Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister TI
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-08-2022
Hoi Allemaal,

Ik moet momenteel voor mijn werkgever de Scrum certificering halen. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar wat leertips of een methode om Scrum eenvoudig onder de knie te krijgen. Als iemand nog tips/samenvattingen/filmpjes etc. heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt !:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je zelf al gevonden en wat zijn je vragen nog?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister TI
Ik heb zelf al een samenvatting via Stuvia gekocht(maar nogal onduidelijk), en een oefenexamen via Exin gemaakt. Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik het beste voorbereiden voor dit Examen. En heeft iemand die het gehaald heeft nog wat leertips zoals bijv. bruikbare filmpjes/samenvattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Als je werkt in een Agile omgeving is een Scrum foundation examen niet moeilijk. Dus de vraag is, doe je dit?

Verder heb je veel manieren om er voor te leren. Eentje van scrum.org:

https://www.scrum.org/Assessments/Ways-to-learn-about-Scrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De SCRUM-guide: http://www.scrumguides.org/scrum-guide.html
Link naar het examen, met daarbij ook nog een gratis oefenexamen en een aantal aangeraden cursussen: https://www.scrum.org/Ass...essments/PSM-I-Assessment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:13
Wij hebben het uiteindelijk met een aantal collega's gedaan. Eerst een twee daagse cursus gevolgt door het examen. Er zitten hier en daar wat lastige vragen tussen maar prima te doen. Vooral de rollen binnen scrum en de verantwoordelijkheden komen meerdere malen terug, dus die zijn sowieso belangrijk om te weten (tip......project managers bestaan niet volgens scrum ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59

avotar

P0werd by Black Coffee

Zoek goede proefexamens, daar heb je het meeste aan. En verder stap de guide uit je hoofd. Want 90% van de vragen zijn er letterlijk in terug te vinden óf direct herleidbaar.

En gast, het is MIJN werkgever, niet me werkgever. :N

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister TI
avotar schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:24:
En gast, het is MIJN werkgever, niet me werkgever. :N
Bedankt allemaal voor de tips!!

Een typfoutje moet kunnen toch, niet voor niks een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59

avotar

P0werd by Black Coffee

Mister TI schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:00:
[...]

Bedankt allemaal voor de tips!!

Een typfoutje moet kunnen toch, niet voor niks een forum.
Een typefoutje moet zeker kunnen, ik maak er meerdere per zin.
Maar me in plaats van mijn is gewoon compleet disrespect voor je publiek.
Ik zou het als disturbance gemeld hebben als in een user story had gestaan (en wij in het Nederlands zou werken). 8)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
avotar schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:18:
[...]

Een typefoutje moet zeker kunnen, ik maak er meerdere per zin.
Maar me in plaats van mijn is gewoon compleet disrespect voor je publiek.
Ik zou het als disturbance gemeld hebben als in een user story had gestaan (en wij in het Nederlands zou werken). 8)
Luister is goed gast, ga me niet dishen om me taalgebruik hoorje? :+

Ik ben het volkomen met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653952

Misschien handig om erbij te vertellen welk certificaat je wilt gaan halen.

Hier kun je ook een twee daagse cursus volgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 653952 op 12-06-2016 15:06 . Reden: info bijgevoegd voor de TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat je deze vragen beter zou kunnen stellen aan je werkgever? :) Als jouw werkgever eist dat je dit certificaat haalt, dan zal hij er ook tijd (en geld?) in moeten steken om je in ieder geval van goed leermateriaal te voorzien.

Je kunt ook een Scrum-training doen. Er zijn verschillende bedrijven die dat aanbieden.

Buiten zo'n training kun je natuurlijk de scrum guide bestuderen. Niet alleen doorlezen, maar ook echt begrijpen wat er staat, jezelf vragen stellen, etc. etc.

Dan kun je nog de Scrum Open Assessments doen. Dit zijn 30 vragen die je kennis van scrum testen -- Maar zijn zeker geen teken dat je op examen kan!

Er zijn verschillende betaalde pakketten beschikbaar die je helpen bij je studie. Onder andere "mplaza" of "management plaza", maar ik lees daar wisselende berichten over.

Dit vind ik zelf een heel goede "quiz" om je kennis te testen, èn er iets van te leren: http://mlapshin.com/index.php/psm-quiz/

Je kunt ook nog topics opzoeken op het Scrum.org forum, van mensen die het examen hebben gedaan en hun leertips delen, bijvoorbeeld:
https://www.scrum.org/Forums/aft/1892
https://www.scrum.org/Forums/aft/2066

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-05 12:06
Ik zou de Scrum guide goed doornemen. Als je nog wat oefenvragen wilt hebben kun je me een PM sturen, dan stuur ik je rond de 150 vragen door.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Pagina: 1