CodeLab jongeren 10-18: wat leren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindelange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2023
Hallo allemaal,

Na jaren vrij passieve activiteit bij tweakers heb ik nu iets vanuit mijn werk dat ik aan jullie wil voorleggen.

Ik ontwikkel en organiseer programmeercursussen voor jongeren tussen 10 en 18 jaar voor het Lyceo CodeLab dat we zijn gestart. We geven vooral 3-daagse CodeLabs in de vakanties, maar starten nu ook met een Zomerkamp deze zomervakantie. Daarnaast gaan we in het najaar op een aantal middelbare scholen van start met een programma. In een jaar tijd hebben we meer dan 150 kinderen geholpen met de basis van programmeren. Ze zijn allemaal erg enthousiast en hebben originele spelletjes gemaakt!

We hebben tot nu toe cursussen aangeboden in 2 levels waar de deelnemers games leren maken in Processing. We hebben voor Processing gekozen vanwege de simpele interface, zo kunnen we helemaal focussen op de belangrijke concepten: variabelen, if-statements, loops, arrays, etc.

Nu ben ik druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe CodeLabs als vervolgcursussen én om een bredere doelgroep aan te spreken. We denken hierbij bijvoorbeeld aan een cursus Website maken met html/css en een beetje javascript. Of robots programmeren met een Arduino of Raspberry Pi (werken we nu ook al mee). Ik denk ook aan een cursus Virtual Reality content maken. Daar weet ik vanuit mijn onderzoek veel van. Met Aframe is het goed te doen om wat te maken zonder dat het te ingewikkeld wordt.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie input hiervoor. Wat zouden jullie graag leren / hadden jullie graag geleerd toen je jonger was? Hebben jullie andere opmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 07-06-2016 11:55 . Reden: URL's verwijderd, die voegen inhoudelijk niks toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kijk eens op http://www.devoxx4kids.org/. Ons bedrijf is daar ook actief in en die doen ook vanalles voor allerlei leeftijden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe een cursus object oriented programmeren aan de hand van de Robot-class gecombineerd met een paar Leg-classes, een Sensor-class en de nodige afgeleiden daarvan - en natuurlijk gebruik je dat om een robot aan te sturen. Abstracte begrippen als classes zijn immers het beste uit te leggen met 'tastbare' voorbeelden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindelange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2023
Thanks voor de tips! OOP hebben we tot nu toe nog mee gewacht, dat is denk ik echt nog te abstract voor onze deelnemers. Dit gaan we later zeker aan bod laten komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
robindelange schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:00:
OOP hebben we tot nu toe nog mee gewacht, dat is denk ik echt nog te abstract voor onze deelnemers.
Te abstract?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
class Knikker
{
    int diameter;
    int gewicht;
    string kleur;
}

class Knikkerzak
{
    array knikkers;
    string eigenaar;
}

knikkerzak1 = new Knikkerzak();
knikkerzak1->eigenaar = "Piet";
knikkerzak1->knikkers[] = new Knikker();

knikkerzak2 = new Knikkerzak();
knikkerzak2->eigenaar = "Henk";

Zeer tastbaar en duidelijk lijkt mij.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:01
Ja, abstract. Dingen laten bewegen, knipperen, vliegen, praten of weet ik wat werkt toch veel beter om mensen enthousiast te krijgen dan zo'n flauw stuk code over een knikkerzak? 'Tis ook nog eens behoorlijk dubbelzinnig :P

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wellicht nuttig om even te melden wat de doelgroep is? Ik bedoel, je geeft een leeftijdscategorie... maar zijn het vooral toch al geïnteresseerde nerd-jongetjes zoals wijzelf vroeger waren of van alles wat? En wat is het niveau? VMBO of VWO? of ook van alles wat?
Pagina: 1