Op zoek naar de bottleneck en verbetering

Pagina: 1
Acties:

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-01 09:28
Dag allen,

Een tijdje geleden al weer heb ik onderstaande build gebouwd. Nu merk ik dat ik sommige spellen niet op de hoogste settings kan spelen. Het zou natuurlijk heel goed de videokaart kunnen zijn (want budget model), maar andere componenten zouden ook het probleem kunnen zijn. Daarom zou ik een beroep willen doen op jullie kennis en ervaring!

Ik zoek een?
Ik zoek de bottleneck in mijn pc/onderdelen die aan vervanging toe zijn om mijn build te verbeteren. Ik wil hiermee bereiken dat ik games op een hogere setting kan spelen zonder in te leveren op FPS. Games die ik onder andere speel:
- Guildwars 2
- Counterstrike GO
- H1Z1
- Enige interessante game die uitkomt (recentelijk bijvoorbeeld The Witcher gespeeld)

Wat is je budget?
Een echt budget heb ik in dit geval niet. Ik verwacht/hoop dan ook niet dat alle componenten vervangen hoeven worden. Ik zat aan 400 euro te denken indien het echt nodig zal zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder mijn systeem zoals ik het gebruik. Zelf verwacht ik dat een upgrade van de videokaart voldoende zal zijn. Het zou dan eventueel de 1070 kunnen zijn, echter vraag ik mij af of dit voldoende zou zijn. Momenteel gebruik ik ddr3 RAM, zou dat een bottleneck kunnen zijn?

Ik laat mij graag verassen door de experts!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 219,95€ 219,95
1Asus H170M-E D3€ 75,85€ 75,85
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 209,-€ 209,-
1NZXT S340 Special Edition€ 83,95€ 83,95
1BenQ XL2411Z Zwart€ 288,90€ 288,90
1Razer Kraken (Zwart)€ 65,23€ 65,23
1Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016€ 119,-€ 119,-
1Razer Deathadder Chroma€ 73,80€ 73,80
1G.Skill RipjawsX F3-14900CL8D-8GBXM€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master B600 ver.2----
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,30€ 89,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.275,98

• jelle514
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik denk inderdaad ook dat de bottleneck bij je videokaart ligt. Een i5 processor is voor gamen in meeste gevallen voldoende en ook 8GB RAM zou geen probleem mogen zijn.

Met een upgrade naar een GTX 1070 kun je er waarschijnlijk weer een tijd tegen aan, maar ik zou zeker eerste even de benchmarks afwachten. Daarnaast kun je beter nog even wachten met het aanschaffen van een nieuwe generatie videokaart, aangezien de prijzen nu nog hoog zijn en waarschijnlijk als de voorraden beter worden wel omlaag gaan.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
bijzonder ik wist niet dat er mobo's waren met 1551 socket met ddr3. dus dat betekend dat je niet naar ddr4 kan upgraden zonder je mobo te vervangen dus dat zou ik eigenlijk niet doen ddr3 werkt in principe gewoon. maar of skylake met ddr3 problemen oplevert durf ik niet te zeggen.

Verder zijn eigenlijk alle componenten prima behalve de videokaart ik vermoed dat daar je bottleneck zit die is inderdaad wat aan de oudere kant als je een boost in performance wilt zou ik je videokaart upgraden naar een 1070 of een rx480 liggend aan wat je uit wilt geven en op welke resolutie je wilt spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door mcmlevi op 07-06-2016 10:39 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, je GPU is de zwakke schakel.
Je geheugen valt buiten de specificaties van de cpu. Dat is een zeer ongelukkige combinatie. Normaal gaat deze cpu met DDR4 op 1,2V. Dit moederbord heeft DDR3 maar je moet er dan wel DDR3 low voltage op doen, en dat heb je niet. Conclusie, dat gaat sneller stuk, en het zou de cpu wel eens kunnen zijn die het loodje legt, want de geheugencontrollers zitten op de chip.

• Zionrage
1. GPU dus zwakke schakel en wachten tot de aftermarkets uitkomen en de prijs wat daalt.
2. Dus mijn motherboard past eigenlijk niet bij mijn cpu?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-02 19:59
Het moederbord past wel, maar ddr3 is niet het beste met skylake. Dat zul je niet HOEVEN te vervangen dus...

• Reepje
  • Niet online
Zionrage schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:41:
1. GPU dus zwakke schakel en wachten tot de aftermarkets uitkomen en de prijs wat daalt.
2. Dus mijn motherboard past eigenlijk niet bij mijn cpu?
Nee. Het geheugen past niet goed bij de CPU.

• Methmaniac
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Geheugen is geen probleem, het verschil tussen DDR3 en DDR3L is dat 3L op lagere voltages werkt wat minder warmte en een langere levensduur met zich meebrengt.

Het is mogelijk om DDR3 met Skylake te gebruiken maar dan had je net zo goed voor een 4xxx i5 kunnen gaan.

‘You could have helped.’
'I’m helping by not helping.’
‘You’re the one with experience of these creatures.’
‘Children, Lobsang. They’re called children.’

• Reepje
  • Niet online
Methmaniac schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:49:
Geheugen is geen probleem, het verschil tussen DDR3 en DDR3L is dat 3L op lagere voltages werkt wat minder warmte en een langere levensduur met zich meebrengt.

Het is mogelijk om DDR3 met Skylake te gebruiken maar dan had je net zo goed voor een 4xxx i5 kunnen gaan.
Je kan zeggen wat je wil, maar het is wel degelijk een probleem. Google anders maar eens op DDR3 op skylake.

WCCFtech
Intel Reminds: Skylake Processors Do Not Officially Support DDR3 RAM, Use Could Damage the IMC – Only DDR3L and DDR4 Supported

• Zionrage
Reepje schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:54:
[...]

Je kan zeggen wat je wil, maar het is wel degelijk een probleem. Google anders maar eens op DDR3 op skylake.

WCCFtech
Intel Reminds: Skylake Processors Do Not Officially Support DDR3 RAM, Use Could Damage the IMC – Only DDR3L and DDR4 Supported
Ik heb zojuist eens gezocht op google en kwam op hetzelfde.

Ik heb de hele mikmak destijds besteld bij Afuture. Dit was toen ik minder actief was op Tweakers en geen gebruik heb gemaakt van desktopaankoopadvies topic.

Op basis van wat krakkemikkige research (blijkt) heb ik deze onderdelen als voorstel bij Afuture neergelegd, waarna zij aan hebben gegeven dat de samenstelling prima was. Of te wel, zo prima was het dus niet.

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Reepje schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:54:
[...]

WCCFtech
Heb ik gedaan:

http://www.tomshardware.c...ram-intel-core-6600k.html
- Yes, you should be fine but part of the reason to upgrade to Skylake is DDR4.
- Skylake supports both, even if the motherboard doesn't. He asked if Skylake supported it, not his motherboard, if he has one.
- I can report with confidence that my i5-6600k system has been working with that motherboard and ordinary 1.5V DDR3 with no issues for the past few months
- That RAM will not damage the MOBO or CPU, but it will kind of defeat the purpose of getting that processor. One of the main reasons for getting that processor is because it supports DDR4 RAM.

http://www.tomshardware.c...00k-support-ddr3-ram.html
- Yes. However, you won't be making full use of the Skylake processor. And also, as the previous answers, the motherboard also needs to support DDR3 RAM with a DDR4 processor

https://linustechtips.com...6600k-and-asus-z170-p-d3/
- You can, supports 1,65 V too
- It's compatible with both DDR3 and DDR3L RAM as stated on the product page. https://www.asus.com/Motherboards/Z170-P-D3/
- No DDR generations are compatible with each other. Intel has stated Skylake is compatible with DDR3.

‘You could have helped.’

• Reepje
  • Niet online
Ok ik ga verder niet aan ruzien over DDR3 1,5 of 1,65 V op Skylake. Geen zin in.

Maar ik heb wel goed nieuws, ik was aan het twijfelen, maar dankzij Google is het nu bewezen:

http://www.home.zonnet.nl...an.god/zevenbewijzen.html

• Zionrage
Oké.
Het is dus niet 100% duidelijk of het schadelijk kan zijn voor mijn processor op lange termijn. Zou het dan verstandig zijn om een mobo+ram upgrade te doen en later in het jaar de 1070 bekijken?

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Zionrage schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:07:
Oké.
Het is dus niet 100% duidelijk of het schadelijk kan zijn voor mijn processor op lange termijn. Zou het dan verstandig zijn om een mobo+ram upgrade te doen en later in het jaar de 1070 bekijken?
ik denk persoonlijk als je nu last hebt van de bottleneck dat je beter eerst je GPU kan upgrade en dan je mobo+ram;
:F je hebt het helemaal fout dit is de waarheid :P
Wikipedia: Vliegend Spaghettimonster

[ Voor 28% gewijzigd door mcmlevi op 07-06-2016 11:11 ]

• Reepje
  • Niet online
mcmlevi schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:08:
[...]

ik denk persoonlijk als je nu last hebt van de bottleneck dat je beter eerst je GPU kan upgrade en dan je mobo+ram;
Dat denk ik ook.
Als je RAM gaat upgraden, dan niet investeren in 8 GB DDR3 , maar gelijk een goed bord met DDR4.

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Zionrage schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:07:
Oké.
Ja, nu upgraden naar DDR4 en even wachten op de 1070.
Je beeldscherm is 1080p dus je zou het ook nog met een wat mindere videokaart kunnen doen.

‘You could have helped.’

• Zionrage
Methmaniac schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Ja, nu upgraden naar DDR4 en even wachten op de 1070.
Je beeldscherm is 1080p dus je zou het ook nog met een wat mindere videokaart kunnen doen.
Klopt, ik heb een 1080p vanwege de 144hz. Echter zou ik het zonde vinden om de oudere videokaarten te halen, ook gekeken naar de wat langere termijn.

• Zionrage
Gezien ik niet de reference kaart zal gaan halen, zou ik sowieso nog een tijd moeten wachten.

Welk mobo+ram adviseren jullie? Als ik voor nieuw ram geheugen ga, zou het bij voorkeur meteen 16 gb totaal zijn.

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 12:38
Ddr4 gaat niks uithalen. In de praktijk blijft ddr3 op een skyline chip mee te vallen. Zo 'n chip legt echt niet na een jaar het loodje. Anyways gewoonvoor de 1070 gaan.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11
Zoveel geld als wat die GTX 1070 kost is echt niet nodig om er flink op vooruit te gaan qua prestaties. Een RX480 van AMD zal tussen de €200 en €300 gaan kosten en zal al veel betere prestaties leveren dan die GTX 960.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
Zionrage schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:28:
Ik wil hiermee bereiken dat ik games op een hogere setting kan spelen zonder in te leveren op FPS.
Zionrage schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:21:
[...]

Klopt, ik heb een 1080p vanwege de 144hz. Echter zou ik het zonde vinden om de oudere videokaarten te halen, ook gekeken naar de wat langere termijn.
Wat bedoel je eigenlijk met inleveren op FPS bij hogere settings? Welke FPS verwacht je dan te halen? Voor 144FPS is die GTX 960 in elk geval te traag in veeleisende games, je kunt eerder rond de 60FPS verwachten. Counterstrike GO zou wel met hogere framerates moeten werken.

Een RX 480 zou zoals gezegd ook al wel een mooie upgrade zijn, is ook sneller beschikbaar dan de Founders Edition GTX 1070.

• Zionrage
MacPoedel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:06:
[...]

[...]

Wat bedoel je eigenlijk met inleveren op FPS bij hogere settings? Welke FPS verwacht je dan te halen? Voor 144FPS is die GTX 960 in elk geval te traag in veeleisende games, je kunt eerder rond de 60FPS verwachten. Counterstrike GO zou wel met hogere framerates moeten werken.

Een RX 480 zou zoals gezegd ook al wel een mooie upgrade zijn, is ook sneller beschikbaar dan de Founders Edition GTX 1070.
144hz monitor is aangeschaft voor CS GO. Dit speel ik ook op 250 fps. Echter voor overige spellen wil ik 60 fps kunnen behalen. Upgrade video kaart gaat dus op de planning komen op basis van bovenstaand advies. Hierbij heb ik wel de tijd en het geduld om op de MSI 1070 te wachten.

Nu las ik jullie reacties en begon mij toch wel zorgen te maken. Dus ik heb zelf het één en ander uitgezocht.
Wat ik veel lees is dat de 1,5 volt RAM (wat ik heb) schadelijk kan zijn voor de cpu op de lange termijn. Nu lees ik dit veelal uit reacties op vragen op diverse fora. Ook lees ik reacties die dit tegenspreken. Kan iemand mij vertellen hoe dit nu zit? (Het liefst met bron)

Edit:
http://ark.intel.com/nl/p...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz geeft aan:
I5-6600: Geheugentypes: DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V

Ik heb een DDR3-1866 @ 1.5V

Is dit dus schadelijk op de lange termijn?

Edit 2:
We gaan inmiddels van het orginele onderwerp af, dus ik zal een nieuwe topic aanmaken. Orginele onderwerp is helder voor mij. Thanks!

Edit 3:
Link naar nieuwe topic:
http://gathering.tweakers...message/47126205#47126205

[ Voor 16% gewijzigd door Zionrage op 08-06-2016 11:39 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Tja het idee daar achter is dat je niet echt iets vooruit gaat, DDR4 is de norm bij geheugen kopen.

Echter maakt het verschil tussen 3 en 4 zo verdomd weinig uit, dat gaat echt nergens meer over met gamen. hooguit een paar FPS'jes.

Dus, zoals al eerder gezegd, een mooi DDR3L setje halen :D

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1