Laptop valt uit bij GPU-belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 07:46
Hallo Tweakertjes :)

Mijn laptop valt, of beter gezegd, knalt uit, wanneer er een load op de Nvidia GPU komt te staan. Het model is een Acer Aspire V3-571G die al 4 jaar oud is. Het gebeurt altijd wanneer de discrete GPU wordt gebruikt, met een hevige load op de CPU en integrated GPU is er niks aan de hand. Het spelen van games, benchmarken/stress testen zorgt ervoor dat de laptop onmiddelijk of binnen enkele minuten eruit klapt.

Het is geen OS/driver-gerelateerd systeem, omdat dit ook binnen Linux gebeurt, waar ik de propietaire Nvidia-drivers gebruik (i.c.m. Bumblebee). De laptop en fans zelf zijn stofvrij. Het uitvallen gebeurt beide op batterij en aan de netstroom. Wanneer dit gebeurt, hoor ik een zachte 'tik' - het beeld, lampjes, fans, alles is onmiddelijk uit.

De temperaturen zijn niet relevant hierbij. Ik heb zojuist mijn laptop aangezet, bij het starten van de Furmark test valt de laptop direct uit - het scherm heeft nog niet eens iets kunnen laten zien. Temperatuur bij dit was 41c op de GPU volgens het ingebouwde tooltje en GPU-z.

De laptop zelf heeft al langer kuren met de stroom, maar dit heeft tot een maand of twee geleden niet gezorgd voor dat de GPU geen load meer kan hebben. Bijna 2 jaar geleden (1 maand voor de garantie af liep) startte de laptop niet meer op, dus het moederbord was vervangen. Hierna is een jaar later de batterij overleden. Direct na aanschaf van een vervangingsbatterij ging die ook kapot - en de batterij om die te vervangen wil nu ook niet meer tot 100% opladen - er wordt heel onhandig opgeladen/ontladen, ook al hangt de voeding er aan. Ik denk dan ook dat de interne voeding/laadcircuit het niet meer trekt. Klopt dit, en zo ja, is er überhaupt iets tegen te doen?

Specs -
Acer Aspire V3-371G-53218G75Makk
Intel Core i5 3210M met de HD 4000 Integrated Graphics
2x4GB DDR3
Nvidia GeForce GT630M 2GB
128GB Samsung 830 SSD
750GB Hitachi HDD @ 5400RPM
Randapparatuur niet van invloed op uitvallen

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:36
de fans zijn stofvrij, maar draaien ze ook?

Wat het laden betreft, je aansluiting op heb mobo zal wel wacky zijn, wrs kan je de stekker nog bewegen als hij aangesloten zit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ikt
Tens schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:07:
de fans zijn stofvrij, maar draaien ze ook?

Wat het laden betreft, je aansluiting op heb mobo zal wel wacky zijn, wrs kan je de stekker nog bewegen als hij aangesloten zit.
Fans draaien prima en houden de hardware redelijk koel. Ze zijn niet heter dan bij de review van 4 jaar geleden, dus ik neem aan dat alles nog puik werkt. Audiovisuele inspectie laat ook zien dat het werkt :p

Het probleem met de batterij komt niet door de later, tot de 60-90% laadt de batterij normaal op, daarna begint het stuitergedrag pas. De varierende percentages zijn voor mij een raadsel, de ene dag wilt het wel tot 100% opladen, de andere dag loopt het al vast bij 60%.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:36
bij je gpu probleem denk ik eerst aan geen koeling door defecte fan of losgekomen koelblok.
Maar hier kan de capaciteit van je stroomtoevoer ook een punt zijn idd.
Is eigenlijk alleen achter te komen door de spanningen op het mobo te meten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ikt
Dan zou je wel verwachten dat de GPU tenminste een beetje heet wordt voordat deze uitvalt. Als het puur aan het TDP lag, zou de laptop al uit moeten vallen bij volledige CPU-belasting. Overigens is de TDP van de CPU gelijk aan de GPU - 35W.

Is er een applicatie die puur de GPU belast en niet de CPU?

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
ik vermoed dat het aan de accu ligt. Een vriend van mij had ook dit probleem, Viel uit als die ging gamen op de accu. Nieuwe accu er in en geen enkel probleem meer. https://viadennis.nl/accu...FgT6Yx7BzQRNpuxoCTAzw_wcB
als je hem koopt betaal dan wel via paypal. als het niet goed is kan je hem gratis retourneren.

• ikt
123lodewijk schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:40:
ik vermoed dat het aan de accu ligt. Een vriend van mij had ook dit probleem, Viel uit als die ging gamen op de accu. Nieuwe accu er in en geen enkel probleem meer. https://viadennis.nl/accu...FgT6Yx7BzQRNpuxoCTAzw_wcB
als je hem koopt betaal dan wel via paypal. als het niet goed is kan je hem gratis retourneren.
Deze accu heb ik al, dit is de 2e van ViaDennis zelfs ;) Ik denk dan gewoon dat mijn laptop niet meer te gebruiken is om te gamen met de nVidia GPU?

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
underclock je gpu eens en kijk dan of die het nog steeds doet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

Het uitvallen gebeurt beide op batterij en aan de netstroom. Wanneer dit gebeurt, hoor ik een zachte 'tik' - het beeld, lampjes, fans, alles is onmiddelijk uit.
Waarschijnlijk de hardeschijf die in de park-stand vliegt maar maakt verder niet uit (al kun je wel bad sectors krijgen tijdens een schrijf actie als je een beetje pech hebt).

Heb je al geprobeerd aan de netadapter maar met de accu eruit?
En is het de originele netadapter? (soms gaan die ook kapot, en kopen mensen een universele adapter, die soms te weinig vermogen levert).

• ikt
Oef, hij werkt prima op enkel de netadapter zonder accu! Dan lijkt me het zeker dat het oplaad/voedingscircuit gewoon gaar is. Netadapter is trouwens origineel.

Edit - tijdens het opladen en normaal ontladen lijkt deze ook normaal te werken nu? Ik wacht even tot het weer gaat schommelen voordat ik weer iets als Furmark start.

[ Voor 34% gewijzigd door ikt op 07-06-2016 20:45 ]

Pagina: 1