Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2024
Hoi Tweakers,

Ik zit even vast op het vergelijken van deze twee videokaarten:
XFX HD545x ZCH2
XFX Radeon R5 230 2GB Core Edition LP

Ik wil vooral weten wat beter zal presteren; 1GB GDDR3 of 2GB DDR3

Of zijn andere kaarten in de zelfde prijs klasse waar ik naar moet kijken?
Alvast bedankt voor de hulp

Ifo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32

TommieW

Numa numa.

Toen je een topic aanmaakte, kreeg je een lijstje met vragen. Zou je die alsnog willen invullen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43
Yup.... Anders weten we helemaal niet wat je ermee wil doen en kunnen we dus ook geen advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Rond dit bedrag moet je geen nieuwe videokaart kopen, die zijn alleen bedoeld om beeld te geven voor het geval de processor dat niet kan.
2e hands kun je wel leuke kaarten kopen met behoorlijk wat grafische kracht, denk bv aan een 6850.
Uiteraard moeten we weten wat de rest van het systeem is (incl exacte type en leeftijd voeding) om een goed advies te kunnen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 06-06-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Wat wil je met de kaarten doen ? Anders kunnen we natuurlijk geen advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
Sorry guys, in principe zoek ik gewoon een goedkoop videokaartje met HDMI aansluiting (voor het aansluiten van mijn monitor(en)) en met genoeg kracht voor 1080p video's.

Mobo: Lenovo Thinkcentre M58e (Intel G41 chipset, Intel 82801GB(ICH7/R) southbridge)
CPU: Core2 Quad Q8200 (2.33GHz)
RAM: 2x2GB DDR2
GPU Slot: PCI-E v1.1 x16

Voeding weet ik even niet uit mijn hoofd, zal straks of morgen even de voeding eruit halen om te kijken. (Kan niet zien door alleen de kast open te maken) Ik heb deze systeem van een vriend gehad dus de leeftijd van de voeding durf ik niet te zeggen.
Voeding is echter geen probleem, ik kan aan verscheidene soorten komen. En ik heb nog een gamer voeding liggen van een vorig systeem, zal later die kast ook even open gooien voor de precieze model etc.

Ik raakte alleen een beetje in de war in het verschil tussen GDDR3 en DDR3. Het principe snap ik en hoe het werkt ook. Ook snap ik dat GDDR3 gebaseerd is op DDR2 (of heb ik dit verkeerd gelezen?). Wat ik alleen niet kan vinden is, zal 1GB GDDR3 even goed, beter of slechter presteren dan 2GB DDR3.
Ik wil dit ook graag weten omdat ik ook rustig bezig ben met een complete nieuwe systeem.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als het alleen bedoeld is voor het afspelen van video's, zou ik van de twee genoemde kaarten de R5 230 nemen. Die is nieuwer, zal betere ondersteuning bieden voor het hardwarematig decoden van video en deze kaart zal waarschijnlijk langer driver ondersteuning ontvangen.

Qua videoheugen maakt het niet uit. 1 GB is al meer dan zat om beeld weer te geven op 1080p. :)

Wat wel iets is om op te letten is de hoogte van de sloten voor insteekkaarten in je kast. Als je het platte desktop model hebt van die Lenovo kast, zal je waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een kaartje met een low profile bracket. Die worden helaas niet bij alle videokaarten geleverd, dus het is handig om hier op te letten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maakt niet uit, alles is goed. Als het maar past.
Voeding hoef je ook niet druk over te maken, meer dan 150 watt heb je niet nodig, kleine kans dat je voeding dat niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Rhannie schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:55:
Als het alleen bedoeld is voor het afspelen van video's, zou ik van de twee genoemde kaarten de R5 230 nemen. Die is nieuwer, zal betere ondersteuning bieden voor het hardwarematig decoden van video en deze kaart zal waarschijnlijk langer driver ondersteuning ontvangen.
R5 230 heeft nog een Caicos GPU gebaseerd op de TeraScale 2 architectuur, daarna kwam TeraScale 3, toen GCN, daarna GCN2, daarna GCN3 en de volgende generatie die binnen een maand komt zal GCN4 zijn. Zoals je kunt zien is de R5 230 dan ook al erg oud. De R5 230 heeft dan ook alleen nog maar legacy driver ondersteuning omdat die al zoveel generaties oud is. De HD5450 is maar één generatie ouder, TeraScale 1.

Qua hardwarematig decoden zal er dus weinig verschil in zitten, beide videokaarten lopen nogal erg achter de feiten aan.

Overigens maakt het totaal niet uit of zo'n kaart 1GB of 2GB heeft, beiden zijn al overdreven voor zo'n kaart.
Reepje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:05:
Voeding hoef je ook niet druk over te maken, meer dan 150 watt heb je niet nodig, kleine kans dat je voeding dat niet haalt.
Ik zou het wel even opzoeken wat die heeft. Een Q8200 is al bijna 8 jaar geleden geïntroduceerd, de PC kan dus al prima 7 jaar zijn, lang niet elke voeding is na 7 jaar nog goed. Zit veel verschil in kwaliteit tussen verschillende voedingen.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 10-06-2016 21:27 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
Bedankt voor alle reacties Tweakers!
Ik moet wel even dingen ophelderen denk ik. De systeem die ik heb gekregen van een vriend is zelf door hem in elkaar gezet. Hij handeld in computer onderdelen, vroeger bouwde hij systemen voor verkoop.

Mijn mobo zit dus in een gewone desktop tower kast (ATX als ik me niet vergis).
De CPU heeft hij zelf er ook in gezet. Hij had een tijdje een hele stapel Core2 Quads liggen.
De voeding komt uit een kast die van een bedrijf was geweest. Zij claimen dat hun de systemen zo'n 5 jaar hebben gebruikt.
Pagina: 1