Ik heb zojuist een verse install (clean) van Ubuntu 16.04 server op m'n asrock b85m pro4 servertje gezet. Installatie e.d. verliep probleemloos maar na de 1e keer booten blijft het scherm blank. Het lijkt wel alsof de verkeerde video driver ofzo wordt gebruikt. Als ik tijdens het booten om ESC druk, dan krijg ik netjes grub te zien, maar op de 1 of andere manier gaat het daarna mis. Hoe kan ik er nu achter komen hoe ik het op kan lossen?
Verwijderd
Heb je al geprobeert om Ubuntu Server opnieuw op je USB-stick te zetten en dan te herinstalleren op je server?
Ja heb ik al geprobeerd, het ligt niet aan de installatie an sich, want ik merk dat dat wel goed is. Grub e.d. staan er goed op. Ook als ik na boot (dus als het blank screen er is) op ctrl+alt+del druk, dan krijg ik opeens WEL beeld (de bekende [OK] regels).
Hier een filmpje om het duidelijk te maken: https://www.dropbox.com/s...6%2022%2002%2018.mov?dl=0
De server start op, komt voorbij de BIOS en wil uiteindelijk het OS starten. Dit lukt, alleen de videokaart krijg op de 1 of andere manier het verkeerde signaal. Vervolgens boot hij wel door, want daarna druk ik op CTRL+ALT+DEL en vaak op ESC, om grub te activeren. Dit lukt. Boot ik daarna door, dan is de gebruikte video driver (denkik??) weer foutief en heb ik geen beeld meer.
De server start op, komt voorbij de BIOS en wil uiteindelijk het OS starten. Dit lukt, alleen de videokaart krijg op de 1 of andere manier het verkeerde signaal. Vervolgens boot hij wel door, want daarna druk ik op CTRL+ALT+DEL en vaak op ESC, om grub te activeren. Dit lukt. Boot ik daarna door, dan is de gebruikte video driver (denkik??) weer foutief en heb ik geen beeld meer.
[ Voor 60% gewijzigd door smeerbartje op 06-06-2016 22:09 ]
Geprobeerd, helaas zonder resultaat
Nou, zo simpel kan het dus zijn. Even paar keer een andere terminal selecteren en voila, ik heb beeld. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Niet dat het boeit, want ik gebruik de server toch alleen maar remote...powerboat schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:02:
Probeer een andere termininal ctrl+alt+f1
Volgens mij een bug in ubuntu 16.04, was bij ubuntu 14.04 ook in het beginsmeerbartje schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:22:
[...]
Nou, zo simpel kan het dus zijn. Even paar keer een andere terminal selecteren en voila, ik heb beeld. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Niet dat het boeit, want ik gebruik de server toch alleen maar remote...
Lijkt op een (bekend) probleem met de videodrivers.
Zit er een AMD/Ati GPU op dat bordje? 16.04 werkt nog niet met de (opensource) AMD drivers.
Bij 14.04 was het precies hetzelfde liedje, en dat duurde wel een aantal weken/maanden voordat het gefixed was.
Zit er een AMD/Ati GPU op dat bordje? 16.04 werkt nog niet met de (opensource) AMD drivers.
Bij 14.04 was het precies hetzelfde liedje, en dat duurde wel een aantal weken/maanden voordat het gefixed was.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Nee, onboard Intel kaartje. Geen fancy spul dus. Anyhow, opgelost
.
Pagina: 1