Performance games vanaf SD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-01 21:00
Beste Tweakers,

Voor mijn MacBook Pro heb ik een Transcend JetDrive Lite 330 64GB gekocht voor in de SD kaart lezer. Ik wil er in Bootcamp wat games vanaf draaien. Mijn vraag: Is er een merkbaar verschil in performance tussen games vanaf de interne SSD of van een SD draaien?

Hardware die ik gebruik
- MacBook Pro met Retina-display 13" late 2013
- Transcend Jetdrive Lite 330 64GB

Beste antwoord (via TheLion01 op 06-06-2016 23:27)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Het grootste probleem waar je zeer snel tegenaan zal lopen...

Een SSD heeft veel nandchips / nand pages, om writes over te verdelen en interne routines om alle chips gelijkwaardig te laten "slijten". Om zo tot een bepaalde duurzaamheid te komen met betrekking tot schrijfacties. SD kaarten hebben niet zoveel om over te verdelen waardoor hun duurzaamheid niet erg hoog is, bijkomend probleem. Veel SD readers hanteren het principe ze, beschrijven wat vrij is en houden geen rekening ermee dat een ander stukje geheugen misschien altijd lui is geweest en bijna nooit herschreven is geweest. Waardoor bepaalde stukken heel snel slijten en uiteindelijk daar kaart/data corrupt raakt.

Bij Raspberry Pi's is dit vaker al een probleem, spontaan SD kaart dood, gezien hun OS vanaf de SD draait... Laat staan als je normaal volwaardige games erop zou draaien...

Dan heb ik het nog niet eens over de performance.

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2016 23:16 ]

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

In ieder geval met de loading tijden. De sustained transfer van die Jetdrives is langzamer dan een reguliere harddisk. En dat is puur op de specs afgaand.
In een synthetische benchmark doen ze het al slechter, dus dan blijft er in de echte wereld niet veel over...
Zie ook: http://www.gizmag.com/tra...e-expansion-review/32372/

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • Beste antwoord

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Een SSD heeft veel nandchips / nand pages, om writes over te verdelen en interne routines om alle chips gelijkwaardig te laten "slijten". Om zo tot een bepaalde duurzaamheid te komen met betrekking tot schrijfacties. SD kaarten hebben niet zoveel om over te verdelen waardoor hun duurzaamheid niet erg hoog is, bijkomend probleem. Veel SD readers hanteren het principe ze, beschrijven wat vrij is en houden geen rekening ermee dat een ander stukje geheugen misschien altijd lui is geweest en bijna nooit herschreven is geweest. Waardoor bepaalde stukken heel snel slijten en uiteindelijk daar kaart/data corrupt raakt.

Bij Raspberry Pi's is dit vaker al een probleem, spontaan SD kaart dood, gezien hun OS vanaf de SD draait... Laat staan als je normaal volwaardige games erop zou draaien...

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2016 23:16 ]

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-01 21:00
Swordlord schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:09:

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Over dat probleem had ik nog niet nagedacht. Gaat dit probleem ook op voor het opslaggeheugen in USB sticks?