Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yestro
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 13:58
Hallo mede-tweakers.

Ik heb laatst een nieuw systeem in elkaar gezet, bestaande uit de volgende onderdelen:

Moederbord:Gigabyte GA-B150-HD3P
Processor:Intel Core i5 6400
Processorkoeler:Scythe Mugen 4
Geheugen:Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA
SSD:Crucial MX200 2,5" 250GB
Voeding:be quiet! System Power 7 500W
Behuizing:Fractal Design Define R5

Ik had nog een externe HDD over, een Samsung G3 Station 2TB, die ik wilde gebruiken als tweede opslag.
De G3 Station beschikt intern over een normale HDD, in mijn geval een HD203WI. Ik heb dus de behuizing van de externe HDD open gemaakt en zodoende de HDD direct aangesloten via SATA op de voeding en het moederbord. Hierdoor zou de HDD kunnen beschikken over hogere doorvoersnelheden dan normaal met zijn USB2.0 mogelijk is. De SSD heb ik aangesloten op ingang SATA0 en de HDD op SATA1.

Echter, tijdens het opstarten van de pc maakt de HDD klikkende geluiden na zijn initiële spinup. Na enkele van deze klikkende geluiden start de pc normaal op, maar wordt de HDD niet herkend in het BIOS en in Windows. De HDD staat in het BIOS lager in de bootvolgorde ingesteld dan de SSD waar Windows 10 op is geïnstalleerd. Als ik de HDD aansluit via SATA terwijl de pc al aanstaat, wordt de HDD wel herkend en is deze gewoon te gebruiken. Ook als de HDD in zijn behuizing via USB wordt aangesloten werkt de HDD normaal.

De volgende zaken heb ik reeds geprobeerd:

HDD aansluiten met andere SATA-kabel.
HDD aansluiten op andere SATA-ingang.
HDD aansluiten met andere voedingskabel.

Heeft één van jullie een idee wat het probleem kan zijn?
Mijn dank is groot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als de schijf het ook niet meer doet in de originele behuizing dan is hij overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yestro
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 13:58
Dat is het gekke, als ik hem aansluit via SATA nadat de pc is opgestart, of aansluit via USB voor- of nadat de pc is opgestart, werkt de HDD wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Denk een BIOS/UEFI instelling of probleem, je zou ook een ander OS kunnen proberen of een live omgeving van Linux, heb je beschikking om deze HDD in een geheel andere pc te testen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe ziet de schijf eruit in schijfbeheer?