Hoe kan je in Nederland goedkoop aan een windows licentie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 17:08
Ik heb vandaag alle bestellingen gedaan voor mijn eerste zelf gebouwde pc, maar heb alleen nog geen windows licentie hiervoor.

Online zijn wel wat dingen te vinden, maar zijn vaak niet mogelijk in Nederland. Daarom vroeg ik mij af of er hier in Nederland andere mogelijkheden zijn om goedkoop aan een windows 10 licentie te komen.

Ik ga aankomen schooljaar studeren op een hogeschool, is hier wat mee te regelen?
Ook is mijn vader ZZP'er en heeft dus zijn eigen bedrijf, kan dit in enige manier helpen?

Ook zie ik dat je online nog licenties voor windows 7 kan krijgen voor rond de 30 euro. De gratis upgrade geld nog tot 29 juli, dus ik neem aan dat je op deze manier aan windows 10 kan komen? Of heeft deze manier veel nadelen?

Beste antwoord (via Mighty_Squid op 07-06-2016 08:46)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Heb je al in de Pricewatch gekeken? Een OEM-licentie voor Windows 10 Pro kun je krijgen vanaf € 37,95.

pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM

Met een OEM-licentie kun je Windows op één pc installeren, de licentie wordt verbonden aan de hardwareconfiguratie van de pc. Dat betekent dat je, als je over 5 jaar een nieuwe pc samenstelt, ook een nieuwe licentie zult moeten kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Alex) op 07-06-2016 00:38 ]

We are shaping the future

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Je kunt de sleutel van die Windows 7 gebruiken voor een equivalente Windows 10. Je hoeft niet meer over Windows 7 heen te installeren sinds de herfst update.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Heb je al in de Pricewatch gekeken? Een OEM-licentie voor Windows 10 Pro kun je krijgen vanaf € 37,95.

Met een OEM-licentie kun je Windows op één pc installeren, de licentie wordt verbonden aan de hardwareconfiguratie van de pc. Dat betekent dat je, als je over 5 jaar een nieuwe pc samenstelt, ook een nieuwe licentie zult moeten kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Alex) op 07-06-2016 00:38 ]

We are shaping the future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:46
Kijk eens op surfspot. Daar kun je goedkoop software bestellen als je studeert aan een aangesloten hogeschool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:47
Pas op met die licenties per email, zorg dat je een fysieke licentie hebt met een COA sticker, er zitten helaas een paar verkopers tussen die msdn en andere illegale codes verkopen (check de reviews maar eens van een paar van deze prijsvechters). Windowslicentie.nl leverde mij netjes een originele Win10 Pro OEM met DVD en sticker voor 55 euro in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
base_ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:54:
Pas op met die licenties per email, zorg dat je een fysieke licentie hebt met een COA sticker, er zitten helaas een paar verkopers tussen die msdn en andere illegale codes verkopen (check de reviews maar eens van een paar van deze prijsvechters). Windowslicentie.nl leverde mij netjes een originele Win10 Pro OEM met DVD en sticker voor 55 euro in ieder geval.
Krijg je uberhaupt nog COA's bij OEM?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Wel als je zelf geen OEM bent die de licentie in het bios zet...
zo ziet een origineel Win 10 pakketje er ongeveer uit: Afbeeldingslocatie: http://www.computersystemsoftwares.com/test/computersystemsoftwares.com/photo/pl10735720-remark.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je gaat studeren op een hogeschool, moet je even kijken of je een Dreamspark account kan aanmaken met je studiegegevens. Dan is Windows 7 t/m 10 gratis te downloaden met licentie en nog vele andere softwarepakketen :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:16
Ik kon windows 8.1 pro erg goedkoop krijgen via surfspot, weet niet hoeveel het was. Ik herinner wel dat ik net iets minder betaalde dan je voor een home versie kwijt was via de gewone markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
EricJH schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:37:
Je kunt de sleutel van die Windows 7 gebruiken voor een equivalente Windows 10. Je hoeft niet meer over Windows 7 heen te installeren sinds de herfst update.
Heeft het nog een nadeel om de windows 7 key te gebruiken voor windows 10, of kan ik gewoon beter voor dat kleine beetje extra gelijk voor een key van windows 10 gaan?
Alex) schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:37:

Dat had ik inderdaad nog niet gezien. De OEM licentie is toch verbonden met het moederbord? Dus zolang ik die erin heb hoef ik geen nieuwe licentie te kopen?

[ Voor 51% gewijzigd door Mighty_Squid op 07-06-2016 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Nee je zal verder niks merken. De licentiesleutel zal worden omgezet in een digital entitlement en dus gekoppeld worden aan de PC zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiruZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik koop mijn licenties altijd via g2play.
Als je een Windows 7 licentie koopt kost dit jou zo'n €16 en deze kan worden omgezet naar een windows 10 licentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:26

LankHoar

Langharig tuig

Mighty_Squid schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Heeft het nog een nadeel om de windows 7 key te gebruiken voor windows 10, of kan ik gewoon beter voor dat kleine beetje extra gelijk voor een key van windows 10 gaan?
De OEM licentie voor W10 is de Pro variant, die van Win 7 de Home versie. Je krijgt dus meer voor weinig extra (Bitlocker etc.).

-EDIT- hier een lijstje met verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 07-06-2016 13:13 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Surfspot/ slim biedt ook gratis windows 10 education aan als je op het basis/middelbaar of hoger onderwijs zit. Is niet moeilijk om te bestellen. Als je inlogt vraagt hij om de instelling en dan kun je met je studentenaccount inloggen en bestellen. (zit zelf op hbo en zo werkte het bij mij althans). Bij surfspot weet je ook tenminste dat het echt goed zit.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 07-06-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:46
Toch vind ik een upgrade niet altijd even stabiel. Hier verschillende pc's vanaf windows 7 naar 10 geupgraded, maar op sommige pc's ondervond ik echt grote problemen. Vooral vastlopers van de verkenner en de browser.

Net als base_ via windowslicentie.nl een paar windows pakketten besteld voor een schone installatie en dat ging gelijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Je kan ook Windows 10 installeren met een Windows 7 key of tijdens de upgrade kiezen voor de schone installatie. Dan is het alsnog een soort van upgrade, en toch schoon, dus geen vastlopers of andere gekke dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 20:59
Dat had ik inderdaad nog niet gezien. De OEM licentie is toch verbonden met het moederbord? Dus zolang ik die erin heb hoef ik geen nieuwe licentie te kopen?
Wanneer je 3 componenten of meer veranderd (bijvoorbeeld voeding, videokaart en harde schijf) dan is de licentie niet meer geldig (officiëel gezien :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:38
Mighty_Squid schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:32:
Ik heb vandaag alle bestellingen gedaan voor mijn eerste zelf gebouwde pc, maar heb alleen nog geen windows licentie hiervoor.

Online zijn wel wat dingen te vinden, maar zijn vaak niet mogelijk in Nederland. Daarom vroeg ik mij af of er hier in Nederland andere mogelijkheden zijn om goedkoop aan een windows 10 licentie te komen.

Ik ga aankomen schooljaar studeren op een hogeschool, is hier wat mee te regelen?
Ook is mijn vader ZZP'er en heeft dus zijn eigen bedrijf, kan dit in enige manier helpen?

Ook zie ik dat je online nog licenties voor windows 7 kan krijgen voor rond de 30 euro. De gratis upgrade geld nog tot 29 juli, dus ik neem aan dat je op deze manier aan windows 10 kan komen? Of heeft deze manier veel nadelen?
Windows 10 is gratis voor jou in de vorm van Student Edition.
Alex) schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:37:

Zo ver ik weet is alles onder de 135 euro grijs. Je weet niet waar de key vandaan komt en ook niet hoe lang hij geldig blijft. Als hij deel is van een VLK of MSDN achtig iets dan kan hij in theorie ooit ingetrokken worden.

Verder is heractivatie tot nu toe altijd redelijk soepel gegaan, dus een OEM licentie op een nieuwe pc gebruiken kan meestal wel.
Noppie1991 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Wanneer je 3 componenten of meer veranderd (bijvoorbeeld voeding, videokaart en harde schijf) dan is de licentie niet meer geldig (officiëel gezien :P ).
Voeding telt nooit mee :P . In Windows 10 is het nog wat geniepiger en tellen sommige componenten dubbel, van de cpu telt namelijk zowel het serial number als het type. Echter het lijkt erop dat die controle nog niet aan staat. Ik heb er namelijk nog geen last van gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 07-06-2016 16:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
sdk1985 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:11:
Voeding telt nooit mee :P . In Windows 10 is het nog wat geniepiger en tellen sommige componenten dubbel, van de cpu telt namelijk zowel het serial number als het type. Echter het lijkt erop dat die controle nog niet aan staat. Ik heb er namelijk nog geen last van gehad.
Wordt dit gezien als max 3 dingen niet meer origineel, of zijn het 3 upgrades.
Dus kan ik bijvoorbeeld als ik alleen de videokaart wil vervangen, dit maar 3 keer doen.
Of kan net zo lang blijven upgraden totdat je meer dan 3 componenten uit de orginele pc hebt vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Ach ja, in het ergste geval is hij niet meer geactiveerd. Dan bel je even, en vervolgens wordt je licentie weer geactiveerd. Ik zou er niet te zwaar aan tillen als het ongeveer de zelfde PC blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
sdk1985 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:11:
Zo ver ik weet is alles onder de 135 euro grijs. Je weet niet waar de key vandaan komt en ook niet hoe lang hij geldig blijft. Als hij deel is van een VLK of MSDN achtig iets dan kan hij in theorie ooit ingetrokken worden.
In het geval van windowslicentie.nl gaat het om internationaal opgekochte (nl zit er op usb stick bij) licenties. Binnen europa mag software wettelijk doorverkocht worden (ondanks m$ voorwaarden, zolang TTIP er nog niet door is in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Je kan ook gewoon de W7 code gebruiken die op een DELL of HP staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

RWK__ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 03:06:
Als je gaat studeren op een hogeschool, moet je even kijken of je een Dreamspark account kan aanmaken met je studiegegevens. Dan is Windows 7 t/m 10 gratis te downloaden met licentie en nog vele andere softwarepakketen :)
Nou nee, de basis dreamspark geeft je toegang tot windows server,enbedded en visual studio. (en web expression) wil je je meer moet je school een abonnement op dreamspark premium hebben :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:57:
[...]

Nou nee, de basis dreamspark geeft je toegang tot windows server,enbedded en visual studio. (en web expression) wil je je meer moet je school een abonnement op dreamspark premium hebben :/
Dan heeft de hogeschool waar ik sta ingeschreven dreamspark premium blijkbaar. Dat moet je natuurlijk zelf uitzoeken :P (https://www.dreamspark.co....aspx?tab=2#TabbedPanels1)

[ Voor 11% gewijzigd door MysticX op 07-06-2016 17:03 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mighty_Squid schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:35:
[...]

Wordt dit gezien als max 3 dingen niet meer origineel, of zijn het 3 upgrades.
Dus kan ik bijvoorbeeld als ik alleen de videokaart wil vervangen, dit maar 3 keer doen.
Of kan net zo lang blijven upgraden totdat je meer dan 3 componenten uit de orginele pc hebt vervangen?
Het is een soort hash van onderdelen en serrienummers. Je kunt niet blijven upgraden volgens Microsoft op het Microsoft forum.

Echter heb jij hier met een gratis Student Edition uberhaupt geen last van en lijkt het voorlopig niet aan te staan. Ik heb dezelfde Windows 7 key zelfs op twee pc's kunnen activeren binnen Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
base_ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:52:
[...]

In het geval van windowslicentie.nl gaat het om internationaal opgekochte (nl zit er op usb stick bij) licenties. Binnen europa mag software wettelijk doorverkocht worden (ondanks m$ voorwaarden, zolang TTIP er nog niet door is in ieder geval).
Als je refereert aan het arrest van het EU hof van een tijdje geleden zitten er wel een paar juridische mitsen en maren aan. Zo is het alleen geldig voor licenties die door waarbij de eerste verkoop door MS in de EU gedaan is licenties die origineel buiten de EU verkocht zijn mogen niet zondermeer doorverkocht worden onder dit arrest, en mogen bijv. in het geval van VLK's (OEM weer ik niet zeker) de licenties niet gesplitst worden (is de eerste partij per 100 licenties verkocht, moet de doorverkoop ook per 100 gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Mighty_Squid schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Daar zit geen nadeel aan. De key is gewoon geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
Padje schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:53:
Je kan ook gewoon de W7 code gebruiken die op een DELL of HP staat ;)
Buiten het feit dat dit je nog steeds geen geldige licentie hebt op deze manier is het mij tot op heden nog niet gelukt om windows 10 pro met de sticker van een HP OEM windows 7 geactiveerd te krijgen (ook al zou dit mogelijk moeten zijn in de 1511 update. Getest op meerdere HP Prodesk en Probook systemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 14:38
Kijk eens of Surfspot.nl! Als student kun je daar doorgaans voor hele schappelijke prijsjes besturingssystemen krijgen. Ook kun je daar volgens mij bestaande Win10/Win8 pakketten uitbreiden voor een zacht prijsje.

Andere software is daar trouwens ook te krijgen, zoals bijvoorbeeld Microsoft office 2016 voor nog geen 30 eruo

Let wel: dit koop je via je studentnummer/registratienummer bij jouw schoolinstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Killah_Priest schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:40:
[...]

Buiten het feit dat dit je nog steeds geen geldige licentie hebt op deze manier is het mij tot op heden nog niet gelukt om windows 10 pro met de sticker van een HP OEM windows 7 geactiveerd te krijgen (ook al zou dit mogelijk moeten zijn in de 1511 update. Getest op meerdere HP Prodesk en Probook systemen)
Ik heb hier geen enkele moeite mee gehad maar misschien komt het door het feit dat ik de activatie op een ander HP of Dell systeem heb uitgevoerd met een Vista sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Killah_Priest schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:40:
[...]

Ik heb een Windows 10 Pro via een Dell Windows 7 Business geactiveerd. Ging prima. Wellicht staat je huidige serial in de UEFI vast. Maar dat is iets voor een apart topic.

De ts moet gewoon gaan voor Windows 10 Student Edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
sdk1985 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:58:
[...]

Ik heb een Windows 10 Pro via een Dell Windows 7 Business geactiveerd. Ging prima. Wellicht staat je huidige serial in de UEFI vast. Maar dat is iets voor een apart topic.

De ts moet gewoon gaan voor Windows 10 Student Edition.
Machines zonder uefi. Maar verder geen topic waardig aangezien installatie + upgraden maar eenmalig hoeft voor de licentie en vrijwel alle "oude" machines inmiddels van Win10 voorzien zijn (en de nieuwe standaard met een win10 key in de uefi komen), vrij kleine omgeving met ongeveer 230 windows clients.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Dennism schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:40:
[...]
..
Als je refereert aan het arrest van het EU hof van een tijdje geleden zitten er wel een paar juridische mitsen en maren aan.
..
Klopt helemaal, als ik echter een nette ongeopende originele OEM verpakking krijg met licentiesticker heb ik daar heel veel meer vertrouwen in als in een vage code per email (met een downloadlink, win10 is gewoon bij microsoft te downloaden). Eventuele juridische gevolgen liggen wat dat betreft toch vooral bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
base_ schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:33:
[...]

Klopt helemaal, als ik echter een nette ongeopende originele OEM verpakking krijg met licentiesticker heb ik daar heel veel meer vertrouwen in als in een vage code per email (met een downloadlink, win10 is gewoon bij microsoft te downloaden). Eventuele juridische gevolgen liggen wat dat betreft toch vooral bij de verkoper.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFTE
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 21:08
Kijk even op slim.nl Als de onderwijs instelling daar is aangesloten kun je ook gratis student versie met key downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
base_ schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:33:
[...]

Vergeet niet dat zakelijk iets anders dan privé is. Zowel op gebied van bescherming (plaats je zakelijk een bestelling dan kun je vaak ook fluiten naar je 14 dagen bedenktermijn en de bekende maand opzeg termijn). Maar ook op gebied van aansprakelijkheid en controle. Als zakelijke gebruiker kun je namelijk een audit krijgen van BSA (Business Software Alliance).

Maar goed, voor de derde keer. Het zijn allemaal non-issues want studenten krijgen gratis Windows 10 Student Edition. Op het watermerk na komt dat overeen met Pro. Dus de vader met zijn eigen bedrijf hoeft er helemaal niet tussen te gaan zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 11-06-2016 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als ik zakelijk een OEM licentie koop en die op een nieuw systeem plak en dat als geheel doorverkoop dan is daar niks mis mee. Opzegtermijn? audit? Allemaal bekend mee maar geen probleem (en ja ik heb de nodige controle uitgevoerd en ben tot de conclusie gekomen dat microsoft onder europese regels uit probeert te komen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 15:01
G2play.net verkoopt ook Windows licenties voor minder dan wat in de pricewatch staat.

Ik heb daar al heel wat game keys gekocht, nog geen Windows licenties maar dat zal ook wel goed zijn omdat het een legale site is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
krijg je daar een licentiebewijs bij zoals een licentiesticker of een ander bewijs?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
toro schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 01:32:
G2play.net verkoopt ook Windows licenties voor minder dan wat in de pricewatch staat.

Ik heb daar al heel wat game keys gekocht, nog geen Windows licenties maar dat zal ook wel goed zijn omdat het een legale site is.
Ik ga er vooralsnog van uit dat al die goedkope windows 10 keys zonder COA sticker allemaal bij echte controle niet legaal bevonden worden;

De keys activeren dus het werkt allemaal prima, maar MS zegt zelf:
A certificate of authenticity (COA) is a label to help you and your customers identify genuine Microsoft Windows software. Without it, your customers will not have a legal license to run their Windows software.
Als thuisgebruiker vind er gewoon geen controle plaats dus in de praktijk is zo'n goedkope key een risicoloze aankoop.

Als bedrijf niet doen dus? Vooral als er blijkbaar wat duurdere (maar nog steeds goedkope) aanbieders zijn die wel COA stickers meeleveren..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 01-09-2016 18:45 ]

specs

Pagina: 1