op 12V dus 68/12=5.6 A nodig om maximaal te werken. die 2 HDD's van je trekken ieder 2 A over je 12V dus 4 A samen (vermeldt ik nog niet eens dat een HDD tijdens startup spin tot 4 A kan trekken). Er blijft dus sowieso maar 4 amp over voor je 12V line, dan heb ik niet eens je cd-rom, mobo etc. meegerekend. Je PSU'tje zet je dus aan het puntje van z'n kunnen. Die pelt zal dus verre van optimaal fungeren. Doordat er zoals gezegd 30-40 W van de processor moet worden afgevoerd, moet die pelt ook minstens 30-40 W trekken. 40/12=3.3 A, zelfs dat heb je nauwelijks...KORTOM je peltier gaat nu niet als een koeler werken, maar als een isolator omdat er niet genoeg warmte wordt afgevoerd...kortom, kans dat je CPU'tje straks bye bye zegt.
Tevens is het zo dat doordat je PSU het niet trekt, er een instabiele stroomtoevoer is en je gekke dingen kan krijgen als onvrijwillige resets, hangend systeem etc.
Mijn advies is: tik een oude AT of ATX voeding op de kop, liefst zo veel mogelijk watts, kun je er later altijd nog leuke dingen bijpluggen. Zet hier die peltier op en evt. je case fans.
Zelf heb ik bij powerline een ATX kastje gekocht voor 85 piek met een 300W ATX voeding, voeding eruit geschroefd en m'n pelt(frost-72)+HSF opgezet.

Je kunt je tweede PSU laten booten door de PS_ON (groene draadje waarschijnlijk) te aarden, dus gewoon doorknippen (mits het een oude voeding of aparte voeding betreft natuurlijk :)en verbinden met een zwarte draad op je ATX connector, niet direct met elkaar verbinden, maar via een 5V subminiatuur relais, kun je bestellen bij conrad (takamisawa heet het ding geloof ik en kost 10 piek). Vervolgens een 5V (!)draadje trekken van je originele 235 W voeding in je kast naar het relais, en vandaaruit weer naar de bijbehorende 5V ground op je PSU. Als het putertje nu boot gaat de externe PSU gelijk meedraaien en de pelt+HSF zal je CPU'tje vrolijk koelen zonder problemen op 68W (ervan uitgaande dat die Alpha het trekt).

Houdt er rekening mee dat je op die externe voeding minstens een 'load' van 1 ampere op de 5V line moet zetten, anders geeft de 12V niet vol vermogen af (vraag me niet waarom, ik maak die dingen niet ;)

-Nox

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de nuttige replies. Ik zal eens diep na gaan denken op welke manier ik dit op ga lossen.

• freshy98

freshy98

Atari

Vorlon: Een condensator IS een soort accu. Een ElCO dus ook, behalve dat ie rimpel spanning weg kan halen (zo goed als)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
het verschil tussen een condensator en elco zit er niet in dat de ene rimpel kan weghalen en de ander niet. Dat kunnen ze namelijk allebij.

Het verschil zit erin dat een elco maar op een manier aangesloten kan worden (plus en min). Bij een normale condensator maakt dat niet uit.

meestal hebben elco's bij dezelfde grootte als normale condensatoren wel meer capaciteit.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Ja, en om het nu nog even lekker ingewikkeld te maken heb je ook nog elco's die bipolair zijn :P

Tom: dat weet ik ook wel maar ik wilde het met iets tastbaars vergelijken. en het vooral niet te moeilijk maken. want dan moet ik waarschijnlijk met een basiscursus elektrotechniek beginnen. wat voor een tweaker op zich niet slecht is. >:)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
vorlon bipolaire elco's? wat moet ik me daar bij voorstellen?

hmm ik heb ooit een dingetje gezien, leek perfect op een elco (zelfde ontwerp, kleur ed) maar er stond geen +en- aansluiting op. ik heb hem toen vervangen door een gewone en gewoon gegokt en alles werkte (was een modem waar ik op was gaan staan en toen waren er wat elco's naar de klote)

was dit zo'n bipolair ding?
Pagina: 1