Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFlofessorZ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02-2018
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb hier een prachtige PC-Build op mijn wenslijst klaarstaan, alleen kom tegen mijn HDD aan. Om te beginnen wil ik deze PC hoofdzakelijk als workstation gebruiken, maar hij moet ook goed games kunnen runnen op mooie settings. Bedoeld voor dagelijks gebruik, een uurtje of zoiets.

Nou heb ik een 2TB Seagate HDD Desktop klaarstaan in mijn wenslijst, (met een Samsung SSD) omdat die gewoon een mooie prijs is, maar ik hoorde van veel mensen dat die erg onbetrouwbaar is. Is dat een groot probleem, ook met mijn gebruik? Ik hoor van veel mensen die Seagate gebruiken dat ze nooit stukgaan, maar toch lees ik heel veel negativiteit... Ik zou het liefst wel mijn huidige prijs een beetje aan willen houden. Wat is het beste om te doen? :?

PC-Build:
CPU: i5-6600K
GPUL R9 380 4GB (Wordt misschien een RX480 8GB, kijk eerst wel even)
MB: MSI Z170A G43 Plus
RAM: Corsair Vengeance LPX 2X4GB (Misschien later nog een upgrade naar 4x4)
Voeding: Corsair RM650x
Behuizing: Corsair Carbide 400C
HDD: 2TB Seagate
SSD: Samsung 850 Evo 500GB
CPU Cooler: CM 212 Evo
Muis en toetsenbord: CM Devastator II
(Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom)
Ik ga hem pas aan het einde van Augustus bouwen, genoeg tijd om te bedenken.

Bij voorbaat dank,

Florian van der Harten
...

Beste antwoord (via TheFlofessorZ op 07-06-2016 21:17)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iedereen heeft andere ervaringen. Als iemand tegen mij over seagate begint komen bij mij de nare ervaringen met 7200.11 en 7200.12 disks naarboven die met bosjes uitvielen. Als ik daarentegen HGST aanraad roepen veel mensen direct Deathstar. Dat zijn disks die inmiddels 5 en 15 jaar niet meer geproduceerd worden.

Elk merk heeft goede en slechte series. Een heel merk afschieten om een slechte productielijn is niet handig, dan kan je niks meer kopen.
Koop gewoon een disk die ontworpen is voor de situatie. Geen desktop disks in een server met raid, geen nas drives met TLER in een desktop.
Verder: zorg voor backups.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

Onbekend

...

Sommige series van Seagate hadden een hoog uitvalpercentage. Maar normaliter gaan normale schijven lang mee.
Wil je de schijf intensiever gebruiken, kies dan voor schijven die geschikt zijn voor een NAS, i.p.v. desktop harde schijven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
als je niet de laatste nieuwste serie van welke HD fabrikant dan ook pakt, dan zit het met de betrouwbaarheid over het algemeen wel goed. Seagate, WD, Toshiba en elke andere fabrikant hebben er series tussen gehad waar de betrouwbaarheid te wensen over liet. Op het moment draai ik practisch exclusief op seagate vanwege de scherpe prijzen en ze doen het over het algemeen prima (18 schijven 24/7 in gebruik, gemiddeld 1x per jaar een uitval (ook vanwege ouderdom ;)))

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, je zult dat altijd zien, mensen met problemen klagen altijd harder dan mensen zonder problemen. Leesvoer. Bottom line, voor sub-enterprise niveau maakt het allemaal weinig uit.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 06-06-2016 20:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iedereen heeft andere ervaringen. Als iemand tegen mij over seagate begint komen bij mij de nare ervaringen met 7200.11 en 7200.12 disks naarboven die met bosjes uitvielen. Als ik daarentegen HGST aanraad roepen veel mensen direct Deathstar. Dat zijn disks die inmiddels 5 en 15 jaar niet meer geproduceerd worden.

Elk merk heeft goede en slechte series. Een heel merk afschieten om een slechte productielijn is niet handig, dan kan je niks meer kopen.
Koop gewoon een disk die ontworpen is voor de situatie. Geen desktop disks in een server met raid, geen nas drives met TLER in een desktop.
Verder: zorg voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Kort maar krachtig: Elk merk kan zowel goed als slecht zijn. Ook zoals hierboven al vaker benoemd is: elk merk heeft en had zo zijn betere en mindere productielijnen. Zelf heb ik een Seagate van 5 jaar die het nog perfect doet, en heb ook een WD gehad die na een half jaar al kaduuk was terwijl anderen juist het tegenovergestelde hebben.

Zorg gewoon dat je de belangrijkste dingen backupped en dat je eens in de zoveel tijd even de schijf controleert of die fouten geeft. Meer kan je niet doen

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

Ik heb zelf een stuk of 7 Seagates dagelijks in gebruik waarbij ze de ganse dag draaien. 4 ervan zitten in een NAS die 24/7 draait. 0 problemen so far na 2,5-4 jaar gebruik.
Wat mij wel is aangeraden destijds is er op te letten dat ze Made in Taiwan zijn, en niet Made in China. De Chinese versie is degene die vaker issues schijnt te hebben. Of het waar is, geen idee. Maar getuige het feit dat mijn schijven al een aardig tijdje draaien (allen 3TB Made in Taiwan) zou het best eens kunnen kloppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFlofessorZ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02-2018
Oke, de conclusie is dus dat de schijven niet altijd onbetrouwbaar zijn, maar hoe weet ik of ze made in Taiwan zijn? Ik wil de Seagate 2TB HDD ST2000DM001, is die lijn goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

TheFlofessorZ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:27:
Oke, de conclusie is dus dat de schijven niet altijd onbetrouwbaar zijn, maar hoe weet ik of ze made in Taiwan zijn? Ik wil de Seagate 2TB HDD ST2000DM001, is die lijn goed?
Dat staat op het label. En aangezien die schijfjes doorgaans verpakt zijn in een simpele antistatische zak die half doorzichtig is kan je de winkel verzoeken om te controleren of er Made in Taiwan op het label staat.
Zelf ben ik destijds gewoon langs de Mycom gegaan, dat was wat simpeler dan een webshop. :)
Lijkt mij verder dat die lijn gelijk is aan de rest. Ik heb 1 tandje hoger, de 3TB ST3000 nogwattes.

[ Voor 7% gewijzigd door Zorian op 07-06-2016 08:28 ]

Pagina: 1