png compressie met photoshop ivm google pagespeed score?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:40
Ik dacht een oplossing gevonden te hebben voor de volgende Pagespeed insight melding:
Consider Fixing:

Optimize images

Properly formatting and compressing images can save many bytes of data.

Optimize the following images to reduce their size by 25.4KiB (46% reduction).

...
Dit door gebruik te maken van Photoshop en dan export>save for web legacy. Vervolgens PNG-24 zonder color profile. Echter dit blijkt toch niet te werken. WordPress gebaseerde smushing plugins ben ik geen fan van. Die slaan hun resultaten op in je Mysql database en het is bovendien dubbel werk.

Weet iemand hoe ik het plaatje met Photoshop exporteer zodat het wel meteen goed is?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Beste antwoord (via sdk1985 op 07-06-2016 00:29)

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:39
Ik weet niet hoe het met Photoshop zou moeten, maar je kunt bijv. ZopfliPNG over de PNG-bestanden heen halen om ze verder te verkleinen, zonder verlies.
http://css-ig.net/tools/public/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om wat voor plaatjes gaat het? Als je foto's hebt, dan kun je beter geen PNG gebruiken, maar JPG.

Als het gaat om veel kleine plaatjes, dan kun je ook kiezen voor een sprite, zodat je 1 grote file hebt waar alle kleine dingetjes inzitten (maar dat is vooral zinnig als je veel icoontjes hebt die je vaak gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Het zijn een stuk of 5 betaallogo's van PayPal, ideal, bancotact, bitcoin, enz. Maar het moet wel kunnen met photoshop? Ik ga het vanavond nog eens opnieuw proberen...

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 06-06-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, als het gaat om logootjes zou ik zelf gewoon PNGtjes maken, evt met een aangepast kleurenpallet, om nog wat te besparen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
Ik weet niet hoe het met Photoshop zou moeten, maar je kunt bijv. ZopfliPNG over de PNG-bestanden heen halen om ze verder te verkleinen, zonder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
Die melding van Google is overigens ruk. Al meerdere malen meegemaakt dat we echt zware compressie over een beeld heen moeten zetten voordat de melding weggaat. Daarnaast heeft het ook moeite met srcset. Ik zou mij er niet al te druk over maken. Zover ik weet van de laatste keer dat ik het heb gechecked heeft het niet echt impact op de score. Het is alleen maar een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het resultaat telt en niet de score ;) Gewoon een tool als tinypng gebruiken en klaar, dat scheelt al een hele hoop.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Ventieldopje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:23:
Het resultaat telt en niet de score ;) Gewoon een tool als tinypng gebruiken en klaar, dat scheelt al een hele hoop.
Inderdaad, al die moeite voor 25kb... Die score wordt veels te belangrijk gemaakt. De beste tip is om er een sprite van te maken, dat scheelt een aantal connecties wat je vooral op mobiel kunt merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
In dit geval gaat het even puur om de score. Ik werd er namelijk op afgerekend dat het "maar" 85 was. Kan het nog wel in de 90 krijgen als ik deze dingetjes even oppak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sdk1985 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:05:
In dit geval gaat het even puur om de score. Ik werd er namelijk op afgerekend dat het "maar" 85 was. Kan het nog wel in de 90 krijgen als ik deze dingetjes even oppak.
Tsja, het is maar waar je waarde aan hecht. Real world prestaties of een cijfertje 8)7

Zie het als leidraad en vooral niet meer dan dat. Probeer de dingen op te pakken die nog een melding geven maar meldingen over het reduceren van de bestandsgrootte kun je na het minificeren wel negeren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Mja de pagina zelf zat al op 490ms (waar tweakers FrontPage bijvoorbeeld 1.24s is). Dit gaat daar niet echt iets merkbaars aan veranderen. Maar ik kreeg het als feedback, dus ik probeer het iets beter te krijgen. Ik had er nog helemaal niks aan gedaan. Dus ik ga er gewoon even mee aan de slag :).

Ondertussen ben ik er uit wat Google van mij wilde. Dat was PNG-8 gebruiken. De meldingen op de 4 plaatjes zijn nu weg. Heb meteen maar even een css minify gedaan en ben van 85 naar 90 gestegen.

Toen ik de javascript probeerde mee te pakken werkte het menu niet goed meer dus ik denk dat ik die even laat zitten :P.
Eegee schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:39:
Klinkt interessant, ik ga er morgen eens naar kijken. Heb nog wel meer plaatjes. Nu heb ik het "handmatig" gedaan omdat het er maar 4 waren. Maar ik heb ook nog een website met honderden png plaatjes. Daar zag ik het al niet voor zitten, wellicht dat met een dergelijk tooltje het wel haalbaar is.

Heb je ook zo'n tooltje voor jpg O-) ?

[ Voor 48% gewijzigd door sdk1985 op 07-06-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50

MiliaanR

Just for fans.

Ik wil nog even met jullie de ideale site delen voor het comprimeren van afbeeldingen, heb hem laatst gevonden en gebruik hem sinds dien: kraken.io en je moet even kijken of lossy of lossless goed is voor je gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb zelf deze weleens gebruikt: https://compressor.io/.

Maar ik ben niet zo'n fan van het maken van een plaatje en vervolgens uploaden en dan weer downloaden. Als het plaatje al bestaat is het nog lastiger.

Daarom doe ik het tegenwoordig lievere meteen goed door direct vanuit Photoshop te "smushen". Scheelt een hoop tijd en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
Met nog wat zoekwerk kom ik voor Windows op de tool FileOptimizer en voor Mac op ImageOptim.
Dan kun je wat makkelijker via een GUI meer bestanden optimizen in plaats van met batchbestanden o.i.d. te moeten werken, alhoewel je ook wel iets met drag-drop zou moeten kunnen doen op command-line tools.

/edit Oh, ik zie nu dat ze ook drag-drop doen op die site die ik al eerder vermeldde, bijv: http://css-ig.net/fast-image-optimizer en http://css-ig.net/ect . Ik zou die site gewoon eens doorspitten. Voor JPEG staat er ook e.e.a. op :)

[ Voor 22% gewijzigd door Eegee op 07-06-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Als je toch al in het bezit van Photoshop bent, zou ik niet andere software nog gebruiken om afbeeldingen te comprimeren. Zorg dat je bij saved for web speelt met de instellingen. Voor PNG zou ik eerder denken dat PNG8 een betere compressie is voor je website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eegee
Tenzij Photoshop ook het zopfli-algoritme heeft, moet je wel andere software gebruiken om PNG-bestanden nog kleiner te krijgen. Maar goed, inderdaad eerst wel in Photoshop zo klein mogelijk zien te krijgen, en dan kun je er tenslotte ook nog Zopfli overheen doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Eegee op 08-06-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
deTuinman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:59:
Als je toch al in het bezit van Photoshop bent, zou ik niet andere software nog gebruiken om afbeeldingen te comprimeren. Zorg dat je bij saved for web speelt met de instellingen. Voor PNG zou ik eerder denken dat PNG8 een betere compressie is voor je website.
In dit geval is er ook nog een website die ik sinds 2013 doe waar circa 1500 plaatjes op staan. Die ga je niet even allemaal door photoshop halen :P .

Maar de bedoeling was inderdaad dat alles wat ik vanaf nu maak in de toekomst niet opnieuw moet worden 'behandeld'.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
sdk1985 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:38:
[...]

In dit geval is er ook nog een website die ik sinds 2013 doe waar circa 1500 plaatjes op staan. Die ga je niet even allemaal door photoshop halen :P .
Dat kun je gemakkelijk met 1 batch in Photoshop doen. Daar is het immers voor gemaakt. RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

deTuinman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:45:
[...]

Dat kun je gemakkelijk met 1 batch in Photoshop doen. Daar is het immers voor gemaakt. RTFM
PS is niet echt geschikt voor het comprimeren van PNG plaatjes en totaal niet vergelijkbaar met tools als pngmin of tinypng. RTFM lijkt me dus wat bot ;)

Kijk naar task runners als Grunt / Gulp, die zijn daar perfect voor, zelfs al is het maar éénmalig.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Is RTFM niet altijd bot, ongeacht de context? Het staat immers voor Read the Fucking Manual. Of is dat normaal op Webdesign, Markup & Clientside Scripting? Ik kom hier niet zo vaak :).

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:48:
Is RTFM niet altijd bot, ongeacht de context? Het staat immers voor Read the Fucking Manual. Of is dat normaal op Webdesign, Markup & Clientside Scripting? Ik kom hier niet zo vaak :).
Het komt best vaak voor dat mensen niet willen lezen en zich er makkelijk van af willen maken, vandaar dat RTFM vaak best wel op zijn plaats is en al niet eens meer als zo bot wordt gezien (althans niet door mij), mits het terecht is uiteraard.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:48:
Is RTFM niet altijd bot, ongeacht de context? Het staat immers voor Read the Fucking Manual.
Je moet het positiever opvatten: Read The Friendly Manual

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik moet zeggen dat mijn Photoshop skills aardig vooruit zijn gegaan het laatste jaar. Met name het combineren van de crop tool met save for web bespaart veel tijd.

In het verleden was ik vaak aan het canvas sizen en image resizen. Daarna deed ik een save as voor zowel jpg als png (via een action), dan keek ik welke het kleinste was. Vervolgens ging ik dan dan later nog "smushen". Met die Save for web zie je meteen je filesize en heb je image resize niet meer nodig. Bovendien hoef je niet meer te smushen.

Alleen liep ik nu dus tegen plaatjes aan waarbij het blijkbaar niet goed genoeg was, vandaar dit topic. De reden was dus het bestaan van png-8. Voortaan logo's dus even met png8 doen :).

Batch ben ik tot heden geen groot fan van. Ik heb altijd ruzie met hoe hij de files opslaat. Soms wordt alles raar met copy, soms overschrijft hij gewoon één bestand en heb je dus niks. Achteraf aanpassen van een filename regel binnen een action lijkt ook onmogelijk. Online tutorials zijn vrijwel altijd even dramatisch.

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 15:25
Onthoud wel dat PNG8 geen alphakanaal bevat (alleen 1 transparante kleur zoals bij GIF), dus als je een deels transparant logo op verschillende achtergrondkleuren wilt laten zien dan kun je het niet gebruiken.

Ik gebruik zelf altijd PNGGauntlet (Windows) of Trimage (Ubuntu) om PNGs te verkleinen, die krijgt ze altijd nog kleiner dan "Safe for web" in Photoshop.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
Zojuist wat testjes gedaan met PNGGauntlet en Save for Web van Photoshop CC2015. Zonder kwaliteitsverlies maakt Photoshop ze nog steeds het kleinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Linux: optipng
Pagina: 1